Ik zaag ze en ik merk dat er maar een ding belangrijk is.......een scherpe zaag. Dat geldt voor de frees misschien ook?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Deze frees is nu en scherp maar je ziet gewoon hout draden boven om de frees draaien dus denk echt dat hout soort ceder ook niet echt mee werktIk zaag ze en ik merk dat er maar een ding belangrijk is.......een scherpe zaag. Dat geldt voor de frees misschien ook?
Das handig gebruiksaanwijzing met toerental thanksop de gebruiksaanwijzing van mijn proxxon draaibank staat over de snelheid dat bij zachter hout deze maximaal moet zijn, geld ook voor de zaagtafel. Dus ik denk dat het toch aan de draaisnelheid van je freesje ligt.
Ja klopt yellow cedar omdat ik dat had liggen maar berken is beter begrijp ik?staat daar niet yellow cedar op de plank? prachtig hout, heel fijn nervig. worden japanse tempelzuilen van gemaakt. wel een hele specifieke kleur, die niet echt aansluit bij het teak waar de blokroosters normaal van gemaakt worden. De roosters worden meestal ook niet gelakt en vergrijzen. dat is met yellow cedar moeilijk na te maken. of denk je dat met verf te kunnen doen?
groet
Hay
Wat voor hout gebruik jij?Dan is het berkenhout. Vrij zacht en goed te bewerken.
Ik zou dit persoonlijk op de manier doen zoals ik eerder heb aangegeven met de figuurzaag. Handwerk is soms de beste oplossing.
Dank je hay ik ga op zoek naar teakhoutIk ken overigens ook roerstaafjes van beuken, fijn hout met weinig tekening, wat juist in de modelbouw vaak wel fijn is, omdat brede duidelijke nerven nooit mooi op schaal zijn.
In die zin is fijnnervig hout perfect voor de modelbouw. Toch is het In mijn ogen niet erg natuurgetrouw als je een teakhouten blokrooster van een hele licht getinte houtsoort maakt, zoals Alaska yellow Cedar of berken. waarom geen teak? laat zich fantastisch bewerken en is meteen dezelfde houtsoort als het origineel. wat je meestal ziet bij die blokroosters, is dat het kader, de rand er omheen, gelakt is en het blokrooster zelf onbehandeld; dus een beetje vergrijsd. is maar mijn menig, voor wat het waard is.
overigens wel een leuk bouwverslag! ik blijf volgen.
De eerste lijnen gaan goed maar de dwars gaat alleen 1 richting uit goed.
Dan blijven er veel draadjes zitten .komt dat door soort hout wat ik gebruik?
Is eikenhout goede optie?
Ik kan niet dikker bouwen want dan worden de banken erg laag etc...Misschien dikker bouwen? Mijn roosters zijn van eiken en aan elk houtje mankeert wel wat. Als ik ze in elkaar lijm zien ze er dan ook niet uit. Daarna gaat aan beide zijden het schuurstaal er overheen en haal ik er meer dan een mm vanaf.
Ja stefan is zeker te proberenik heb het hier nog eens uitgelegd, misschien heb je er iets aan of misschien is de methode een manier om jouw methode aan te vullen om het niet met de frees te doen maar met een zaagje
https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/page-7