Basis kennis: Electrisch aangedreven model auto's

ik zou dat niet doen, je rijd dan zo'n beetje je hele auto naar zijn grootje
 
ik zou dat niet doen, je rijd dan zo'n beetje je hele auto naar zijn grootje

Waar slaat dan nou weer op??

Als je regelaar het aankan kan het. Maar let wel o het max. voltage... En of hij een Lipo-cutoff heeft.

Als ie dat niet heeft moet je er een lipo cut off tussen doen;)
 
de maximale laadspanning is meestal 1C, bij sommige 2C en bij bepaalde batterijen zelfs tto 4C (hyperion heeft er zo).
komt er dus op neer dat, aan 1C laden iets meer dan 1u duurt (begin en einde zijn altijd iets trager). 2C iets meer dan een half uur en 4C een 15 a 20-tal minuutjes.
hoe kom ik daarbij?: neem een 5Ah batterij
1C laden is 5A, als je 1 uur lang 5A in je batterij duwt, krijg je 5Ampere uur in je batterij, wat je capaciteit is. (er gaat een deel verloren aan warmte enzo, vandaar dat de praktijk altijd ietsje langer is dan een uur)
2C laden is daar dus 10A, dus een half uurtje aan 10A levert een totaal ook weer 5A
4C is dus 20A...
ik denk dat de redenering duidelijk is...
ontladen is dus hetzelfde, maar kan sneller (en dus kan je een batterij sneller leegtrekken dan volduwen ;) )
laders van 20A zijn trouwens ook niet zo eenvoudig te vinden (zeker niet zonder veeeeeeeel geld uit te geven)

als ik het dus goed begrijp en even "versimpel" is deze stelling juist ?

lipo 5300 mah 28C minder snel rijden maar langere rij tijd dan 40C
lipo 5300 mah 40C sneller rijden maar ook sneller leeg dan 28C

kwestie van te weten wat ik straks koop ... :confused: want die 40C kost blijkbaar snel een pak meer...
hoe kan je de theoretische "rijtijd" gaan berekenen voor beide gevallen ?
(kwestie van te weten hoe veel de rijtijd inkort bij gelijke belasting.
 
als ik het dus goed begrijp en even "versimpel" is deze stelling juist ?

lipo 5300 mah 28C minder snel rijden maar langere rij tijd dan 40C
lipo 5300 mah 40C sneller rijden maar ook sneller leeg dan 28C

kwestie van te weten wat ik straks koop ... :confused: want die 40C kost blijkbaar snel een pak meer...
hoe kan je de theoretische "rijtijd" gaan berekenen voor beide gevallen ?
(kwestie van te weten hoe veel de rijtijd inkort bij gelijke belasting.

Nee. Theoretisch gezien zou je dezelfde rijtijd moeten hebben. Alleen kun je de 40C zwaarder belasten. 5300mAh * 40 = 212A
5300 * 28 = 148,4A

Hoe zwaarder je een accu belast des te eerder gaat deze leeg. De vraag is dus hoe zwaar je een accu belast.
 
stel dat het met (theoretisch) identieke belasting zou zijn... klopt de stelling dan ?

of anders gezegd als je de 40C zwaarder belast dan mogelijk met een 28C is hij dan sneller leeg ?

en is zwaarder belasten = sneller rijden ?
 
Laatst bewerkt:
stel dat het met (theoretisch) identieke belasting zou zijn... klopt de stelling dan ?

of anders gezegd als je de 40C zwaarder belast dan mogelijk met een 28C is hij dan sneller leeg ?

en is zwaarder belasten = sneller rijden ?

als de belasting identiek is, is enkel de capaciteit belangrijk.
maar natuurlijk is dat een beetje zoals met een echte auto... als je meer pk's hebt in een auto, ga je automatisch ook wat meer gebruiken (niet noodzakelijk veel, maar wel iets... ;))
 
Zwaarder belasten hoeft ook niet altijd meer snelheid te betekenen.
 
bedankt voor de antwoorden, ik zie dat het misschien niet altijd eenduidig te beantwoorden valt.
maar ik stel er mij opnieuw een aantal vragen bij waar ik graag zeker van zou zijn dat het juist is :

Zwaarder belasten hoeft ook niet altijd meer snelheid te betekenen.

maar je kan dus wel degelijk sneller gaan met een 40C tov. een 28C correct ?
en in dat geval is de batterij dan ook sneller leeg ? correct?
 
enkel als je batterij de bottleneck is...

ok merci
maar daar ging ik voor de redenering even vanuit... puur theoretisch en zonder andere parameters klopt het dus. dat wou ik weten.:mrgreen:

het heeft dus wel degelijk zin om extra euries uit te geven aan de 40C ?
wat geeft dit in de praktijk ? merkbaar verschil ? is de batterij dan ook meestal de bottleneck of niet ?
wat denken de meeste mensen met meer praktijk ervaring hiervan ?
 
Als je maar 25A uit een 5300mAh accu vraagt maakt het niet zoveel uit of je een 28C (148,4A) of 40C(212A) accu koopt. Veel verschil zal je niet merken. Dan heeft het geen zin om meer uit te geven voor een 40C accu.

Maar ga je nu 125A uit die accu trekken wordt het verschil al merkbaarder/groter en ga je richting het randje van zijn kunnen bij de 28C accu.

Dus ja, het is helemaal de vraag wat je moet gaan voeden. Een zuinig motortje die niet veel gebruikt of een dikke Modified motor die veel stroom vraagt.
 
mnn. bedankt... das een zeer duidelijke uitleg
alleen is het als beginner wel moeilijk om in te schatten wat ik juist nodig zal hebben.

is er een manier om ruwweg te berekenen of in te inschatten hoeveel A je zal gaan verbruiken ?
zit in mijn geval met een (12T brushless motor en een 1/10 touring chassis)
 
een voorbeeldje:
Product Details
dit is een Vector X-12 10.5 turn Stock Spec motor, in de specs staat Power: 306W
efficientie weet ik niet of dat output power is of niet, stel van niet, dan moet je 8% bijtellen, dus grof gerekend trekt ie 350W. Als je op 2s (7,4V) werkt, en we rekenen dat je met spanningsval op 7V uitkomt (telt makkelijker), dan is dat:
P=U*I
dus I = P/U => 350/7=50A
dus met een 28C kom je zeker toe

zou je nu praten over deze motor:
Product Details
dus een LRP Vector X-12 3.0 turn brushless motor van bijna 800W met een efficientie van 88%, dus tel er 12% bij, dan kom je op (grof geteld) 950W uit
dan heb je een stroom van: 950/7 => 135A nodig
en dan kom je er niet helemaal/net niet/op de limiet van je 28C batterij en zou ik voor een 40C gaan

vwalla, ik hoop dat ik hiermee je wat geholpen heb!

en naar goede gewoonte kan je met meer vermogen, meer snelheid halen of sneller optrekken of sneller crashen of ... ;)
 
wreed bedankt harrydg ! zo'n duidelijke berekening is net wat ik zocht
:thumbsup:

blijkt dus idd. verre van nodig om voor die 40 C te gaan in mijn geval
en met 3.0 turns gaan rijden lijkt mij toch niet direct aan de orde :mrgreen:
voornaamste is vooral dat ik nu weet dat de 28C batterij niet de bottleneck zal zijn...
 
een voorbeeldje:
Product Details
dit is een Vector X-12 10.5 turn Stock Spec motor, in de specs staat Power: 306W
efficientie weet ik niet of dat output power is of niet, stel van niet, dan moet je 8% bijtellen, dus grof gerekend trekt ie 350W. Als je op 2s (7,4V) werkt, en we rekenen dat je met spanningsval op 7V uitkomt (telt makkelijker), dan is dat:
P=U*I
dus I = P/U => 350/7=50A
dus met een 28C kom je zeker toe

zou je nu praten over deze motor:
Product Details
dus een LRP Vector X-12 3.0 turn brushless motor van bijna 800W met een efficientie van 88%, dus tel er 12% bij, dan kom je op (grof geteld) 950W uit
dan heb je een stroom van: 950/7 => 135A nodig
en dan kom je er niet helemaal/net niet/op de limiet van je 28C batterij en zou ik voor een 40C gaan

vwalla, ik hoop dat ik hiermee je wat geholpen heb!

en naar goede gewoonte kan je met meer vermogen, meer snelheid halen of sneller optrekken of sneller crashen of ... ;)
Hallo,
Ik loop toevallig tegen deze discussie aan en vindt ze bijzonder interessant.
Het is me duidelijk, maar eigenlijk één ding ook weer niet.
Het betreft de twee berekeningen.
Ik begrijp de uitkomst 50A en 135A. Kun je me uitleggen hoe je dan bepaalt of 28C of 40C voldoende is? Wat is de berekening om dat te bepalen?
 
voor de A van je accu moet je de amperes van de accu vermenigvuldigen met het aantal C
5.3 X 28 = 148.4A
5.3 X 40 = 212A
bij een motor van 50A zit je met beide goed omdat de accu veel meer kan leveren maar bij de motor van 135A zit je (bijna) aan de max van de accu met 28C, maar de motor heeft ook pieken waarin hij meer vraagt dan heb je te weinig aan 148.4A en kun je dus bijvoorbeeld minder snel optrekken
 
voor de A van je accu moet je de amperes van de accu vermenigvuldigen met het aantal C
5.3 X 28 = 148.4A
5.3 X 40 = 212A
bij een motor van 50A zit je met beide goed omdat de accu veel meer kan leveren maar bij de motor van 135A zit je (bijna) aan de max van de accu met 28C, maar de motor heeft ook pieken waarin hij meer vraagt dan heb je te weinig aan 148.4A en kun je dus bijvoorbeeld minder snel optrekken

Zo'n accu heeft tegenwoordig ook al bursts ratings...
 
efficientie weet ik niet of dat output power is of niet, stel van niet, dan moet je 8% bijtellen

Je gaat zelf uit van opgenomen vermogen(Input power) in je berekening. Als je daar vanuit gaat heb je de 100% aan opgenomen vermogen al welke 306Watt is. Om dan de uiteindelijke stroom te berekenen hoef je niet anders te doen als van die 306Watt de stroom te berekenen met P=UxI, dan is omgerekend dus ~44A. Van die 100% opgenomen vermogen wordt 92% omgezet in vermogen voor de beweging(~282Watt) en de resterende 8%(~24Watt) gaat op aan verliezen zoals warmte en dergelijke.

Je moet dus voor het berekenen van de stroom niet die 8% erbij optellen maar dus gewoon met het getal rekenen wat ze opgeven. Die 8% heb je alleen nodig als je het uitgangsvermogen wilt berekenen zonder de verliezen.

Als je niet weet welk vermogen ze opgeven en je van het uitgangsvermogen uit gaat, kan je er ook niet zomaar 8% bij optellen. Doe je dat wel kom je te laag uit.

Probeer met 281,52Watt uitgangsvermogen, de 306Watt ingangsvermogen te berekenen bij 92% efficiëntie. Dan zie je dat je met 8% erbij optellen op een lagere waarde uitkomt als dat je met 306Watt terug gaat rekenen en er 8% afhaalt. Met 281,52Watt en daar 8% bij op te tellen kom je op 304Watt uit dat is 2Watt te weinig. De efficiëntie is altijd in combinatie met het totale opgenomen vermogen.

Als je het goed berekend komt je uit op ~44A voor de 10,5T en op ~114A voor de 3,0T motor, dan ga ik er wel vanuit dat LRP het opgenomen vermogen opgeeft. Want dat is niet duidelijk terug te vinden bij LRP, maar is wel het meest logische.
 
Je gaat zelf uit van opgenomen vermogen(Input power) in je berekening. Als je daar vanuit gaat heb je de 100% aan opgenomen vermogen al welke 306Watt is. Om dan de uiteindelijke stroom te berekenen hoef je niet anders te doen als van die 306Watt de stroom te berekenen met P=UxI, dan is omgerekend dus ~44A. Van die 100% opgenomen vermogen wordt 92% omgezet in vermogen voor de beweging(~282Watt) en de resterende 8%(~24Watt) gaat op aan verliezen zoals warmte en dergelijke.

Je moet dus voor het berekenen van de stroom niet die 8% erbij optellen maar dus gewoon met het getal rekenen wat ze opgeven. Die 8% heb je alleen nodig als je het uitgangsvermogen wilt berekenen zonder de verliezen.

Als je niet weet welk vermogen ze opgeven en je van het uitgangsvermogen uit gaat, kan je er ook niet zomaar 8% bij optellen. Doe je dat wel kom je te laag uit.

Probeer met 281,52Watt uitgangsvermogen, de 306Watt ingangsvermogen te berekenen bij 92% efficiëntie. Dan zie je dat je met 8% erbij optellen op een lagere waarde uitkomt als dat je met 306Watt terug gaat rekenen en er 8% afhaalt. Met 281,52Watt en daar 8% bij op te tellen kom je op 304Watt uit dat is 2Watt te weinig. De efficiëntie is altijd in combinatie met het totale opgenomen vermogen.

Als je het goed berekend komt je uit op ~44A voor de 10,5T en op ~114A voor de 3,0T motor, dan ga ik er wel vanuit dat LRP het opgenomen vermogen opgeeft. Want dat is niet duidelijk terug te vinden bij LRP, maar is wel het meest logische.
Prima info.
Toch nog ff wat anders.
Hoe zit het eigenlijk met de connectors? Ik hoor dat het van belang is hoeveel die "door kunnen laten" en dat er verschillende soorten zijn.
Ik zie LiPo's met kabeltjes en een stekker en LiPo's met alleen maar "de gaatjes".
Verder lees ik her en der over banana connector, dean connector en EC5 connector. Wat is wat en wat is het beste?
 
Back
Top