Baleniera Olandese 1:60 Sergal

Je hebt er de gang aardig in zitten Erik, ziet er netjes uit.
Die knik, met een balkje er achter kan al veel schelen denk ik.:D
En anders is er inderdaad altijd nog plamuur;)

De knik is al vrij stug en op een plek waar ik lastig bij kan. Anders was het een poging waard. Het is denk ik het makkelijkst deze aan de buitenzijde op te vullen.

Lukt het niet alsnog een plankje te plakken achter de knik?

Die knik, met een balkje er achter kan al veel schelen denk ik.:D

...was ook mijn eerste gedachte. Ik denk zeker dat je het er grotendeels wel uitkrijgt op deze manier.

Op de overzichtsfoto's ziet ze er echt al heel mooi uit :cool:.
Ik weet nog niet zo zeker over de masten. 't Lijkt of de grote mast een fractie verder naar achteren mag leunen of de bezaan juist iets naar voren. Foto's vertekenen altijd, dus ik durf hier niet echt een uitspraak over te doen.

De keuze voor de verlengde versie vind ik ook erg geslaagd.:yes:

De masten staan nu los in een slobgat dus ik kan er nog wat mee stoeien voor ik ze vast zet. Tegen die tijd staan de schilderijen weer op het scherm als referentie ;) Ik heb nog een mailtje gestuurd naar de site waar ik de Prins Willem had gevonden met de vraag of deze in grotere resolutie beschikbaar is. Leek me een poging waard. Nooit geschoten is altijd mis :2gunfire: Nog geen reactie, dus ik hou de komende dagen m'n mail extra in de gaten.

Succes met de foto's, ben benieuwd.

(PS:
jouw fluitschip zou niet misstaan op een diorama van bijvoorbeeld een Amsterdamse scheepswerf ;) )

(PS:
jouw fluitschip zou niet misstaan op een diorama van bijvoorbeeld een Amsterdamse scheepswerf ;) )

Ik geloof niet dat een walvisvaarder daar zo op zijn plek is. De Zeehaen lijkt me dan een meer geschikte kandidaat. Zeker als de schaal nog bepaald moet worden. Ik heb het al aangekaart ;)

waarom zouden walvis vaarders niet gaan ? als je er 2 of 3 maakt en een schip om ze te beschermen ( kleine pinas 100 voet ( zoals een heemskerck) kan het prima . ze kunnen gaan vertrekken naar hun visgronden.

spijtig dat de knik er nog inzit, het was natuurlijk een gok want het is moeilijk te zien op open spanten want je gaat van bol naar hol. maar ben er zeker van dat dit 100% in orde komt 8) maar de rest van de romp ziet er erg mooi uit hoor , ik moet tog eens in de leer komen om ook een fluit te maken ;)

Ik ben nog steeds in de walvisvaart boeken aan het lezen en dit kwam ik tegen in Walvischen en walvischvaart door W.H.G. Palm:

De sloepen waren speciaal voor de walvisvaart ingericht. Deze zogenaamde whale booten, ongeveer 20 voet lang, liepen van voren naar achteren spits toe, de boorden liepen uitwaterend, d.i. naar buiten hellend op. Voor de vangst werd elke sloep bemand met 6 koppen en voorzien van lans en harpoenen en een lange, sterke, in bakken opgeschoten lijn ter bevestiging aan de harpoenen.

Wat algemene maten van het schip met aantal sloepen en bemanning

lang 100 voet, breed 26 voet, diepgang 11,5 voet, 4 sloepen, 28 man bemanning
lang 100 voet, breed 28 voet, diepgang 12,0 voet, 5 sloepen, 35 man bemanning
lang 112 voet, breed 29 voet, diepgang 12,25 voet, 6 sloepen, 42 man bemanning
lang 118 voet, breed 30 voet, diepgang 12,5 voet, 7 sloepen, 50 man bemanning

De vaten traan werden in het water drijvend naar het schip gebracht. Daar waren dus geen sloepen voor nodig.

Wat de verdubbeling betreft ben ik er nog niet helemaal uit. Op deze afbeelding lijkt een verdubbeling te zitten.

groenlandvaarder_b.JPG

In bovengenoemd boek wordt echter gezegd dat de verdubbeling aan de binnenzijde van het schip werd aangebracht. Dus zoals wel vaker nog geen éénduidig antwoord.

hmm als er een verdubbeling langs binnen zit zullen het banden zijn die ze bij in de boeg zetten normaal komen er 4 in als ze verdubbeling langs binnen zeggen zouden dat er dan 8 banden in de boeg zitten ? wat natuurlijk zeker kan en zal de boeg zeker een heel stuk sterker maken.

wat ze presies bedoelen met verdubbeling weet ik ook niet maar ging er van uit dat er een 2de huidplank bij tegen gemaakt werd maar van de banden zou zeker wel kunnen

Wat de verdubbeling betreft denk ik dat ik deze aan de buitenkant plaats. Ik ga er een beetje van uit dat in het begin de schepen aangepast werden voor de walvisvaart en dat latere schepen er meer op ontworpen werden. Ik zit met 1633 nog redelijk aan het begin van de periode.

De laatste passtukken liggen nu te weken. Nog even en de romp is dicht. Bovendeks begint het ook al aardig op te schieten.

SAM_1982_zpse0d0b190.jpg

SAM_1983_zps67155133.jpg

Als dit gereed is kunnen de huidige kiel en stevens eraf en kan het schuur- en plamuurwerk beginnen. Daarna wordt het puzzelen op de berghout verdeling.

Ziet er inderdaad strak uit.
Altijd mooi, de romp van een walvisvaarder:cool:

Wat de verdubbeling betreft denk ik dat ik deze aan de buitenkant plaats. Ik ga er een beetje van uit dat in het begin de schepen aangepast werden voor de walvisvaart en dat latere schepen er meer op ontworpen werden. Ik zit met 1633 nog redelijk aan het begin van de periode.
.

Uit alles wat ik gelezen heb over de walvisvaart in de zeventiend eeuw blijkt dat de schepen niet ontworpen werden voor de walvisvaart maar er specifiek voor werden uitgerust ("uitgereed") omdat het altijd een seizoensbedrijf gebleven is.
Dubbelingen werden altijd aan de buitenkant aangebracht (ik zou ook niet goed weten hoe dat aan de binnenkant zou moeten). Dubbelingen werden niet alleen gebruikt om de boeg te versterken het werd ook toegepast als een fluitschip verlengd werd (= schip doorzagen, extra spanten ertussen, nieuwe rompbeplanking eroverheen) ook werd het gebruikt als een schip niet goed in het water lag, door de dubbeling komt het zwaartepunt van het lege schip lager te liggen.
Door alleen een dubbeling bij de boeg toe te passen zal, zonder andere maatregelen, de boeg dieper in het water komen te liggen en de stuurlast verminderen/verdwijnen.

Andy

Ik ben op het punt gekomen dat ik de positie van de berghouten kan gaan bepalen. Zoals gezegd wil ik gaan afwijken ten opzichte van de bouwtekening. Links is de Sergal verdeling t.p.v. breedste spant vanaf potdeksel tot waterlijn.

full

Rechts daarvan twee alternatieven gebaseerd op onderstaande v.d. Velde tekeningen.

full

full

Zelf neig ik meer naar de laatste variant. Maakt qua verdeling niet echt uit. Er is een extra berghout onder geplaatst. Tijdens beplanken kan ik altijd besluiten deze wel of niet toe te voegen.

Ik heb het bovenste berghout in lijn op het model gezet. Dat wordt dan het uitgangspunt voor de beplanking van het schip. Ik heb de getrapte verschansing ruim over laten steken zodat ik de ruimte heb deze bij te werken. Zover is het nog niet. Eerst de romp wat bijplamuren en schuren. Een deel van de kiel en de achtersteven moet nog verwijderd worden zodat ik er nieuwe op kan zetten.

Wat betreft de sloepen heb ik de knoop ook doorgehakt. Daar ga ik het breedste spant van tussenhalen en de kiel inkorten. Ik geloof dat Andy dit al gezegd heeft. Hiermee kom ik op de 4 zitplaatsen voor de roeiers en kom ik dichter in de buurt van de 20 voet maat die ik eerder heb vermeld. Ik moet het nog uitvoeren om te zien of het ook het gewenste resultaat oplevert. Dus wordt vervolgd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vindt de rechtse variant ook een mooiere verdeling hebben.

Misschien heb ik het mis, maar het lijkt erop dat jouw campagnedek net zo hoog oploopt als bij het schip met de 5 berghouten. Het schip met de 4 berghouten loopt wat vlakker. Dat pleit mogelijk weer voor het meest rechtse alternatief.
Het ziet er allemaal overigens strak uit!
gr. Paul

1e alternatief van sergal heb je zelf denk ik al uitgesloten. 5 Berghouten heeft wel iets weg van de onderste berghouten van de Vasa, wel mooi, maar nogal druk. De meest rechtse met 4 berghouten vind ik persoonlijk de mooiste.

Back