Bouw van een DLG (rompje)

Gisteren en vandaag weer wat stapjes gemaakt.

Eerst een malletje gemaakt van papier voor het toegangsluikje. Dit afgetekend op de romp en vervolgens met een scalpelmesje doorgesneden.
Het viel me mee. Het carbon/kevlar laat zich snijden. Met geduld en kramp in m'n vingers, dat wel.
full
full

De methode van Berrie met het klapluikje zag ik uiteindelijk niet zitten. Het scharnier zou volgens de kromming van de romp moeten lopen, wat natuurlijk niet gaat werken, of ik zou het over een heel klein gedeelte van het luikje moeten laten scharnieren.
Toch maar voor de bekende methode gekozen...

Vervolgens een scheutje aceton erin.
full

Het verbaast me altijd weer hoe weinig aceton je nodig hebt. Gewoon rustig wachten en het doet z'n werk.

full

Uiteindelijk blijft een klont styrofoam en het tape over.
Na enig gepeuter komt het complete tape er in één keer uit.

full


Tot nu toe bouwde ik rompen altijd van glas. Zeker als het gewicht niet héél kritisch is, is het een prachtige methode. Als je de romp helemaal insmeert met een epoxy/microballoons pasta schuur je daarna heel makkelijk alle oneffenheden weg en kun je een strakke romp maken.
Nu dus met carbon en kevlar en het verbaast me hoe sterk het is!
Een glasromp van dit gewicht zou je denk ik met twee vingers kunnen samenknijpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Peral,

Brilliant idee deze manier,ik maak tot nu toe al mijn rompjes van balsa maar deze manier ga ik zeker proberen.
Ik zie dat ze bij R&G en de carbonwinkel wel de carbon slang verkopen maar ik kan de kevlar sok nergens vinden,kan je mij vertellen waar je die vandaan hebt aub.
Ik heb wel eens eerder geprobeerd om een rompmal van schuim te maken maar dat ging niet echt van harte(1000 uur schuren en nog niet echt mooi),dus als je de gouden tip hebt om net als jou ook zon mooie mal te maken dan hoor ik het graag

Bij voorbaat dank
Glen
 
Hoi glen,

Ik heb het gekocht bij EMC-VEGA. Die hebben diverse glas-, carbon- en kevlar kousen.
Het kevlar voor dit rompje is SA12.

Voor het maken van een schuimmal teken ik eerst een zijaanzicht en een bovenaanzicht.
Dit zet ik 2x over op stevig karton (bruna) en knip het uit. Dit zijn m'n snijmallen voor de gloeidraad.
Ik snij eerst het boven-onderaanzicht en daarna het zij aanzicht.
full
full

De schuimmal is dan in de juiste vorm maar nog vierkant. Daarna met een stift de 4 middellijnen aftekenen.
En vervolgens op alle zijden nog lijnen op 1/4. Iedere kant heeft dan 3 lijnen.
De middelijnen moeten bij het schuren altijd zichtbaar blijven anders veranderd de basisvorm.
Vervolgens snij en schuur ik de hoeken eraf volgens de 1/4 lijnen. De romp heeft hierna een 8-hoek. Hierna schuur met korrel 150 ik op het oog alles rond, altijd met een schuurplankje. Tenslotte nog met 600.(ik weet niet of dit nog zinvol is, maar het wordt er zo mooi van ;-))
Het loont echt de moeite heel zorgvuldig te werken. Dit scheelt direct in de afwerking later.
Het schuren van dit rompje was in 30 minuten gepiept.

Ik ben zelf nog aan het experimenteren met afwerking van de buitenkant.
De suggestie van Nexxt, een krimpkous over het laminaat, eventueel van verschillende diameters zou een heel mooie, bijna molded, buitenkant kunnen opleveren. Alleen is de krimptemperatuur hiervan dezelfde als die van de smelttemperatuur van het schuim, dus dat kan dramatisch aflopen...
Beter zou een dun, glad, wat rekbaar tape zijn wat om de romp gewikkeld wordt.
Gelukkig zijn er weer dingen om over na te denken en uit te proberen, dat is voor mij een belangrijk deel van de lol van modelbouw.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Peral,

Nu ga ik ook maar eens kijken of het mij lukt binnenkort.Ik gebruik ook de staartbomen van EMC,maar aangezien die taps toelopen,hoe ga je die in het rompje wurmen?Ik hou bij mijn balsa rompjes de bovenkant altijd open waar de staartboom in moet,zodat ik hem er in kan lijmen.

Nogmaals bedankt,Glen
 
je moet een föhn gebruiken en geen verfbrander dan komt het wel goed en belangerijk niet de dikke krimp deze heeft een hogere temperatuur als de lichtgewicht dunne voor bv accu pakketten.
 
Vandaag een experimentje gedaan met krimpkous.

Een stukje 'romp' als proefstukje gemaakt met de twee kousen SA12 en SC1058.
Het stukje carbonkous heb ik aan de buitenkant gedaan omdat het veel losmaziger is dan het kevlar. Ik wil zien hoeveel de krimpkous glad kan strijken.

Nadat het weefsel flink verzadigd was met epoxy, en het overschot weer afgedept met wcpapier, de krimpkous erom heen. Zo'n kort stukje gaat makkelijk. Of een hele, net geïmpregneerde romp ook zo makkelijk een krimpkous is in te schuiven moeten we nog maar zien.
Met de föhn gaat het perfect! Het krimpt mooi strak om het malletje heen en bij deze temperatuur geen risico dat het schuim gaat smelten.
full

Nadat de krimpkous strak om de mal zat, en alles nog lekker warm was, ben ik nog even met de roller aan de slag gegaan en liet het weefsel zich mooi plat rollen!

De overgebleven epoxy flink ingedikt met microballoons en een randje langs de opening van het rompje gesmeerd. Stukje huishoudfolie erover en het klepje erin gedrukt. Ik wil zo een randje maken waar de klep straks op rust.
full
full


Alles ligt nu op de verwarming te drogen. We zullen zien morgen!
Bijna net zo spannend als je schoen zetten...;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het teststukje is echt heel goed geworden!
De buitenkant is mooi glad en glimmend.
full

full

De weefselstruktuur is nog enigzins voel- en zichtbaar, maar dat heeft vooral met de 'grofheid' met het kevlarweefsel te maken. De geplette draden hebben een breedte tussen de 1,5 en 2 mm. De carbonvezels zijn niet voelbaar, ze zijn er helemaal in verwerkt.
Om het echt glad te krijgen zou je misschien een laagje 25 grams glas om de buitenkant moeten leggen.
Ikzelf vind dat niet zo belangrijk. Als mijn (toekomstige) rompen er zo aan de buitenkant uitzien, zonder dat daar enige verdere afwerking voor nodig is, is dat super!
Een romp bouwen op deze manier wordt echt heel simpel en snel!
In m'n hoofd ontstaan al plannen voor een complete DLG-romp:-), maar dat is een volgend project...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Plamuren met epoxy vermengt met talkpoeder vanwege goede schuurbaarheid is een lichtere oplossing dan nog een laag glasfiber er omheen.

Dank Alex voor de uitstekende tip!
 
Ja, dat is ook de manier waarop ik het tot nu toe gedaan heb. Met microballoons dan.
Ik was op zoek naar een manier van bouwen die nagenoeg geen enkele afwerking meer nodig heeft.
Voor een DLG is dit ook ivm het gewicht belangrijk.

Maar ik denk de oplossing nu gevonden te hebben, dankzij de tip van Nexxt!

Deze romp gaat er geen baat meer bij hebben, ik ga niet alles overdoen alleen voor een glad buitenkantje (al heeft dit wel even door mijn hoofd gespookt.....;-))
 
Ik heb de kousje ook besteld vandaag dus nu maar kijken of het bij mij ook zo goed gaat lukken.
Ik heb 1 keer eerder een halve poging gewaagd om op een soort gelijke manier iets te maken maar dat is jammerlijk mislukt.Ik heb toen hetzelfde schuim gebruikt als waar ik mijn vleugels van bouw(platen bij de karwei vandaan),en het toen proberen op te lossen met nagellak remover,maar dit ging bijna niet.
Ik heb toen nagellak remover gebruikt omdat ik bij geen enkele bouwmarkt etc. aceton kon vinden.
Peral,gebruik jij hetzelfde schuim als ik doe? Zo ja,dan moet ik maar aceton via internet bestellen of zo.

Glen
 
Het schuim is geëxtrudeerd polystyreen, XPS (styrodur, jackodur). Waarschijnlijk hetzelde als waar jij en ik onze vleugels van maken.
Waarschijnlijk bevatte die nagellakremover nauwelijks nog aceton.
Je moet echt een fles aceton hebben. Ik heb jaren geleden bij de plaatselijke drogist een liter Tendo's aceton gekocht. Stond gewoon in het assortiment. In bouwmarkten heb ik het nooit gezien.
Ga je ook krimpkous gebruiken? Ik heb het voor de zekerheid aan de binnenkant wel even ingesmeerd met was. Ik ben heel benieuwd naar je resultaten!

Ik gebruik ook de staartbomen van EMC,maar aangezien die taps toelopen,hoe ga je die in het rompje wurmen?
Die boom gaat 5 cm het rompje in. Ik steek hem er gewoon van achter in en zet het vast met 24 uurs epoxy en aerosil.
Wel wil ik het achterkantje nog even met een kevlarroving omwikkelen.
Groet, Patrick
 
Ik heb de kousje ook besteld vandaag dus nu maar kijken of het bij mij ook zo goed gaat lukken.
Ik heb 1 keer eerder een halve poging gewaagd om op een soort gelijke manier iets te maken maar dat is jammerlijk mislukt.Ik heb toen hetzelfde schuim gebruikt als waar ik mijn vleugels van bouw(platen bij de karwei vandaan),en het toen proberen op te lossen met nagellak remover,maar dit ging bijna niet.
Ik heb toen nagellak remover gebruikt omdat ik bij geen enkele bouwmarkt etc. aceton kon vinden.
Peral,gebruik jij hetzelfde schuim als ik doe? Zo ja,dan moet ik maar aceton via internet bestellen of zo.

Glen

Aceton kan ik hier in de plaatselijke bouwmarkt gewoon kopen. Overigens werkt gewone benzine ook.
 
Niet vergeten om goed te ventileren, ondanks de kou buiten.
Voor je het weet krijg je een romp met experimentele vormen :rolleyes:
 
... Ik gebruik ook de staartbomen van EMC,maar aangezien die taps toelopen,hoe ga je die in het rompje wurmen?

Ik ben bezig met o.a. het monteren van de LightHawk III van rcbuilder.com daar staat online een handleiding met een uitstekende manier om een conische boom kaars recht in de romp te monteren.

Boom montage

Het is een beetje lang maar informatie en kennis hebben we niet gauw te veel.. ;):p
 
Het podje is zo goed als klaar.
Alleen de M3 inslagmoertjes waarmee ik de vleugel aan de romp bevestigd wordt moeten en nog in en een laatste laklaagje.
Het lijkt mij logisch om nu eerst de vleugel af te bouwen en dan pas de vleugel bevestiging te maken.

Toen ik de vleugels bouwde was het mijn bedoeling alle servo's in de romp te monteren. Na enig wikken en wegen wil de servo's nu toch in de vleugel bouwen. En tja, dan toch maar RDS. Dat heb ik ook nog nooit gemaakt dus die constructie houdt me al weer een tijdje bezig.

Dus: RDS uitvogelen, ailerons lossnijden, vleugeldelen samenvoegen, werppin erin, bevestiging op de romp maken, zadeltje voor het stabilo fabrieken, staart vast maken, boom uitrichten en vastzetten, apparatuur inbouwen.

Soms zakt de moed even weg. Ik heb maar weinig tijd om te bouwen en dan kan ik even flink tegen zo'n klus opzien.
Om te weten waar ik het ook alweer voor doe heb ik even alle onderdelen bij elkaar gelegd....
full

full

full

:-)....En ja, dan weet ik het weer...:-)

Nu eerst eerst het zadeltje voor het stabilo maken.
Over die RDS ben ik nog niet uitgevogeld dus met de vleugel kan ik nu niet verder
Mijn idee is nu om het centrale deel van een servohoorntje te bevestigen in een messingbuisje. Hierin bevestig ik dan, via een verloopstukje, en 1,5mm verenstalen 'wiper'.
Komt tijd komt raad...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heren bedankt voor jullie reacties.

Het lukt nu niet om te bouwen,maar in Januari begin ik weer vol goede moed met dit nieuwe project.
Peral jouw vliegtuig ziet er prachtig uit,klasse.

Goed weekend allemaal
 
RDS

Ik heb enige tijd zitten prakizeren over de RDS.
De 'Drela' methode met een servohoorn, een stukje hout, 2 koolstof pinnetjes en carbon roving vind ik eigenlijk zo'n omslachtige methode. Daarbij wordt het zeker dikker dan de servo en echt veel ruimte is er in die dunne vleugel niet over.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en bij Conrad de volgende onderdelen besteld:
-messingbuis Ø 6.0-5.1, Ø 5.0-4.1 en Ø 2.5-1.6
-koolstofbuis Ø 4.0-2.5

M'n idee is het volgende:
- Het servohoorntje van de D47 past in de 6mm messing-buis.
- Op deze 6 mm buis wordt een M2-moertje gesoldeerd met hardsoldeer.
- De 5 mm messingbuis past hierin en kan met een M2 boutje worden vastgezet.
- 1 cm van deze 5mm buis wordt op een stukje 4 mm koolstof buis geplakt.
- De koolstofbuis is vervolgens de RDS-as en aan het eind hiervan kan met epoxy, via een
verloopstukje van de messingbuis 2,5-1,6mm, een 1,5mm verenstalen 'wiper' worden
bevestigd.
Als het werkt kan ik met het schroefje de de wiper in iedere stand vast zetten.

Vanavond lekker aan het hobby-en geweest in m'n hok :-D

Eerst met de dremel en een slijpschijfje de uitsparingen uit de 6mm messingbuis gefreesd.
Hierin passen de armpjes van het servohoorntje van de D47.
Vervolgens een 2mm gaatje geboord zodat ik de M2 moer kon vastzetten voor het solderen.
Ik heb wat koperdraad uit een electriciteitsnoer gebruikt om eromheen te wikkelen.
Dit dient als een soort 'wapening'van het soldeer, maar ook laat het het soldeer mooi overal heen vloeien.
full


Vervolgens S39 erop, vlammen met de gasbrander en solderen.
Het was even wurmen om de bout er weer uit te krijgen. Die zat natuurlijk ook vast gesoldeerd. Maar na opnieuw verwarmen kwam hij los. Daarna heb ik het soldeer rond de moer nog een keer laten vloeien om zeker te weten dat het goed vast zit. Dankzij het koperdraad bleef hij goed op z'n plek zitten.
full
full


De verschillende losse onderdeeltjes:
full


Zo moet de servohoorn erin bevestigd gaan worden.
full

Hieromheen zal ik nog een carbon- of kevlar-roving wikkelen, gedrenkt in epoxy. Uiteraard word het hoorntje zelf ook met epoxy in de buis bevestigd. De uitstekende delen slijp ik eraf.
Hierna kan ik dit gewoon met het schroefje op de servo bevestigen.
...:shock: wat een ongeloofelijk klein schroefje is dat. Mijn kleinste kruiskopje uit m'n horlogeschroevendraaierset past er net, of eigenlijk net niet op...

En dit is het idee. Gewicht: 2,5 gram.
full

Het 1,5mm verenstaal ga ik morgen even bij Lynx halen.Dan kan ik de wipers maken.
De 'pockets' wil ik van epoxy printplaat maken.
Ik heb hiervan nog wat liggen om roerhoorntjes te maken. Maar mogelijk, als de RDS me bevalt, zal ik het daarvoor niet meer nodig hebben. ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een goed idee, ik zit ook al een poosje met een doe-het-zelf RDS systeem in mijn hoofd en het ging min of meer deze kant op (maar niet zo netjes uitgewerkt!), dit bespaart me weer een hoop uitzoekwerk. Ik hoor graag of het genoeg kracht heeft zo!
 
Hallo,

Zelf zou ik toch voor een lijmverbinding i.p.v. de M2 schroef zijn gegaan.. Of kan die sleuf ook uit de koolstof buis gehaald worden.. (geen goede ervaring mee, tenzij het een boom betrof) :p Heb zelf de RDS oplossing van rcbuilder.com in mijn handen gehad en deze ziet er glad en degelijk uit. Niet overdreven sterk.

RDS in de LightHawk I-III en Razor ook, trouwens.

Groet,

Oswald
 
Back
Top