Bouw van Elbe naar jacht 1:50

Hallo Jeremy,
Ik volg je al een tijdje in stilte maar ik heb nu toch een vraag voor je.
Ik zie nergens in je achterdek een uitsparing om bij je roeren en servo te komen.
Hou je het hele achterdek demontabel of heb je een andere manier om bij je onderdelen te komen.
Ik ben wel benieuwd hoe je dat opgelost hebt want ik worstel met hetzelfde probleem. Uitsparing in mijn achterdek zagen vind ik eigenlijk zonde.
Groeten, Sjouke

Hoi Sjouke,

Stille volgers zijn net zo goed welkom!

Eigenlijk heb ik daar geen oplossing voor. Ik ben toen heel eigenwijs geweest en mezelf vertrouwd met de constructie zoals die is. Ja, mocht de servo falen heb ik een groot probleem. Maar ik heb wel vertrouwen in de analoge Futaba servo's, dus dat zal wel wat meevallen. Ik heb nog eventjes gedacht er een luik in te maken, maar zelf vindt ik dat ook zonde. Dus dat laat ik dicht. Het hele dek is dicht. Voor de rest kan ik overal bij, behalve dus de roeren
Hopelijk heb je er wat aan, maar ik denk dat dit al wel is wat je verwachtte.

Jeremy, mooi werk. Ook ik volg je in stilte.
Mijn complimenten voor de netheid en het strakke werk. Toch even een vraagje.
Waarom ben je met de beplanking niet begonnen vanuit het midden. Ben je nu niet bang dat het heel lastig gaat worden om BB en SB gespiegeld te krijgen?

Gr. Jan

Jeremy, mooi werk. Ook ik volg je in stilte.
Mijn complimenten voor de netheid en het strakke werk. Toch even een vraagje.
Waarom ben je met de beplanking niet begonnen vanuit het midden. Ben je nu niet bang dat het heel lastig gaat worden om BB en SB gespiegeld te krijgen?

Gr. Jan

Hoi Jan,
Dankje voor je reactie!

Ja, klopt helemaal. Vanuit het midden was het makkelijker geweest om het gespiegeld te krijgen, en dat zal ik ook gaan doen bij de rest van het dek. Ik was uit enthausiasme al begonnen met leggen aan een kant voordat ik me het realiseerde.
Ik kom overigens wel tot de concolusie dat vanwege het dekhuisje het erg lastig is om de plankjes in het verlengde recht te houden. Het zijn hele kleine stukjes, en na verloop gaat het in het verlengde wat scheef. Af en toe vang ik dat dan weer op met een of twee plankjes die ietsjes scheef geschaafd zijn. Valt niet op gelukkig. Maar idd, er zijn wat schoonheids foutjes, maar dit is dan ook mijn eerste dekje die ik zo maak.

Hoi Sjouke,

Stille volgers zijn net zo goed welkom!

Eigenlijk heb ik daar geen oplossing voor. Ik ben toen heel eigenwijs geweest en mezelf vertrouwd met de constructie zoals die is. Ja, mocht de servo falen heb ik een groot probleem. Maar ik heb wel vertrouwen in de analoge Futaba servo's, dus dat zal wel wat meevallen. Ik heb nog eventjes gedacht er een luik in te maken, maar zelf vindt ik dat ook zonde. Dus dat laat ik dicht. Het hele dek is dicht. Voor de rest kan ik overal bij, behalve dus de roeren
Hopelijk heb je er wat aan, maar ik denk dat dit al wel is wat je verwachtte.
Het Jeremy,
Wel een gewaagde stap maar aan de andere kant heb je wel gelijk. Wat kan er mis gaan met de roeren en de servo.
Maar eens goed over nadenken of ik het ook zo ga doen. Een Luik maken waar het niet hoort is zeker zonde, zo denk ik er ook over.
Groeten, Sjouke

Zo denk ik er ook over. Moet natuurlijk wel een beetje natuurgetrouw overkomen. Ik probeer mijn luiken zoveel mogelijk onopvallend te maken. Je ontkomt er jammer genoeg niet aan.

Na een tijdje meten, vijlen, knippen en plakken zit het houten achterdek er in. Heeft veel tijd gekost, maar het resultaat is er ook naar. Ondanks dat ik niet vanuit het midden ben begonnen zijn er niet veel foutjes te vinden. Heb meteen het dekje in de lak gezet, 1 laagje was voldoende. Nog even een heel fijn schuurpapiertje erover om de glossy finish er af te halen en dan is dat ook gereed.

rsz_1img_6307.jpg

rsz_img_6309.jpg

Het meubel ook gelijk voorzien van een mahonie blad. Gelakt, geschuurd en gepolijst voor een mooie finish. Alleen niet goed te zien op foto.

rsz_img_6308.jpg

Toen ook gelijk de bolders in de primer gezet. Tussentijds ook de beluchters gemaakt voor tussen de verschansing. Heb er eerst 4 gemaakt, maar volgens mij zijn het er meer.
En aangezien ik de witte verf klaar had staan ook maar 2 deurtjes alvast gespoten. Die kan ik vandaag voorzien van deurkrukken en scharnieren.

rsz_img_6330.jpg

rsz_img_6331.jpg

Eerder had ik ook al wat deurtjes gemaakt voor de bergingen achterop het dek.

rsz_1img_6316.jpg

Nu de bergingen verder afmaken en het web afzoeken voor wat rooster decals die bruikbaar zijn.

Tot zover maar weer even

Laatst bewerkt:
buisje voor de mengkraan ook al boven het blad gemaakt zie ik. Een afwasbak eronder? Net als op de camping!
Haha, had gekund! Maar nee. Op bepaalde plekken van het schip is het logo met de twee dolfijnen te zien. Waaronder boven dit blad. Volgens mij is dit een soort cocktail barretje. Op foto’s is te zien dat er wat flessen drank en glazen op staan. Daarboven hangt het logo met verlicht achterkant. Het idee is om van plexiglas en messing het logo uit te snijden. Plexiglas dient om het licht te verstrooien. Vandaar dat er dus een draadje alvast naar buiten komt voor de ledjes.

Wat ik zo mooi vind aan dit verslag/schip is dat het weer eens wat ander is als de doorsnee modelboten.
90 % zijn sleepboten, en begrijp mij goed, daar zijn waanzinnige bouwprojecten bij, maar is wel cliché.
Deze keuze, en met deze bouwkwaliteiten maakt het tot een prachtig topic !

Mvg,

Pascal.

goeie middag Jeremy
Allereerst een mooi model wat je maakt

Ik heb alleen nog een vraag
Welke onderdelen heb je gebruikt voor de kraan beweegbaar te maken

Welk draadeind ,, welke boutjes ,, welke maat bussen ,, de motor heb je al laten zien

Wil ook zo iets gaan maken maar zonder de maten word het moeilijk
Groeten Rienk

Hierbij dan even de beloofde foto's. Filmpje van de motorsteun ben ik nog mee bezig, maar misschien spreek dat ook voor zich.
Wat ik de laatste tijd heb gedaan is dus een begin maken van de boegschroef en het lamineren van het schip.
Voor JaFa dan even de epoxy foto's:

gZTXNdi2KFKK_2rVMQbafefXWXvJFvfCgHwayAdPZ_JODb4eD5esvEOgf7wbEvCzpjCCyLBtkUNwmeCU9P-gbWZAOK_FIgECQKDVaZKUS3_ZDIGMg0aO1Gc4J7FW6LYjnjsmiHTWwuSlYa62O2rcs3q-jyvVXtZBS1BhW3P_XsLCfg-WVqU4IlpBydUyW-HzJFBQzO5YW3z1jX3KAzakGoCMq0CFD_YIPbneyPt5tIH944djMeTOOJj-7pVmDozgZePC_aikhYsFFGA36Ub-bpimFWltCcJR1XCyzo-UtdOCvqiXdBIz5Mn9a5KyYmZynRnNAPsUtacSrGRdEmIgZQev4ggZNkUe1N2aNRoiztlh4mZWzHoWOZVzmVbGLjdCLq1cOwm4cgPrRX2L8U4HaOCBnjZHxoETNiai7oyDbcFY40CcjZEFQlgIno12xTDYN2E-Nh_RCulltpRlZESjfeYH29QVK_1v3WisJQC4L_ZeC2ykOQ0thcbnui60ZWNVfhceRk2das3oCJi0OvNUwZ_LABB89-TxIltqGUfpyY0=w938-h1250-no

Vastgezet in de workmate, zo kan ik overal gemakkelijk bij tijdens het epoxyen.

_sAYtvT3AER6IpCsjMldrOaNQlCAArXY2dlKHXsEq16yCsT3zhiaidD9Nrh1aSvCG76Wq9M4DzpJbDEZXCcqp5O_BZPPg_E-ZPCNQlCVcIloOhKMsaQ6pPCBwmCdAoqr4ocDWzQAcCdsG0o6tkOF5M5GaVd2oPjW_VngAazDMDWnne1omUPupLiWK9Tlo0YEWREcaJRQXTkxjB7R9F7Bh2E4GDufcH3rUuxlry3wZwmgQVB3EJeN_bTenejIXS-oVbDz5UPxPu7amAC678CQNCzNIE2avcYbp37emVP9SI-7NJ41VzWsS5dN6MLiIvTiMc_TxIuvjJjvjeI7gx_1Y3ehnNtBSQk8o2QaxJuG1mGej5i-qFt45i2uqTGJRTmofoM_jd6d1lS2RbAynmkc6UzfbxyS8mqSkLkyg61twEqhY0j-3SyOXPHegp641caASS_DmqtdGDAO3_1lDO-9Z_Mvk9hdeXZF5hPOgCPY8wJQH-6tDToUOsw7jNIvx7-H2pEMCBNeRDnQQPUvrA5soayan6PAMtn8Eea5ovAT7ns=w938-h1250-no

Vervolgens doek uitleggen, en dan bij de voor en achterkant een stukje overschot houden. Dan de zijkanten het grootste overschot weghalen maar wel ongeveer 15 cm aan weerskanten overhouden.
Daarna heb ik het gefixeerd met knijpertjes, hoewel dit achteraf niet echt nodig was.

E0aM65HvIMZ_0TWX-8XjfeXPtIgC-CXNSAwPnjlq9cg6hTWHgP8b6Y3wr8mSM5FaHeOq78wtRDrDbmi2lFavfp4RZ-Fb8SXCSYerm5lmvHMWARDtOWHk-QLOFeqEGQ2YYwd0-5F11iDJje0Sb-WqIesmLXAf0sV6HY1TwUeyKDDc2wJV2uIW-2VtA47QRaXFZOCMVWYqIsEe1Q78mSYwcToH0JB3GlHn9qQeueN2fFTZ0GQtNHu06WVJKf1cP8matPlc34lrZYmsMZdep2pF_i_7lTc_4eH4InuVu4yB8vJegUgbtGoEIpZrWAcyxArE6BSUjIEj3kkGihiGJ6Zm0l6d2M9OXU3v0Gh_UbX2KXfQEuFuZZt-Pqj1-fm7jJlTv57ER2JgKPjIBINQNBeX_CrFzejfm7nOS6OovMfpBRQ54QipNM-c1DXR0ZLBsA-D4mC9xh_dsNp3t7VEJYvw9DsMBozoN9MkdbEXVBSshNpi3cz8GoAlLZZRhqWcYY0hD6PEOKkHEcpjOq8N9Owu0zG8P-znMXsGSsoZIjx535A=w1668-h1250-no

R95Xbrv_wS_mTmQ0utwh6CVTSGfDm3zlskPFxaux7dBW2hG4YmaaJRMJ78GgqC0d2SWlf94bw02dcgdTQxuWjsnix2t5ytBr_HxrHJLDhvj5Jb8v7y8_QNg3b7CuggAy8pGP2oMIWsoViyEqrUL59UyIDGTV345ITR4yvn9vk6G7JJj-R_zhoxK42yL0eOJKMtOspSItbJnRQWhHN9A8rLdFkg19uUhDFhP9pRchQ0GVjI1gSP__cknVImfZaGi61bnNoPFjhhLBBh5zquAtpS9fmq1PbZWQDipIacPM7VZXmGlr_FVs-0-JxqMExAS-0ZMEqUrjZDI2U2lcMa3N5RlBuQ62u9S0-toFZYU7UbbWfVZ9bxRPRPjhTrp38CNcZx3rqufw5N4mW7ScA3APZA5NQzfyc5Roz49WWAzkUTbinzGvJkOwPYTlOvPYzAu2LtpVVQg5aMxSCKojuvLSB1ZVgwjHDTHU71I1ANEgKZNygfjsiGYhVjd8jAJrHMWEeukssOA1BfojmfbEhpphcGXlE5TBXdSvqrLUiLrnh_c=w1668-h1250-no

Vervolgens alles in de schuur neergezet en mijn juiste hoeveelheid epoxy aangemaakt en aan de slag gegaan. Vorige keer heb ik het met een roller alleen gedaan, dit keer heb ik dat ook weer gedaan en dat bevalt mij het beste. Niet met een kwastje gaan werken aangezien je dan je doek kapot maakt en gaten creërt.
En dan het resultaat:
bI5Iw6TO-D957HyZDBb8IQoh04o4K0--6RrALUCiZ-tsfU1QnNHvCFEZLHz5RrHrnPV_0Ka6IDkFagKAWlh4kZzmRvf4XYRDRf0rEuJsTlu2484yP5bONworJyaPg_7rVUsFkbFOt5riZs-uIo_N-jWNfGhUeRQCNeh5ddN5cHhTzXKdmNmRsEbzXIZE5nCSTkbJQamv_yDD9OeYwpcMvFRYgdm0DtwUjemOa0HTavgP5ZfZnknb5EhPWUHlJg7cqPKKEBxoGF8C_pdsOvl9Q2aQXKseLmWwA4R5NEIAusZV-Pa5mimGkj60xss9lu0uP2oWKGVro_eUL5US-WVv128AHA2MlRBCFS3Ml_PmZvuSW1mxORjA8Wf5RqRqDyF9EU5I89hfSmtcnXus1RxCTW0qlEu2-mWir9Big3yRClC0tqthd-Y1wHzRqG6pk20TYLi8hBNNLUjWCnNhKJgV6iWDLGGWQIbWVEqho1PFNOKOLjGjmKF5dlz0vOAWvp-WLNzJaUMswtBopccdi0pyFtQrfbWht2vvD6D_UL7V7eM=w938-h1250-no

tGLwOe8H-UxWv3yeObqKFI-WFNyi9E3IfZHqqA-whrxxAn3NnA_lt6iWu5oJJ6wwp6Ur6Qp4iPxbVdDVIQK5v8q3jQQM_J6CrnjOyfF-frdfUdtstlxhOVsGot4gtQK7FEFKH14cQV1Yr9MjOp26OoW7eVZ8ErHviN8Am2vYXrwYWIW5WXh194AdzTkxiaf3_5icjYWsShLvxhV2Mfcm7qe6KM9jf7eWh8CavCEVyFYD3RrMhMkgleOaHUr8NV2dnB6q0RnhcV1nXcGlgLxPvo6tCznx-zcCTpsn5HHBLHG27nGknzE__B4TgMYRBZMfhyp0kBZpUNgaLqioZGytOYwNTWxCaToE3K30_fMCIL5l_NDDGlBu2dTm_dDsQZH1y2uPYpyYOhrqtTgZnqYwsqrlA-C5Qht7z3ZQ8qc7N70irG951GLECIsh1zKAFFA_XsQYivzI3AvTTeCr8LVzMLn3hmMSmCmzRAgt1M6pIjTzqjULGPOmhftcniMgEwoBu_t6eQ2gTvN4yMDBB1n43TSDAP6J217OXPgHd71zutQ=w938-h1250-no

D04imJKXIK3cnuJRDWG6yQHIEYOwFnY76BCCY_8Mo_ha12IGvi1Su1QShhWVKzSuY2edcEu7rx1oBYFECUQEIvPQsu6nPKYaxErX18DZyyB3FtdT1TAFYB6vrq-25JgoaWuHYpPefHdkOcjz4EvgB4jxIUDgwM70N9r1nZahIreSjJvENEpQQ0_fRvZHdJa4pYoNDgDL01waIqNzIW2SgrnjV7uuOEvYXDrwNmQ-uqPGqVkDL7_ytCoiZskyee3jEv2NNFhuYtsCk6WBibj_bAScB8Fc-WW3FvU2BefruIezYqIoXDbXdPSKQr9FwipV1TgLHI-xOHTM467WNmSP5UlNQ8Ca2_n6FpaPBFSjjl1csgpFnAgdMgQ-0eSQ1DmcUdc7He1G07nSHLY5VHotA-I7kWK5ImzIFV8sQA0jh3PfVH6QIf8Y6q-kUXU7Pzd7YEqC18c5nr-Ixr9KdbcPs60HvKlvJJl0k0nQichu3F4RVRBnXpE0HprKW4j3MmeRQWa19E1KIvfwiSPk7aUpmW8i88Teph0ROYx5e_Kk3Z0=w938-h1250-no

Omdat ik te weinig tijd had, komt de tweede laag later. De bedoeling is dan om eerst te schuren, beetje opruwen, en dan volgende laag er overheen zetten. misschien nog een derde laag zonder doek, maar dat moet bij mij nog ff blijken of dat nodig gaat zijn.

Wat een mooie romp zit net je verslag te lezen ik moet dit binnen kort ook gaan doen en denk ook met roller ga doen als ik goed zie heb jij hier voor schuim rolletje gebruikt.
Ziet er erg mooi uit allemaal ook je boeg schroef perikelen leuk heb ik gelijk wat van op gestoken .
Ook hoe huid platen zichtbaar maken zo als hier in dit verslag staat afplakken laagje spuiten tape weg en je hebt randje eh naad of hoe je het wilt noemen daar was ik nog niet opgekomen goed idee ga ik denk ook doen.
wilde eerst afplakken en laagje voor laagje plamuren maar ga dit anders doen zo als hier beschreven.
Veel plezier met verdere bouw en ik blijf je verslag volgen

gr Jaap

Laatst bewerkt:
Na een tijdje meten, vijlen, knippen en plakken zit het houten achterdek er in. Heeft veel tijd gekost, maar het resultaat is er ook naar. Ondanks dat ik niet vanuit het midden ben begonnen zijn er niet veel foutjes te vinden. Heb meteen het dekje in de lak gezet, 1 laagje was voldoende. Nog even een heel fijn schuurpapiertje erover om de glossy finish er af te halen en dan is dat ook gereed.

Bekijk bijlage 313812

Bekijk bijlage 313815

Het meubel ook gelijk voorzien van een mahonie blad. Gelakt, geschuurd en gepolijst voor een mooie finish. Alleen niet goed te zien op foto.

Bekijk bijlage 313813

Toen ook gelijk de bolders in de primer gezet. Tussentijds ook de beluchters gemaakt voor tussen de verschansing. Heb er eerst 4 gemaakt, maar volgens mij zijn het er meer.
En aangezien ik de witte verf klaar had staan ook maar 2 deurtjes alvast gespoten. Die kan ik vandaag voorzien van deurkrukken en scharnieren.

Bekijk bijlage 313811

Bekijk bijlage 313809

Eerder had ik ook al wat deurtjes gemaakt voor de bergingen achterop het dek.

Bekijk bijlage 313810

Nu de bergingen verder afmaken en het web afzoeken voor wat rooster decals die bruikbaar zijn.

Tot zover maar weer even
prachtig Jeremy al een hoop gemist maar ziet er top uit :worship:

Back