Bolle lipo's gevaarlijk?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bosreus, 5 aug 2019.

1. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Hoe zout, dat water? Hoe lang, dat weken?

2. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Dat heb ik al eerder beschreven maar dat zal ik nog een keer voor je herhalen.

"De accu is "op" en inderdaad is weggooien de beste oplossing. Wil je dat op de meest veilige manier doen dan moet je de accu langzaam helemaal, tot nul Volt dus, ontladen. Dat kan je doen door er bijvoorbeeld een fietslampje op aan te sluiten. Het kan dan wel eventjes duren voordat de accu leeg is, het lampje helemaal uit.
    Daarna voorzichtig de "verpakking" open snijden en de accu zo in een bak met zout water leggen (2 tot 3 eetlepels per liter water). Zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu kan komen. Na een dag of zo de accu er uit halen en in de vuilnisbak gooien. Je kan hem inleveren bij het chemisch depot maar dat is weinig zinvol. Tot nu toe zijn er nog geen manieren waarbij de materialen in de accu hergebruikt kunnen worden. Het kost meer energie en moeite dan er wordt bespaart en dan is het rendement van hergebruik negatief. Feitelijk is verbranden de meest rendement volle manier. Dan kan je tenminste de warmte die vrij komt nog gebruiken.
    In een LiPo worden verder ook geen giftige materialen gebruikt dus daar hoef je ook niet bang voor te zijn. Tenminste voor zo ver nu bekent is natuurlijk. Je weet nooit wat men over tien jaar of zo nog ontdekt. Dat is in het verleden helaas al vaker gebeurt, denk maar eens aan Cfk's en Asbest."

Tegenwoordig dus toch wel inleveren bij het batterijen depot om de al eerder aangegeven redenen. Dat is overigens bij veel afvalstations ook verplicht geworden.

wim eon vindt dit leuk.
  3. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008

Heb dit is een klein kistje getest.
    En valt reuze mee.
    Een stalen kistje kan zo richting de 600+ graden al is dat meestal plaatselijk waar de vlam eruit komt.
    Met zon isolatie plaat praat je dan over minder dan 250gr max. Een lipo brand geen uren, is kort en heftig.

Wel blijft het lang warm als een soort van geisoleerd oventje. Maar dat is allemaal niet boeiend natuurlijk. Het is maar voor het geval dat. Dikker isoleren kan als je het niet vertrouwd uiteraard. Bij mij is de ondergrond niet brandbaar. Dus het doel is dan ook dat de vlam er niet uit kan en niet zozeer koele buitenkant. Kist isolatieplaat en een stoeptegel eronder en je bent er.

Zoals ik zei het is met laden fijn in zon koffer , ammoboxen zijn goed maar om in te laden erg diep en small en daarvoor onhandig.

Is vast gezet met hitte bestendige kit over van mijn pelletkachel. Maar zo in elkaar gestoken dat gesloten de panelen op hun plek blijven ook zonder kit.

In 99% gaat het fout bij het laden.
    Dus ik ben of er bij en ze liggen los of in die kist.

Al blijft los laden het gevaarlijkste. De deurbel gaat en je loopt toch weg...
    Enig nadeel van de kist is dat ik er parallel mee laad.
    Want maar 1 kabel en 1 lange balancer kabel die erheen loopt. En 1 lipo per keer gaat te traag vind ik.
    Al is juist apart laden ook veiliger.

Het onderwerp was zijn bolle lipo,s gevaarlijk.
    Ik vlieg al een jaar met lipos die wat bol staan. Maar vertrouw ze minder.
    De een laad en slaat ze op in de woonkamer tussen de boeken.
    Ieder zijn ding.
    Ik vind dit een prettiger idee en dan nog ligt het in een losstaande garage.

Al betrap ik me erop dat ze soms b.v nog in de vliegkoffer zitten ipv juist opgeslagen...

Zolang iedereen maar de gavaren beseft dat is het belangrijkste.

4. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Ik las dit topic nog eens terug en
    vind dit te simpel gedacht....

Jij doet dat, oke.
    En je kent iemand 2 planken vol met lipo en doet het ook, oke.
    Wat zegt dat dan over veiligheid dan?
    Niks toch... al ken je er 10 die het doen....

Je weet wat je doet dat lees ik uit je berichten maar laden zonder bescherming in je huiskamer tijdens het boodschappen doen... mmm

Het feit is dat het fout kan gaan... zelfs met de beste behandeling. Komt zelden voor maar als het fout gaat is de energie die erin zit wel iets anders dan een AA batt....

Ik heb ook duizenden lipo,s geladen. En tot nu toe altijd goed gegaan maar om alles maar bang van namaak filmpjes te noemen.... er zijn genoeg branden geweest. Ook met een goeie lader en lipo met lage weerstand al komt dat minder voor.

Maar ieder zijn keuze.

Laatst bewerkt: 16 aug 2023
  5. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010
    Ik heb ooit voor modelbouw aktueel een stuk geschreven met betrekking tot lipo branden. Daarvoor heb ik zelfs lipo's bewust overladen en kapot gemaakt. Het was extreem moeilijk om ze in brand te krijgen. pas bij heel lang overladen in de nicad stand zorgde voor een ontbranding. Maar toen hing de lipo al ruim anderhalf uur aan de lader. elke 15 minuten ongeveer gaf de lader aan dat de accu vol was en moest ik hem weer opnieuw starten. De tekst van dat artikel heb ik ook al eens op dit forum gezet, maar ik weet niet meer waar. De enigste lipo die bij mij onbewust is afgebrand is gekomen door kortsluiting en was op het vliegveld in een zogenaamde lipo opberg zak. Van die lipo en die zak is niet veel overgebleven.

6. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Ja maar dat is niet hetzelfde.
    In zon lipo vind een chemisch process plaats tijdens het laden.
    Als daar iets fout gaat dan kan hij ontbranden. Zelfs als hij nog niet vol is maar nog aan het laden is.

Met je test probeer je een lipo te laten ontbranden puur door overbelading.

Er van uitgaande dat je je lader goed instelt overlaad hij nooit, toch gaat er heel soms een de fik in.

----------
    Meeste lipo branden gebeuren denk ik niet door overbelading. Maar gewoon een chemische reactie die fout gaat.

7. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik vlieg al zo'n 15, misschien langer, met lipo's.
    Ik ken denk ik 100 personen die ze zwaar belasten en ze ook gewoon thuis hebben liggen, zonder rare maatregelen.
    Nooit gehoord van 1 brand.
    Brand komt door fouten van de gebruiker.
    Dat is natuurlijk lullig om toe te geven maar de enige brand die ik gezien heb was in een auto waar een lipo lag te laden.
    De man had zijn lader per ongeluk op 4S staan terwijl het een 3S lipo was, en hij laadde zonder balancer.
    Gebruikersfout dus.
    Als je je in accu's verdiept, zoals ik 12 jaar heb moeten doen vanwege mijn werk, dan weet je dat elke accu risico's heeft.
    Ik ben ook in lipo fabrieken geweest, ook met R&D mannetjes gesproken.
    Risico is niet hoger dan andere accu's.
    Loodaccu's ontploffen ook, heb ik zelf gezien en meegemaakt bij Tata steel.
    Nicads en NiMh zijn ook levensgevaarlijk, die staan onder hoge druk.
    Een lipo heeft door sociale media een slechte naam gekregen, namaakfilmpjes en dan ook mensen die niet wisten wat ze deden.
    Je moet gewoon laden zoals het moet, dus met een goede lader, met balancer.
    Je moet ze opslaan zoals ze het fijn vinden, 3,8 Volt per cel bij een graad of 20.
    Dan gebeurt er helemaal niks.
    Theo schrijft het ook al en ik was op een meeting in Duitsland waar ze probeerden oude lipo's in brand te krijgen.
    Nou.. dat is erg lastig, zelfs met een wals er overheen rijden werkte niet.
    Alleen doorboren met een spijker, dat is de snelste methode.

GJ

8. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Al dat proberen te laten ontbranden en: zie je wel doet weinig... is nutteloos.... de uitkomst zegt niks... en zon opmerking vind ik dan ook mwa..
    .
    Enige dat het aangeeft is dat ze eigenlijk best wel stabiel zijn dat ze niet zo makkelijk in de brand gaan door een goede cel geforceerd te proberen te laten ontbranden.
    Maar:
    Het gaat om die keer dat de cell zelf niet meer chemisch stabiel is.
    Dat boots je niet na

Ja soms maakt men fouten zoals jouw voorbeeld zekers en komt misschien wel het meeste voor.
    Al is een beetje lader beveiligd tegen instellen foutief voltage.
    Ik kan de mijne ook op 6 cell zetten bij een 3 cell.
    Klik ik op laden dan springt hij op 3 cell omdat balancer maar een 3 cell meet.

Jij zegt:
    Je moet gewoon laden zoals het moet, dus met een goede lader, met balancer.
    Je moet ze opslaan zoals ze het fijn vinden, 3,8 Volt per cel bij een graad of 20.
    Dan gebeurt er helemaal niks
    .

Dat mag jij vinden uiteraard maar het klopt niet want soms gaat het mis dat is gewoon zo.
    --------
    Het is een feit dat lipo,s tijdens laden de chemische reactie verkeerd kan gaan. Ook al doe je alles goed en dan heb je brand. Klaar dat is een feit. Natuurlijk is de kans minimaam bij juist gebruik maar 0 is het niet en gezien de energie die erin zit...
    --------

Wat je kunt zeggen is: het risico op brand is met de juiste verzorging van je lipo,s zo minimaal dat ik er geen extra voorzieningen voor tref. Dat is wat jij doet en is ook ieder voor zich.

Ja er is veel onzin verteld maar jij doet alles af als nep of onjuist gebruik en dat klopt niet.

Ik heb ook duizenden accu,s geladen en gebruik ze ook zon 15jaar. Niks gebeurt. Al die andere +-70clubleden niks geks voorzover ik weet.

1 clublid:
    Op zondag ochtend boodschappen doen maar nog wel even lipo aan de lader, netjes ingesteld, balancer eraan want zondagmiddag lekker vliegen....

https://ibb.co/pfTt8CV

9. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik ben het met je eens er kan altijd wat gebeuren.
    Als je er bij ben tijdens het laden kan je nog ingrijpen, maar daarom zouden testen met boxen best interessant zijn om te kijken wat er gebeurd.
    Maar dat kost wel een bergje accu's.
    Want ik vind dat je het wel met goede lipo's moet doen en niet met cellen waar bijna geen stroom meer door wil.

10. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Ja dat zou leuk zijn maarja daar begint niemand aan met nieuwe accu,s. Moet je al leuk kanaal hebben waarmee je verdient. al heb ik ook oude wat bolle lipo,s die nog wel vol presteren. Prestatie is best gelijk aan een nieuwe.
    Op zich staat youtube er aardig wat op.
    Staat ook nog ergens een 12cell 5000mAh in zon ammobox.
    Naafloop volledig beide opgebrand.
    Hoop rook daar stopt het wel.

Heb zelf toen voor dat laadkoffertje een kleine gaar laadkoffertje voorzien van dezelfde plaat en getest met een 300+grams vuurwerkfontijn.
    Zon 1minuut lang volle vuurspuit. Dat deed niks. In elk geval.

11. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ik ben meer van het telraam en de rekenmachine.
    Zo'n vuurwerkfontijn geeft in die 70 seconden fik ongeveer net zoveel energie vrij als dat een volle 3s1500 lipo in 70 seconden er aan vuur en vlam uit kan spuwen.

Wil je een vergelijkbare test doen met vuurwerk om een volle 6s6000 te evenaren, dan heb je qua vuurwerk ongeveer over deze hoeveelheid energie nodig.

Dit is een LS-LS-100-05 cake (100 schoten, elk schot 5 gram kruid) spettert zo'n 40 seconden.

12. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ja, er kan iets fout gaan in de lipo, ook dat heb ik geleerd in de fabriek.
    Dat heeft te maken met kristalvorming die dan sluiting maakt in de lipo.
    Maar de kans is minimaal.
    Het leven zit vol risico's weet ik uit ervaring.
    Ik moet naar de wc, loop de trap af, word duizelig en val.
    Gebroken rug, gebroken heup..
    Paar maanden later, ik moet geopereerd, daar krijg ik een bloeding, bijna dood.
    Paar dagen na die operatie blijkt dat ze mijn darm geperforeerd hebben, weer onder het mes, zo zwak dat ik bijna sterf op de tafel.
    3 maanden later, was nog heel zwak.
    Loop van de badkamer de gang in, ga tegen de vlakte, gebroken schouder en geperforeerde long..
    Maar ook daarvoor, op werk, met accus.
    Ik sluit de string met 32 loodaccus aan, de lader gaat laden en 5 minuten later ontploffen er 4 gloednieuwe 100Ah loodaccu's.
    En dat gebeurt regelmatig.
    Ik heb dat ook al eens gehad met natte nicads, scheurden spontaan open, zuur spoot in het rond.
    Maar je hebt ook een accu in je telefoon, die ontbranden regelmatig, net als accus in de electro autos.
    Dan branden garages en ook schepen af.
    Ik ga pleiten voor een verbod op accus.
    Doen we alles op brandstof.
    Oh, methanol is ook giftig.. en nitromethaan kan ook ontploffen.

Kom op hey, effe normaal doen, verstand gebruiken en de goede spullen, dan is er niks aan de hand.
    Door dit soort idiote reacties worden mensen bang, voor niks.

GJ

13. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008

Niks aan de hand met goede spullen.... Dat risico bepaal jij niet voor een ander toch? Want zelfs met goede materialen kan het fout gaan dat is een feit.
    Kleine kans.... maar het kan. Ik vind jouw manier van je mening opleggen wat apart.
    Ik zeg niet dat iemand een ammobox of wat moet pakken... ik leg alleen de feiten neer en dat ik er zelf een extra bescherm laag voor heb gepakt in de vorm van een laadkoffer en ammoboxen.
    Het gaat erom dat je de gevaren weet toch? De een bouwt er een bunker voor de ander een ammobox weer een ander laadt ze in de huiskamer zoals jij dat is aan ieder zijn eigen beslissing.

Van alle gebruikers hier op dit forum zijn er miljoenen accu,s geladen denk ik want ik heb er ook meer dan 10.000 geladen. En ging miljoenen keren goed.
    Iedereen kan hier wel uit ophalen dat de kans minimaal is dat het fout gaat.

Toch zijn er een paar gevallen waar het fout ging en nee niet altijd door de foute instelling.

Verder vind ik een tekst als Door dit soort idiote reacties worden mensen bang, voor niks.
    Bang... je moet feiten neer leggen. Wat je er mee doet moet iedereen zelf bepalen.
    De kans is dus minimaal dat het fout gaat, gaat het fout dan kunnen de gevolgen niet te overzien zijn want het is geen 1 cell in een gsm maar vaak accu blokken van soms kilo's.

Maar jij mag het gerust een idiote reactie vinden hoor.

Mede clublid heeft zijn volledige appartement af zien branden, alles weg, alles.. https://ibb.co/pfTt8CV
    Als jij dat niks aan de hand vind...

14. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008

Is ook maar om een hoeveelheid fik te evenaren aan spuitvuur zoals een lipo soms doet.
    Zon fontijn brand mega op 1 punt dus je kunt goed zien hoe de constructie zich houd.
    Verder is 100x5gram kruit= 500gr kruit uit je voorbeeld.

Als 500gram kruit 6 cell 6000 is zoals jij beweert.... Weet niet hoe je dat berekent hebt dat dat gelijk is maar oke laten we dat aanhouden.
    Dan is 300+grams fontijn, even 300gr aanhouden 6 cell 3600mAh en zeker geen 3sell 1500.

Dus ik zou een nieuw rekenmachine kopen;).

Volgens mij was het een 350gr dus 6 cell 4200.
    Gezien deze conclusie denk ik niet dat je enigzinds exact hebt uitgerekend dat 500gr kruit een 6S6000 is.

15. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ik heb in jou voorbeeld een aanname moeten doen met de fontein van 300+ gram, daar zit bij lange na geen 300 gram kruid in.
    Zou dat er wel in zitten, dan had dat dingetje een paar kg gewogen, immers de verpakking zorgt voor de boem ,het kruid dat verband alleen maar.
    Zo gaf mijn telraam als uitkomst, in vergelijking met andere fonteinen dat er zo'n 50 gram kruid in zou zitten.

1 gram kruid heeft een energiedichtheid van tussen de 1100 en 1500 joule.
    En volle lipo 6s6000 heeft een energiedichtheid van ongeveer 540000 joule.

50 gram kruid is dan zo'n, laat ik een gemiddelde nemen 50x1300=65000 joule
    1 joule is 1 watt/seconde.

Met de rekensom 65000/3600 komt dat uit op 18Wh
    Deze uitkomst delen door de spanning van een volle 3s accu (12,4V)
    geeft als uitkomt 1,45Ah

Dit is dan nog een simpele berekening.
    Stel nu dat de lipo brand 2 minuten duurt en je weet de binnen en buitenafmetingen van het koffertje en de isolatie dikte en thermische weerstand van het isolatie materiaal.
    En natuurlijk de omgeving temperatuur, hoewel deze laatste niet zo van belang is bij een binnenbrandje.
    Dit zijn allemaal bekende gegevens.

Dan zou je uit kunnen rekenen hoe warm het wordt aan de buitenkant van het koffertje.

Misschien dat @brutus hier nog iets aan toe wil voegen, die is ook van de cijfertjes en telraampjes.

En voor de verdere rest, doe waar je jezelf goed bij voelt.

16. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Er waren eens 3 onduigende-, baldadige jongens. Ze hadden een 6S/5000 lipo die het niet goed meer deed.
    Eentje zag een oude spijker en een hamer liggen. Na een paar keer rammen vloog de boel in de hens.
    Zelfs de hond Fikkie was er van geschrokken. Even later belde de naburige boer: "jullie keet staat in de brand".
    Bedankt voor de tip buurman

17. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ik ben nu bang, dat mijn electrische tandenborstel ontploft. En ik heb al niet zo'n best gebit.
    Om nog maar te zwijgen over de zaklamp, de heggenschaar en mijn vrouw.

18. easy

easy

Lid geworden:
    15 sep 2011
    Wat een over en weer gelul is dit nu eigenlijk..

Kunnen Lipo's gevaarlijk zijn ? : Ja, zonder twijfel.

En denk nu is na over alles wat je dagelijks doet, de helft daarvan is waarschijnlijk (denk bvb gewoon effe aan het verkeer) of kan even gevaarlijk zijn.

Als je geen enkel risico wilt hebben ga dan heel de dag op de bank liggen en hoop dat er geen poot doorbreekt.

De technische uitleg over lipo's was/is wel interessant maar voor de rest is alles wel duidelijk nu.

:)

19. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Feit is wel dat er veel minder youtube filmpjes zijn waarbij het laden foutloos is gegaan dan waar het laden met opzet de accu naar zijn grootje brengt.
    Andere feit is, @GJVO heeft best wel (kan het moeilijk uit het toetsenbord krijgen) vaak gelijk.:eek:

Ik bewaar de lipo's ook gewoon daar waar ze liggen.
    In een kartonnen doos of plastic bak.
    Nu heb ik wel 2 transportkoffers beschikbaar voor de wat langere ritjes naar een modelvliegveld.
    Maar anders stapel ik ze keurig op in de rugzak.

En het opladen, daar ben ik wel bij in de buurt, net zoals het ontladen naar storage, dat vind bij mij ook een beetje onder toezicht plaats.
    De rook en hitte melders hier in huis van het brandalarm klinken nogal irriterend schel, dat is beter voorkomen dan resetten.

wim eon vindt dit leuk.
  20. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    In grote lijnen ben ik het met GJVO eens, zo lang je je accu's met gezond verstand behandeld is de kans dat er iets mis gaat heel erg klein, maar geen 0!
    Ook met andere accu's zijn ongelukken gebeurt en gebeuren nog steeds. Ook die zijn in veruit de meeste gevallen veroorzaakt door mensen. Verkeerd laden is wel de meest voorkomende oorzaak.
    Ik heb ooit het resultaat gezien van een accugebouwtje waar loodaccu's voor elektrische karretjes werden geladen. Het was winter en knap koud, loodaccu's houden niet van kou! Om de zaak toch draaiende te houden werden alle kieren en gaten met oude kranten en jute zakken dichtgestopt om tocht te voorkomen. Tijdens het laden worden de laders en de accu's best warm dus bleef de temperatuur ruim boven nul. Als de accu's vol zijn wordt die warmte ontwikkeling een stuk minder en werd het "te koud". Om dat op te lossen werd er een thermostaat aangesloten die een elektrisch kacheltje inschakelde als de temperatuur beneden de 10°C kwam.
    Ik denk dat iedereen wel begrijpt wat er gebeurt is.
    Het schuurtje was in stukken verspreidt over vele vierkante meters. Gelukkig gebeurde het in de vroege morgen en was er niemand in de buurt. Ook hier dus verkeerde behandeling.

LiPo's zijn bij "normaal" gebruik net zo "veilig" als welke andere accu dan ook. Ze vergen wat meer aandacht en vooral de juiste spanningen zijn belangrijk voor de levensduur en de veiligheid. En ja er gebeuren af en toe dingen die niet zo makkelijk te verklaren zijn. "Er is niet verkeerds gedaan" maar toch plofte de accu en volgde er een fikkie. Maar of je het geloofd of niet dat gebeurd ook met loodaccu's, NiCad, Ni-MH en andere soorten accu's.
    Het probleem is alleen dat er nu zo vreselijk veel LiPo en andere Li-Ion accu's in gebruik zijn dat het logies is dat het ook vaker fout gaat.
    Stel je hebt 100 accu's en in 0,5% van de gevallen gaat er iets mis. Dat zou dus eens in de twee jaar zijn in jouw geval. Maar nu heb je 1000 accu's. Nog steeds gaat het in 0,5% van de gevallen mis maar dat is dan plotseling 5 keer per jaar. Zijn die accu's dan zo veel gevaarlijker? Ik denk het niet!

Toch blijf ik steeds adviezen geven aan mensen om voorzichtig te zijn en blijven. Geen gekke dingen doen en vooral niet verder gaan dan wat de fabrikant opgeeft. Natuurlijk zijn er mensen zoals GJVO die dat wel doen en met goed gevolg. Maar die mensen weten wat ze doen, tenminste dat hoop ik. Zij weten dat het gevaarlijk is en houden daar rekening mee. Als het mis gaat kunnen zij de gevolgen binnen de perken houden. Het is verkeerd om "de gewone gebruikers" die geen gedegen kennis van de materie hebben te adviseren dat soort dingen ook te doen. De kans dat er iets mis gaat is gegarandeerd hoger en die gebruikers weten dat niet. Wil je experimenteren, prima, daar kunnen we mogelijk allemaal van leren. Maar houd wel in gedachten wat er waarmee je bezig bent. Het is echt geen speelgoed en je huis kan er door affikken, wat helaas ook al gebeurt is!

Bertus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina