Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.


;) Geeft eigenlijk het domme van de regel aan ... Ik geeft hier één hint, er zitten aspecten aan waarbij de fabrikant van de auto 6mm kan winnen in bodyhoogte :rolleyes:

Je downstops zeggen iets over je wielasafstand t.o.v. de ondergrond, 6mm naar beneden is -6 (rekenkundig) op je downstops. Ik blijf er bij, rijhoogte moet je eigenlijk meten voor aanvang van de race ala 1:12. Daarmee dek je alles af.
 
Laatst bewerkt:
;) Geeft eigenlijk het domme van de regel aan ... Ik geeft hier één hint, er zitten aspecten aan waarbij de fabrikant van de auto 6mm kan winnen in bodyhoogte :rolleyes:

Je downstops zeggen iets over je wielasafstand t.o.v. de ondergrond, 6mm naar beneden is -6 (rekenkundig) op je downstops. Ik blijf er bij, rijhoogte moet je eigenlijk meten voor aanvang van de race ala 1:12. Daarmee dek je alles af.

Heeft iemand het al wel eens nagemeten? nou ik wel NET. Door het aanpassen van de 20mm blokje komen we dichterbij een betere regel.. Maar nog niet helemaal, maar daar valt wat aan te doen!

Ik ga het proberen uit te leggen:

Mijn auto heeft op dit moment een downstop van +9mm en ik heb banden gemonteerd van 76mm en op blokken gezet van 20mm. (mijn body stond op 168mm tov 158mm gewoon op de banden.)

Met deze banden grootte heb ik een speling van 6mm. Theoretisch kan ik mijn downstops 6mm laten zakken (of ze dus +3mm gaan halen is een vraag, maar alles is werkend te krijgen..) om zo de body 6mm hoger te monteren en wellecht door eccenters in de uprights nog 1mm winnen is dus 7mm hoger dan volgens de regels is toegestaan. Hoe de wegligging zal zijn is 1, maar het klopt je kan de body hoger monteren.

Nu een voorbeeld met de huidige regel:
Diit jaar ben ik geen enkele finale binnen gekomen met banden GROTER dan 68mm dus we pakken deze banden om te meten.

68mm op de auto geplaatst gemeten en mijn body zit 160mm. De finale start ik met 78mm aan banden. Dan komt er 5mm aan "body hoogte bij" dus ben ik gestart met een body hoogte van 165mm ipv 160mm

t.o.v. het bovenstaande voorbeeld kan ik dus THEORETISCH met de nieuwe regel met een hogere body starten. Maar de regel zoals hij NU is kan ik ook hoger starten. (7mm met de nieuwe regel en 5mm met de oude regel) Het verschil is alleen dat het meet process achteraf en vooraf met de nieuwe regel hetzelfde blijft. En het meet processs met de nieuwe regel constanter is.

MAAR.... Als we nu de nieuwe regel eens anders toepassen:
ipv een blokje van 20 mm en een body hoogte van 170mm plaatsen we een blokje van 12mm onder de auto en een body hoogte van 162mm. dan ziet het er zo uit:

omdat ik de finale eindig met 68mm en er achteraf word gemeten pakken we deze banden om het voorbeeld te "testen".

Mijn auto heeft op dit moment een downstop van +9mm en ik heb banden gemonteerd van 68mm en op blokken gezet van 12mm.

Met deze banden grootte heb ik een speling van 2mm. Theoretisch kan ik mijn downstops 2mm laten zakken om zo de body 2mm hoger te monteren en wellicht door eccenters in de uprights nog 1mm winnen is dus 3mm hoger dan volgens de regels is toegestaan.

Met een blokje van 12mm, een downstop van +9mm en banden van 72mm zou theoretisch de banden net de grond kunnen raken en de hoogte van de body dus net of net niet kunnen beinvloeden. Met de blokken van 12mm neem je dus:
1. de rijhoogte uit het meet process
2. de downstops die er niet meer kunnen voor zorgenn dat de body veel hoger gemonteerd kan worden, want heeft je auto een lagere downstop dan 9mm dan blijft je body hoogte hetzelfde omdat de banden dan op de grond komen.

conclusie: door het meten met een 12mm blokje ipv een 20mm blokje heb je een constant meet process en om met de regel te "spelen" word geminimaliseerd!

En kom je binnen op banden groter dan 72mm met een downstop van +9 OF lager dan dien je hier dus rekening mee te houden met je bodyhoogte. Zoals je nu ook rekening dient te houden met je banden grootte. Dit is gemeten met een Xray RX8 dus het kan best zijn dat het met een ander merk eranders uitziet maar ik denk dat je met 12mm blokken eronder een hele stabiele en waterdichte regel kan maken.

Het VOORAF meten van de body zorg sowieso in beide gevallen voor een betere toepassing van elke regel, dus misschien is dat ook een overweging.

@Roelof/Tjibbe
zou je dit voorstel ook in mijn EFRA voorstellen kunnen aanpassen? ;-)
 
Laatst bewerkt:
Even resume, we meten nu op een 10mm spacer bij de EFRA (2mm van jouw 12mm) en zegt dat de meeting zo toch beter is?

12mm is namelijk niet in het voorstel opgenomen maar ik kan mij voorstellen dat het een beter compromis is tussen het meten op bandhoogte en downstops (uitgaande van het normale.)
 
Als we dan toch moeten lachen over de voorstellen... bij de 1:10 is er ook het voorstel om 5 minuten te kwalificeren zonder een tankstop. Maak je een tankstop krijg je er 2 rondes bij, dat wordt iedere ronde een dubbele tankstop :D

Roelof, is het ook genoeg als je net doet alsóf je een tankstop maakt? dan gaan die 2 tankstops per ronde nog iets sneller :mrgreen:
 
Het kan en het wordt ook gedaan maar de Insbox van een 1:10 is als een kleinere carburateur insert voor een 3.5cc
 
ik heb niet echt bekend met 1/8 rijden nu heb ik een motor nodig vroeg me af of
O.S. 21XZ-R Speed een goede betrouwbare motor is
 
ik heb niet echt bekend met 1/8 rijden nu heb ik een motor nodig vroeg me af of
O.S. 21XZ-R Speed een goede betrouwbare motor is

Ons team heeft ze een aantal weken geleden getest, was niets mis mee.
Kijk wel even heel goed dat je afdoende reserveonderdelen kan krijgen voor deze motor (drijfstangen, piston-pen en clips etc)
 
Was al een topic over meneer E! ;)

Over de nieuwere OS modellen kan ik weinig zeggen maar over de oudere weet ik dat de drijfstangen geen lang leven kennen met ons soort circuits.
 
Prrrrfff..... ja hoor, overgenomen worden en na de rebranding gelijk berichten krijgen dat je er uiterlijk eind 2012 eruit moet zijn.... Maakt mij niet echt beleefd.....

Maar ehm.... iedereen de EFRA veranderingen gezien?

En maar praten dt we niets alleen met de top te doen hebben maar de instroom juist heel belangrijk is en dan allemaal van dit soort drempels voor de instroom opzetten.
Ik heb al div. negatieve mails gehad over deze uitkomst, ik heb het geprobeerd om mensen op een andere gedachte te brengen maar helaas......
 
Je doelt op het toestaan van smeren en de verlaging van het minimum gewicht?
Want die beiden vind ik ook slechte zaken.

Zeker bij de 1/10 is de verlaging van het minimum gewicht complete onzin, bij ons wordt namelijk het vermogen niet verminderd dus dan leid het nauwelijks tot minder slijtage en brandstof consumptie zoals ze wel doen voorkomen.
 
Ons team heeft ze een aantal weken geleden getest, was niets mis mee.
Kijk wel even heel goed dat je afdoende reserveonderdelen kan krijgen voor deze motor (drijfstangen, piston-pen en clips etc)

Hoezo zorgen voor afdoende reserveonderdelen Pieter?
Jou team heeft toch de motor getest en er was niks mis mee zeg je.

Reageer vrolijk verder
 
Al een tijdje niet op het forum geweest ,zijn tenslotte ook nog andere leuke dingen in het leven nietwaar ?
Ik heb wel wat met Roelof gemailt betreffende de EFRA regelgeving, als het gaat over de bodyhoogte probeert de EFRA zijn eigen falen via allerlei regels te camoufleren tenslotte zijn de hoge zijkanten de boosdoeners en die kunnen ze vermijden door die bodies gewoon geen EFRA goedkeuring te geven maar ik heb begrepen dat de EFRA een groot gedeelte van haar inkomsten krijgen uit de homologatie van uitlaten en bodies en daarom zelden 'nee' zeggen tegen hun 'klanten ' . Er moet gewoon een bezem door de EFRA.
Dan het idee dat organiserende verenigingen de baan moeten behandelen met gripverhogende middelen , bisonkit e.d. ? Gaan we niet hard genoeg ?
 
En maar praten dt we niets alleen met de top te doen hebben maar de instroom juist heel belangrijk is en dan allemaal van dit soort drempels voor de instroom opzetten.

Zolang je die beginners (lees: de niet Nomac/EFRA leden) niet aan het woord laat,
zul je nooit weten wat er speelt....

Overigens denk ik dat we eens toe moeten geven dat het nu eenmaal zo is.
De komst van internet, computerspelletjes, noem maar op, zorgt ervoor dat er minder kids buiten komen, en dus niet in aanraking met het "verenigingsleven"...

Wel eens gezien hoe leeg de speeltuinen de laatste jaren zijn?.....
Ik snap dat als je geen kids hebt, dat je dit niet opvalt, maar mij wel.....
 
Je doelt op het toestaan van smeren en de verlaging van het minimum gewicht?
Want die beiden vind ik ook slechte zaken.

Zeker bij de 1/10 is de verlaging van het minimum gewicht complete onzin, bij ons wordt namelijk het vermogen niet verminderd dus dan leid het nauwelijks tot minder slijtage en brandstof consumptie zoals ze wel doen voorkomen.

Minimum Gewicht omlaag is juist 1 van de betere veranderingen sinds jaren.
Vrijwel alle auto's zitten er inmiddels standaard al ver onder en voor sommige is het gewoon erg lastig(kostbaar) om aan de inmiddels gedateerde minimum eisen te voldoen.

Mijn auto is in ieder geval al klaar voor het nieuwe minimum van 1550gram. :D

b21a5978.jpg
 
Back
Top