Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Opnieuw gecalibreerd daarna?
Moet je natuurlijk wel even doen
Greetz,
Joram
Heb je een Futaba zender? daar moet je altijd je gas op reverse hebben staan, anders pakt hij hem niet. Was iig zo bij de CC regelaars...
Greetz,
Joram
kalibreren.... Zal wonderen doen ga ik vanuit
Greetz,
Joram
wil dat zeggen dat deze batterij 12,24 (7,2*1,7) Watt kan leveren voor 1u. ofte 24,48W voor een half uur enzovoorts.
een batterij heeft enkele eigenschappen, ik zal even proberen puntje per puntje te gaan:
eerste basisregel: vermogen = spanning x stroom
1. Spanning (V): hogere spanning behoeft minder stroom, maar veronderstelt ook dat je electronica niet doorbrandt op die spanning. (bijvb een 9V batterij op een fietslampje... geeft veeeeel meer licht, maar zal dat niet lang doen)
2. Capaciteit (Ah ofte ampere uur. meestal mAh (milli-...)): iedere batterij heeft een bepaalde capaciteit, de ene al meer dan de andere. Meer capaciteit betekent langer rijden. bezie het als een fles. Met een 1l waterfles kom je langer toe dan met een halve literfles.
2. Stroom (A) die de batterij kan leveren: wordt meestal uitgedrukt in aantal C. Dit staat voor de "ontlaadcapaciteit". 10C betekent 10X de capaciteit. dus een 5Ah batterij die 10C aankan, kan een stroom van 50A leveren (spanningsval en andere dingen hier even buiten beschouwing gelaten wegens irrelevant).
vergelijk dit met "het gat in de fles". Hoe groter het gat, hoe sneller je water eruit kan lopen. De meeste "grote" flessen hebben ook een groter gat, dus kan meer debiet geven. Bij batterijen wordt de grootte van dat gat uitgedrukt in functie van de capaciteit van de batterij
bij de traxxas site staat ook : minstens 3000mAh, omdat de ontlaadcapaciteit van NiMH batterijen beperkt is, en je capaciteit mee de performantie van je auto bepaalt.
Ook voor het opladen: 1C wil altijd zeggen 1u laden (meestal een 15 min meer omdat je niet "volgas" begint en naar het einde toe ook niet 100% gaat. (als je je fles vult ga je op het einde ook trager gieten om niet over te lopen)
ik hoop dat dit een beetje helpt... anders: vraag gerust!
okee, blijkbaar een klein onduidelijkheidje nog:thx! en goed uitgelegd
maar ik zie dus soms ook 30C staan, wil dit dan zeggen dat opladen 30u duurt?
of komt hier het begrip "snellader" opduiken...
Een vraagje mijn electro auto start moeilijk ik moet heel vaak mijn aan/uit knop heen en weer doen dan start die pas en soms stopt de auto er ineens mee als ik aan het rijden ben.
Weet jullie wat ik moet doen?