bijladen loodaccu. Mag dat??

• Topicstarter Topicstarter hendrikiver
  • Startdatum Startdatum
H

hendrikiver

Guest
Ik heb al wat rondgekeken en ook het stukje van ernst over loodaccu's gelezen... Ik heb denk ik begrepen dat bijladen van loodaccu's mogelijk is...

Kan iemand dit bevestigen??

groeten,

Hendrikiver

Ik bedoel als je batterij niet volledig leeg is en je moet ergens op verplaatsing gaan en je wil wel dat je de hele dag je accu kan gebruiken.
Ik wil de batterij dan vanavond nog wat opladen zodat ik zeker ben dat ik morgen niet zonder accu val....

Ik bedoel: opladen is niet bijladen :D

groeten

Hendrikiver

Ja dat mag.

Het enige waar je op moet letten is dat je de accu niet te veel overlaad. Maar dat geld voor elke accu uiteraart.

Hartelijk dank!!!

Ik heb zelf niet veel ervaring met loodaccu's...

Hoe kan ik merken dat hij niet overlaadt?? Warmte?

hendrikiver

beste is om te laden met een computerlader. Die stopt automatisch als de accu vol is.
Je kan ook laden met een multilader(ook wel universeellader genoemd) en dan op een lage stroom laden. 0,1C bv. Als je dan even overlaad is dat niet zo'n probleem.

hendrikiver

Een loodaccu kan je zonder enig gevaar "bijladen", daar is hij voor gemaakt. Denk maar een een (lood)accu in een auto. Bij het starten wordt er een flinke stroom uit de accu getrokken die er daarna direct weer wordt ingestopt. Dat de meeste autoaccu's het "maar" een jaar of 5 volhouden komt niet door dat steeds laden maar door de vele trillingen en schokken waar hij aan blootgesteld wordt.
Om een loodaccu op de juiste manier te laden heb je een lader nodig die een vaste spanning afgeeft en een gelimiteerde stroom. Als je de accu aan die lader hangt zal er in het begin een vrij hoge stroom gaan lopen die wel gelimiteerd wordt door de lader. Naarmate de accu voller wordt zal de laadstroom steeds minder worden en als de accu helemaal vol is zal er zo goed als geen laadstroom meer lopen. Overladen is dan niet mogelijk en je kan de accu net zo lang aan de lader laten hangen als je wilt, tot je hem weer nodig hebt.
Dus als je thuis komt verbindt je de accu weer met de lader en als je de accu weer nodig hebt haal je de lader weer los. Denk erom dat je dat ALLEEN kunt doen met een acculader voor loodaccu's geschikt is. Een universeel lader is daar NIET geschikt voor. Met een universeel lader moet je wel uitkijken want overladen is dan zeer zeker mogelijk wat een loodaccu echt niet fijn vindt. Als je toch een multilader gaat gebruiken dan moet je er een multimeter bij gebruiken. Meet regelmatig de accu spanning tijdens het laden en stop met laden als de spanning 13,8V is (voor een 12V accu). Mocht de spanning iets hoger zijn dan is er nog niet zo veel aan de hand zolang hij maar NIET boven de 14,5V komt. Gebeurt dat wel dan is dat bepaald slecht voor de accu, zeker als het lang duurt. Een echte loodacculader is beter voor je accu en hoeft niet eens veel te kosten.

als een accu gaat overladen wordt i warm...

een loodaccu kun je vrolijk bijladen, tenminste ik weet niet beter, mijne is nooit helemaal leeg.

evt kun je als je denkt dat i wel eens vol kan zijn de lader eraf halen en 10 minuten later het voltage van de accu meten met een multimeter...

als je 12volt accu in de 13 volt zit is i vol...

niet meten direct na het laden of tijdens het laden, dan is je beeld verstoord door de laadspanning van de lader die altijd iets hoger is dan de accu spanning

marzon zei:
... als je 12volt accu in de 13 volt zit is i vol...

niet meten direct na het laden of tijdens het laden, dan is je beeld verstoord door de laadspanning van de lader die altijd iets hoger is dan de accu spanning
Fout, je moet juist WEL meten tijdens het laden. De laadspanning mag namelijk NOOIT boven de 14,5V uitkomen. Normaal is een loodaccu van 12V vol als de laadspanning 13,8V heeft berijkt. Normaal gesproken stop je dan ook met laden. Onder bepaalde omstandigheden kan en mag de laadspanning tot 14,5V oplopen maar dat mag maar gedurende korte tijd!
Dus juist WEL meten tijdens het laden! Denk erom dan loodaccu's op een heel andere manier geladen moeten worden dan Nicad en NiMH accu's. Als je een loodaccu op dezelfde manier gaat laden als deze accu's dan zal je er niet lang plezier van hebben.

als je een fatsoenlijke accu lader hebt komt i zowiezo niet aan 14,5 volt....

zowel dan is i duidelijk niet geschikt voor dit type accu's

zon optimate of doodnormale acculader voor loodaccu's zal iig niet boven de 14 volt gaan.

een autoacculader werkt ook, maar pas op met het laadamperage, dat kan je accu ook om zeep helpen

Marzon,

Je hebt voor een groot deel gelijk maar lees eerst het stukje bij de Modelbouw FAQ eens door. Je vindt het HIER. Lees dan vooral het stukje "Celspanning en gebruik van de accu" eens goed. Je zult dan zien dat de celspanning verschillende waardes kan en mag hebben.

marzon zei:
die is vol automatisch....
maar laadstroom is heel weinig, dus van totaal leeg naar vol duurt heel lang

Valt mee, Laadstroom 0,6 A dus een accuutje van 6 Amp kun je laden in een nachtje.

Vind ik snel genoeg. En bovendien uit de FAQ:

"Nog een puntje van aandacht: hoe dieper je de accu ontlaad hoe minder laad/ontlaadcycli deze meegaat. Als de accu meer dan 50% ontlaad, gaat de levensduur sterk omlaag. "

"Onderhoud: Na gebruik/ontladen, zo snel mogelijk de accu weer opladen. De accu NOOIT leeg of halfleeg wegzetten."

Johan

Back