Billing boats calypso bouwverslag

ziet er goed uit ik zou wel je reling verlijmen aan je romp en dan pas spuiten voor een mooier eind resultaat . hoe staat het er mee met je huis.

Dank je. Dat was het plan ook hoor. Eerst verlijmen en dan pas spuiten. Waar plak jij trouwens mee af? Gewone schilderstape is niet echt het handig.

Ik heb nog niet echt een handige manier om de reling in vorm te buigen.
Bakboord is redelijk gelukt alleen daar zit een draaiing in. Misschien dat ik die toch opnieuw tussen de spijkers zet en dan het geheel beter ondersteunen. Dan kan het niet verdraaien.

Ik wacht nog op de sleutel van mijn nieuwe huis. Nog 3 weken. Het word zo langzamerhand dus wel tijd dat we dingen gaan inpakken... En daarna eerst aan het huis klussen.

hah dat gaat al opschieten dan. ik heb het eerste paaltje en laaste paaltje van de verschansing vast gelijmd en daarna de rest van de paaltjes er los tussen gelijmd zodat je de buiging wat makkelijker in vorm krijgt.

Helaas weinig update's vanwege alle opknapwerkzaamheden aan mijn huis.
Ondanks dat, gisteren vanwege het mooie weer de romp van de calypso maar even te water gelegd. Ik zeg bewust de romp want de rest zit nog diep weg gestopt in verhuisdozen.

Varen was van korte duur daar ik de accu's niet had opgeladen. Hierdoor ook geen foto's kunnen nemen. Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat de Calypso te veel vermogen heeft. Met flink wat lood in de romp om op de waterlijn te komen kan ze bij vol gas nog planerend langskomen.

Daarbij er ook achter gekomen dat minstens één van de patrijspoorten in de observatie bulb een beetje lekt. Hij zal er niet snel door zinken maar vervelend is het wel. Toch maar even kijken of ik de patrijspoortjes er nog uit kan halen om opnieuw te verlijmen.

Te verduidelijking:
full

Gr Chris

Laatst bewerkt door een moderator:
wat je kan doen is jebulb vol gooien met epoxy weet zeker dat hij dan waterdicht is. ik heb aan de achterkant van de patrijspoosmajmd zodat deze nu dicht is mischien een optie

Dat is wel een goeie, ik zat zelf te denken aan stabilit, maar epoxy laat nog wat licht door. En aangezien ik er eigenlijk een led lichtje in wilde plaatsen is dat wel een goed alternatief.

Gr Chris

Volgens mij heet Polyservice ook transparante PU-giethars. Laat je in ieder geval even adviseren door hun of door een lokale speciaalzaak.
Je kan het ledje natuurlijk ook meteen meegieten in je hars, zit die ook gelijk goed vast!

Gisteren na lange tijd weer even tijd gevonden om wat aan de modelbouw te doen.

Voor mijn verhuizing en opknappen van het huis zag ik erg op tegen het plaatsen van de reling op het benedendek. Dit omdat de reling met het voorbuigen rare draaiingen had gekregen en ik dit maar niet hersteld kreeg.

Nu met frisse moed, besloten om de reling gewoon te plaatsen. Ik zou wel wel zien of het ging lukken. Werd het niks zou ik de reling er af halen en helemaal opnieuw maken, maar dan van PS. Gelukkig heb ik met wat improviseren de reling in de juiste vorm kunnen fixeren en de lijm laten opdrogen. En ik ben blij met het resultaat. Heb ik daar nou zo lang tegen op gezien.

full

full

Nu de relingen op hun plek zitten moeten er nog enkele details op het benedendek geplaatst worden. Maar kan de romp en reling in de laatste kleur verf worden gezet.

Voor de grap het bovendek geplaatst met de stuurhut en opbouw. Het begint eindelijk een boot te worden zo.

Gr Chris

Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er goed uit de mijne is inmiddels al weer een tijdje klaar en al een paar keer mee gevaren ze vaart goed ik heb de roeren niet vergroot maar vind dr draaicirkel acceptabel. ze is wel redelijk instabiel

gr

Zo, ik ben verder gegaan met het leggen van de deklatten. Wat een monnikenwerk. Gelukkig komt het einde in zicht. Nu maar hopen dat ik nog genoeg latjes heb. Ik ben tot nu toe zeer tevreden met het resultaat. Alle frustraties en uren werk meer dan waard.

Ook heb ik nog wat klein spul gemaakt zoals de reddingsvlotten.

DSC_0606.jpg

DSC_0600%2B%282%29.jpg

DSC_0607.jpg

DSC_0599%2B%282%29.jpg

Zo de laatste tijd weer wat kunnen doen.
Het dek is ondertussen volledig gelegd en gelakt. Mast gemaakt.
Ook alle dekverlichting is groot en deels aan gelegd.
Beide zwem/duikplauteau's zijn gemaakt en in de primer gezet.
Ankerlier gemaakt.
En een begin gemaakt met de reling

DSC_0839.JPG

DSC_0852.JPG

DSC_0853.JPG

DSC_0854.JPG

Ketting ligt niet goed, weet ik. Was even voor het beeld.

DSC_0858.JPG

Alles staat nog los, ik moet helaas nog op wat ledjes wachten zodat ik ook binnenboord verlichting krijg.

Langzamerhand kan ik de romp in de laatste kleur spuiten en zo ook de dekhuizen.

idd. Ik heb er nog 1 staan om af te bouwen, de vorige eigenaar had hem van de kast laten vallen oid, en toen ik na het demonteren van kapot spul wilde beginnen met bouwen kwam ik er achter dat de romp getordeerd was. Dat ook verbeterd, en toen kwam ik er tijdens de bouw achter dat de tekeningen niet 100% op schaal waren. Daarna is het model eerst eens op een hoge kast gezet, en er sindsdien nog geen tijd weer voor gemaakt. Ik had dat plateau aan de zijkant trouwens nog nergens gezien, was me ook op de tekening nog niet opgevallen. Ik blijf dit zeker volgen, je maakt er wat moois van vind ik!

VrGr,

Theo

Beste bouwers, ik heb een vraag. Ik heb wat gelezen van ander bouwers dat zij onderdelen zelf hebben gegoten omdat het mee geleverde beslag te zwaar is. Zo ook bij de Calypso. Er zijn 6 massief messing "liferafts" geleverd. Deze zien er uit als een tonnen. Deze horen op het bovendek van de Calypso geplaatst te worden. Daar de Calypso al redelijk topzwaar is en van nature redelijk onstabiel zou ik deze graag vervangen door een lichter alternatief.

Wie kan mij een handige methode uitleggen voor het maken van een mal en het gieten?

Gr Chris

Laatst bewerkt:
Back