hendrikiver
Een loodaccu kan je zonder enig gevaar "bijladen", daar is hij voor gemaakt. Denk maar een een (lood)accu in een auto. Bij het starten wordt er een flinke stroom uit de accu getrokken die er daarna direct weer wordt ingestopt. Dat de meeste autoaccu's het "maar" een jaar of 5 volhouden komt niet door dat steeds laden maar door de vele trillingen en schokken waar hij aan blootgesteld wordt.
Om een loodaccu op de juiste manier te laden heb je een lader nodig die een vaste spanning afgeeft en een gelimiteerde stroom. Als je de accu aan die lader hangt zal er in het begin een vrij hoge stroom gaan lopen die wel gelimiteerd wordt door de lader. Naarmate de accu voller wordt zal de laadstroom steeds minder worden en als de accu helemaal vol is zal er zo goed als geen laadstroom meer lopen. Overladen is dan niet mogelijk en je kan de accu net zo lang aan de lader laten hangen als je wilt, tot je hem weer nodig hebt.
Dus als je thuis komt verbindt je de accu weer met de lader en als je de accu weer nodig hebt haal je de lader weer los. Denk erom dat je dat ALLEEN kunt doen met een acculader voor loodaccu's geschikt is. Een universeel lader is daar NIET geschikt voor. Met een universeel lader moet je wel uitkijken want overladen is dan zeer zeker mogelijk wat een loodaccu echt niet fijn vindt. Als je toch een multilader gaat gebruiken dan moet je er een multimeter bij gebruiken. Meet regelmatig de accu spanning tijdens het laden en stop met laden als de spanning 13,8V is (voor een 12V accu). Mocht de spanning iets hoger zijn dan is er nog niet zo veel aan de hand zolang hij maar NIET boven de 14,5V komt. Gebeurt dat wel dan is dat bepaald slecht voor de accu, zeker als het lang duurt. Een echte loodacculader is beter voor je accu en hoeft niet eens veel te kosten.