Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Even een ideetje, Raymond.

Ik gebruikte vroeger ook wel spanlak om de papieren bekleding van vrijvliegende oldtimers met dieselmotor mee te behandelen. Ook ik heb zo'n 15 jaar oud potje staan.

Tegenwoordig gebruik ik vaak PU lak op waterbasis. De eiglans van Glitsa is op waterbasis, ruikt heel plezierig, en droogt zeer snel. Misschien dat het een waardige vervanger voor spanlak kan zijn.

In dit draadje spreekt men over ervaringen met minwax polycrylic (=waterbasis PU vloerlak) samen met koverall
http://www.rcuniverse.com/forum/m_10225951/anchors_10225951/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#10225951
 
Zeker weten.

Ik heb al wel in de gaten dat je beter buiten kan werken met spanlak, wat een hoofdpijnspul is dat zeg.


Zeker weten man.
Daarom wacht ik nu tot het wat beter weer is om de laatste lagen spanlak op mijn Monterey-vleugel aan te brengen.
Voor maximaal rendement is een temperatuur van ongeveer 20graden een meerwaarde.

Samengevat, ideaal is buiten bij mooi weer en liefst ook wat wind voor de geur.

Mvg,
Aurectar
 
geeft niet hoor raymond goed werk heeft tijd nodig:yes:
Dat weet ik wel Johan. Ik heb al eerder periodes gehad dat ik weinig zin had en dus weinig aan het project werkte. Nu echter was tijd het probleem, zin had ik wel. Dat kan licht frustrerend zijn. Toch heb ik me ook wel [URL="
vermaakt[/URL] in de afgelopen weken :).
Het lijkt ook wel of je na een korte periode van stilstand weer even op moet starten, waar je voorheen soms een half uurtje pakte moet je je er nu weer even toe zetten. De start is weer gemaakt, we gaan hopelijk weer wat tempo oppakken. Het ding moet af! (lees: ik ben gemotiveerd, niet: ik voel tijdsdruk)

Vincent, ik ga het straks op mijn gemak eens doorlezen. Het lastige van die Amerikaanse forums is dat er vaak over producten gesproken wordt die we hier niet kennen of die hier anders heten. Daarbij: van spanlak weet ik zeker dat het werkt en goed is......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Raymond, dat het solderen niet naar wens verloopt kan ook een andere oorzaak hebben, het probleem hoeft niet aan jouw vaardigheid te liggen.
Mijn ervaring was toen ik eindelijk met gemengde gevoelens afscheid heb genomen van mijn soldeerbout (niet uit het raam maar direct in de afvalcontainer gegooid) en geïnvesteerd had in een nieuw soldeerstation ging een wereld voor mij open.
Soldeerverbindingen die ik altijd met veel moeite tot stand bracht lukten ineens direct zonder gepruts.

Johannes
 
Zeker weten man.
Daarom wacht ik nu tot het wat beter weer is om de laatste lagen spanlak op mijn Monterey-vleugel aan te brengen.
Voor maximaal rendement is een temperatuur van ongeveer 20graden een meerwaarde.

Samengevat, ideaal is buiten bij mooi weer en liefst ook wat wind voor de geur.

Mvg,
Aurectar

doe mij maar een dicht ruimte XD, heerlijk die spanlak dampen, dan weet je, dat je aan het modelbouwen bent!
 
...afscheid heb genomen van mijn soldeerbout (niet uit het raam maar direct in de afvalcontainer gegooid)
Foei, die hoort niet in de afvalcontainer maar in de afdeling electra van de afvalscheiding... :cool:
 
Johannes, ik heb een prachtig soldeerstation, er zit zelfs net een nieuwe punt in. De komst van dat station bracht ook bij mij zeer veel verbetering, maar soms lukt het nog steeds slecht. Het ligt echt aan mij. Vanmorgen weer een poging gedaan, met wederom zeer matige resultaten. Ik heb de hulp ingeroepen van een professional, die komt mij binnenkort helpen. Even een stoomcursus connectors solderen ondergaan.

Vandaag heb ik een standby dienst. Heerlijke klusdagen zijn dat. Kind is ondergebracht, vrouw is aan het werk, het hele huis is voor mij (al gebruik ik vandaag slechts de garage ;)).

Gelukkig zijn er naast het solderen nog genoeg andere dingetjes te doen. Zo heb ik verder gewerkt aan de afwerking van de beplanking. Ik moest nog de nodige driehoekjes uitsnijden en afbramen.
full


Als je er over nadenkt een stom klusje, maar zittend in je burostoel met een glaasje drinken, zachtjes meezingend met de melancholieke teksten van A&dM kan het ook erg rustgevend zijn.
Ik heb een wat dubbel gevoel over deze driehoekjes. Het is erg veel werk om ze allemaal aan te brengen en ze hebben geen structurele functie, maar ze geven straks denk ik wel net dat beetje extra schaaleffect aan het model om het ECHT af te maken.

Om de rolroeren moesten nog wat stroken beplanking worden aangebracht.
full


En alle capstrips moeten straks ook nog worden gemaakt en gelijmd. In deze afwerking gaan heel wat uren werk zitten. Maar ik vind het geen vervelend werk.

Ik ben bezig met de plankjes waar de rolroerservo's op komen, ze zijn bijna klaar.
full


Het proefstukje met de Koverall en spanlak zag er goed uit. De spanning en stevigheid van het doek op het open stuk voelde goed aan. Het scharnier werkt uitstekend. Ik maak me wel zorgen over de hechting van het doek op het hout. Ik kon de bekleding te makkelijk naar mijn zin er weer af trekken. Eén punt had ik met pure UHU Hart vastgelijmd, ook die hoek liet redelijk makkelijk los van het hout. Aan de andere kant: tijdens het vliegen wordt er niet zo hard aan de bekleding getrokken (uitzondering is misschien de scharnierende functie van de bekleding bij de rolroeren). Zou ik me teveel zorgen maken?
Zou het zo kunnen zijn dat de oude spanlak minder goed hecht dan nieuwe lak?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het proefstukje met de Koverall en spanlak zag er goed uit.
Zou het zo kunnen zijn dat de oude spanlak minder goed hecht dan nieuwe lak?


Hoe was je stappenplan?

Eerst het hout 2 maal insmeren met spanlak verdunt 1 op 1 met cellulose thinner.
Tussenin schuren met korrel 300
De randen verven met: UHU verdunt met aceton.
of beendergelij.
of vinilpapje.
of balsa bisonlijm (beter dan UHU, laat zich beter verdunnen en heeft minder de neiging van te klonteren).

Het is zo dat je hechting toeneemt met de lagen spanlak.
Bij koverall mag dit gerust 3 lagen zijn.
Ik verkies zelf 4 lagen.

Neen, je hoeft je geen zorgen te maken.
 
Ik had 2 lagen onverdunde spanlak aangebracht. Ik zal nog eens een proefstukje maken.
Dank voor de tips.
 
Ik had 2 lagen onverdunde spanlak aangebracht. Ik zal nog eens een proefstukje maken.
Dank voor de tips.

Liefst verdunnen met Cellulose thinner.
Niet met aceton, want dit trekt water aan zodat het resultaat een wit gefumeerde uitzicht krijgt, wat toch de bedoeling niet is.
 
Bij het solderen van de draden aan de MPX stekker ging het weer ouderwets .........

Jammer Raymond. Als ik dat had geweten......Hier liggen nog een stuk of wat van een soort soldeerlipjes, speciaal voor MPX stekkers. Steek je aan de achterkant tussen de pootjes en wordt het solderen een fluitje van een cent.
Ik kreeg ze van Jan Jaap (@JJ de Bom) toegestuurd. Weet niet meer waar hij ze vandaan heeft gehaald.

Succes met het bekleden. Dat gaat vast lukken.

Groet, JH
 
Als je werkt met glitsa doe dan wel eerst even een testje. Ik heb het ook geprobeert met papier en dan was een complete ramp. Vast zetten van nat papier ging prima alleen na het aflakken hing het papier tussen mijn spanten als een natte krant. Bij mij ging het om een staart stuk voor mijn topsy . maar ik denk dat het je dag flink verpest als je dit met zo'n mooie vleugel mee maakt.
eerst een laagje spanlak en dan glitsa of een andere lak geeft wel een goed resultaat. bij mij ging het namelijk om de verouderde uitstraling die je krijgt met een kleurtje in je lak.

just my two cents.
 
De soldeerpro is langsgeweest en heeft de stekkers in elkaar gesoldeerd. Hij doet veel dingen net een klein beetje anders, weer veel van geleerd. Het resultaat:
full


De stekkers in de vleugel worden vastgezet met speciale voetjes.
full


De stekkers in de romp wilde ik eerst ook met diezelfde voetjes vastzetten, zodat de stekkers automatisch in elkaar steken als je de vleugels op de romp zet, maar ik laat ze in de romp toch maar los. Dat lijkt me net iets zekerder, de stekkers kunnen dan niet uit elkaar glijden als de vleugel beweegt tov de romp.

Achter de stekkers is de bedrading wat ruim gehouden, zodat ik later als de vleugel dicht is de stekkers los kan schroeven en iets naar buiten kan trekken voor evt trouble shooting.
full


Bij het doortrekken van de bedrading maak je nog wel eens een lullig foutje:
full


De servo's worden ook allemaal aan de stekkers gesoldeerd. Dat is toch net iets betrouwbaarder dan stekkerverbindingen onder de bekleding.
Remklepservo:
full


Rolroerservo ingebouwd:
full


En van onderen ziet het er dan zo uit:
full


Nu de bedrading aanwezig is kan de laatste beplanking worden aangebracht. Helaas zijn enkele stukken net een tandje krap uitgesneden, de snijmal is hier blijkbaar net iets te klein.
full


Alle beplanking aanwezig (de andere 3 stukken moeten nog):
full


De rolroeren steken net een stukje uit achter de achterlijst van de vleugel.
full


Het bovenste (op de foto) stukje beplanking van het rolroer heb ik iets naar achteren aangebracht (je ziet nu een kiertje balsa). De voorkant van het rolroer kan ik zo nog wat terugschuren tot op de beplanking. Zo wordt een deel van de oversteek weggewerkt. Wat er dan nog uitsteekt schuur ik wel weg bij de achterlijst.

Ik ben begonnen met het aanbrengen van de cap strips.
full


Het afwerken kost allemaal een stuk meer tijd dan ik dacht. 6 mei gaat dit model zeker niet klaar zijn, en ik twijfel zelfs aan begin juni voor de Oostenrijk trip. Ik ga gewoon stug door en zie wel wanneer hij klaar is.

Een nieuw proefstukje met de Koverall bleek marginaal beter te plakken op het hout, maar de hechting blijft me zorgen baren. Ik denk toch dat ik scharnieren moet aanbrengen in de rolroeren, de hechtkracht is me niet goed genoeg om 'foliescharnieren' te maken. Gewoon als bekleding zal het prima voldoen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een wat dubbel gevoel over deze driehoekjes. Het is erg veel werk om ze allemaal aan te brengen en ze hebben geen structurele functie, maar ze geven straks denk ik wel net dat beetje extra schaaleffect aan het model om het ECHT af te maken.

Ik herinner me die driehoekjes nog erg goed van het winterwerk (overhaul). :)

Volgens mij hebben ze wel een functie: een mooie overgang van de cap-strip naar de beplanking, waardoor de bekleding daar niet de kans heeft om lelijk in te zakken?


jan.
 
full


Ik heb een wat dubbel gevoel over deze driehoekjes. Het is erg veel werk om ze allemaal aan te brengen en ze hebben geen structurele functie, maar ze geven straks denk ik wel net dat beetje extra schaaleffect aan het model om het ECHT af te maken.
Inderdaad hebben ze zo nauwelijks een strukturele functie. Uiteraard wel visueel.

Vincent Besançon doet dat anders, maar dat is nog veeeel meer werk.
Hij legt eerst de cap-strips tot aan de triplex beplanking. Daaroverheen komt het driehoekje, dat eerst keurig is afgeschuind. 100% schaal bouwwijze.
Of je daaraan wilt beginnen ... :confused:

Maar jouw kist is ook prachtig hoor! ;-)

goussets-ailes1.jpg


Dirk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb niet de illusie mij te kunnen meten met Vincent Besancon. Ik bouw denk ik best een leuk eind weg, maar dit is toch wel een andere klasse bouwers.
 
Maar dat is nu net het verschil tussen het bouwen van een schaalmodel en een F3J glasbak. Bij de laatste tellen de prestaties, bij de eerste de nabootsing van het origineel. Als je gaat proberen van een Ka-7 een prestatie-zwever te maken blijft er weinig over ben ik bang :-)
 
Back
Top