Baleniera Olandese 1:60 Sergal

De walvisvaarder er baleinera is een en dezelfde. Het Sergal model waar ik de zaag in heb gezet om hem langer te maken. De zeehaen is het fluit model van het boek "de schepen van Abel Tasman" Die ga ik misschien scratchen. Zo nu en dan verwijs ik naar de zeehaen om verschillen met de walvisvaarder aan te geven. Mocht ik de zeehaen gaan uitwerken, dan krijgt ie een eigen verslag.
Ik zal kijken of ik vanavond wat foto's kan plaatsen.

SAM_1942_zps40b31f85.jpg

En de verlengde variant

SAM_1943_zpsf34b80c5.jpg

Ik heb het smalle strookje onder het dek meteen vervangen voor een brede strook die dan beplankt kan gaan worden voor het geval de roosters nogal open zijn. Zo zou ik ook een rooster open kunnen laten.

WOW!!!
Oké, ik snap het:cool:
De grootmast moet dan natuurlijk ook verplaatst worden, maar ja, dat wist je zelf natuurlijk wel;)

WOW!!!
Oké, ik snap het:cool:
De grootmast moet dan natuurlijk ook verplaatst worden, maar ja, dat wist je zelf natuurlijk wel;)

Die gaat inderdaad mee om. Ik heb al een nieuw gat geboord en een kruis over het oude gezet zodat ik me later niet kan vergissen.
Dit is trouwens geen onbekend fenomeen. Vroeger werden schepen ook wel op deze manier verlengd (verlanger) Aan rechter zijde zie je een schip dat net voor de grote mast is doorgezaagd. Zo werd het een soort voorloper van de fluit.

verlanger_zps4b0bfdad.jpg

gho nooit van gehoort dat ze schepen verlengde.

moet een staaltje van presietiewerk geweest zijn ,ik zou een eiken schip niet willen doorzagen met een 17 eeuwse zaag hoor.
maar jouw verlenging ziet er best goed uit

Duidelijke foto's. De lengte van het schip komt nu ook veel meer overheen met de schepen in de schilderijen van A.Storck.
Ik denk dat het een hele verbetering is en dat de gevolgen best mee zullen vallen.

Het lastige punt op deze romp is de ronding aan de achterzijde. Hier ben je bij het verlengen niet aangekomen.
Je was volgens mij toch al van plan de loop van de tweede huid te veranderen (tov sergal) en de lijnen van de berghouten te volgen. Door het schip te verlengen verander je hier niets aan.
Je zult inderdaad goed de dekken moeten uittekenen en de plaats van de mast zal veel gevolgen hebben voor je tuigage.
Ik ben ervan overtuigd dat je eruit gaat komen.

Succes,
Diederik

Zal inderdaad gevolgen hebben voor de tuigage!
En dat ze vroeger ook wel eens schepen doorzaagden wist ik ook niet:o
Maar dit gaat zeker een interessant project worden:cool:

normaal zal het achtersteven wel iets meer moeten vallen aangezien je schip langer word maar op deze schaal denk ik dat het niet veel uit maakt.

"moet een staaltje van presietiewerk geweest zijn ,ik zou een eiken schip niet willen doorzagen met een 17 eeuwse zaag hoor."

Ha, maar een model waar je een hoop tijd en aandacht aan besteed even over de cirkelzaag halen vind ik ook nogal wat! Petje af!

Ik heb ook net een naam voor het schip gevonden.

Een wel heel beroemde 'visser' en deelnemer aan de walvisvaart is Michiel Adriaanszoon de Ruyter.
Op 26-jarige leeftijd monstert de latere zeeheld als stuurman aan op een walvisvaarder met de naam 'Groene Leeuw'. Dit schip verlaat de haven van Vlissingen op 8 mei 1633, samen met nog eens drie walvisvaarders. Ook in 1635 gaat De Ruyter weer met de 'Groene Leeuw' naar het noorden. Dit keer maakt hij melding van de problemen die ze tegenkomen tijdens de zware reis. Zo schrijft hij: "Wij laghen zo vast als of wij daarin ghemetselt waren." Ingesloten door het ijs dus...

Er wordt niet vermeld of het op een fluitschip was. Maar ik doe het ermee.
Ik kwam ook nog een oud wapen van Walcheren tegen. Misschien verwerk ik die in de spiegel.

visserij_57.jpg

Ik heb ook net een naam voor het schip gevonden...'Groene Leeuw'. ...
Er wordt niet vermeld of het op een fluitschip was. Maar ik doe het ermee.
Ik kwam ook nog een oud wapen van Walcheren tegen. Misschien verwerk ik die in de spiegel.

visserij_57.jpg

Erik,
Grote kans dat het wel een fluitschip was. Moest ik zelf ooit een fluit bouwen, dan zal ze 'de Hoop op de Swarte Walvis' heten.

full

Ik ben dol op walvisvaarders verhalen en ben er door m'n opa als kind mee zoet gehouden. Hij heette Jongkees en stamde af van een omvangrijke Noord-Hollandse familie "Jonge Kees" (oorspronkelijk van de namen 'oude' en 'jonge' Cornelis). Vrijwel allemaal Groenlandsche Walvischvaerders vrijwel in rechte lijn afkomstig uit Den Helder, langs St.Pancras, Broek in Waterland tot in Zaandam. Z'n familiewapen had een harpoen en ijsbeer erin verwerkt.

Het mooiste en bekendste verhaal is van een verre verwant, Cornelis Gerritz JongeKees, Groenlandsch commandeur op het fluitschip 'de Hoop op de Swarte Walvis'. Hij zou in 1668 een aanval door een ijsbeer ter nauwer nood hebben overleefd en van schrik in één nacht grijs zijn geworden en de rest van z'n leven een lijkbleek gelaat hebben overgehouden.

Op een kopie van een schilderij van Tetroe (nog te bezichtigen in Zaandam) zie je de bleke Cornelis en op de achtergrond een mooi fluitschip.

full

Zoek de gelijkenissen met de schoolprent van Jetses, helaas minder duidelijke afbeelding van de schepen:
http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/FSM01:E-518

In andere versies van het verhaal ben ik wel vaker een fluit tegengekomen.
Wel de moeite waard als je van het taalgebruik houdt: vanaf pag 40,
ook een mooie lijst met namen geheel onderin:
http://books.google.nl/books?id=4k1bAAAAQAAJ&pg=PA40&lpg=PA40&dq=commandeur+jongekees+kort+en+opregt+verhaal&source=bl&ots=2Pp8reQaOv&sig=-TtMa_7NouMtf6nzQNk6F4O2kfU&hl=nl&sa=X&ei=LdTZUuqkLs-p0AWIg4HQAQ&ved=0CC8Q6AEwAA#v=onepage&q=commandeur%20jongekees%20kort%20en%20opregt%20verhaal&f=false
full

http://books.google.nl/books?id=4k1bAAAAQAAJ&dq=commandeur+jongekees+kort+en+opregt+verhaal&hl=nl&source=gbs_navlinks_s

http://www.onh.nl/nl-NL/verhaal/127/vrijage-van-een-walvisvaarder-met-een-ijsbeer

Zijn huis in Zaandam, 'Het huis van de man onder de beer', ging helaas in 1836 in vlammen op, samen met de gevelsteen. Het restaurant op de Zaanse Schans draagt nog altijd de naam van zijn schip.

Ik blijf nog altijd zoeken naar een mooi voorbeeld voor de spiegelversiering :D

Grt
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Je had al zoiets verteld tijdens de ontmoetingsdag. Bedankt voor de uitgebreide versie met links en afbeeldingen :) Voordat ik met de hobby begon had ik nog nooit van fluitschepen gehoord. En ik miste het stukje geschiedenis bij de eerste twee bootjes. Nu ik steeds meer te weten kom wordt het steeds leuker. Er daardoor ook besloten om het model te verlengen om meer aansluiting bij die geschiedenis te vinden. Het blijft natuurlijk een benadering vol aannames. Hopelijk rolt er een aardig model uit. De tijd zal het leren :)

Aangezien m'n staalwol/azijn mix na 1 dan nog geen enkele reactie laat zien en ik niet verder kan met het dek voordat het onderdek gereed is, heb ik wat anders geprobeerd.
Eerst maar de knoop doorgehakt over de houtkeuze. Bij het model waren 3mm fineerlatjes meegeleverd. Aardig van kleur, maar aan de smalle kant. Aangezien ik het model vanaf nu 1:50 beschouw, zouden dit planken zijn van 15cm breed. Volgens WzM zou het in deze periode tussen de 20-40cm zijn.
Ik had nog wat lindenhout liggen van 5 mm. Dat geeft een breedte van 25cm. Breder hoeft van mij niet. Vervolgens gekozen voor een 3planks systeem. En met de bredere planken ben ik gaan testen met de nagelverdeling. Ik heb Germt zijn voorbeeld gevolgd met de naald en drukpotlood methode. Zoals gezegd lijkt dat vrij druk .

SAM_1944_zpsd499f836.jpg

Licht opschuren maakte het iets rustiger. Vervolgens mijn "verouderaar" toegepast.

SAM_1945_zpscb414d1e.jpg

Ik heb maar even gebruik gemaakt van het residu van mijn slechte gewoonte. Deze eerst met een vinger uitgewreven en daarna met een stuk keukenrol nog wat bijgewerkt en licht opgeschuurd tot ik het gewenste effect had.

SAM_1946_zps0b0d4844.jpg

Zelf vond ik het grijs wat overheersen na een transparante vernislaag. In plaats daarvan heb ik een dun laagje naturel eiken transparante lak toegepast om een klein beetje kleur terug te brengen.

SAM_1948_zps823d5e42.jpg

Bovenste deel foto lijkt het meest op het uiteindelijke resultaat. De lak was nog niet helemaal droog aan onderzijde. Ik vind de nagels niet meer zo overheersend dus ik ga de rest ook zo doen. Dek is wat donkerder dan ik gewend ben, maar lijkt me voor een walvisvaarder niet misstaan. Minder bemanning om dekken te schrobben en van walvissen verwerken zal het er ook niet schoner op zijn geworden.

Netjes hoor:)
Wat de azijn methode gebruikt, blijft steeds een verassing.
Bij mijn WvH duurde het ruim 2 weken voor ik enige reactie had, en nu bij mijn huidige dekken is 1 nacht ruim voldoende.
Ik heb nog wat schuurwerk aan mijn dek, maar gaat goed komen;)

Fluitschip

Nog nooit van een fluitschip gehoord. Ik ga even googelen. Ik ben benieuwd wat het je zal vergaan.

De fluiten waren de meest algemene vrachtschepen van die tijd, speciaal gebouwd voor de houthandel met Scandinavie maar een vertrouwde verschijning
in de meeste Europese havens; rond gebouwd voor de maximale inhoud waren
ze geen hardlopers maar wel eenvoudig te bouwen en te zeilen met weinig
mankracht. Verlengen van schepen door een tussenstuk op het breedste punt
word nog veel gedaan, vooral met platbodems.
Toen de taxering van de schepen gebeurde op basis van de breedte van het dek
kregen alle fluiten opeens zwaar invallende zijden en een belachelijk smal
bovendek,zonder veel vrachtvolume in te leveren. Lepe jongens, die hollanders.
Ik heb een filmpje gezien van een fluit die gezonken is in het noorden. Ze lijkt
volledig intact, zelfs de masten stonden er nog op, betere staat dan de Wasa.
Het waren vooral deze schepen die de rijkdom van de jonge republiek verzekerden, en niet de veel bekendere oostindievaarders.
Stefan

Erik,

inventieve verouder methode en een mooi resultaat :cool:. Dat kleine beetje kleur maakt het af.

De spijkertjes lijken precies goed. Moet je volgens de methode van Germt de gaatjes alleen met potlood kleuren, of ook een stukje potlood in afbreken, achterlaten en gladschuren?

Ik snap niet dat je geen enkele reactie met de azijn-staal combi hebt, na enkele weken wordt het pas echt goed, maar na één nacht zou je toch al wat belletjes als teken van beginnende corrosie moeten zien. Weet je zeker dat je geen 'roestvrij' staalwol hebt gepakt :D.
Ik heb nogal wat foutjes gemaakt in het verleden, maar mijn beste ervaringen zijn met natuurazijn, ouderwets staalwol (mat aspect, donker grijs) en zorgen dat de wol nooit volledig onderstaat, regelmatig dekseltje erop schudden en weer open doen om zoveel mogelijk zuurstof bij het vochtige staalwol te laten.

Erik,

inventieve verouder methode en een mooi resultaat :cool:. Dat kleine beetje kleur maakt het af.

De spijkertjes lijken precies goed. Moet je volgens de methode van Germt de gaatjes alleen met potlood kleuren, of ook een stukje potlood in afbreken, achterlaten en gladschuren?

Ik snap niet dat je geen enkele reactie met de azijn-staal combi hebt, na enkele weken wordt het pas echt goed, maar na één nacht zou je toch al wat belletjes als teken van beginnende corrosie moeten zien. Weet je zeker dat je geen 'roestvrij' staalwol hebt gepakt :D.
Ik heb nogal wat foutjes gemaakt in het verleden, maar mijn beste ervaringen zijn met natuurazijn, ouderwets staalwol (mat aspect, donker grijs) en zorgen dat de wol nooit volledig onderstaat, regelmatig dekseltje erop schudden en weer open doen om zoveel mogelijk zuurstof bij het vochtige staalwol te laten.

Ik heb de gaatjes alleen gekleurd. Germt ook geloof ik. Fineer is denk ik te dun om een stukje in af te breken. Ik denk dat de bewerking met as, wat opschuren en de lak erover de gaatjes aardig opvullen.

Wat de mix betreft. Ik heb net nog even gekeken en het is gewone staalwol. Ik heb witte natuurazijn. Waar het wit vandaan komt weet ik niet. Het is gewoon transparant. Maar misschien dat het daar mee te maken heeft. Ik laat het voorlopig nog even staan. Ik zal wel zien of er nog wat mee gebeurd. :Fade-color

Wil je meer weten over de Nederlandse walvisvaart op Spitsbergen en het leven van de walvisvaarders dan met je echt het boek:
"Walvisvaart in de Gouden Eeuw" L. Hacquebord en W.Vroom uitg De Bataafse Leeuw
lezen. 1988
Hierin worden alle facetten van de walvisvaart en het leven van de zeevaarders uitgebreid beschreven.
Het boek is helaas niet meer nieuw te koop

Andy

Wil je meer weten over de Nederlandse walvisvaart op Spitsbergen en het leven van de walvisvaarders dan met je echt het boek:
"Walvisvaart in de Gouden Eeuw" L. Hacquebord en W.Vroom uitg De Bataafse Leeuw
lezen. 1988
Hierin worden alle facetten van de walvisvaart en het leven van de zeevaarders uitgebreid beschreven.
Het boek is helaas niet meer nieuw te koop

Andy

Ik ben al aan het rondkijken geweest en heb een kandidaat op het oog. Alleen nog geen reactie gekregen. Bedankt voor de tip.

Ik ben bezig de nieuwe kiel en stevens uit te werken. Toch nog een hele puzzel. En nu ik toch bezig ben en nieuwsgierig was naar de loop zandstroken bij de voorsteven volgens O. Blom heb ik die meteen maar uitgestoken in de valse kiel als test eerste beplanking.

SAM_1950_zpsd6613630.jpg

Plankjes liggen nog te weken dus ik zal nog even geduld moeten hebben. Mocht het wat zijn, dan doe ik het ook zo voor de tweede laag beplanking. Zo niet, dan laat ik het rond volgens bouwtekening Sergal.

SAM_1951_zpsf2039b18.jpg

Bij de achtersteven het ik iets soortgelijks gedaan. Maar daar laat ik alleen de zandstroken van de tweede laag over de achtersteven heen lopen. Alles buiten de sponning wordt na de eerste laag verwijderd.

Erik,

De sponning ziet het er goed uit. Ik zie dat je een minimum aan balsa hebt geplaatst, maar wel op de essentiële punten.

Ga je de tweede huid ook een sponning geven of leg je deze 'flush' tegen de kiel bij het voorsteven? Hoe kom je dan uit bij het achtersteven? Ik neem aan dat je de tweede huid ook verzonken wilt hebben? Ik kan me voostellen dat je ook op het achtersteven dan nog een laagje legt? Ben benieuwd. Vooral omdat ik hier bij de Eenhoorn de fout in ben gegaan.

Grt
Diederik

Back