Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ja sorry, dat liep een beetje uit de klauwen.
Zal me in dit berichtje een beetje gedragen.
Dat gebeurt wel vaker in de draadjes hier op het forum vandaar dat ik tekst waar ik op reageer ook quote.
Dan hoeft er niet gegokt te worden op wiens bericht er wordt gereageerd.
Uiteraard is het de bedoeling dat het vlammetje in de box blijft, maar wat ik nogmaals wil aangeven, 10mm van dat brandwerende materiaal is te dun om de temperatuur van een lipo brand binnen acceptabele grenzen in het kistje te houden.
Heb je een mogelijkheid om er nog een laagje extra aan toe te voegen en bij voorkeur nog ééntje, zo dat de isolatie 30 mm dik wordt, doe dat.
Dan maakt het minder veel uit op wat voor ondergrond het wordt gezet.
Het enige probleem wat dan zou kunnen ontstaan is het het bevestigen van de plaatjes in het kistje, maar dat kan met flexibel blijvende hittebestendige kit die zo'n 300°C kan verdragen.
het hoeft bij een lipo brand ook maar één keer zijn werk te doen, de isolatie plaatjes op hun plek houden, daarna is de binnenkant gefrituurd en zwart geblakerd.
Uiteraard, maar daar staat het potje bier al op.![]()
Tja, ik vlieg al vanaf het begin met lipo's en ik heb nog nooit een munitiekistje of weet ik wat gehad.
Ze liggen gewoon in de huiskamerkast en als ik laad ga ik tussendoor gewoon boodschappen doen.
En ik ken iemand die denk ik 2 planken vol heeft liggen met dikke lipo's, doet exact hetzelfde.
Mensen zijn in het begin zo bang gemaakt door namaakfilmpjes.
Je moet echt flink wat moeite doen om een brandje te stichten met een lipo, een brandstoftankje en een lucifer richten sneller schade aan.
GJ
Ik heb ooit voor modelbouw aktueel een stuk geschreven met betrekking tot lipo branden. Daarvoor heb ik zelfs lipo's bewust overladen en kapot gemaakt. Het was extreem moeilijk om ze in brand te krijgen. pas bij heel lang overladen in de nicad stand zorgde voor een ontbranding. Maar toen hing de lipo al ruim anderhalf uur aan de lader. elke 15 minuten ongeveer gaf de lader aan dat de accu vol was en moest ik hem weer opnieuw starten. De tekst van dat artikel heb ik ook al eens op dit forum gezet, maar ik weet niet meer waar. De enigste lipo die bij mij onbewust is afgebrand is gekomen door kortsluiting en was op het vliegveld in een zogenaamde lipo opberg zak. Van die lipo en die zak is niet veel overgebleven.
Ik ben het met je eens er kan altijd wat gebeuren.
Als je er bij ben tijdens het laden kan je nog ingrijpen, maar daarom zouden testen met boxen best interessant zijn om te kijken wat er gebeurd.
Maar dat kost wel een bergje accu's.
Want ik vind dat je het wel met goede lipo's moet doen en niet met cellen waar bijna geen stroom meer door wil.
Ik ben meer van het telraam en de rekenmachine.Heb zelf toen voor dat laadkoffertje een kleine gaar laadkoffertje voorzien van dezelfde plaat en getest met een 300+grams vuurwerkfontijn.
Zon 1minuut lang volle vuurspuit. Dat deed niks. In elk geval.
Kom op hey, effe normaal doen, verstand gebruiken en de goede spullen, dan is er niks aan de hand.
Door dit soort idiote reacties worden mensen bang, voor niks.
GJ
Ik ben meer van het telraam en de rekenmachine.
Zo'n vuurwerkfontijn geeft in die 70 seconden fik ongeveer net zoveel energie vrij als dat een volle 3s1500 lipo in 70 seconden er aan vuur en vlam uit kan spuwen.
Wil je een vergelijkbare test doen met vuurwerk om een volle 6s6000 te evenaren, dan heb je qua vuurwerk ongeveer over deze hoeveelheid energie nodig.
Dit is een LS-LS-100-05 cake (100 schoten, elk schot 5 gram kruid) spettert zo'n 40 seconden.
Ik heb in jou voorbeeld een aanname moeten doen met de fontein van 300+ gram, daar zit bij lange na geen 300 gram kruid in.Als 500gram kruit 6 cell 6000 is zoals jij beweert.... Weet niet hoe je dat berekent hebt dat dat gelijk is maar oke laten we dat aanhouden.
Dan is 300+grams fontijn, even 300gr aanhouden 6 cell 3600mAh en zeker geen 3sell 1500.
Ik vlieg al zo'n 15, misschien langer, met lipo's.
Ik ken denk ik 100 personen die ze zwaar belasten en ze ook gewoon thuis hebben liggen, zonder rare maatregelen.
Nooit gehoord van 1 brand.
Brand komt door fouten van de gebruiker.
Dat is natuurlijk lullig om toe te geven maar de enige brand die ik gezien heb was in een auto waar een lipo lag te laden.
De man had zijn lader per ongeluk op 4S staan terwijl het een 3S lipo was, en hij laadde zonder balancer.
Gebruikersfout dus.
Als je je in accu's verdiept, zoals ik 12 jaar heb moeten doen vanwege mijn werk, dan weet je dat elke accu risico's heeft.
Ik ben ook in lipo fabrieken geweest, ook met R&D mannetjes gesproken.
Risico is niet hoger dan andere accu's.
Loodaccu's ontploffen ook, heb ik zelf gezien en meegemaakt bij Tata steel.
Nicads en NiMh zijn ook levensgevaarlijk, die staan onder hoge druk.
Een lipo heeft door sociale media een slechte naam gekregen, namaakfilmpjes en dan ook mensen die niet wisten wat ze deden.
Je moet gewoon laden zoals het moet, dus met een goede lader, met balancer.
Je moet ze opslaan zoals ze het fijn vinden, 3,8 Volt per cel bij een graad of 20.
Dan gebeurt er helemaal niks.
Theo schrijft het ook al en ik was op een meeting in Duitsland waar ze probeerden oude lipo's in brand te krijgen.
Nou.. dat is erg lastig, zelfs met een wals er overheen rijden werkte niet.
Alleen doorboren met een spijker, dat is de snelste methode.
GJ
Ja, er kan iets fout gaan in de lipo, ook dat heb ik geleerd in de fabriek.
Dat heeft te maken met kristalvorming die dan sluiting maakt in de lipo.
Maar de kans is minimaal.
Het leven zit vol risico's weet ik uit ervaring.
Ik moet naar de wc, loop de trap af, word duizelig en val.
Gebroken rug, gebroken heup..
Paar maanden later, ik moet geopereerd, daar krijg ik een bloeding, bijna dood.
Paar dagen na die operatie blijkt dat ze mijn darm geperforeerd hebben, weer onder het mes, zo zwak dat ik bijna sterf op de tafel.
3 maanden later, was nog heel zwak.
Loop van de badkamer de gang in, ga tegen de vlakte, gebroken schouder en geperforeerde long..
Maar ook daarvoor, op werk, met accus.
Ik sluit de string met 32 loodaccus aan, de lader gaat laden en 5 minuten later ontploffen er 4 gloednieuwe 100Ah loodaccu's.
En dat gebeurt regelmatig.
Ik heb dat ook al eens gehad met natte nicads, scheurden spontaan open, zuur spoot in het rond.
Maar je hebt ook een accu in je telefoon, die ontbranden regelmatig, net als accus in de electro autos.
Dan branden garages en ook schepen af.
Ik ga pleiten voor een verbod op accus.
Doen we alles op brandstof.
Oh, methanol is ook giftig.. en nitromethaan kan ook ontploffen.
Kom op hey, effe normaal doen, verstand gebruiken en de goede spullen, dan is er niks aan de hand.
Door dit soort idiote reacties worden mensen bang, voor niks.
GJ
Feit is wel dat er veel minder youtube filmpjes zijn waarbij het laden foutloos is gegaan dan waar het laden met opzet de accu naar zijn grootje brengt.Bang... je moet feiten neer leggen.