Aanschaf en bouw van een Prusa i3 single sheet printer

Volgens mij had jij er een tafelventilator op staan toch? ;)

Als je die weglaat, vroeger of later zul je gaan krijgen dat je filament gaat vastlopen.

Nodig is een groot woord. Dat geldt ook voor dat E3D hotend.

Bv. voor een J-head:
Screen_Shot_2013_08_05_at_12_21_15_PM_preview_fe.jpg


Thingiverse staat vol met fanmounts die specifiek dit doen.

Zie bv. https://groups.google.com/forum/#!topic/mendelmax/Bb9P7jzhe9E

of de wiki:
http://reprap.org/wiki/J_Head_Nozzle
The use of a cooling fan, for printing PLA, is highly recommended. If a cooling fan is not used, the chances of the hot-end jamming is greatly increased.

Het J-Head is oorspronkelijk ontwikkeld door hotends.com, van hun site:

(PLA will require a small fan to provide air-flow through the cooling vents milled in the sides of the nozzle holder.)

https://www.hotends.com/index.php?route=product/product&product_id=88

Hoe dan ook, je moet het dus zo bekijken als de fan op om het even welke extruder, het is niets bijzonders.

De reden dat er geen PEEK nodig is, is de heatbreak. Die ook niet voor niets heatbreak heet ;)
 
Zien er goed uit, je verbeteringen Garnaal.
Had de verstevigingen ook al op thingiverse.com zien langs komen.
Lijkt inderdaad wel een goede toevoeging.

ben nu de tijd dat ik in blijde verwachting van mijn printer ben aan het besteden aan verdiepen in de verbeteringen / tuning van de printer.
 
Tja, misschien dat die ventilator al die tijd genoeg koeling heeft geleverd om problemen te voorkomen. Hoewel ik ook wel zonder ventilator heb geprint, bijvoorbeeld met PLA, als de tijd per laag lang genoeg was, omdat ik bijvoorbeeld een heel printbed vol had staan. Met ABS heb ik zowiezo altijd zonder koeling geprint. Wat dat betreft zou ik dus nu problemen moeten krijgen, aangezien ik de tafelventilator niet meer gebruik en de koelfan die er nu op zit dus niet de body van de J-head koelt. Toch is er tot nu toe niets gebeurd, zelfs niet tijdens het printen van de dinosaurusschedel, wat toch bijna 15 uur geduurd heeft.

Wat betreft die extruder; zoals ik het zie zit die heat break er alleen maar om het contactoppervlak, waardoor hitte van de kop naar de bovenkant van de extruder zou kunnen vloeien, zo klein mogelijk te maken. Door nu het deel van de extruder boven de heat break te koelen (d.m.v. koelribben en een fan), zorg je ervoor dat het materiaal boven de heat break nooit warm genoeg kan worden om te smelten en houd je het overgangsgebied tussen vast en vloeibaar dus klein.
 
Precies.. dat is precies waar die heatbreak goed voor is. En doordat de bovenkant van het geheel koel blijft, kun je die zonder PEEK oid. mounten.

Het zijn beide (op het E3D hotend of op het J-head) niet hard verplichte fans. Zoals de Engelsen zeggen 'your mileage may vary'.

Ik heb met de budaschnozzle ook een tijd zonder fan PLA geprint, maar bij print 30 ofzo, liep het PLA toch vast bovenin het hotend. Wat je dan krijgt is dat het te snel week wordt, en dan wordt het door de druk van de extruder 'in elkaar geduwd', waarbij het uitzet en klem komt te zitten in de PTFE buis.

Het kan best zijn dat jouw setup (met die micro-extruder) daar sowieso minder gevoelig voor is, of je beter PLA hebt, een lagere temperatuur, of gewoon geluk :)
 
Voor zover ik weet wordt PEEK juist toegepast omdat het goed bestand is tegen hitte en vanwege zijn isolerende eigenschappen, waardoor de warmte van de kop moeilijk tot de body door kan dringen. Ik denk niet dat het feit dat ik tot nu toe geen problemen heb gehad met verstopte nozzles ligt aan het gebruikte materiaal, aangezien ik ook al heel wat kilo's PLA en ABS van RepRapWorld heb verbruikt. Op dit moment geef ik overigens de voorkeur aan materiaal van FormFutura. Volgens mij is dat kwalitatief toch net iets beter.
Wat de micro extruder betreft, het zou kunnen. Ik maak wel veel gebruik van "retract", misschien dat dat ermee te maken heeft.
Geluk zal het denk ik ook niet zijn, aangezien ik al bijna een jaar vrij intensief print. Daarnaast ken ik meerdere personen met een printer die exact zo is opgebouwd als de mijne (waarvan ik er enkele zelf heb gebouwd), die ook zelden tot nooit dergelijke problemen meemaken.
 
Hier kun je een beetje het resultaat van mijn verbeteringen zien:

foto.jpg


Het onderste deel is met een 0.4 nozzle op 0.2mm geprint voordat ik iets verbeterd had. Het bovenste deel is met een 0.5 nozzle op 0.3mm geprint.

De bovenste zou dus minder moeten zijn (grotere nozzle, grotere laaghoogte) maar is aanmerkelijk strakker.
 
@micropuller: we zeggen hetzelfde hoor? Wat jij beschrijft is precies de reden waarom PEEK toegepast wordt. En in dat E3D hotend is PEEK vervangen door die RVS heatbreak. Niets meer en niets minder.

Wat betreft fans; er zijn massa's mensen die wel problemen hadden met J-Heads en daarom die fan gemonteerd hebben. Zoals ik al zei, het is per situatie verschillend.

Hoe dan ook, beide fabrikanten (E3D als hotends.com voor het J-Head) geven op hun site aan dat die fan moet voor PLA. Je moet dat dus in hetzelfde kader bekijken, het E3D hotend is daarin niet anders dan het J-Head. Het verschil is die RVS heatbreak en het daarom kunnen ontbreken van PEEK en de PTFE liner.
 
wbt die fan; op mijn K8200 zit standaard een PTFE element, niet gekoeld. Dat werkte wel, meestal, maar zeker als je ABS print wordt dat heet genoeg dat het kan beginnen vervormen.Bovendien als ik filament wissel, kon ik zien dat de 'stop', ie, het filament dat gesmolten is en de vorm van de hotend heeft aangenomen,> 10mm lang was. dat geeft natuurlijk een groot risico op vastzitten als je filament probeert te wisselen en maakt retract ook moeilijker.

Met de actief gekoelde E3D is de stop quasi niet bestaande. Filament wisselen is dan ook een fluitje van een cent.
 
Met een beetje 'houtje touwtje Pilatus pas' heb ik het G3D hotend weer lekvrij gekregen.

Dat er toch een goed resultaat mee te halen is:

IMG_0172.jpg


of, het 5x5 testobject (elk blokje is dus 5x5x5 mm):

sampleprint.jpg
 
Iedereen houd van foto's op het forum, dus daar gaan we weer.
Ik verveel me niet met m'n printer, hier weer wat geprinte modelletjes.

Boorstatief voor mijn dremel (bovenste klem een beetje fout, is zonder support geprint), 5mm calibratiemodel, en waar ik nu mee bezig ben is een soort van kluisje met tandwielen.
587IMG_20140214_205157.jpg


456IMG_20140214_205148.jpg


805IMG_20140214_205140.jpg


915IMG_20140214_205131.jpg
 
Dat zijn zeker hele nette prints, spattex!

Ik ben teveel bezig met klussen en knutselen aan de printer zelf, onderdeeltje tekenen, testen, nieuwe versie maken, printen, testen, etc.. weinig interessant fotomateriaal, maar ik kan je zo wel al vertellen dat die prints op de foto er marginaal netter uitzien dan wat mijn printertje er nog uitperst op het moment.. maar niet lang meer >:)

Misschien moeten we een 'showcase' draadje starten voor prints?
 
Lijkt me leuk een showcase, de meeste mensen willen toch altijd wel wat fotomateriaal zien.

Ik heb echter nog bitter weinig getuned aan mijn printer, maar ik wil wel wat aanpassingen doorvoeren, m.n. de t-profielen die jij gemaakt hebt om de Y en X te fixeren.

Meer foto's volgen nog…
 
wat een prachtige prints zijn dat spattex. Ik ben heel benieuwd naar foto's van je printer zelf en ook wat voor instellingen je gebruikt. Op de een of andere manier krijg ik die van mij nog steeds niet zo goed aan de praat. Pla laat regelmatig los terwijl de eerste laag er meestal toch best netjes uitziet. Kapton schoongemaakt met aceton, enz.

Ik probeer trouwens een fotootje in te voegen, maar ben er nog niet helemaal uit hoe dit hier moet.
 
Ik heb zelf een Prusa I3 single frame, er staan filmpjes een paar pagina's terug van de printer.
Verder gebruik ik hoofdzakelijk Cura om de Gcode te maken met een laaghoogte van 0.2mm.

Wat betreft het loslaten van je PLA, daar had ik in het begin ook veel last van.
Totdat ik de haarlak van Micropuller ontdekte, vanaf dat moment geen centje pijn meer en het plakt als de nete.
Ik print op een spiegeltje van Ikea en gaat als de brandweer, probeer het eens.
Royaal insprayen op een verwarmd bed even laten drogen en printen.
Je kunt meerdere prints doen totdat je weer moet sprayen,maar dat merk je vanzelf.

Verder doe ik eens in de zoveel tijd mijn bed levelen met een stukje papier op alle vier de hoeken.
 
Een gewoon stukje papier tussen het bed en de nozzle? (las ergens op internet dat de meeste dat doen met een dikker stukje papier ofzo)
 
NIET je printer met haarlak bespuiten met de Spiegel op de plaat. Dat heeft iemand anders op het forum hier ook gedaan, en heeft 'm z'n stappenmotoren gekost.

Haarlak aanbrengen elders en dan pas op de printer leggen.

Ikzelf vind kapton fijner werken, maar voor PLA schuur ik het met een grit 600 lichtjes op. Dan Hecht PLA als een dolle.

Een grotere print van mij, zo'n 3.5 uur mee bezig geweest, eigenlijk op iets te hoge snelheid geprint..

IMG_0183.jpg


IMG_0186.jpg


IMG_0188.jpg


IMG_0190.jpg


IMG_0192.jpg
 
Back
Top