borstelloze experimenten

Zo doe ik het ook, ik heb op de foto van de stator ook het hulpstuk staan wat ik gebruik om in de bankschroef te zetten, en ik gebruik dubbel gelakt draad van een wikkelbedrijf hier uit Tilburg, die hebben ook mijn eerste buitenloper gelakt en in een oven afgebakken.
Die mannen vonden dat wel leuk zo'n lief klein motortje want normaal wikkelde en lakte ze wat grotere o.a. voor de NS.

Als tegenprestatie, en als investering, een keer een rondje laten vliegen :)

Wat wordt er afgebakken, uitharden van epoxy onder hoge temperatuur?

Ze hadden een grote bak met een soort lak staan maar die hard alleen maar uit in een oven, en dan weet je ook zeker dat tussen de wikkelingen ook alles hard is.
Ik heb van hun ook nog een speciaal isolatie materiaal gehad van een soort harde kunststof met een dun laagje papier speciaal om die lak te absorberen, maar dat spul is ongeveer 0.05 mm en nogal stug dus niet geschikt om een klein motortje mee te wikkelen maar voor een paar grotere heb ik het spul al gebruikt en dat werkt goed want die mannen kunnen het zich niet veroorloven om drie keer opnieuw te beginnen.
Ik zat als isolatie aan iets soepelers te denken voor die kleintjes, misschien huishoudfolie, of heb jij nog suggesties?

Dat spul is een dunne polyester film met aan weerszijde een laagje papier.
Maar ik heb mijn motortje weer uit een hoek gepakt en er op mijn gemak er voor gaan zitten en het ging nu in één keer goed.
Ik heb er nu magneten van 5X5X1.5 inzitten en 15 wikkelingen met 0,4 draad op een stator van 23 mm X 5mm
Hij loopt echt fantastisch zonder haperen of trillen en heel veel wind bij 6 A en 3 Lipo's ik weet het toerental nog niet want ik zat bij TL-licht.
Dit alles met een Castle Creations Phoenix 10 op de standaard settings.
Het is iedere keer als je het motortje voor het eerst hoort piepen en ziet draaien weer mooi en dan ben je die wikkel-ellende weer vergeten.
Ik heb hem met een FF9 uitgeprobeerd en dat ging dus goed en met mijn FC-16 stopte hij net 2 tandjes voor volgas en daar moet ik de trim ook helemaal naar beneden zetten voor hij wil gaan draaien, waar dit aan ligt, ik weet het niet maar misschien heeft iemand anders ook deze problemen met een FC-16.
Ik kan helaas geen foto's sturen want mijn camera (Kobishi) maakt geen mooie macro's maar als de knip het toelaat zit er iets anders aan te komen.

Geflemiciteerd! Heb je al een motor gebouwd voor het toestel op je avatar?

Nog wat tips tegen kortsluiting:
Alleen een dun laagje epoxy schijnt ook goed te helpen tegen kortsluiting. Is taai/zacht en voorkomt doorschuren van isolatie. Verder is het raadzaam om de scherpe randen voor en achter af te ronden.

Ik heb vandaag wat harde schijven cd rom spelers en een paar discdrives uit elkaar gesloopt en ik kwam van alles tegen, uit de discdrive kwam een 15 polige stator maar de nokjes zitten er in groepjes van 5 op dus ik weet niet of ik daar iets mee kan.
Uit de harde schijven kwamen 12 polige statortjes met de nokjes aan de binnenkant, dus dan zou het rotortje aan de binnenkant moeten komen met een diameter van 23 mm(zie foto ik heb avast een tekening gemaakt)
heeft iemand ervaring met zo'n binnenlopertje?
afb182.jpg

De schets is de rotor van de 12 pol. binnenloper de magneten zijn die tien langwerpige dingetjes.
Ik zie dat deze statortjes van zo'n Seagate er ongeveer hetzelfde uitzien, ik moet er dus nog twee slopen om aan die vier die hij gebruikt heeft te komen.
Ik ben ook blij dat ik zie dat ik die kogellagers van die harddisk beter niet kan gebruiken want ik had de motor er al om heen getekend maar dat is zo weer aangepast, ik zag dat hij die motor ook met een mooi 3D-programa getekend had.

Ik ben vandaag aan het meten geweest mijn cd-rom motor maakt met 3 340HD 11000 TPM bij 6,5 A en een Gunter en een speed 280 7,2 V die maakt 9000 TPM bij 7 A bij volle accu dus meer rendement dan de speed 280 maar minder dan b.v. een mega 16/7/12 maar al met al een redelijk resultaat.
Ik weet echt niet hoeveel redement dat ik nu heb want ik weet niet hoeveel volt hij belast en onbelast aangeeft, maar zijn er mensen met ongeveer dezelfde gegevens met een cd-rom motor en wat was jullie redement.
Zijn er ook cd-roms met veel meer redement en hoe krijg je dat dan voor elkaar?

Ter vergelijking:
Ik was toevallig gisteren aan het meten met een Speed300 7,2V en Gunther prop, die geeft
11250 RPM bij 6,3A en 11V
11010 RPM bij 5,8A en 10V
(=3lipo's)
Dat is ook niet verkeerd!

Ik hoop in de nabije toekomst ook wat met CD-Rom motoren te gaan stoeien.
Ik denk dat het voordeel vooral in de gewichtsbesparing zal zitten.

gertjan zei:
Ik denk dat het voordeel vooral in de gewichtsbesparing zal zitten.
Das een waarheid als een koe. In het lipotijdperk is rendement ook weer niet zo belangrijk... Alhoewel, in edf's blijkt het rendement een stuk hoger te zijn 8)

Niels

Het andere voordeel is dat ze wat duurzamer zijn dan borstel motoren want dat vind ik een groot nadeel aan borstel motoren, is het prachtig weer dan sta je op het veld met een kapotte motor vooral als je hem wat zwaarder belast dan goed voor hem is.
En natuurlijk het gewicht want die zit vaak tussen de 20 en 25 gram.

Ik heb mijn regelaar (Casle Creations Phoenix 10) op Agressief 30 graden gezet en dat scheelt wel 13500 toeren bij 6 A dus het Holidaytje vloog als een speer, het enige nadeel is dat hij bij het gas geven af en toe een misfire geeft en dat klikt echt heel beroerd net of er iets in de motor valt.
Die afslag voor drie lipo’s werkt ook lekker de lader krijgt er precies 340 mAh in bij een pakketje van 340 mAh hier zit ook weer een nadeel aan bij 0.6 A laadstroom duurt het nog 3 kwartier eer dat hij vol zit en ik denk als ik hem op 0.8 zet het niet zoveel zal schelen, want hij is nogal lang bezig met het op en af bouwen van de stroom.

Ondertussen heb ik een nieuwe borstelloze regelaar aangeschaft, speciaal om meer met cdrom-motoren te kunnen doen.
Het is een Jes18-3p master. 4 timing modes en 3 bec modes, oa voor lipo pakketten.
Ik heb het cdrommotortje van vorig jaar weer uit de kast gehaald
zie: http://www.solcon.nl/gjkool/brushless1/cdr-tstR.JPG
Standaard grijze magneetring, standaard glijlagers, 17wdg/spoel, ster schakeling, en die deed het nu perfect (=geen misfire) in timing mode 4 (30°). Op 11V 6.5A 10800 RPM met Gunther 125x110.
Nog meer gas geven en de stroom stijgt tot boven de 10A, het toerental neemt dan niet veel meer toe door de relatief zwakke magneten. En: geen misfire.

Omdat ik wil dat deze motor op 3 lipocellen gaat werken, en de volgasstroom niet meer dan 6A wordt, heb ik de stator overgewikkeld.
23wdg/spoel, ster, en kogellagers toegevoegd.
Nu volgas op 11V, 4.5A 11700 RPM met Gunther 125x110.
Een mooi resultaat, maar 4.5A is minder dan ik wilde.

2 windingen van elke spoel verwijderd, hij is nu dus 21wdg/spoel:
Nu volgas op 11V, 5.5A 11910 RPM met Gunther 125x110.
Geen misfire in timing mode 4, alleen als je de eerste keer direct volgas geeft.
Met dit resultaat ben ik zeer tevreden, het toerental is hoger dan met de S300 7.2V bij een lagere stroom, en vooral: lager gewicht (22gram).
cdr-m-031103.jpg

@ Gertjan,

Hoeveel trekkracht leverd jouw CD-rom motortje? Ik wil er namelijk
zelf ook een gaan maken voor mijn Park Flyers, maar leverd deze
dan genoeg kracht voor stuntwerk? Op internet heeft iemand een Dual CD-rom motor gemaakt, waarbij hij ook kon hoveren!!!

m.vr.gr.
Olaf van der Plaats

OvdP zei:
@ Gertjan,

Hoeveel trekkracht leverd jouw CD-rom motortje? Ik wil er namelijk
zelf ook een gaan maken voor mijn Park Flyers, maar leverd deze
dan genoeg kracht voor stuntwerk? Op internet heeft iemand een Dual CD-rom motor gemaakt, waarbij hij ook kon hoveren!!!

m.vr.gr.
Olaf van der Plaats

Ongeveer 205 à 210 gram op 3 lipo's en 5,5A. Het hangt er natuurlijk van af wat het vliegklare gewicht is van de parkflyer waar die in zit.

Momenteel ben ik een kleine Depron B2 aan het bouwen waar deze motor in komt. Vliegklaar gewicht ongeveer 180 gram. Moet recht omhoog kunnen.

Vandaag heeft mijn nieuwe B2 met CDROM-motor voor het eerst gevlogen.

Spanwijdte: 70 cm.
Materiaal: 6mm Depron.
Vliegklaar gewicht:176 gram.
Accu: 3 lipocellen HD1200
Servo's: 2x 9 gram.
Elevon aansturing: staafjes koolstof, roterend.

B2_op%20weegschaal.jpg

De eerste keer gasgeven moet voorzichtig gebeuren anders ziet de regelaar het niet meer zitten, en stopt de motor al piepend.
Tijdens het vliegen had ik er geen last van.

Het werpen (door mijzelf) ging niet direct goed. De eerste twee pogingen eindigden meteen in crashes.
Gelukkig geen schade! dank zij de propsaver en het lage gewicht van 176 gram.

b2-gooien.jpg

Ik heb er toen eerst maar een staartvinnetje op getaped, daarna Johan laten gooien, en toen ging het gelukkig goed.
Vloog als een zonnetje! Recht omhoog geen probleem. Volgas horizontaal ging het sneller dan ik verwacht had, een stuk sneller dan een holliday.
Er was behoorlijk wat turbulentie en meer wind dan ik prettig vindt, maar hij reageerde vlot en gewillig.
Ondersteboven vliegen, inverted loopings geen probleem.
Als de snelheid rechtomhoog te laag wordt komt hij plotseling in een hele vreemde draaiende, tollende, onbeheerste buiteling. Gas eraf en hij herstelt zich vanzelf weer.
Het blijkt van het propeller koppel te komen.
Ook vanwege het vrij hoge propellerkoppel moet ik bij het werpen geen volgas geven, want dat eindigt meestal in een ongecontroleerde rol, gevolgd door een crash.
Dus met halfgas werpen, en rustig gas bijgeven, dan rechtomhoog.

b2-in%20air-2.jpg

Als je em eenmaal kent, heel plezierig om mee te vliegen

Detail-servo-1.jpg

motor+prop.jpg

Ik had op de electro Fly-in in Helmond van de zomer ook een met papier bekleed depron delta-tje van 50 cm bij me met een speed 400 en een pakketje 500 AR 8 X en twee servos van 9 gram, ik had verwacht dat hij wel snel moest zijn maar dat viel tegen hij bleef helaas maar net in de lucht.
Ik denk dat ik net als jou die speed 400 en 500 AR vervang voor een cd rom en lipos. :!: :D

Ff voor mijn beeldvorming (en experimenten van vanavond):
Het aantal genoemde wikkelingen is dat per statorpool of totaal? Ben gister met een 9-polige bezig geweest met 6x.7mm2 wikkeldraad (Totaal dus 3 x 6 = 18 wdg), en die trok op 2 lipo's 5 amp zonder prop (!). Mijn beoogde doel is een speed400-vervanger maken, dus 11krpm+ met een 5x5 propje.
Hoe kom ik er achter of mijn magneten te zwak zijn? Gaat ie dan meer stroom trekken maar geen toeren winnen?

Alvast bedankt,

Ton.

PS Stator uit tapestreamer gerukt (OnStream 30Gb) Is mooi blikpakket en redelijk sterke magneetring...

Back