In deze post mijn bouwverslag van de Hobbyking/FlyFly Hobby ASK-21.
Mocht je willen antwoorden, quote dan niet deze hele post. Dat maakt het topic echt onleesbaar.
Joepie, een doosje Hongkong uit Sliedrecht (NL Warehouse).
Alles even uitgepakt. De doos is al geopend geweest om de extra toeters en bellen (servootjes, accu's regelaar, BEC) er in te doen. Alles netjes compleet en een checklist erbij.
Een belangrijk verschil met het eerdere model: Er zit nu standaard een canopy lock in. Alleen aan de voorkant van de canopy komt nog steeds een schroefje, halve oplossing dus.
Bij de steun van het voorste neuswiel is wel erg weinig lijm gebruikt. En de uitsparing is zo groot dat je er gewoon tussendoor kan kijken. Gevolg is dat de lijm ook zo erdoor gelopen is en het niet echt vast zit.
Maar... Wel weer een nette aluminium spinner in plaats van dat rare plastic ding op de foto. Jammer alleen dat de spinner 38mm is en de neus 40mm. Geeft toch weer een lelijke overgang. Geen ramp want de spinner is voor een 5mm as en mijn as is 4mm, dus
deze spinner en een paar
knappe bladen besteld.
Niet echt te zien denk ik, maar zoals de meeste ARF's moet eerst even de strijkbout over de folie. Hier en daar wat rimpels en de rode banden laten bijna helemaal spontaan los.
De grote spanten in de romp zijn wel gelijmd maar de lijm is uitgezakt waardoor er bijna geen lijm aan de bovenkant zit. Dus maar even een lekker klodder Bison Kombi Power (bij gebrek aan Pattex Stabilit). Zo ook op de verbinding tussen de spant en de servo/accuplaat.
Geen productiefout, kleine aanpassing: Gaatjes voor de motor even anders. De Turnigy C3548 heeft twee gaatjes meer naar binnen staan. Even afgetekend en de gaatjes uitgebreid tot een sleufje. Er is een extr aplaatje multiplex bijgeleverd om te zorgen voor meer afstand als de motor-as te lang zou zijn. Past daarna prima, lengte is precies goed voor de spinner.
Voor de beeldvorming alvast de berekeningen van de setup. Bij het vliegen op 3S is het geen monster, omhoog komt-ie wel maar zeker niet vertikaal. :nooo:
En bij het gebruik van een 4S LiPo wordt het wel een stuk sneller omhoog tot de wolken.
______________________________________________________________
Nieuwe dag, nieuwe kansen. De lijm is opgedroogd en alles zit nu stevig vast. 8) Verder met bouwen dan maar weer. Ondertussen zijn de spinner, AeroNaut Carbon bladen en wat plugjes binnen.
Voor de duidelijkheid, de "bouwbeschrijving" is niet veel meer dan een "Exploded View" van wara alles zou moeten komen. Als je vaker een vlieger hebt gebouwd en/of handig met knutselen bent, is er geen probleem.
Mijn setup in beeld. Een al wat oudere maar tot nu toe ongebruikte Turnigy C3548-900kV, een Turnigy Plush 60A regelaar (vanwege een 3A UBEC die blijft werken als de regelaar om wat voor reden dan ook reset, bij de kleinere regelaars valt de UBEC dan ook uit!) en een Zippy 3S 2800mAh 35C LiPo. Op de voorkant van de motor zit het extra houtje om wat meer afstand te krijgen.
Omdat de soldeerverbindingen van de Chinezen nog wel eens te wensen overlaten, soldeer ik deze altijd eerst opnieuw. Ook in dit geval zal er op de motorkant één verbinding met een koude las en slechts half met soldeer gevulde connector. 8O Garantie voor problemen als een uitgebrande regelaar of constant resettende regelaar.
Opgeleukte setup, netjes krimpkousjes om de connectoren. En mijn ontvanger erbij (ik vlieg een JR DSX9, daarom de Propo ontvanger, had ik nog liggen).
De standaard instellingen voor de Turnigy buitenlopers van 28mm of meer. Soft Cut-off op Medium Voltage (3.3V), Timing op Low. Enige wijziging is de Brake die nu op On staat vanwege de klapprop.
Moooooooi..... Nieuwe spinner staat fantastisch. Sluit mooi aan en is qua diameter (40mm) precies goed. Zoals gezegd is de meegeleverde spinner te klein (38mm).
Aandachtspuntje is wel de bevestiging van de motor. Het hout dat ingelamineerd is in de neus, is super zacht spul, nog net geen Balsa maar het scheelt weinig. Niet te zien maar ik heb extra grote carrosserie-ringen gebruikt en aan de kant van de motor-as een plat kantje gemaakt met de Dremel. Maar bij het vastschroeven worden die ringen zelfs nog het materiaal in getrokken, 8O
De perrformance van de motor in combinatie met de AeroNaut Carbon 13x6.5" presteert aanmerkelijk beter dan de berekening aan gaf. Na 3 minuten vol gas lopen (en een zeer koude hand zo 's morgens vroeg bij 6°C) is het gemiddelde 415W en een piek start van 450W. Vertikaal zal er niet in zitten maar lijkt me ook wat overdreven. Een stijghoek van 60° tot 70° is prima. Trekt op de unster nu statisch 2,8kg.
Het kielvlak is niet bepaald vlak aan de achterkant, het midden valt ruim 1mm naar binnen. Geen ramp maar het staat niet netjes.
Als scharnieren kunnen de bijgeleverde Mylar "floppy" scharnieren gebruikt worden. Voor het doel volstaan deze prima. Monteren kan soms lastig zijn. Op het kielvlak de middellijn afgetekend en op zoek gegaan naar de plek waar de scharnieren geplaats kunnen worden. Na wat prikken de balsa 8O lat gevonden. Onderstaand zie je hoeveel je uit de boven- en onderkant moet blijven. De ruimte verdeeld over drie scharnieren. Afgetekend, ingesneden en de scharnieren geplaatst. Richtingsroer in een hoek van 45° er naast gehouden, goed op de hoogte letten! En hierop de plek van de scharnieren afgetekend en ingesneden.
Het lijmen van de floppy-scharnieren is altijd wat lastig. Je hebt 0,09 seconden bedenktijd en dan zitten ze vast.

Het makkelijkst vind ik door ze eerst in het kielvlak (of de vleugel) te lijmen. Beide kanten de helft van het oppervlak dunnetjes insmeren met 10-secondenlijm (CA), de lijm blijft nu nog vloeibaar. Dan goed mikken en in één keer doorduwen tot de juiste diepte. Zodra je stopt met bewegen, zitten ze vast.
Het roer is in principe hetzelfde verhaal. Ik plaats altijd een strookje dun karton tussen waar het roer komt en de andere kant. Dit is voldoende ruimte om ervoor te zorgen dat het roer vrij kan bewegen. Wederom beide overgebleven stukjes wat CA smeren maar het stukje dat in het roer komt zo'n 2mm schoon laten. Ook de ruimte die tussen het roer en de andere kant komt niet insmeren. Schuif het roer de eerste millimeter op het scharnier voor alle scharnieren. Daarna in één keer doorduwen tot tegen de kartonnetjes. Klaar, vast.... Kartonnetjes verwijderen en niets meer aan (te) veranderen.
In de oorspronkelijke beschrijving wordt nog uitgegaan van een push-pull verbinding met het richtingsroer. Dit model heeft een enkele stang. Hierdoor kan de servo in het eerste gat dwars geplaatst worden. De geleider van de stang zit niet echt optimaal waardoor de stang stroever gaat lopen. De eerder beoogde mini-servo is dan ook nu vervangen door een standaard servo (Blue Bird BMS-631). Om de stang goed uit te laten komen, was een knik in de stang noodzakelijk (omdraaien van de servo en binnenwaarts gaf dezelfde problemen zonder knikje).
Aan de staartkant hetzelfde drama, de geleider komt veel schuiner naar buiten dan de stang zou moeten lopen. Ik ben lui aangelegd en heb geen zin gehad om alles te verherbouwen dus gewoon afgetekend hoe ver de servostang bij 150% uitslag beweegt en vanaf de uiterste stand gebogen zodat het uiteinde parallel aan de romp loopt. Ook nog wat omhoog om ervoor te zorgen dat de hevel net onder het onderste scharnier zit. Ik heb gewoon de meegeleverde hevels gebruikt, vastgezet met 5 minuten epoxy. Alle schroefjes en moertjes geborgd met groene thread lock.
Weer tijd voor een stukje elektronica. De servo voor het hoogteroer voorzien van een stukje exra draad. Ruim bemeten, zo'n 15cm over zodat ik nog kan sjoemelen met de plaats van de ontvanger.
Nu zijn de Chinezen zo handig geweest om in de vleugels bij de bouw een paar draadjes te plaatsen waarmee de servodraden zijn te trekken. Helaas, in de romp hebben ze dat niet gedaan. Dus zelf maar een flinke moer en wat garen genomen. De moer vanaf de cockpit-kant in de romp gegooid, beetje schudden voor gebruik totdat de moer in het kielvlak ligt. Na de laatste paar keer schudden komt de moer bij de opening voor de servo er uit. Moer er af, servodraad aan het garen fröbelen en het garen weer voorzichtig terughalen. Klaar, ook gedaan, de servo kan op de ontvanger aangesloten worden. Denk er bij het loshalen aan dat je niet met het garen in de isolatie van de servodraden snijdt.
Volgende klus, het stabilo. Twee gaten van 3mm zitten verborgen onder de folie. Aan de onderkant moet een deel uitgesneden worden, hiermee valt het stabilo deels over het kielvlak. In het kielvlak zitten twee gaten met aan de binnenkant een zelfborgende moer. Helaas als gevolg van overmatig verfgebruik, zat één moer helemaal vol verf en ging de schroef er niet in. Borgmoer er uit gedrukt met een boutje, schoongemaakt en met behulp van een Hollands kinderhandje weer op de plek gezet.
Overigens zijn de bijgeleverde schroeven M4 in plaats van M3. Dat is al sinds het eerste model zo, Chinezen leren niet zo snel van hun fouten.
Mooi, weer een obstakel genomen en op naar de volgende. Het hoogteroer loopt aan tegen het richtingsroer bij een bepaalde stand. Geen ramp, het is zacht Balsa en met een beetje gepast geweld is er net genoeg ruimte om wel vrij te kunnen bewegen.
En het hoogteroer is bestuurbaar. De servo zit met lijm (Bison Kombi Power) op een plaatje 3mm Berken triplex, aangevuld met een latje voor wat meer "vlees" in de horizontale richting. Het plaatje is met 4 dikke klodders direct op het polyester van het kielvlak geplakt. Als het ooit los moet, kan met een stukje flosdraad of nylon vliegerdraad de lijm onder het plaatje worden losgesneden. Omdat er van de hoek tussen de servo en het hoogteroer niet veel klopte zonder modificaties, heb ik een sleuf gemaakt boven het bestaande gat zodat daar de servo-arm vrij kan bewegen. Tussen de servo-arm en de hevel op het roer zit een overbrenging met twee ball linkjes omdat de hoek nog niet optimaal was waardoor een stangetje gaat wringen. Daarnaast kan de ball link met een tangetje losgehaald worden zodat het stabilo nog verwijderd kan worden voor transport (mocht dat noodzakelijk zijn).
/meer volgt, lekker door knutselt...
