Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Ow? Dan heb ik maandelijks een groot probleem?! :bye:
Wat denk je wat er gebeurt als "de leveranciers" banden gaan aanbieden voor 14 euro per set rondom?

Ja die stuur je op en bent er van af, dan zul je uitdelen innemen opnaam weg leggen en weer uitdelen en weer innemen .

Als jij denkt denkt dat je dat kunt heb je mijn zegen.

Ik zeg niet dat het niet mogelijk is maar je zult zelf niet meer rijden als je de hele organisatie gaat doen.

mvg Roger

Hans, Pieter en niet te vergeten Roelof,

Ik heb denk ik het meest simpele, meest eerlijke en minst vrijwilliger onvriendelijke voorstel. Hier is het volgende voor nodig:

1. Pieter - die 3 setjes sponsort (als dat er voor de komende 3 races vanaf kan Pieter)
2. Roelof - die 3 rijders uit de top 10 (de A-finale rijders dus) aanwijst die met de banden van Pieter moeten rijden.
3. Hans - die 3 setjes afslijpt op de wensen van de betreffende rijders

Komt geen enkele extra vrijwiller aan te pas, kan Marisca makkelijk sjouwen en geeft Roelof de rust dat hij er geen extra vrijwilligers bij hoeft te zoeken.

Wat zullen die drie ziek zijn als ze niet winnen en de rest mag valsspelen, dan komt er vanzelf weer een vorm van sociale controle naar boven.

Iwan.

Hans, Pieter en niet te vergeten Roelof,
3. Hans - die 3 setjes afslijpt op de wensen van de betreffende rijders

Wat zullen die drie ziek zijn als ze niet winnen en de rest mag valsspelen, dan komt er vanzelf weer een vorm van sociale controle naar boven.
Tot op 0,1mm wil ik ze juist zien eh Hans, anders wil ik ze niet! :D :D

Chips en borrelnootjes...:cool:
Het blijft lastig, maar volgens mij hebben de rijders al gesproken,
de enquette van Roelof kan toch niet meer anders dan toestaan van smeren.
Meeste stemmen gelden, discussie klaar.

Overigens niet onbelangrijk : Op het WK electro outdoor is het pertinent verboden smeer middelen te gebruiken !!!!!! Toch ook niet voor niets . Wij pretenderen een hoogstaande NK competitie te hebben maar dat mag dan geen man (organisatie)kracht kosten ?????

Ja leuk, maar op het WK 1:12 mogen we gewoon smeren, en daar zijn de regels zelfs versoepelt.... :eek:

En voor wat de 1:10 banden betreft zijn er héél veel protest brieven geschreven naar de IFMAR ;)

Eigen banden is in de paddock die dag verboden , wedstrijdleiding mag (niet moet) controleren.

Ja, okee, goed idee. Maar hoe stel ik de rijhoogte, wieldruk, veerdruk en droop van mijn auto dan in? En de regenbanden dan? Kisslings/aqua's zien er "op het eerste gezicht" uit als gewone banden, tot je dichterbij komt en de andere structuur ziet...

Tuurlijk is smeren niet "de beste" optie. Uiteindelijk zal het er op neer komen dat je precies ziet als wat er bij de elektro gebeurd, namelijk dat men met "het" middeltje wint. En dat is gewoon rot. Heb je het middeltje niet, wordt het knap lastig om te winnen... Maar als je het niet kunt controleren en iedereen schuift elkaar de zwarte piet toe, is dat dan waar je naar toe wilt?

Groet Robert

Twee bedenkingen bij het idee van Hans:
+ nieuwe banden uitgedeeld bij heat 1 en 2 zal mijn inziens zonder problemen verlopen. De banden van heat 3 zijn echter problematischer want ga je dan na heat 1 en 2 de banden op naam gaan bijhouden zodat iedereen terug zijn banden krijgt ? Dat is een pak organisatie die ik op een drukke racedag door een rijder niet zie gebeuren.
+ gaat wel om een trucklading banden gaan want 54 mensen die nieuwe banden krijgen voor minstens 2 heats, dan ook nog eens halve finales en finales. Dat zijn een grote berg banden om te vervoeren en te managen.

Wat mij betreft lijkt mij het toelaten van smeren gewoon veel makkelijker te organiseren.

Koppel er gewoon drie regels aan die te controleren vallen:
1. het is verboden te smeren in de werkruimte of in de pits (wordt er iemand gezien die bezig is met smeren dan worden zijn banden in beslag genomen als 1e verwittiging, bij 2e verwittiging mag hij naar huis vertrekken) -> hiermee vermijdt je alvast de aanwezigheid van chemicaliën in de pits
2. smeren is enkel toegelaten met geurloze producten (dus een band die bij de technische controle duidelijk naar iets anders dan foam ruikt wordt gediskwalificeerd)
3. het is verboden op de baan te komen met banden die vochtig zijn ten gevolge van smeren (kan duidelijk gecontroleerd worden in de pits bij het binnengaan)

In de electro wereld gebruikt men smeermiddelen al tientallen jaren zonder problemen.
Ik zou niet weten wat het voor nadelig effect zou kunnen hebben op onze 1/8 categorie.

Ja leuk, maar op het WK 1:12 mogen we gewoon smeren, en daar zijn de regels zelfs versoepelt.... :eek:

En voor wat de 1:10 banden betreft zijn er héél veel protest brieven geschreven naar de IFMAR ;)

Ja, okee, goed idee. Maar hoe stel ik de rijhoogte, wieldruk, veerdruk en droop van mijn auto dan in? En de regenbanden dan? Kisslings/aqua's zien er "op het eerste gezicht" uit als gewone banden, tot je dichterbij komt en de andere structuur ziet...

Groet Robert

De 1/12 is indoor de 1/10 outdoor ,toch anders. Ik heb ook verhalen gehoord dat de rijders bij de MACH tijdens de warm-up heel tevreden waren.
Rijhoogte , je weet dat je op 77.5 mm begint ,lijkt me de afstelling niet zo moeilijk, en de banden ,ook aanvangshoogte ,is voor een ieder gelijk.
Bij regen gelden er andere regels ,zoals het luchtfilter. Dan kunnen aqua's (gemakkelijk met shore meter te controleren) of kislings toegestaan worden, zodra het bord 'nat 'weg is terug naar de control tyres. Omstandigheden voor ieder gelijk .Maar nu gaan we naar de uitwerking van de uitzonderingen.Bij het begin beginnen.
Fijn dat je als electrorijder mee wilt discusseren ,juist zoals het bij de 1/12 aan toegaat is een motivatie om het smeren bij de 1/8 tegen tegaan.

2. smeren is enkel toegelaten met geurloze producten (dus een band die bij de technische controle duidelijk naar iets anders dan foam ruikt wordt gediskwalificeerd)

Goede punten die je opnoemt, mijns inziens. Deze regels gelden bij de Elektro ook, maar een Trinity Red Dot, ruikt toch echt sterk naar citroen en wordt als "reukloos" bestempeld. Trinity Buggy grip, ruikt heel sterk naar Revel plastic lijm, nog sterker dan Red Dot, wordt ook als reukloos gezien. Terwijl deze toch echt wel heel sterk ruiken. Paragon, Corally TC2 ruiken ook heel sterk en worden als niet reukloos gezien, waar ligt dan de grens?

Want geen van al mijn potjes smeermiddelen zijn 100% reukloos. Straks duiken er weer ergens "rare middeltjes" op die allemaal "net wel" reukloos zijn, maar wel heel sterk ruiken....

In de electro wereld gebruikt men smeermiddelen al tientallen jaren zonder problemen.
Ik zou niet weten wat het voor nadelig effect zou kunnen hebben op onze 1/8 categorie.

Lijkt me duidelijk geschreven, de kennis is er...

Groet Robert

Twee bedenkingen bij het idee van Hans:
+ nieuwe banden uitgedeeld bij heat 1 en 2 zal mijn inziens zonder problemen verlopen. De banden van heat 3 zijn echter problematischer want ga je dan na heat 1 en 2 de banden op naam gaan bijhouden zodat iedereen terug zijn banden krijgt ? Dat is een pak organisatie die ik op een drukke racedag door een rijder niet zie gebeuren.
.
Banden wordt door de leverancier op het circuit afgeleverd, ca 170 stel voor 1 wedstrijddag
Nee,we nemen geen banden in , blijven gewoon bij de rijder zoals ik in eerdere post heb uitgelegd ,kans op fraude is aanwezig,kans op gesnapt te worden is zeer reeel en dan volgt uitsluiting voor 3 jaar , geen licentie.geen EK's, geen GP's . Als je dat wilt riskeren voor 1 heat ...........
Nu al liggen de bochtsnelheden op een zeer hoog niveau ,je ziet al dat men niet meer kan reageren als de rijder voor je iets onverwachts doet, met onrealistische (smeer)banden grip wordt de bochtsnelheden onrealistisch hoog en de ongelukken kans navenant. Kijk eens naar electro ,en dan niet alleen naar de pro's , dan zie je de 1/12 nogweleens door de lucht vliegen ,de 1/12 kunnen dit wel hebben ,de 1/8 niet met hoge kosten tot gevolg.En wat denk je van de slijtage van de aandrijflijn/motor als men volgas de bocht door kan ,nu al is onze sport voor vele onbetaalbaar. En dan hebben we het nog niet over de veiligheid van de inzetters .........er zijn grenzen of moeten er serieuze ongelukken gaan gebeuren zodat we met de overheid te maken krijgen ?? Ook voor instappers wordt het nog moeilijker dan het nu al is ,dan droogt onze sport uiteindelijk gewoon op .

Ik ben zowel electro rijder als ervaren 1/8 rijder.

De smering waar ik van spreek is het gebruik in electro outdoor en indoor in de klasse 1/10e modified.

Wat betreft de organisatie zoals voorgesteld door Hans lijkt me dit inderdaad mogelijk als je geen banden in beslag neemt. Maar dan hebben we weer een halve oplossing.
Nieuwe banden ook voor de derde heat lijkt me aangewezen want anders gaat men voor de derde heat gegarandeerd weer gesmeerde en ongesmeerde banden door elkaar krijgen. Kans op gesnapt worden is mijn inziens nihil net zoals het vandaag al niet te controleren valt.

Is er echter een leverancier te vinden die op zaterdag of zondag banden wil leveren en waar we 100% op kunnen rekenen ?

Wat betreft bochtsnelheden die veel hoger zouden liggen of grotere ongelukken lijkt dit mij persoonlijk niet correct. Een auto met gesmeerde banden is stabieler en dus makkelijker te controleren.
Volgas een bocht doorgaan is juist de kick die een 1/8 levert in vergelijking met andere klasses. Dat is zowel het geval met ongesmeerde als met gesmeerde banden.
Evenmin zie ik veel effect op de kosten qua slijtage. Iemand die hard gaat met ongesmeerde banden gaat straks met gesmeerde banden nog 5% tot 10% sneller.
In beide gevallen is de slijtage hoog.

Ik zie wel een effect op kosten op vlak van invoering van een controle band want ik denk dat hier toch een aardig prijskaartje aan verbonden gaat zijn als je iemand bvb vijf nieuwe sets verplicht gaat laten afnemen. Straks moet een rijder 100 euro op tafel leggen om gewoon te kunnen deelnemen aan een wedstrijd. Dit lijkt mij mogelijk een serieus negatief aspect voor iemand die wil aanvangen met wedstrijden en verplicht wordt om met een controleband te rijden terwijl hij misschien gewoon zelf met drie setjes ongesmeerde banden makkelijk rond is voor een wedstrijd.

Dan nog over het gebruik van reukloos smeermiddel. Qua controle is dat de discretie van de keuring waarbij ik steeds zou pleiten voor een vier ogen principe. Keurder stelt het vast en dan moet bvb Roelof of Tjibbe er bijgehaald worden om te verifiëren. Hangt er een geurtje aan dan afgekeurd.
Futura smeermiddel is mijn inziens volledig reukloos.
Alle producten die duidelijk naar lijm of ander vervelend spul ruiken lijken mij duidelijk af te keuren.

Begrijp me niet verkeerd ik heb geen tegenstander van invoering van een controle band. Het lijkt me gewoon dat het smeren met de regels die ik heb weergegeven een stuk makkelijker is in te voeren en uiteindelijk ook veel eenvoudiger zal zijn op een racedag.
Bovendien lijkt het me naar toegankelijkheid voor beginnende wedstrijdpiloten een goed idee want niemand verplicht je om het te doen net zoals niemand je verplicht om een motor te kopen van 600 euro als je dat er niet in wilt investeren.

Banden wordt door de leverancier op het circuit afgeleverd, ca 170 stel voor 1 wedstrijddag
Nee,we nemen geen banden in , blijven gewoon bij de rijder zoals ik in eerdere post heb uitgelegd ,kans op fraude is aanwezig,kans op gesnapt te worden is zeer reeel en dan volgt uitsluiting voor 3 jaar , geen licentie.geen EK's, geen GP's . Als je dat wilt riskeren voor 1 heat ...........

170 sets? Wordt steeds minder.....

Kijk Hans, hier gaat het fout. Als mensen zoals Pieter van alles ziet gebeuren maar er tijdens de wedstrijd geen melding van maakt is die sociale controle ver te zoeken. Als rijders bang zijn om vreemd aangekeken te worden omdat ze een ander erbij lappen of juist rijders gaan samenwerken om banden onzichtbaar gesmeerd te krijgen moet je hier niet aan gaan beginnen en eigenlijk ter voorkoming ten alle tijden de banden na de rit direct weer innemen..

Zie mijn handtekening :)

Er is genoeg voor het gehele veld BeNeLux.

Kijk, valt mij weer tegen van je...
1) als eerste is dit een reclamepost
2) op Facebook heb je DS beticht van ongewenst reclame maken terwijl je het zelf daar ook doet
3) jij als keihard voorvechter tegen het smeren loopt wel die troep van je nieuwe leverancier te verkopen?

Kijk, valt mij weer tegen van je...
1) als eerste is dit een reclamepost
2) op Facebook heb je DS beticht van ongewenst reclame maken terwijl je het zelf daar ook doet
3) jij als keihard voorvechter tegen het smeren loopt wel die troep van je nieuwe leverancier te verkopen?

Nummer 1, Reclame? Waar?
Nummer 2, Informatie op FB is wat anders dan elke dag nieuwe producten rondsturen.
Nummer 3, zie onze reactie aan het Nomacbestuur van 3 maanden geleden :)

Trouwens wat gaat jou dit aan ???????

Hiermee kan ik in ieder geval gecontroleerde (EFRA) materialen bij rijders krijgen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Is er al bekend wat de status is? Ik hoor via via dat er al genoeg naar buiten is gebracht alleen niet via hier of via mail naar iedereen. Dus wanneer horen we iets?

Ja tot wanneer? wachten en geen datum hebben is geen oplossing. Wachten en wel een datum hebben is een stuk beter.

Back