Bouwstrip: the Snake of Saale Valley

De tweede testvlucht is uitgevoerd met harde rubbers en 0.5 mm shims. Door deze ingereep was het schommelen volledig weg.
De oorzaak van het schommelen was dus een te slappe kop.
Nu het trillingsprobleem oplossen zoals ik enkele posts geleden toonde.
Als de machine heel blijft tijdens de testfase temmen we dit beestje wel.

Heligroeten,

Nick
 
Ik heb zowel met als zonder FBL gevlogen en vlieg nog steeds met FBL.
Als je afstelling niet goed is dan werkt zowel FBL als geen flink tegen je in. Dit waren en zijn dan wel geen Vario mechanieken, maar aerodynamica blijft het zelfde.

Ik had een 4 blads 450 Augusta zonder FBL. Vloog erg goed, zonder expo, tot ik uit een duikvlucht moest komen en te weinig nick had. Dus klapte het geheel zo op de grond met z'n buik. Zo leer je ook weer wat bij [emoji38]

Gr Rob
 
Jet ziet, hoort en leest van alles. Elke specialist heeft zijn eigen ideeën en mogelijke oplossingen.
Ik ga alle plausibele ideeën één na één uitproberen in de hoop dat het uiteindelijk goed komt.
Om te starten ga ik achtereenvolgens:
- de rechtheid van de as uitmeten
- nakijken of er een onbalans is in de kop
- de mechaniek regider maken zoals getoond in een vorig posting.
- de flanken van de romp verstevigen met carbon strengen
- enkele losgetrokken spanten herbevestigen en de verbinding van alle spanten verstevigen met glasvezelmatjes.

Als dat allemaal gedaan is opnieuw testen nadat de piloten een extra opleiding traumabeheersing hebben beëindigd.

Heligroeten,

Nick
 
Vloog erg goed, zonder expo, tot ik uit een duikvlucht moest komen en te weinig nick had. Dus klapte het geheel zo op de grond met z'n buik. Zo leer je ook weer wat bij
emoji38.png

Da's een fout waar ik ook héél snel al achter kwam: Door het andere "gevoel" tijdens het vliegen heb je de neiging de uitslagen kleiner te maken, om er dan achter te komen dat je voor FFF te weinig hebt.....
 
De onbalans in de kop kijk je na door de kop (zonder pallen) op een perfecte as rond te laten draaien (schommelen) in een 'balanceerapparaat'. Als er een zwaardere kant is, hangt die op het einde van schommelbeweging altijd het laagst.
 
  • Like
Reactions: MDM
Thx voor de verduidelijking Rhelie. Niek zal eens dringend zijn Frans heli-jargon moeten moeten bijspijkeren ;-)

Rotorbladen = les pales du rotor. In't Vlaams wordt dat dan 'de pallen'.

Nog een paar ? ... speciaal voor niek en alle andere noorderburen...

Skids of skies is in't Vlaams: de patins. (Het jonge volkje gebruikt tegenwoordig wel de Engelse term Skids.)
De verbindingen tussen de patins zijn 'de traversen'.
De cockpit instrumenten console is een pupieter.
Een hekrotor is in het betere Vlaams: een rotor anticouple.

Salutations hélico,

Nick
 
Hellup.... technisch Vlaams....

Ooit 3 maanden op een schip onder Belgische vlag gevaren, en dat was voor mij toch in taalkundig opzicht een ramp....
Kulassen overhalen, Soupapekes justeren, gaat eens een Tournaviske pakken, pffff... ik begreep er geen kloten van....
 
Hellup.... technisch Vlaams....

Ooit 3 maanden op een schip onder Belgische vlag gevaren, en dat was voor mij toch in taalkundig opzicht een ramp....
Kulassen overhalen, Soupapekes justeren, gaat eens een Tournaviske pakken, pffff... ik begreep er geen kloten van....

Super Bert. Je kan zo starten met een inburgeringscursus.
Heb je ooit al eens een échappement vervangen?

Heligroeten,

Nick
 
Super Bert. Je kan zo starten met een inburgeringscursus.
Heb je ooit al eens een échappement vervangen?

Heligroeten,

Nick

Euh.... volledig in traditie van toen, moest ik dit opzoeken.... En het antwoord is: op een schip nog nooit, want die zijn nogal groot....

Bij de brommerkes uiteraard wel eens...

Mooie foto's, Niek... gaaf je Snake eindelijk in haar element te zien!
 
Back
Top