Bouw van een DLG (rompje)

Ik begin zo langzamerhand het eind van de bouwfase te naderen.

Kielvlak in de boom bevestigd, met het timmermansoog, 2 geodriehoeken en winkelhaken het zadeltje voor het stabilo ook op het boompje gelijmd.
full

Hierna heb ik de instelhoek bepaald door de boom onder de juiste hoek in de pod te verlijmen
full

En natuurlijk weer met duim, wijsvinger en winkelhaken:
full

De boom heb ik met ingedikte epoxy ingesmeerd en in de pod gestoken. Hierna heb ik met injectiespuit en naald de ruimte nog wat opgevuld met epoxy.
De één heeft CNCfreesmachines op z'n werk ter beschikking, de ander injectiespuiten.Wie het kleine niet eert.....;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je niet super kritisch bent op je gewicht kun je als vleugelbevestiging (electronica) mijn vroegere oplossing gebruiken: MPX stekker )mannetje) in de vleugel verlijmen (zitten genoeg aansluitingen op voor beide servo's) en op de juiste plek in de romp het vrouwtje. Simpelweg op elkaar drukken voor een degelijke verbinding die nooit losgaat (want je draait ook nog boutjes door de vleugel) en supersnel en makkelijk te connecten is (in mijn Twister zit een 4S lipo balanceer kabel wat ook prima werkt maar wel steeds van het vleugelzadel naar voren gepriegeld moet worden, niet handig - maar wel een gram of zes lichter.

-edit- wel het mannetje een beetje met een scherp mes afschrapen aan de buitenkant zodat ze niet zo superstrak in elkaar passen, erg lastig loskrijgen anders)

Ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n 4-polig stekkertje wat voor de Supergee gebruikt wordt. Ik ga binnenkort eens kijken bij een modelbouwzaak.
Maar jouw oplossing is ook erg goed! Ik had deze MPX stekkertjes al gekocht, maar vond ze onbruikbaar omdat je zo krankzinnig veel kracht moet zetten om ze los te krijgen.
Dat afschrapen ga ik vanavond eens proberen.
Overigens maakt het gewicht volgens mij niet heel veel uit om dat het op het zwaartepunt ligt. Iedereen bouwt zo licht mogelijk om vervolgens weer een ballastsysteem in te bouwen...!

Hoi,

Zelf heb ik super kleine stekkertje gebruikt in een mini zwever.. gekocht per postorder in een electronica shop ... even nazoeken.. DEZE

Die werken ook prima inderdaad, die ga ik ook gebruiken in mijn FMS mustang; teveel losse draadjes om aan te sluiten (2x aileron, 2x flap, rudder, elevator, 2x etract) dus dat moet anders. Grote voordeel is dat ze per streng van 20 of 40 komen, makkelijk op maat te knippen. Nadeel is dat ze enigzins prijzig zijn.

MPX zijn zwaar en grof om in te bouwen bij DLG.. het kan maar moeizaam. De Header steekverbindingen kunnen tevens helpen dat de vleugel strakker en mooier op de romp komt. Deze stekkertjes zijn alles behalve duur.. < 1 euro voor man/vrouw strippen.

Laatst bewerkt:
Sorry, maar dat is volslagen onzin. Mijn Turbo had deze verbinding (deze heb ik er zelf ingebouwd als beginnend DLG'er) en was super eenvoudig en heeft prima gehouden altijd. En ook daarmee zet je de vleugel strak en recht op de romp. Bovendien ben ik alles behalve gecharmeerd van het gepruts dat ik nu heb met de lipo balancer kabel.

Ieder het zijne denk ik dan maar.

Ik ben niet duidelijk genoeg geweest ben ik bang ;)

De lipo balanceerkabel gebruik ik om de aileron servo's te verbinden met de ontvanger; in de neus zit een 1S3P350 lipo (1050, genoeg voor een middag vliegen met een fullsize kist) die wordt geladen via de plug. Deze zijn vorig jaar een keer via een inkoop actie hier aangeschaft.

In de rechter onderhoek kun je nog net het gat in het vleugelzadel zien waardoor de stekker richting de cockpit gestoken wordt.

Duidelijk nu maar ik ben ook geen voorstander van een losse stekker verbinding waarmee je vervolgens willekeurig de stablio en rudder aansturingen beïnvloed..

Volledig mee eens inderdaad. In dit geval heb ik daar gelukkig geen last van door de indeling van de electronica:

rudderless, dus maar één servo en het dyneema loopt zo strak langs de kant als mogelijk is. Bij het installeren van de vleugel trek ik de draden (vanuit de neus gezien) aan de linkerkant door de romp waardoor deze goed gescheiden worden van de dyneema, ook tijdens de worp (ik gooi rechtshandig)

Bijna klaar...

Ik ben aan het puzzelen met de RC componenten.
Ik heb nog geen accu voor deze kist dus om te bepalen hoeveel gewicht er ongeveer in moet om het zwaartepunt goed te krijgen eerst alles maar eens in elkaar gezet.
full
full

Een 900mAh AAA accu uit een ander kist weegt 55 gram en deze legt het zwaartepunt precies goed. Misschien zou een kleinere accu net iets verder naar voren geschoven kunnen worden, waardoor het gewicht een fractie lager uit zou komen.
Totaal gewicht is hiermee nu 275 gram. Het uiteindelijke vlieggewicht zal wel tegen de 290 gram aan komen.
Ik overweeg nu om toch zo'n pakket erin te doen. Als ik lichter ga zal ik toch weer lood moeten toevoegen.

Maar zijn er meer die met zo'n pakket in een DLG vliegen? Ik heb het niet eerder gehoord of gezien...

Maar zijn er meer die met zo'n pakket in een DLG vliegen? Ik heb het niet eerder gehoord of gezien...
Als het qua gewicht klopt, waarom zou je het dan niet doen?

Ik ben zelf (ook) nog niet over op LiPo's, dus alles vliegt nog op NiMh, en dat bevalt prima. In de Tantalus zit 2/3 AAA en ik heb nooit een lege accu gehad. In de Mini Zone komt een 1/2 AAA. Vorige week besteld bij CHEAP BATTERY PACKS

Lipo's is ook niet alles hoor ;) óf je moet er servo's inzetten die op 1S goed reageren; wat ik (en meer mensen) doen is een 1S2P lipo pakket solderen van 350mAh celletjes (700mAh dus) en daar dan een voltage booster aan hangen die 5 of 6V levert. klinkt leuk tot je er achter komt dat de efficiëntie van die voltage booster op maximaal 55% ligt; feitelijk is het enige verschil dus dat de voltage drop van de lipo minder zal zijn dan bij NiMh accu's.

Achteraf twijfel ik of het nu wel de moeite was.
(ook een waarschuwing: voltage boosters blijven stroom trekken, dus altijd loskoppelen van de lipo als je het toestel opbergt! Heeft mij twee kapotte pakketjes opgeleverd...)

-edit- foute pakket configuratie aangepast, bedankt Oswald :)

Laatst bewerkt:
Verschil lipo en Nimh is inderdaad niet veel. Vandaar dat er nog steeds heel veel met Nimh's gevlogen wordt. Het marktaandeel lipo in amper gegroeid de laatste jaren.

De voltage booster zelf soldeer ik inderdaad aan de lipo zelf. Gewoon iedere week even bijladen.........

Daarom heb ik er nu dus een stekkertje tussen zitten. Dat vergeet ik dus geheid en dan heb ik weer kapotte cellen ;)

Laatst bewerkt:
Inmiddels is hij vliegklaar.
Ik bouw al niet snel en met dat mooie weer komt er al helemaal niets van...

Nog 1 essentieel onderdeeltje moet worden gemaakt: de peg.
Maar de eerste speerworpen zullen hopelijk dit weekend gebeuren.

Helemaal aan het begin van dit draadje wezen Alex Hoekstra en Berrie me op het ontbreken van rovings in de romp. Dit was inderdaad te merken. De romp was toch makkelijk te vervormen. Zeker sterk genoeg voor niet-DLG gebruik, maar als ik me zo'n slinger voorstelde met een accu van 55 gram in de punt zou de romp toch aardig vervormen.
Ik heb het opgelost door een lange servotray van 3mm vliegtuigtriplex in te lijmen. Eigenlijk een lang uitgerekte 'H' met in het midden de servo's.
full

Deze heb ik verder versterkt door langs de rand een carbonroving te plaatsen.
full

Nu is ie echt superstijf!

Ook langs het vleugelzadel zitten nu carbonrovings

Ik heb er een 4 kanaals ontvangertje in zitten dus er moest een Y-kabeltje in.
Dit met de verlengsnoertjes voor de ailerons (ik heb vooralsnog gewone servoverlengkabels gebruikt) gaf een behoorlijk zware spagetti. Er zit 15 gram aan verlengsnoertjes in de romp :shock:
Voorlopig doe ik het ermee. Ik kan later nog een lichtere oplossing bedenken.

De buisjes voor de dyneemadraadjes zitten vastgeklemd met een propje schuimrubber achter in de romp. Ze zitten goed vast en ik kan ze er zo later weer uithalen als ik iets aan de lijntjes wil veranderen.
(In het reparatie draadje van de Pulsar van Spedter maakt Wubbe een opmerking over de lengte van de servoarmpjes.
Mmmm......, dat geldt dus ook voor mij. Ik ben voor de maximale uitslag gegaan maar waarschijnlijk kunnen ze een gaatje dichter naar het midden. Hiervoor moeten de lijntjes mogelijk vervangen worden)

De RDS werkt echt goed. Het loopt soepel. Je kunt aan de servo's horen dat ze weinig kracht hoeven te zetten.
inr0aAGSIUE[/media] - RDS
Wel vond ik het een enorme hoop werk om dit te maken en goed werkend te krijgen. Mogelijk dat het een volgende keer iets makkelijker gaat, want zo'n eerste keer is het toch een hoop uitzoeken en uitproberen.
Het resultaat is echt gaaf, maar of het het allemaal waard is vraag ik me af...

Totaal weegt ie nu 310 gram. (Met de 55gram accu en 15 gram kabels...;-))
Lood in de punt was niet nodig. Ik heb geen mogelijkheid om ballast toe te voegen. Dat komt wel in een eventuele volgende kist. Eerst maar eens leren gooien...

Het resultaat is echt gaaf, maar of het het allemaal waard is vraag ik me af...

Wacht maar tot je eerste worpen, dan wéét je dat het het allemaal waard is :)
Ziet er goed uit verder maar waarom lopen de draadjes door buisjes als ik vragen mag? Dat haalt heel het voordeel van de single-pull draadjes weg (namelijk, het lage gewicht vooral achterin de romp)

Met een y-kabel? Met een vier kanaals ontvanger kun je het ook zonder T-kabel redden door je mixer in je zender te gebruiken.
Ik heb maar 4 ingangen in die ontvanger. Dus met 4 servo's heb ik geen ingang voor m'n accu meer. De ailerons zitten inderdaad op een mixer.

Wacht maar tot je eerste worpen, dan wéét je dat het het allemaal waard is :)
Ziet er goed uit verder maar waarom lopen de draadjes door buisjes als ik vragen mag? Dat haalt heel het voordeel van de single-pull draadjes weg (namelijk, het lage gewicht vooral achterin de romp)
Die buisjes zijn 20 cm lang. Ze stoppen net achter de ingang voor de aileronsnoertjes. Vandaar lopen de draadjes los naar achteren. Op deze manier worden ze in ieder geval niet geraakt door alle bekabeling.

Back