Baleniera Olandese 1:60 Sergal

Da's m'n hulpje voor de Sint Laurens

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Weer wat vooruitgang. De waterloop op het bakdek is geplaatst en de wand bekleed. Er komen nog scharnieren op de luiken, maar die van de kit zijn veel te grof. Ik ben nu aan het testen met platgeslagen ijzerdraadjes van vuilniszak binders. Die lijken qua formaat beter te gaan passen.

SAM_2078_zps5a752db5.jpg

Ik moet ook nog een hoop stutten maken voor de verschansing en dan kan er weer een lik zwarte verf over.

Ook de verdubbeling begint vorm te krijgen. Ik heb nog een stuk te gaan maar het geeft al een aardig idee van hoe het gaat worden.

SAM_2079_zpsc8085bf9.jpg

Mooi :cool: De wand van het bakdek vind ik heel goed gelukt.
De verdubbeling wordt neem ik aan geheel met het wit van de waterlijn tot aan de eerste berghout meegeschilderd

De verdubbeling wordt neem ik aan geheel met het wit van de waterlijn tot aan de eerste berghout meegeschilderd

Daar twijfel ik weer wat over. Het was in eerste instantie wel het idee na het bekijken van het Storck schilderij.

verdubbeling_zps3d9be8ff.jpg

Rechts van de voorsteven lijkt het egaal vuil wit te zijn tot aan het berghout. Op de voorsteven zelf en links ervan is echter een wittere laag te zien Dat zou wat ijs kunnen suggereren zoals op de ankerkabel. Of toch een waterlijn met daarboven de verdubbeling. Andere kleur is niet onlogisch. Voor de verdubbeling werd een andere houtsoort gebruikt. Maar daarmee kan ik de voorsteven niet verklaren. Rechts lijkt deze dan twee overgangen te hebben. Ook andere afbeeldingen geven nog geen uitsluitsel.

Dat witte op onder op de boeg en op het anker touw zou ook wel een ijs en sneeuw kunnen zijn, als je het met de rest van het schilderij vergelijkt.

Het roer dat bij de kit zit is niet naar mijn zin en van multiplex dus zou toch vervangen worden. Dus wat aan het sleutelen geweest om een meer correcte te maken.

roer_zps9ba8ac9c.png

Rechts staat het roer van de kit ter vergelijking. Voor een deel heb ik die van de Zeehaen als voorbeeld gebruikt. Ter plaatse van de helmstok ben ik af gaan wijken. Bij de Zeehaen loopt deze door het roer. In de kit valt het roer in een gevorkte helmstok, wat ik zelf aardiger vond ogen. Ook de krul erboven is bij de Zeehaen vrij subtiel. En ik was deze tegen gekomen.

wwwopacCAVJEXNK_zps9584e526.jpg

Die krul sprak me meer aan dus ik heb die erop gezet. Ik zal nog even moeten testen of het bij het model t.p.v. de spiegel ook goed uitkomt. Maar dat is met de vijl op te lossen.

Ohh en Dirk.... Ik heb wat hout besteld dus binnenkort ga ik ook weer verder met de andere fluit ('k wil geen ambras ;) )

In hoofdlijnen is het roer gereed. Aan de steven zijde is hij onder 30 graden agfeschuind zodat de vingerlingen er straks in passen. Die sparingen moet ik er nog uit halen. Ik twijfel nog even of ik de bestelde vingerlingen ga gebruiken. Die zijn wat aan de korte kant. Verder komt er nog een snijlijn in die moet suggereren dat het roer samengesteld is uit twee delen en de zandstroken moeten nog doorgezet worden. Misschien voeg ik nog wat snijwerk in de krul toe. Die is trouwens wat aangepast. Die van tekening vond ik wat te rond. Ik heb hem ovaler gemaakt, wat goed uit kwam, want ik had nog wat ruimte bij de spiegel nodig.

SAM_2084_zpsa7ee85ce.jpg

Verder zit de eerste helft van de verdubbeling er op. Het is een beetje een aanname, maar de loop is wat anders dan die van de tweede beplanking.

SAM_2086_zps8c7716eb.jpg

Ook de eerste helft van de stutten op het bakdek is geplaatst en heeft een likje verf gekregen. En de eerste scharnieren (blijkbaar vind ik afwisseling prettig) zitten er ook op. Platgeslagen vuilniszakbinders waar ik met een speld een oogje aan heb gebogen. Daar een tweede oogje naast. Het was te fijn om er nog een pennetje in te zetten als scharnier dus heb ik de oogjes met verf dichtgeschilderd zodat je in ieder geval niet door ze heen kan kijken.

SAM_2087_zpsb045eb11.jpg

Ik vindt het super mooi hoor:D

Vooral het roer, en nog een eenvoudig snij werkje in de krul zou het wél afmaken denk ik!

Ziet er als een verbetering uit. Idd een werkje uitsnijden is een optie.
Ik zou hier zelf een werkje op lijmen. Dus een los ornament in de bol van de krul. Dat maakt het wel af denk ik. En zeker wanneer het beslag er op zit word dit een mooi roer. :p

Het roer moet een pilimeter hoger......
Gelijklopend met de kiel.
Voor de rest netjes gedaan

Ik denk dat je wat voorbarig bent met je opmerking wat de hoogte betreft, want dit is dryfit! Het roer moet nog afgehangen worden.

Wel mooi gemaakt Erik!

Ik heb hem inderdaad iets te lang gemaakt zodat ik wat speelruimte heb. Als het roer afgehangen is kan ik de zandstroken en onderkant kiel strak aftekenen en bijvijlen.

Erik, mooie vorderingen. De opening in de krul zou ik persoonlijk niet vullen met een versiering, eventueel wel de krul zelf nog van reliëf voorzien.
Wat betreft de hoogte van het roer zie je bij veel authentieke modellen juist nog een pielemeter korter is dan het steven. Ik kan me voorstellen dat als een schip op een zandbank loopt en het roer mee het gewicht van het schip moet dragen er zoveel kracht op komt dat het kan afbreken. Op zich wel logisch om het dus iets korter te maken. Ik heb 'm zelf gelijk getrokken met de onderzijde achtersteven (puur cosmetisch).

PS: zou je een detail foto van het scharniertje kunnen plaatsen: ben benieuwd hoe je het exact gefixt hebt. Op afstand ziet het er heel netjes uit :cool:

Back