Geeft eigenlijk het domme van de regel aan ... Ik geeft hier één hint, er zitten aspecten aan waarbij de fabrikant van de auto 6mm kan winnen in bodyhoogte
Je downstops zeggen iets over je wielasafstand t.o.v. de ondergrond, 6mm naar beneden is -6 (rekenkundig) op je downstops. Ik blijf er bij, rijhoogte moet je eigenlijk meten voor aanvang van de race ala 1:12. Daarmee dek je alles af.
Heeft iemand het al wel eens nagemeten? nou ik wel NET. Door het aanpassen van de 20mm blokje komen we dichterbij een betere regel.. Maar nog niet helemaal, maar daar valt wat aan te doen!
Ik ga het proberen uit te leggen:
Mijn auto heeft op dit moment een downstop van +9mm en ik heb banden gemonteerd van 76mm en op blokken gezet van 20mm. (mijn body stond op 168mm tov 158mm gewoon op de banden.)
Met deze banden grootte heb ik een speling van 6mm. Theoretisch kan ik mijn downstops 6mm laten zakken (of ze dus +3mm gaan halen is een vraag, maar alles is werkend te krijgen..) om zo de body 6mm hoger te monteren en wellecht door eccenters in de uprights nog 1mm winnen is dus 7mm hoger dan volgens de regels is toegestaan. Hoe de wegligging zal zijn is 1, maar het klopt je kan de body hoger monteren.
Nu een voorbeeld met de huidige regel:
Diit jaar ben ik geen enkele finale binnen gekomen met banden GROTER dan 68mm dus we pakken deze banden om te meten.
68mm op de auto geplaatst gemeten en mijn body zit 160mm. De finale start ik met 78mm aan banden. Dan komt er 5mm aan "body hoogte bij" dus ben ik gestart met een body hoogte van 165mm ipv 160mm
t.o.v. het bovenstaande voorbeeld kan ik dus THEORETISCH met de nieuwe regel met een hogere body starten. Maar de regel zoals hij NU is kan ik ook hoger starten. (7mm met de nieuwe regel en 5mm met de oude regel) Het verschil is alleen dat het meet process achteraf en vooraf met de nieuwe regel hetzelfde blijft. En het meet processs met de nieuwe regel constanter is.
MAAR.... Als we nu de nieuwe regel eens anders toepassen:
ipv een blokje van 20 mm en een body hoogte van 170mm plaatsen we een blokje van 12mm onder de auto en een body hoogte van 162mm. dan ziet het er zo uit:
omdat ik de finale eindig met 68mm en er achteraf word gemeten pakken we deze banden om het voorbeeld te "testen".
Mijn auto heeft op dit moment een downstop van +9mm en ik heb banden gemonteerd van 68mm en op blokken gezet van 12mm.
Met deze banden grootte heb ik een speling van 2mm. Theoretisch kan ik mijn downstops 2mm laten zakken om zo de body 2mm hoger te monteren en wellicht door eccenters in de uprights nog 1mm winnen is dus 3mm hoger dan volgens de regels is toegestaan.
Met een blokje van 12mm, een downstop van +9mm en banden van 72mm zou theoretisch de banden net de grond kunnen raken en de hoogte van de body dus net of net niet kunnen beinvloeden. Met de blokken van 12mm neem je dus:
1. de rijhoogte uit het meet process
2. de downstops die er niet meer kunnen voor zorgenn dat de body veel hoger gemonteerd kan worden, want heeft je auto een lagere downstop dan 9mm dan blijft je body hoogte hetzelfde omdat de banden dan op de grond komen.
conclusie: door het meten met een 12mm blokje ipv een 20mm blokje heb je een constant meet process en om met de regel te "spelen" word geminimaliseerd!
En kom je binnen op banden groter dan 72mm met een downstop van +9 OF lager dan dien je hier dus rekening mee te houden met je bodyhoogte. Zoals je nu ook rekening dient te houden met je banden grootte. Dit is gemeten met een Xray RX8 dus het kan best zijn dat het met een ander merk eranders uitziet maar ik denk dat je met 12mm blokken eronder een hele stabiele en waterdichte regel kan maken.
Het VOORAF meten van de body zorg sowieso in beide gevallen voor een betere toepassing van elke regel, dus misschien is dat ook een overweging.
@Roelof/Tjibbe
zou je dit voorstel ook in mijn EFRA voorstellen kunnen aanpassen? ;-)