M
mercedeslol1
Guest
ik zou dat niet doen, je rijd dan zo'n beetje je hele auto naar zijn grootje
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
ik zou dat niet doen, je rijd dan zo'n beetje je hele auto naar zijn grootje
de maximale laadspanning is meestal 1C, bij sommige 2C en bij bepaalde batterijen zelfs tto 4C (hyperion heeft er zo).
komt er dus op neer dat, aan 1C laden iets meer dan 1u duurt (begin en einde zijn altijd iets trager). 2C iets meer dan een half uur en 4C een 15 a 20-tal minuutjes.
hoe kom ik daarbij?: neem een 5Ah batterij
1C laden is 5A, als je 1 uur lang 5A in je batterij duwt, krijg je 5Ampere uur in je batterij, wat je capaciteit is. (er gaat een deel verloren aan warmte enzo, vandaar dat de praktijk altijd ietsje langer is dan een uur)
2C laden is daar dus 10A, dus een half uurtje aan 10A levert een totaal ook weer 5A
4C is dus 20A...
ik denk dat de redenering duidelijk is...
ontladen is dus hetzelfde, maar kan sneller (en dus kan je een batterij sneller leegtrekken dan volduwen)
laders van 20A zijn trouwens ook niet zo eenvoudig te vinden (zeker niet zonder veeeeeeeel geld uit te geven)
als ik het dus goed begrijp en even "versimpel" is deze stelling juist ?
lipo 5300 mah 28C minder snel rijden maar langere rij tijd dan 40C
lipo 5300 mah 40C sneller rijden maar ook sneller leeg dan 28C
kwestie van te weten wat ik straks koop ...want die 40C kost blijkbaar snel een pak meer...
hoe kan je de theoretische "rijtijd" gaan berekenen voor beide gevallen ?
(kwestie van te weten hoe veel de rijtijd inkort bij gelijke belasting.
stel dat het met (theoretisch) identieke belasting zou zijn... klopt de stelling dan ?
of anders gezegd als je de 40C zwaarder belast dan mogelijk met een 28C is hij dan sneller leeg ?
en is zwaarder belasten = sneller rijden ?
Zwaarder belasten hoeft ook niet altijd meer snelheid te betekenen.
maar je kan dus wel degelijk sneller gaan met een 40C tov. een 28C correct ?
en in dat geval is de batterij dan ook sneller leeg ? correct?
enkel als je batterij de bottleneck is...
Hallo,een voorbeeldje:
Product Details
dit is een Vector X-12 10.5 turn Stock Spec motor, in de specs staat Power: 306W
efficientie weet ik niet of dat output power is of niet, stel van niet, dan moet je 8% bijtellen, dus grof gerekend trekt ie 350W. Als je op 2s (7,4V) werkt, en we rekenen dat je met spanningsval op 7V uitkomt (telt makkelijker), dan is dat:
P=U*I
dus I = P/U => 350/7=50A
dus met een 28C kom je zeker toe
zou je nu praten over deze motor:
Product Details
dus een LRP Vector X-12 3.0 turn brushless motor van bijna 800W met een efficientie van 88%, dus tel er 12% bij, dan kom je op (grof geteld) 950W uit
dan heb je een stroom van: 950/7 => 135A nodig
en dan kom je er niet helemaal/net niet/op de limiet van je 28C batterij en zou ik voor een 40C gaan
vwalla, ik hoop dat ik hiermee je wat geholpen heb!
en naar goede gewoonte kan je met meer vermogen, meer snelheid halen of sneller optrekken of sneller crashen of ...![]()
voor de A van je accu moet je de amperes van de accu vermenigvuldigen met het aantal C
5.3 X 28 = 148.4A
5.3 X 40 = 212A
bij een motor van 50A zit je met beide goed omdat de accu veel meer kan leveren maar bij de motor van 135A zit je (bijna) aan de max van de accu met 28C, maar de motor heeft ook pieken waarin hij meer vraagt dan heb je te weinig aan 148.4A en kun je dus bijvoorbeeld minder snel optrekken
efficientie weet ik niet of dat output power is of niet, stel van niet, dan moet je 8% bijtellen
Prima info.Je gaat zelf uit van opgenomen vermogen(Input power) in je berekening. Als je daar vanuit gaat heb je de 100% aan opgenomen vermogen al welke 306Watt is. Om dan de uiteindelijke stroom te berekenen hoef je niet anders te doen als van die 306Watt de stroom te berekenen met P=UxI, dan is omgerekend dus ~44A. Van die 100% opgenomen vermogen wordt 92% omgezet in vermogen voor de beweging(~282Watt) en de resterende 8%(~24Watt) gaat op aan verliezen zoals warmte en dergelijke.
Je moet dus voor het berekenen van de stroom niet die 8% erbij optellen maar dus gewoon met het getal rekenen wat ze opgeven. Die 8% heb je alleen nodig als je het uitgangsvermogen wilt berekenen zonder de verliezen.
Als je niet weet welk vermogen ze opgeven en je van het uitgangsvermogen uit gaat, kan je er ook niet zomaar 8% bij optellen. Doe je dat wel kom je te laag uit.
Probeer met 281,52Watt uitgangsvermogen, de 306Watt ingangsvermogen te berekenen bij 92% efficiëntie. Dan zie je dat je met 8% erbij optellen op een lagere waarde uitkomt als dat je met 306Watt terug gaat rekenen en er 8% afhaalt. Met 281,52Watt en daar 8% bij op te tellen kom je op 304Watt uit dat is 2Watt te weinig. De efficiëntie is altijd in combinatie met het totale opgenomen vermogen.
Als je het goed berekend komt je uit op ~44A voor de 10,5T en op ~114A voor de 3,0T motor, dan ga ik er wel vanuit dat LRP het opgenomen vermogen opgeeft. Want dat is niet duidelijk terug te vinden bij LRP, maar is wel het meest logische.