Afbouwverslag Top-Flite Spitfire

Hallo,

Bedankt voor de complimenten.

@ Ton: 'k had de afgelopen weken dankbaar in jouw draadje van de 1500 mm Spit zitten spieken hoe jij de vleugel onderhanden had genomen. wel jammer dat verschillende foto's niet meer zichtbaar zijn.
Fantastisch dat er zoveel kennis hier op het forum gedeeld wordt.

@Danny: Een hele goede vraag welke verf wordt het?
Ben er zelf nog niet over uit. Het systeem van Warbird colors wat jij toegepast hebt is natuurlijk het mooist... maar zo duur.
Weet inmiddels wel hoe verschillende soorten verf zich houden op m'n Mustang.
Hierop zit silvermetalic uit een Simprop spuitbus, wit en zwart uit Hema spuitbussen en Humbrol olivedrab uit een potje, allen afgedekt met heldere PU uit een Simprop spuitbus.
De mustang vliegt op methanol, Klotz en 10% nitro, dus een duur soort een afbijtmiddel.
Het silvermetalic is het minst brandstof bestendig, dit krakuleerd inmiddels aan de onderzijde van de vleugel. De Hema lak is nog bijna onaangetast, veeg wel na elk vluchtje de kist droog.

@ Bonechopper: Voor de vleugel heb ik het gewone elektro isolatietape gebruikt, dit is ± 0,15 mm dik. Voor de romp een slecht plakkend soort ducktape (zonder textiel inlage) van 0,25 mm. Dit rolletje was helaas op om er de vleugel mee te doen.
0,25 mm. dikte is wel het mooist.

Groeten, Ronald
 
Hallo, weer eens tijd voor een update.

Het instrumentenpaneel krijgt al aardig vorm, foto’s komen nog.

Inmiddels ook een opsetje gemaakt voor de uitlaat.
Wil geen gebruik maken van de standaard uitlaat van de OS.91FS die dan aan de zijkant als een lelijk uitsteeksel naar beneden wijst. het moet mooier kunnen:yes:.
Het idee is een uitlaat binnen in de kap met één uitlaatpijpje “midvliegtuigs” recht naar beneden, die dan door de luchthapper minimaal naar buiten steekt.

Zo zou het ongeveer moeten worden:
Uitlaat-2TFSpitfire.jpg


Hieronder de tekening van de uitlaat met de hoofdafmetingen.
Uitlaat-1TFSpitfire.jpg

De uitlaatgassen gaan eerst door het pijpje naar de achterste kamer. Via de 4 pijpjes naar de voorste kamer, door de gaatjes in het voorste schot naar de middelste kamer waarnaar ze door één pijp naar buiten gaan.De middelste kamer als eindkamer gekozen om “midvliegtuigs” verticaal naar buiten te gaan.
Wil in ieder geval niet te veel vermogen verliezen en op max. 79 db. uitkomen. Zou het lukken:?:

Groeten, Ronald
 
Hallo,

@ Jan: Ik ga het gewoon proberen, lukt het niet dan gaat de standaard uitlaat erop.

De grote bouwklussen zijn zo’n beetje gedaan aan de Spit.
Inmiddels met verschillende kleine dingetjes bezig.
Alvast een stukje op weg met het instrumentarium, ringetjes om de klokjes zijn gezaagd van oude viltstiften. Het is nog niet af maar begint het er al een beetje op te lijken.
Interieur alvast ook een kleurtje gegeven (Cockpit Green Humbrol nr. 78 ).

SpitfireTop-FliteBouwfoto-347.jpg


Ook de hoogteroeren en het richtingsroer voorzien van strookjes Oratex
Dit verder opgesmukt met druppeltjes witte houtlijm (stitching ??).
SpitfireTop-FliteBouwfoto-344.jpg


Ook nep hevels gemaakt voor de trimvlakken
SpitfireTop-FliteBouwfoto-346.jpg


Inmiddels bij een autoschadehersteller langs geweest.
Zijn voorstel is om te spuiten met water gedragen kleurlak (R-M acrylic) met daarover heen een 2k mat clear coat (Mat Clear van MaxMeyer).
Water gedragen lak omdat ik al bezig ben geweest met 1 componenten primer.
Het is 2K maar weet er iemand of water gedragen lak ook brandstofbestendig is ??

Voor het maken van de kleuren wat Humbrol potjes aangeschaft.
Het kleurenschema gaat bestaan uit de volgende kleuren:
Dark green Humbrol nr. 163
Ocean Grey Humbrol nr. 106
Medium Sea Grey Humbrol nr. 165 (onderkant vleugel)

Groeten, Ronald
 
ikzelf heb een zeer positieve ervaring gehad met warbirdcolors verf, die is watergedragen maar toch tweecomponenten en dus brandstofbestendig.

kost inclusief primer ongeveer 80 euro voor een kist van dit formaat ( afhankelijk van de hoeveelheid kleuren, ik had er namelijk 6 verschillende nodig...).
 
Ziet er weer goed uit Ronald! Leuk idee van die viltstiften.

(en nog bedankt voor je tekening zaterdag.)
 
Hoi j.weel,

Lijkt mij best leuk een Spit Meeting, een leuk initiatief.
We kunnen ook iets afspreken op de Scale Meeting in Oss, of anders
een zaterdag in september?
Gr. Ronald
 
dat zou ook een goed iedee zijn
in augustus op een zaterdag
nu nog een plek endatum die niet strookt met een vliegshow
 
weet iemand of er voor een 1/4 spitfire ook schaal onderdelen te koop zijn zoals het stoeltke de stuurknupol en de richtingsroerpedalen
ook tekeningen van hoe dat in de romp zit zouden van pas komen
wieldeuren en dasboard en echte schaalwielen gebruik ik ban mick reeves
 
Hallo,

Afgelopen weken niet de Spit in de verf gezet maar het huis (hoeft niet geweatherd te worden gebeurd helaas vanzelf :( ).

Echter wel wat kleine dingetjes tussen de bedrijven door aan de Spit gedaan zoals:

Schaal wielvelgkapjes:
Bij de standaard Robart schaal wielen (3½”) zitten 8 spaaks velgkapjes en blinde kapjes.
Het blinde kapje met wat scrap balsa/multiplex/ABS en wat gedremel veranderd in een 4-spaker.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-351.jpg


SpitfireTop-FliteBouwfoto-352.jpg


SpitfireTop-FliteBouwfoto-353.jpg


In deze kist past natuurlijk geen Barbie ;-)
Het is er eentje geworden van Pete’s Pilots, WW2 uitvoering en in de schaal 1/7.
Hij is gemaakt van een of ander giet kunststof.
RC WW2 pilot 1/7 bust from Pete's Pilots on eBay, also Parts Accessories, Aeroplanes, Radio-Controlled, Toys Games (end time 07-Jun-09 13:39:33 BST)

SpitfireTop-FliteBouwfoto-348.jpg


Natuurlijk ff passen.
SpitfireTop-FliteBouwfoto-350.jpg


SpitfireTop-FliteBouwfoto-349.jpg


Piloot moet nog wel voorzien worden wat meer lichaam en ledematen.

Gr. Ronald
 
Hallo,

Jan nog bedankt voor de link naar hoe je een piloot kleur geeft, tis wel een heel stappenplan om er iets moois van te maken, maar dan is tie ook net echt.

Maandag eindelijk begonnen met het spuitwerk.
Fietsen uit schuur, plastic opgehangen, hier en daar wat afgedekt met oude kranten en we hebben een spuitcabine.

Onderstaand bekerspuitje van de buurman geleend.

SpitfireTop-FliteBouwfoto-362.jpg


Maar niet te moeilijk beginnen, de spinner moest er als eerste aan geloven en kreeg een wit jasje.

SpitfireTop-FliteBouwfoto-360.jpg


Gisteren de onderzijde van de romp en vleugel in de lak gezet.

SpitfireTop-FliteBouwfoto-354.jpg


SpitfireTop-FliteBouwfoto-358.jpg


Alles glimt nog wel heftig maar dat lossen we later op met de blanke matlak.

Gr. Ronald
 
Hallo weer eens tijd voor update,

@ Dennie:
M’n leverancier (plaatselijk autoschadebedrijf) heeft 2 componenten autolak van RM geleverd. Watergedragen lak was in eerste instantie wel de bedoeling.

Laatste dagen verder gegaan met het spuitwerk.
Wel een hele klus, (90% van de tijd gaat in het afplakken en de voorbereiding zitten).

De grijze bovenkant van de vleugeltje glimmend in het gras:

SpitfireTop-FliteBouwfoto-363.jpg


Vervolgens alles geschuurd (geslepen) met waterproof schuurpapier korrel 1000.
Daar knap tie lekker van op.
Hier en daar toch wat last van een zakertje, sinaasappel structuur en een stofje (zo’n beetje alles wat er mis kan gaan, begrijp nu pas echt wat Jan Brillemans allemaal bedoelt in het Strega-draadje).

Tussentijds ff de delen assemleren om enthousiast te blijven.

SpitfireTop-FliteBouwfoto-364.jpg



De witte identificatie band aan de beurt.
Alles afplakken op het bandje na.

SpitfireTop-FliteBouwfoto-366.jpg

Waar is de Spit gebleven?

Het resultaat, een leuk wit bandje:

SpitfireTop-FliteBouwfoto-367.jpg



Vervolgens tijd voor de groene vlekken op de vleugel.
Gebruik gemaakt van schuimrubberband om geen harde overgangen te krijgen (overgenomen uit het B17-verslag, bedankt Frank ;) ).
Dat spul wordt ook toegepast bij het spuiten van auto’s (stoppen ze in de deursponning)

SpitfireTop-FliteBouwfoto-368.jpg


SpitfireTop-FliteBouwfoto-369.jpg


Wat grijs moet blijven afgeplakt:

SpitfireTop-FliteBouwfoto-370.jpg


En dan het groene kleurtje erop:

SpitfireTop-FliteBouwfoto-371.jpg


En het totaalplaatje tot nu toe
SpitfireTop-FliteBouwfoto-373.jpg


Ben echter niet te vrede over de kleur groen :-( , hij is gewoon te bruin.
Op het proefstukje leek het wel wat.
Denk er aan om het over te doen.



Gr. Ronald
 
Tja, ik vind het grijs ook beter geslaagd dan 'die andere' kleur . . .

Hoe kom je daaraan, war heb je om gevraagd? :confused:

RAL-nummer?

Overigens: mooi wordt 'ie wel! :p


jan brilman
 
oei! Da's een mooie geworden! Ik vind toch altijd wel dat TF kits véél meer in zich kunnen hebben dan gewoon in elkaar zetten en vliegen. Elk extra uurtje schaaldetailering 'pays off big time!'

Mooi man! ;)

Tjen


PS: Binnenkort weer update op mijn TF P47 :cool: met onder meer dank aan dit topic!
 
Back
Top