Baja 5b ss wielen blokkeren

Het schroefje waarmee de vlinder vast zit wil meestal wel los. De as eruit halen wil wel eens lastig zijn omdat het schroef gat vaak een braam heeft. Als je deze niet weg haalt maak je het asgat nog ruimer.

Dus goed opletten. Terug plaatsen van de as is redelijk simpel. Let wel op de retour veer. De veer weer op spanning zetten na het plaatsen van de as is een handigheidje. Ik pak meestal een stukje dun draad waar ik een haakje aan maak. Hiermee kun je de veer simpel weer een slag om de as draaien zodat deze weer op spanning staat.

De vlinder klep moet je ook weer afstellen. Doe je dit niet dan zal de klep niet goed sluiten waardoor stationair gas niet af te stellen zal zijn.
Afstellen doe je als volgt.
As terug plaatsen en veer. Klep op zijn plek leggen en schroefje net niet vast aandraaien. Stel schroef van het stationair helemaal uitdraaien. Nu draai je met de hand het gas rustig open en dicht. Terwijl je dit doet draai je het schroefje van de vlinder vast. Let nu goed op dat de vlinder in dichte stand helemaal aansluit in de carb doorlaat. Er mag geen licht langs de vlinder komen als je deze in het licht houd. Is dit wel het geval dan bovenstaande herhalen.

Dit geld natuurlijk alleen als de asgaten in je carb nog goed zijn.

Gr eddy
Daar zit een metalen rozet op en deze heeft een pennetje in het midden. Deze zijn er in verschillende hoogtes. Hier moet je op letten dat je de juiste hoogte hebt.




Toppp ik ga lekker sleutelen zal wel een foto ( hopelijk ook een video ) maken als het in elkaar zit
 
Wat een troep geeft dat gras :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:


Wel leuk om er door heen te scheuren :thumbsup:
 

Bijlagen

  • 20191109_161753.jpg
    20191109_161753.jpg
    417,5 KB · Weergaven: 253
[emoji23][emoji23][emoji23][emoji23][emoji1787] rijd dat ding nog ? De motor en luchtfilter hangen vol gras.
Ik ga ervan uit dat uw carburator issue in orde is nu?
 
Wat gebeurd er met het blokje boven de 115 graden als ik vragen mag ?
Over verhitting.
Vapor-lock, je benzine verdampt voor dat ie in de cilinder komt en ga je armer gaan rijden... met kans op vastlopen...
Kan je merken wanneer er niets meer in het ballonetje van je carb zit. Deze moet normaal ten allen tijde goed vol zitten
 
Over verhitting.
Vapor-lock, je benzine verdampt voor dat ie in de cilinder komt en ga je armer gaan rijden... met kans op vastlopen...


Oeii da's niet best...

Ik meen gelezen te hebben dat Eddy een balletje opgooide over het in de gaten houden van de temperatuur.
Vraag me af
Hoe dit valt te doen zonder een dure meter te kopen..:weetnie:
 
Idd TPS of bol.com, coolblue enz
Ik heb ook de fluke maar een ander merk type werk ook perfect.

Plaats waar je meet is wel belangrijk. Nooit op de bougie of kop meten. De waarde die je daar meet is NIET correct. Net boven de uitlaatpoort is de heetste plek van de cilinder.

Een themp rond de 100 graden is een veilige marge. Als je problemen met te hoge themp’s houd, is mogelijk je afstelling niet goed. Wat ook vaak gebeurt is dat gras om de bobine blijft zitten. Dit kun je moeilijk zien, omdat het achter de koelkap zit. Gras belemmert de luchtstroom waardoor je blok steeds te warm word.

Een goed afgesteld blok heeft een licht bruine bougie elektrode, loopt op volgas net niet tegen viertakten aan en blijft mooi op themp onder belasting.
 
Dat is ook een plaats om te meten. Ik heb mijn voorkeur om bij de uitlaat te meten.

Dit omdat ik uit eigen ervaring weet dat de karter themp sterk onderhevig is aan themp wisselingen.

Dit heeft veel te maken hoe het blok is ingebouwd. HPI heeft de tank voor het blok staan, losi 5T en dbxl staan weer veel vrijer waardoor er meer luchtstroom om het blok is. Onroad auto’s hebben weer een andere opbouw.
 
Ook carb formaat en tuning van je blok zijn een factor. Grotere carb of volle krukas geeft andere temperaturen door meer of minder spoeling.

C3 krukas lagers moeten inderdaad niet te heet worden. Dit omdat de spelling tolerantie bepaalt is bij 80 tot 90 graden. Hogere themp geeft meer ruimte om buiten te toleranties te raken waardoor lager slijtage optreed.
 
Ook carb formaat en tuning van je blok zijn een factor. Grotere carb of volle krukas geeft andere temperaturen door meer of minder spoeling.

C3 krukas lagers moeten inderdaad niet te heet worden. Dit omdat de spelling tolerantie bepaalt is bij 80 tot 90 graden. Hogere themp geeft meer ruimte om buiten te toleranties te raken waardoor lager slijtage optreed.

Goedik ga er induiken.
Over de moter gesproken en wat er binnen in zit.
Ik heb begrepen dat er een grotere krukas is geplaatst door de vorige eigenaar.
 
Back
Top