Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Hoi Roel,

Zo, die komt nu ook al lekker vol te zitten, doet me aan een andere boot denken ;)

Mooi dat de diesels het doen, maar ondanks het risico dat ik weer van Maarten op m'n kop krijg spui ik nog maar even wat tips. :rolleyes:
1. Stel het stationair wat lager af, en mogelijk het volgas wat hoger, dan heb je meer verschil zo te zeggen. En je motoren lopen nu wel heel hoog in stationair toerental.
2. Jou diesels hebben hetzelfde gedrag als de mijne in het begin: van stationair meteen naar volgas bij het kleinste beetje gas op de knuppel. Dit komt omdat de tegenwoordige regelaars met 3000 Hz (ofzo)regelfrequentie werken ipv 50 Hz van de oude types, waar deze diesels voor ontworpen zijn. De nieuwe regelaars werken met pulsbreedte regeling, ze sturen de volle accuspanning naar de motoren, maar met korte pulsen. Kort stroom en dan een lange pauze is langzaam draaien, lang stroom met een korte pauze is snel. Door die elkaar op 3000 Hz opvolgende pulsen ziet de diesel bij het minste gas meteen de volle spanning, 3000 Hz kan hij niet bijhouden, en gaat meteen op volle toeren draaien. (Nee Chiel, blijf maar zitten ..)
Wat ik gedaan heb is parallel aan de vaarmotor een lampje aansluiten. Omdat de gloeidraad 'trager' reageert gaat die wel mooi geleidelijk met het motortoerental harder en zachter branden. Voor dat lampje heb ik een lichtgevoelige weerstand gezet die met de ene poot aan de plus en de andere aan de 'motor' ingang van de diesel zit. De andere pool van de motoringang dan aan de min. Als er nu licht op de weerstand valt gaat die geleidelijk meer spanning op de mototingang zetten, en je diesel klimt mooi geleidelijk in toeren. Dan alleen de lamp plus lichtgevoelige weerstand nog in een bakje zetten om het omgevingslicht buiten te houden, en je hebt een 'huis tuin en keuken' optokopler gebouwd!

[edit] Voordat iemand zegt, dan pak je toch een 'echte' optokopler, dat gaat niet werken. Een echte werkt met een LED en die heeft dat trage van een gloeidraad niet en gaat de puls 1 op 1 doorgeven. Hetzelfde dus als gewoon rechtstreeks aansluiten. [/edit]

Laatst bewerkt:
Werte Schnellboot Kapitäne,

an diesem Wochenende habe ich es nun tatsächlich mal geschafft, das Depth Charge Rack fertig zu bauen.

iPw4H8i96xk[/media] - DSCF7082

Der Mechnismus besteht aus zwei Neodynmagneten die auf Contra (abstossend) eingestellt sind. Das erspart uns ein Loch ins Deck zu setzen um einen Mechnaismuss zu betätigen.

Bei bedarf gebe ich gerne die Messdaten weiter.

bis denne

Christian

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Maarten, hallo Roel,

ich wollte bis zum kommenden Wochenende mal einen Bauanleitung erstellen, ich denke, das sollte dann alle Bedürfnisse befriedigen. Interessenten bitte per PN mit Ihrer e-mail adresse an mich wenden. Oder jemand von Euch stellt das hier als Dokument ein, mein hölländisch ist zu schlecht, als das ich mich hier schon zurechtgefunden hätte ein pdf hochzuladen, was ihr runterladen könnt.:Fade-color

Bis denne

Christian

Hallo Maarten, hallo Roel,

ich wollte bis zum kommenden Wochenende mal einen Bauanleitung erstellen, ich denke, das sollte dann alle Bedürfnisse befriedigen. Interessenten bitte per PN mit Ihrer e-mail adresse an mich wenden. Oder jemand von Euch stellt das hier als Dokument ein, mein hölländisch ist zu schlecht, als das ich mich hier schon zurechtgefunden hätte ein pdf hochzuladen, was ihr runterladen könnt.:Fade-color

Bis denne

Christian

Cristian,

Kein problem, sie kunnen das document an mir schicken, dan werde ich es ubersetzen zum hollandisch.

Eventual ein paar foto's dazu ;)

gruss Paul

Hallo Paul, klar, mach ich, mit Bildern ist es viel nachvollziehbarer als nur mit Text, ich mach mich mal ran und schicke Euch die ersten Drafts und Entwürfe, so das es so wird, das es ein 3er reproduzieren kann.

Also, dann bis neulich

Christian

Paul, als je hulp nodig hebt bij 't vertalen: ik ken ook nog wel een paar woorden Duits.
(Tenslotte woon ik dichter bij de grens dan jij...;))

Mooi schaaleffect zo Roel, zelf het geluid lijkt origineel!

Aangesloten op de regelaar van de middenmotor, dit in het kader van "zuunig omgaan met je kanalen".

Hoe bedoellu? Draait het kanon dan altijd als ook de middenmotor loopt?

OK, vraag me nu serieus af of je nog wel een bemanning voor deze boot bijeenkrijgt .

De vorige bemanning vroeg spontaan een overplaatsing naar het Oostfront aan, na die snelle tocht door de fjorden (lees stapstenen)

En nu wil je de boordschutter in het vooronder constant rondjes laten draaien, volgens mij is de volgende bemanning bij voorbaat al vertrokken naar het oost front

Zonder gekheid, het is een oplossing als je geen extra kanalen hebt, maar voor mijn gevoel heeft die zender van jou toch nog voldoende ruimte over.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, zet hem dan parrallel aan je roerservo met een kleine ESC, dan lijkt het nog wat.

Kun je het ook nog zo schakelen dat hij alleen draait als de motor níet loopt. Houd in bij draaiende middenmotor en roer geven beweegt hij niet, stilliggend met roer geven beweegt hij wel. Simpel relais aan de middenmotor aansluiten dat de voeding naar die kleine ESC onderbreekt.

Even kijken wat ik nog meer aan elektronica ga plaatsen.

Verlichting moet ook nog ergens mee geschakeld worden...
Kan ik eventueel ook doen met zo'n 7 kanaals schakelaar van "C", heb ik meteen wat variatie. En daar zou het boegkanon ook nog op kunnen komen.
Te bedienen met kanaal 1 en 2 (Lürssenruder)
Morgen ga ik in Bussum die nieuwe geluidsgenerator van Grauper halen. Heb ik een tijdje over zitten prakkizeren, maar toch de knoop doorgehakt. Eindejaarsuitkering is binnen!

Genoeg te prakkizeren dus... Maar goed, met deze (3e) variatie van het boegkanon ben ik wel tevreden. Nu de aansturing nog...

S-38

p1150276.jpg

p1150277.jpg

p1150279n.jpg

p11502800.jpg

p1150281.jpg

p1150282.jpg

p11502830.jpg

p1150284.jpg

Heren,
Okdat mijn vorige idee van een modern stealth oorlogsschip (scratch) toch wat te hoog gegrepen lijkt en ik dit draadje al lang regelmatig meelees is zo'n Italeri kit heel verleidelijk. Mooie boot hoor. Nou zag ikmook een Amerikaande boot van hen, namelijk de Elco 80' Torpedo Boat PT-596. Is deze net zo geschikt voor dit doel?
Is er misschien al iemand die ervaring heeft met dit model. Deze is zo'n 70 cm lang en breder dan die van julie geloof ik. Die S boot heeft wel bijzonder mooie lijnen, dat wel.
Misschien een mooie aanvulling op de vloot ( van de vijand dan) Een Britse MTB had ik liever gehad maar die zie ik nog niet. Zat die nou nog in de koker of had ik dat niet goed gelezen?
Ik ben heel benieuwd.

Groeten
Arie

Laatst bewerkt:
Arie,

ik ben zelf bezig met een conversie van PT-Boat.
Op zich al lastiger dan de S-Boot, met name een goede afdichting voor het dekhuis te bedenken is al een sport op zich.
Je kunt namenlijk geen opstaande rand maken, ivm de opbouw.
Ik wil het hele stuk er steeds af kunnen halen.

Probeer nu de oplossing van Puffin te adopteren.

als je uitgaat van 2 mm assen zul je ze net als bij de S-Boot zelf moeten maken

@ Lex, vreemd dat de site van ITALERI er geen woord over heeft geschreven, wel is er een nieuw italiaans model 1:35 MAS

Laatst bewerkt:
Arie welkom bij het 8ste

De PT boot heb ik nog liggen, inderdaad lastiger. Hij is qua ruimte onderdeks duidelijk anders, meer breed dan lang. Dat heeft invloed op de diepgang en dus het gewicht. Waar je bij de S er gerust een zwaardere lipo in kan gooien is dat bij de PT not-done. Tenminste als je een mooi vaarbeeld wilt hebben met de boeg mooi hoog. De toegang is een probleem en vergt best wel wat pruts werk om waterdicht te krijgen. Als eerste conversie zou ik met de S beginnen die is iets vriendelijker te bouwen, dat wil zeggen dat er meer keuze's zijn in hoe je de boel inricht, bij de PT zit je eerder in de problemen.

Back