Bouw SSM Bell UH1-B

Zo vandaag eindelijk voor het eerst de motor laten lopen. Thuis alles over de kop gehaald en uiteindelijk dan toch de interface voor de regelaar gevonden. Deze ingesteld en de boel aangesloten om eens te kijken of alles werkt. Had alleen de staartrotorbladen gemonteerd. Heli even door een clubgenoot vastgehouden en zo de throttle hold eraf. En hij doet het! :banana:
Weer een stap verder dus. Heb alleen nog wel mijn bedenkingen bij de speling op de bladegrips van de staartrotor. Daar hebben we het hier al eerder over gehad maar ben er nog niet helemaal gerust op. Heb een kort filmpje gemaakt waarin ik de bladen heen en weer beweeg om zo de speling te laten zien. Ik oefen bijna geen kracht uit. Wat is jullie mening, is dit normaal of moet de boel toch uit elkaar?

 
Ik meen twee bewegingen te zien:
  1. De bladhouders t.o.v. het middenstuk. Hebben de bladhouders één of twee kogellagers? De centripetaalkracht tijdens draaien drukt de speling er uit.
  2. Het middenstuk t.o.v. de as. Die beweging is nodig voor het delta-hinging effect. Stugger vulstuk/slang gebruiken?
 
Laatst bewerkt:
Gezien dat dit toch een beetje een "speciale constructie" is, en ik er van uitga dat je maar tegen één blad duwt maar ik beide bladen zie bewegen, ben ik geneigd te zeggen dat dit hoogstwaarschijnlijk de bedoeling van de ontwerper is.

Ik kan mij voorstellen dat de ontwerper een soort van "zelfstabiliserend" effect heeft willen creëren, v.w.b. de bladspoorloop van de hekrotor. Bij mandragende heli's komt een dergelijke constructie regelmatig voor.

Ik zou er eerst maar eens voorzichtig mee proberen de eerste hopjes te maken. Het moet gek gaan voor een hekrotor zijn werk niet meer doet, hoor....
 
De delta-hinge zorgt voor dat zelfstabiliserende effect. Kijk maar naar één blad, als die beweegt door kanteling van het (staartrotor)vlak, wordt automatisch tegengestuurd doordat het verlengde van scharnierpunt niet door het hart van de ball-links gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik meen twee bewegingen te zien:
  1. De bladhouders t.o.v. het middenstuk. Hebben de bladhouders één of twee kogellagers? De centripetaalkracht tijdens draaien drukt de speling er uit.
  2. Het middenstuk t.o.v. de as. Die beweging is nodig voor het delta-hinging effect. Stugger vulstuk/slang gebruiken?

Hall Ron,

Je hebt het goed gezien. De bladhouders bewegen t.o.v. het middenstuk én het middenstuk beweegt t.o.v. de as. De bladhouders hebben per bladhouder 2 kogellagers die zover mogelijk uit elkaar zitten. Ze zijn met een pasbout vastgezet. Dit houdt in dat je de bout tot een vaste aanslag kunt aandraaien. Het blijkt dat er dan nog ongeveer 0,2mm speling is. De pasbout is dus 0,2mm langer dan de lagers en vulstukken.
Het middenstuk kan inderdaad ook bewegen. Het lijkt erop dat hier een zwarte kunststof slang/vulstuk tussen zit zoals je schrijft.
 
Dus maar gewoon eerst eens rustig proberen dus. Gisteren hebben we hem op de tafel even laten lopen met alleen de staartrotor gemonteerd. Wanneer je dan stuurt merk je duidelijk dat de heli begint rond te draaien. Dus qua werking zal het vast goed zijn.

Het principe van Delta link is me nog niet helemaal duidelijk......
 
... per bladhouder 2 kogellagers die zover mogelijk uit elkaar zitten. Ze zijn met een pasbout vastgezet. Dit houdt in dat je de bout tot een vaste aanslag kunt aandraaien. Het blijkt dat er dan nog ongeveer 0,2mm speling is. De pasbout is dus 0,2mm langer dan de lagers en vulstukken. ....
Twee gewone (radiaal)lagers, of één radiaallager en één taatslager?
 
Hoi Ron,

Hieronder een tweetal plaatjes. De pasbout komt door de bladgrip. Direct aan de binnenkant is dan het lager zichtbaar. Dit lijkt me een taatslager. Je krijgt daarna nog een vulring en aan het andere uiteinde (bij het middenstuk) een kogellager.

2.jpg

1.jpg
 
Ik heb geen ervaring met taatslagers maar meen me van dit forum te herinneren dat de lagerschalen van taatslagers niet hetzelfde zijn, en dat het dus uitmaakt welke waar op de bout komt.
 
Bij die lagerschalen is er één met een grotere binnendiameter dan de andere.
Die met de kleinste diameter moet aan de buitenzijde zitten
 
Ah, OK.... en dan is ook gelijk duidelijk dat dat beetje beweging wat je ziet tussen bladhouder en naaf, volkomen normaal is (het word namelijk veroorzaakt omdat een taatslager geen radiale krachten op kan nemen als er geen axiale druk op staat) en ook totaal geen kwaad kan, want het taatslager word als het systeem op toeren is vrijwel uitsluitend op axiale krachten belast en maar een heel klein beetje op radiale krachten, ruim binnen de marges...
 
Ah, OK.... en dan is ook gelijk duidelijk dat dat beetje beweging wat je ziet tussen bladhouder en naaf, volkomen normaal is (het word namelijk veroorzaakt omdat een taatslager geen radiale krachten op kan nemen als er geen axiale druk op staat) en ook totaal geen kwaad kan, want het taatslager word als het systeem op toeren is vrijwel uitsluitend op axiale krachten belast en maar een heel klein beetje op radiale krachten, ruim binnen de marges...

Ik denk inderdaad dat jouw theorie klopt Bert. Zonder belasting kan hij min of meer vrij bewegen. Onder belasting trekt hij door de middelpunt vliedende kracht het taatslager in elkaar. Iedereen weer bedankt voor het meedenken. Geeft toch een iets geruster gevoel wanneer je de staartrotor ziet draaien. Was best wel onder de indruk van het geweld.
 
Moet er nog even wat vertrouwen in krijgen dat alles goed werkt en blijft werken :D
Het is feitelijk een grote propeller die veel toeren maakt.
 
Ik ben even de staartrotor bij mijn heli's gaan nakijken.
Bij geen enkele daarvan is een speling merkbaar zoals op uw film te zien is.

Maar misschien is dat afhankelijk van uw model?
 
Ik ben even de staartrotor bij mijn heli's gaan nakijken.
Bij geen enkele daarvan is een speling merkbaar zoals op uw film te zien is.

Maar misschien is dat afhankelijk van uw model?

Tsja... Die SSM's zijn ook al tamelijk (ver)ouder(d)e techniek, he? Maar vroeger was dit niet echt ongebruikelijk.... Hirobo gebruikte ook vaak zo'n variant van lagering, o.a. in de shuttle-achtigen...
 
Back
Top