Koppel dan de lipo's los na 20 sec en meet de spanning. Het gaat echt niet zo snel.
Ik zou niet weten waarom. Het is een stelregel ivm veiligheid mbt de (on)laadstromen wanneer lipo's in parallel geschakeld worden, ik zei niet dat de spanning na 20s gelijk is, wel een stuk meer gelijk, en al helemaal na een minuut. De rest vh spanningsverschil wordt tijdens het laadproces keurig rechtgetrokken.
Maw -je lader zal, indien je lipo's niet nagenoeg vol zijn, heus niet afslaan, en je lipo's gewoon allemaal tot 4.2V laden
Ik laad al een hele poos in parallel (4x 6S1P 5Ah tegelijk op 30A) zonder enige problemen. Ik weet dus dat het werkt, en waarom het werkt -en wat je niet moet doen om problemen te voorkomen.
Maar er zijn kabeltjes die er 3s serie van maakt met balancer aansluiting.
Rotte cellen zie je dan ook meteen. Veiliger en beter voor je lipo's
Erik
In serie laden is NIET per definitie veiliger en beter voor je lipo's.
In serie laden van 6st 1S1P is alleen mogelijk als je lader 6S1P kan laden. Wanneer je ene lader hebt die tot 3S1P kan laden, kun je max 3st 1S in serie laden.
Er zijn ook "kabel-salades" te verkrijgen waarmee je veilig in parallel kunt laden. Ieder zijn ding. Lipo's moet je, ongeacht hoe je ze laad/ ontlaad/ en gebruikt met respect behandelen en je dient te weten
wat en
waarom je iets doet. Dan pas is het veilig
Ik zit al jaren op HF & RCG en daar is parallel laden inmiddels gemeengoed, net als >1C laden

En daar zitten toch echt wel mensen met veel kennis, en doen ze ook veel testen met lipo's.
-Patriek