ASK21 EP Glider 2600mm Fiberglass

Hallo,

Al enige tijd ben ik geïnteresseerd geraakt in zweefvliegen. Momenteel vlieg ik enkel electro (vroeger Nitro) en heb wel enige ervaring.

Vandaag zag ik bij Hobbyking dit model ASK21 EP Glider 2600mm Fiberglass (ARF) (NL Warehouse)

en heb het gelijk gekocht omdat het de laatste was. Het is de bedoeling om dit toestel pas later op het jaar te vliegen, ik moet nog eerst een ander project afwerken en dit toestel moet ook nog verder afgebouwd worden.

Ook ben ik sinds heel kort terug aangesloten bij een club en zal daar wel een mentor vinden.

Mijn vraag: heb ik hier een degelijk toestel gekocht of is het een "Kat In Een Zak"?

groetjes

Frank

wat denk je nu zelf?
hobbyking....
het ziet er allemaal mooi uit, maar super vliegen doen zo'n schaalkistjes niet snel.

vliegen doet alles wel maar of het een thermiek kist is durf ik niet te zeggen.

Denk dat het inderdaad niet echt een super thermieker zal zijn. Dat is simpelweg niet mogelijk met een schaalmodel van deze spanwijdte. Op de helling (maasvlakte) zal deze kist echter heel veel lol kunnen geven.

Zelf heb ik de Salto van hobbyking. Voor op de helling een erg leuke kist. Voor op het vlakke? Nee...

HK heeft verder echt wel goede zwevers. Maar dit zijn dan ook de wat duurdere modellen zoals de Cyclone (typhoon) en de Velocity. Maar allen tevens meer geschikt voor op de helling.

Ook de Phoenix 2000 EPO is uit ervaring een uitzondering te noemen in de goedkope reeks van HK. Deze zal ook in de thermiek zijn rondjes mee kunnen draaien.

Grappig hoe negatief mensen kunnen zijn over iets dat voor meer geld ook gewoon in de lokale winkels wordt geleverd. Het model is, zoals veel meer modellen bij HK, van FlyFly Hobbies. Ik heb producten gekocht waarvan iedereen zei dat ze waardeloos waren maar ik heb er nog nooit eentje stuk gekregen (en ik ga niet bepaald zuinig om met bepaalde dingen, de grenzen opzoeken is juist leuk :oops:). Alle waar naar zijn geld. ;)

Anyway, ik heb afgelopen maandag ook de ASK21 besteld en als het goed is dan komt deze vandaag binnen. Indien niet bezwaarlijk, zal ik in ditzelfde draadje mijn bevindingen posten. :D De kist is bedoeld als "pretvlieger" om het slepen wat te oefenen, zowel voor de sleper als voor mij met de zwever. :teacher: Er komt dus ook een sleepkoppeling in te zitten, onder de motor, voor het neuswieltje.

Mijn setup (alles in 1x bij het NL Warehouse besteld):
Servo's voor de rolroeren/flaps/richtingsroer: TGY-9018MG
Servo voor het hoogteroer: Corona DS339HV
Regelaar: Turnigy Plush 60A (overbemeten maar zeer fijne ESC)
Accu: Zippy 2800mAh 3S1P 30C
Aparte BEC: Turnigy 3A UBEC (op 6V ingesteld)
Motor: Turnigy C3548-900kV (had ik nog liggen)

Vanavond en morgenavond bouwen, komend weekend de maiden. :banana:

Kom op, niet zo negatief :o, Hk verkoopt echt niet alleen maar rommel. Oké, voor die prijs mag je geen topkwaliteit verwachten maar het lijkt mij een heel aardig kistje. Dus kat in de zak? ... nee dat denk ik niet :).

ik beweer ook niet dat ze alleen maar rommel verkoopt! (ik bestel er zelf ook)

maar het is algemeen geweten dat schaalkisten (of semischaal) niet erg prettig vliegen.

de vleugels zorgen hier dan het grootste probleem.
koorden te smal, profielen niet super, etc.
hoe het bij dit toestel is weet ik niet, maar de algemene ervaringen met schaalkistjes hier is niet super :)

@ Sleur, let op, de inslagmoeren in de vleugels druk je er zo uit, en daar kun je dus nooit meer bij:o Het zwaartepunt is ook achterlijk, dus wees daar op bedacht ! Ik heb hem nog niet gevlogen, maar de verkoper attendeerde mij daarop. Ik heb de accu`s erbij gekregen, 2x 3s 3000 mah. in serie, dus best een aardig vrachtje. Het zal een zwevert zijn die best wat vaart nodig heeft.

@Rhelie: Mooi aandachtspuntje. :thumbsup: Mijn eerdere ervaring met de FlyFly GeeBee en de BMI Super Dimona hebben geleerd dat er geen fluit klopt van de specs. :? In beide gevallen werd het ook zoveel mogelijk gewicht in de neus plaatsen vanwege overmatig veel epoxy/glasvezel op de romp. Maar goed, het kan daardoor wel een stootje hebben. :oops: En ik heb een relatief zware motor (180 gram vs. 145 gram origineel). En een extra servo voor een sleepkoppeling.

Pakketje is binnen, vanavond de unboxing photo shoot. :D

Alvast wat gevonden om te lezen bij RC Groups, RC Groups, BungyMania...

Laatst bewerkt:
In deze post mijn bouwverslag van de Hobbyking/FlyFly Hobby ASK-21.

Mocht je willen antwoorden, quote dan niet deze hele post. Dat maakt het topic echt onleesbaar. :worship: :thumbsup:

Joepie, een doosje Hongkong uit Sliedrecht (NL Warehouse).

ask21_01.jpg

ask21_02.jpg

ask21_03.jpg

Alles even uitgepakt. De doos is al geopend geweest om de extra toeters en bellen (servootjes, accu's regelaar, BEC) er in te doen. Alles netjes compleet en een checklist erbij.

ask21_04.jpg

Een belangrijk verschil met het eerdere model: Er zit nu standaard een canopy lock in. Alleen aan de voorkant van de canopy komt nog steeds een schroefje, halve oplossing dus.

ask21_05.jpg

Bij de steun van het voorste neuswiel is wel erg weinig lijm gebruikt. En de uitsparing is zo groot dat je er gewoon tussendoor kan kijken. Gevolg is dat de lijm ook zo erdoor gelopen is en het niet echt vast zit.

ask21_06.jpg

Maar... Wel weer een nette aluminium spinner in plaats van dat rare plastic ding op de foto. Jammer alleen dat de spinner 38mm is en de neus 40mm. Geeft toch weer een lelijke overgang. Geen ramp want de spinner is voor een 5mm as en mijn as is 4mm, dus deze spinner en een paar knappe bladen besteld.

ask21_07.jpg

Niet echt te zien denk ik, maar zoals de meeste ARF's moet eerst even de strijkbout over de folie. Hier en daar wat rimpels en de rode banden laten bijna helemaal spontaan los.

ask21_08.jpg

De grote spanten in de romp zijn wel gelijmd maar de lijm is uitgezakt waardoor er bijna geen lijm aan de bovenkant zit. Dus maar even een lekker klodder Bison Kombi Power (bij gebrek aan Pattex Stabilit). Zo ook op de verbinding tussen de spant en de servo/accuplaat.

ask21_09.jpg

Geen productiefout, kleine aanpassing: Gaatjes voor de motor even anders. De Turnigy C3548 heeft twee gaatjes meer naar binnen staan. Even afgetekend en de gaatjes uitgebreid tot een sleufje. Er is een extr aplaatje multiplex bijgeleverd om te zorgen voor meer afstand als de motor-as te lang zou zijn. Past daarna prima, lengte is precies goed voor de spinner.

ask21_10.jpg

Voor de beeldvorming alvast de berekeningen van de setup. Bij het vliegen op 3S is het geen monster, omhoog komt-ie wel maar zeker niet vertikaal. :nooo:

setup3s.png

En bij het gebruik van een 4S LiPo wordt het wel een stuk sneller omhoog tot de wolken. ;)

setup4s.png

Nieuwe dag, nieuwe kansen. De lijm is opgedroogd en alles zit nu stevig vast. 8) Verder met bouwen dan maar weer. Ondertussen zijn de spinner, AeroNaut Carbon bladen en wat plugjes binnen.

Voor de duidelijkheid, de "bouwbeschrijving" is niet veel meer dan een "Exploded View" van wara alles zou moeten komen. Als je vaker een vlieger hebt gebouwd en/of handig met knutselen bent, is er geen probleem.

ask21_11.jpg

Mijn setup in beeld. Een al wat oudere maar tot nu toe ongebruikte Turnigy C3548-900kV, een Turnigy Plush 60A regelaar (vanwege een 3A UBEC die blijft werken als de regelaar om wat voor reden dan ook reset, bij de kleinere regelaars valt de UBEC dan ook uit!) en een Zippy 3S 2800mAh 35C LiPo. Op de voorkant van de motor zit het extra houtje om wat meer afstand te krijgen.

Omdat de soldeerverbindingen van de Chinezen nog wel eens te wensen overlaten, soldeer ik deze altijd eerst opnieuw. Ook in dit geval zal er op de motorkant één verbinding met een koude las en slechts half met soldeer gevulde connector. 8O Garantie voor problemen als een uitgebrande regelaar of constant resettende regelaar.

ask21_12.jpg

Opgeleukte setup, netjes krimpkousjes om de connectoren. En mijn ontvanger erbij (ik vlieg een JR DSX9, daarom de Propo ontvanger, had ik nog liggen).

ask21_13.jpg

De standaard instellingen voor de Turnigy buitenlopers van 28mm of meer. Soft Cut-off op Medium Voltage (3.3V), Timing op Low. Enige wijziging is de Brake die nu op On staat vanwege de klapprop.

ask21_14.jpg

Moooooooi..... Nieuwe spinner staat fantastisch. Sluit mooi aan en is qua diameter (40mm) precies goed. Zoals gezegd is de meegeleverde spinner te klein (38mm).

Aandachtspuntje is wel de bevestiging van de motor. Het hout dat ingelamineerd is in de neus, is super zacht spul, nog net geen Balsa maar het scheelt weinig. Niet te zien maar ik heb extra grote carrosserie-ringen gebruikt en aan de kant van de motor-as een plat kantje gemaakt met de Dremel. Maar bij het vastschroeven worden die ringen zelfs nog het materiaal in getrokken, 8O

ask21_15.jpg

De perrformance van de motor in combinatie met de AeroNaut Carbon 13x6.5" presteert aanmerkelijk beter dan de berekening aan gaf. Na 3 minuten vol gas lopen (en een zeer koude hand zo 's morgens vroeg bij 6°C) is het gemiddelde 415W en een piek start van 450W. Vertikaal zal er niet in zitten maar lijkt me ook wat overdreven. Een stijghoek van 60° tot 70° is prima. Trekt op de unster nu statisch 2,8kg.

ask21_16.jpg

Het kielvlak is niet bepaald vlak aan de achterkant, het midden valt ruim 1mm naar binnen. Geen ramp maar het staat niet netjes.

ask21_17.jpg

Als scharnieren kunnen de bijgeleverde Mylar "floppy" scharnieren gebruikt worden. Voor het doel volstaan deze prima. Monteren kan soms lastig zijn. Op het kielvlak de middellijn afgetekend en op zoek gegaan naar de plek waar de scharnieren geplaats kunnen worden. Na wat prikken de balsa 8O lat gevonden. Onderstaand zie je hoeveel je uit de boven- en onderkant moet blijven. De ruimte verdeeld over drie scharnieren. Afgetekend, ingesneden en de scharnieren geplaatst. Richtingsroer in een hoek van 45° er naast gehouden, goed op de hoogte letten! En hierop de plek van de scharnieren afgetekend en ingesneden.

ask21_18.jpg

Het lijmen van de floppy-scharnieren is altijd wat lastig. Je hebt 0,09 seconden bedenktijd en dan zitten ze vast. ;) Het makkelijkst vind ik door ze eerst in het kielvlak (of de vleugel) te lijmen. Beide kanten de helft van het oppervlak dunnetjes insmeren met 10-secondenlijm (CA), de lijm blijft nu nog vloeibaar. Dan goed mikken en in één keer doorduwen tot de juiste diepte. Zodra je stopt met bewegen, zitten ze vast.

Het roer is in principe hetzelfde verhaal. Ik plaats altijd een strookje dun karton tussen waar het roer komt en de andere kant. Dit is voldoende ruimte om ervoor te zorgen dat het roer vrij kan bewegen. Wederom beide overgebleven stukjes wat CA smeren maar het stukje dat in het roer komt zo'n 2mm schoon laten. Ook de ruimte die tussen het roer en de andere kant komt niet insmeren. Schuif het roer de eerste millimeter op het scharnier voor alle scharnieren. Daarna in één keer doorduwen tot tegen de kartonnetjes. Klaar, vast.... Kartonnetjes verwijderen en niets meer aan (te) veranderen.

ask21_19.jpg

In de oorspronkelijke beschrijving wordt nog uitgegaan van een push-pull verbinding met het richtingsroer. Dit model heeft een enkele stang. Hierdoor kan de servo in het eerste gat dwars geplaatst worden. De geleider van de stang zit niet echt optimaal waardoor de stang stroever gaat lopen. De eerder beoogde mini-servo is dan ook nu vervangen door een standaard servo (Blue Bird BMS-631). Om de stang goed uit te laten komen, was een knik in de stang noodzakelijk (omdraaien van de servo en binnenwaarts gaf dezelfde problemen zonder knikje).

ask21_20.jpg

Aan de staartkant hetzelfde drama, de geleider komt veel schuiner naar buiten dan de stang zou moeten lopen. Ik ben lui aangelegd en heb geen zin gehad om alles te verherbouwen dus gewoon afgetekend hoe ver de servostang bij 150% uitslag beweegt en vanaf de uiterste stand gebogen zodat het uiteinde parallel aan de romp loopt. Ook nog wat omhoog om ervoor te zorgen dat de hevel net onder het onderste scharnier zit. Ik heb gewoon de meegeleverde hevels gebruikt, vastgezet met 5 minuten epoxy. Alle schroefjes en moertjes geborgd met groene thread lock.

ask21_21.jpg

Weer tijd voor een stukje elektronica. De servo voor het hoogteroer voorzien van een stukje exra draad. Ruim bemeten, zo'n 15cm over zodat ik nog kan sjoemelen met de plaats van de ontvanger.

ask21_22.jpg

Nu zijn de Chinezen zo handig geweest om in de vleugels bij de bouw een paar draadjes te plaatsen waarmee de servodraden zijn te trekken. Helaas, in de romp hebben ze dat niet gedaan. Dus zelf maar een flinke moer en wat garen genomen. De moer vanaf de cockpit-kant in de romp gegooid, beetje schudden voor gebruik totdat de moer in het kielvlak ligt. Na de laatste paar keer schudden komt de moer bij de opening voor de servo er uit. Moer er af, servodraad aan het garen fröbelen en het garen weer voorzichtig terughalen. Klaar, ook gedaan, de servo kan op de ontvanger aangesloten worden. Denk er bij het loshalen aan dat je niet met het garen in de isolatie van de servodraden snijdt.

ask21_23.jpg

Volgende klus, het stabilo. Twee gaten van 3mm zitten verborgen onder de folie. Aan de onderkant moet een deel uitgesneden worden, hiermee valt het stabilo deels over het kielvlak. In het kielvlak zitten twee gaten met aan de binnenkant een zelfborgende moer. Helaas als gevolg van overmatig verfgebruik, zat één moer helemaal vol verf en ging de schroef er niet in. Borgmoer er uit gedrukt met een boutje, schoongemaakt en met behulp van een Hollands kinderhandje weer op de plek gezet.

Overigens zijn de bijgeleverde schroeven M4 in plaats van M3. Dat is al sinds het eerste model zo, Chinezen leren niet zo snel van hun fouten.

ask21_24.jpg

Mooi, weer een obstakel genomen en op naar de volgende. Het hoogteroer loopt aan tegen het richtingsroer bij een bepaalde stand. Geen ramp, het is zacht Balsa en met een beetje gepast geweld is er net genoeg ruimte om wel vrij te kunnen bewegen.

ask21_25.jpg

En het hoogteroer is bestuurbaar. De servo zit met lijm (Bison Kombi Power) op een plaatje 3mm Berken triplex, aangevuld met een latje voor wat meer "vlees" in de horizontale richting. Het plaatje is met 4 dikke klodders direct op het polyester van het kielvlak geplakt. Als het ooit los moet, kan met een stukje flosdraad of nylon vliegerdraad de lijm onder het plaatje worden losgesneden. Omdat er van de hoek tussen de servo en het hoogteroer niet veel klopte zonder modificaties, heb ik een sleuf gemaakt boven het bestaande gat zodat daar de servo-arm vrij kan bewegen. Tussen de servo-arm en de hevel op het roer zit een overbrenging met twee ball linkjes omdat de hoek nog niet optimaal was waardoor een stangetje gaat wringen. Daarnaast kan de ball link met een tangetje losgehaald worden zodat het stabilo nog verwijderd kan worden voor transport (mocht dat noodzakelijk zijn).

ask21_26.jpg

/meer volgt, lekker door knutselt... ;)

Laatst bewerkt:
Deze post is voor het vervolg van het bouwverslag en eventuele commentaar.

Mijn eerste indruk? Voor de prijs is het best netjes. De romp is erg dik, op sommige plaatsen een beetje veel lijm en op andere plaatsen niet. Dat komt door het rechtop staan bij het drogen van de lijm, flinke zakkers zijn zo terug te vinden. Dit is de derde versie van het model van FlyFly Hobby, het eerste model had de gaatjes bij de vleugels verkeerd zitten, het tweede model nog steeds met geknoei voor het richtingsroer. Dit model heeft een enkele stuurstang voor het richtingsroer.

Maar er zijn zeker tekortkomingen. Als je niet handig bent met een beetje creatief knustelen, zou ik er niet aan beginnen. :nooo: Een voorbeeld is de montage van de servo's. Er zitten wel kleine balsa blokjes bij, maar dat is nog steeds geen deugdelijke bevestiging voor een servo. Ze gaan er van uit dat je de servo's vast zet met een klodder lijm en klaar.

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, ik hoop de mijne morgen of ten laatste vrijdag binnen te hebben. Ben benieuwd naar uw bouwverslag, ook uw setup ga ik eens bekijken.

Heb je soms geen link naar een goede site voor beginnende zwevers? Dit is voor mij totaal nieuw!

Voor wat ik gelezen heb, is het geen super zwever in de zin van een thermiek zwever. Het model houdt wel van een beetje voorwaartse snelheid. Voor helling/dynamisch zweven zou het dus wel goed moeten gaan. Maar vliegen als een gewoon vliegtuig gaat er ook prima mee. Je groeit er dan langzaam in. ;)

@ Sleur, let op, de inslagmoeren in de vleugels druk je er zo uit, en daar kun je dus nooit meer bij:o Het zwaartepunt is ook achterlijk, dus wees daar op bedacht ! Ik heb hem nog niet gevlogen, maar de verkoper attendeerde mij daarop. Ik heb de accu`s erbij gekregen, 2x 3s 3000 mah. in serie, dus best een aardig vrachtje. Het zal een zwevert zijn die best wat vaart nodig heeft.
Even gecontroleerd:
- De inslagmoeren zitten met een grote klodder lijm vast (waar een endoscoop al niet handig voor is ;)). Dus alleen met extreem hard duwen of een flinke klap (crash?) kunnen ze los komen.
- Zwaartepunt is niets mis mee. Met de 3548 motor, alu spinner en een Zippy 3S 2800mAh helemaal voor in, ligt het zwaartepunt op 20mm van de voorlijst. 8O Advies is tussen de 55mm en 65mm

Wat ik zo gelezen heb, is vooral de hoek van het staartvlak cruciaal voor goed vliegen. Nou is dat een nogal technisch verhaaltje dat ik verder moet uitzoeken. In ieder geval, als de hoek van het staartvlak t.o.v. de vleugel niet goed is, lijkt het model staartlastig (of neuslastig) en vliegt als een krant. Tenzij je het zwaartepunt te ver naar voor legt (rugvlucht zal dan waardeloos zijn).

De inslagmoeren ga ik voorzien van een stalen stift met een haak. Door middel van een veer worden de vleugels bij elkaar gehouden. Geen geklooi met een moertje en zo. :p

misschien eens een mailtje doen in de richting vanwaar ie komt?

melden dat de spinner groter mag...
dat ze de rompen beter anders wegleggen bij het drogen van de lijm zodat het druipers voorkomt?
en dat ze de uitsparing voor het wieletje wat kleiner maken zodat er geen spleet is.

je kan hen maar beter inlichten over verbeteringen... als ze er oren naar hebben dan wordt het aangepakt.

Tsja, dat is toch algemeen bekend bij de B-merken? Dat weten ze zelf ook wel. Alles moet snel en goedkoop. Als ze na drie jaar en 130 Chinezen verder verder het nog zo doen, dan is dat zo.

Betaal je 200+ euro meer dan weet je dat er voor dat geld ook een kwaliteitscontrole inbegrepen is. Zoals gezegd, alle waar naar zijn geld. ;)

zoals ik nog maar eens zal zeggen... het is niet omdat het goedkoop is, dat het ook braggel in elkaar moet steken ;) als er verbetering mogelijk is, zonder extra budget... zou jij dat niet doen? ik wel... geeft gegarandeerd ook meer verkoopcijfers!

Mijn kist is scheef :( de linkervleugel sluit niet netjes aan op de romp, en met diagonaal meten van stabilo naar wingtip meet ik een verschil van 2cm.

Zwaartepunt zit bij mij op 5 cm vanaf de neuslijst en dan met 2x 3s 3000 mah packs.

Zonet is mijn pakket aangekomen na drie dagen (besteld bij HK NL), netjes verpakt en niet gedeukt (dank aan GLS).

Na een korte inspectie ziet alles er goed uit en geen beschadigingen. De enige opmerking die ik heb is de covering op de vleugels, deze is nogal rap aangebracht en er zitten veel kreukels in. Dit is echter mijn inziens niet zo erg, even met het strijkijzer erover en opgelost. :thumbsup:

Of alles mooi in elkaar past zal voor later zijn, nu heb ik beloofd aan mijn dochters en vrouw om samen (Belgische ;) ) frietjes te gaan eten! :p

En ja ik weet het! de Nederlanders hebben de lekkerste frieten :confused:, zo stond het bij ons in de krant! Dat zal ikzelf toch ook wel even uittesten

Mijn kist is scheef :( de linkervleugel sluit niet netjes aan op de romp, en met diagonaal meten van stabilo naar wingtip meet ik een verschil van 2cm.

Ai, dat is natuurlijk niet zo prettig, maar kan je het niet oplossen met een stukje balsa te lijmen tussen romp en vleugelwortel?

Back