Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

S-38

p1150203.jpg

p1150204.jpg

p1150205.jpg

p1150206.jpg

p1150207.jpg

p1150208.jpg

p1150209.jpg

p1150210.jpg

p1150211.jpg

p1150212.jpg

p1150213.jpg

p1150214v.jpg

p1150215.jpg

p1150216c.jpg

p1150217.jpg

p1150218.jpg

p1150219.jpg

p1150220.jpg

[mod]Please Balrog, make your photos smaller...
Max 800 pixels wide.

Thank you![/mod]

I wanted to change the drive for the forward 20mm gun, but could not find the proper wheels. So I changed it for a chaindrive...

YouTube - Kanaal van roeltlv106

YouTube - Kanaal van roeltlv106

Cost me a complete afternoon to get right and working!

Ik wilde de aandrijving voor het voorste 20mm kanon veranderen, naar aanleiding van de nette oplossing van Balrog. Kon alleen niet de juiste tandwielen vinden. Dus dan maar de kettingaandrijving die ik in de rommeldoos had liggen...

Mooi Roel - Nice work Balrog!

Tip zet een schakelaar op de servo zodat je 'm ook aan de roer servo kan koppelen ipv een apart kanaal, beweegt er altijd wat tijdens het ontwijken van stapstenen. De mijne draait in de richting waar de roeren de boot sturen.. schieten op wat komt zeg maar.

Balrog: Use a switch in the servo line to put the front gun also on the rudder servo as a option. This way the gun moves in the direction the boot is going. At high speed you can't control both and there is always movement. Mine is build the same way.

Voor de torpedo deuren mijn veer systeem, altijd goed open en dicht. De servo duwt en trekt aan een plaatje op een as tegen een veer aan. Zodoende is er altijd meer kracht dan de deur nodig heeft. Ook is de hoek die de rode en groene stangen maken precies goed voor de enorme hoek van de deurtjes. De as van de deurtjes bevatten een messing plaatje dat aan de binnenkant op de deur zit 1mm maar. Dit voorkomt dat de deur los komt van de as, extra stevig.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Roel - Nice work Balrog!

Tip zet een schakelaar op de servo zodat je 'm ook aan de roer servo kan koppelen ipv een apart kanaal, beweegt er altijd wat tijdens het ontwijken van stapstenen. De mijne draait in de richting waar de roeren de boot sturen.. schieten op wat komt zeg maar.

'k Zal eens kijken wat het volgende oplevert:
een v-kabel op kanaal 4(middenroer).
Eén uitgang naar kanaal 4, de andere uitgang naar de "servo-slow" van het boegkanon. Als je dan een bocht draait, gaat 't kanon langzaam ook die kant uit...

... en dat lukt!
Roer bakboord, 20mm volgt langzaam.
Wéér een stukje spaghetti erbij...:robot:

Volgende item:
Dubbele dieselgenerator uit "Huize Verkuijl".
Special für "MB Diesel"...

Waarom een servo slow? De betreffende "arme drommel" die voor in moest kan het geschut draaien door zichzelf te draaien, waarschijnlijk behoorlijk vlot aangezien hij toch een bewegend doel moet kunnen bijhouden en moet corrigeren voor de bewegingen van de stuurman "al-dan-niet-onder-invloed-van-teveel-BB! Denk wel dat het een klein kereltje moet zijn geweest gezien de ruimte.

Volgende item:
Dubbele dieselgenerator uit "Huize Verkuijl".
Special für "MB Diesel"...

Ben benieuwd, was die constructie al tegen gekomen hier op het forum, echter Conrad heeft nu een nieuw type ontwikkeld, de modules die Lex opgeeft zijn in NL niet meer verkrijgbaar :(

Of heeft Lex de module omgezet naar een schema, dan houdt ik me ook warm aanbevolen.
Heb nog genoeg electronica onderdelen liggen.

Waarom een servo slow? De betreffende "arme drommel" die voor in moest kan het geschut draaien door zichzelf te draaien, waarschijnlijk behoorlijk vlot aangezien hij toch een bewegend doel moet kunnen bijhouden en moet corrigeren voor de bewegingen van de stuurman "al-dan-niet-onder-invloed-van-teveel-BB! Denk wel dat het een klein kereltje moet zijn geweest gezien de ruimte.

Deze servoslow kan je instellen qua snelheid... Als je de servo rechtstreeks laat lopen zou het betreffende bemanningslid wel eens een whiplash op kunnen lopen, zo abrupt gaat de 20mm dan opzij!

En ja, ik denk ook dat de boegschutter en zijn lader op een maximum van 1 schnitzel in de week stonden, anders pasten ze niet in die tobbe op de boeg.
Zullen wel héééééle goeie maatjes geweest moeten zijn....:schrik:

Over welke soundmodule hebben we het eigenlijk?? Kan ook nog wat diesels gebruiken.

Roel: Whiplash?? beetje beroepsdeformatie?? Denk je dat ze toen al arbo regels hadden?

Dat klopt, kon het niet vinden de zoek functie is mij nog altijd een raadsel.
Er staat er wel een op C is dat dan wel de goede? recenties zijn beroerd

Maarten, heb jij nr 225223 gevonden? Dat is exact dezelfde, alleen geen bouwpakket maar een kant en klare module. Op zich niet erg alleen zul je dan de te wisselen onderdelen los moeten solderen en dan vervangen.

De 'beroerde recenties' gaan over de geluidskwaliteit en de afmetingen. Afmetingen maakt niet uit, en een enkele ongewijzigde module heeft inderdaad slecht geluid. Aangepast en met z'n tweeën is het ineens heel anders!

Kijk Lex,
daar hebben we wat aan, nu even een module bestellen bij C*****, en deze terug zetten naar een schema.
Dan is het het simpelweg een nieuwe print ontwerpen waar alles in 1 keer op zit.

Hoi Paul,

Kijk dan eerst even naar de handleiding die je kunt downloaden, daar staat het schema in. Aan de print hoef je niets aan te passen, alleen condensatoren en weerstanden met andere waardes gebruiken.

En nog over het geluid, veel hangt af van de luidspreker. Uit een 4cm exemplaartje komt alleen maar gekraak, een 10cm speaker (midtone of bas) geeft wel een vol geluid. Misschien dat zo'n kleintje met een stuk pringles-bus ervoor ook goed lukt, heb ik alleen niet geprobeerd. (de "Roel van Essen veel geluid uit weinig" methode .. ;) )

Laatst bewerkt:
Roel: Whiplash?? beetje beroepsdeformatie?? Denk je dat ze toen al arbo regels hadden?

"Arbo? Was ist das den wieder für ein Neuigkeit? Wie bitte? Arbeitsschutz?
Hahaha... Da ist ein Krieg im Ärmelkanal, uns Sie kümmern sich um Arbeitsschutz? Haben Sie zuviel Jägermeister ins Kopf gegossen oder????"

(de "Roel van Essen veel geluid uit weinig" methode .. ;) )

Zou moeten kunnen, alleen... Waar laat je zo'n koker? De enige mogenlijkheid die ik nog zie is onder de Kalotte...

Heeft die kalotte een lattenboden of vlonder? Of is er zoïets te maken? Bij mijn MTB hangt de luidspreker (10cm dus) onder het dekhuis en het geluid komt langs de benen van de kapitein en stuurman naar buiten via een open vlonder van ongeveer 4x10 cm. Dat geeft zat volume zo.

Back