Hoi Roel,
Zo, die komt nu ook al lekker vol te zitten, doet me aan een andere boot denken
Mooi dat de diesels het doen, maar ondanks het risico dat ik weer van Maarten op m'n kop krijg spui ik nog maar even wat tips.
1. Stel het stationair wat lager af, en mogelijk het volgas wat hoger, dan heb je meer verschil zo te zeggen. En je motoren lopen nu wel heel hoog in stationair toerental.
2. Jou diesels hebben hetzelfde gedrag als de mijne in het begin: van stationair meteen naar volgas bij het kleinste beetje gas op de knuppel. Dit komt omdat de tegenwoordige regelaars met 3000 Hz (ofzo)regelfrequentie werken ipv 50 Hz van de oude types, waar deze diesels voor ontworpen zijn. De nieuwe regelaars werken met pulsbreedte regeling, ze sturen de volle accuspanning naar de motoren, maar met korte pulsen. Kort stroom en dan een lange pauze is langzaam draaien, lang stroom met een korte pauze is snel. Door die elkaar op 3000 Hz opvolgende pulsen ziet de diesel bij het minste gas meteen de volle spanning, 3000 Hz kan hij niet bijhouden, en gaat meteen op volle toeren draaien. (Nee Chiel, blijf maar zitten ..)
Wat ik gedaan heb is parallel aan de vaarmotor een lampje aansluiten. Omdat de gloeidraad 'trager' reageert gaat die wel mooi geleidelijk met het motortoerental harder en zachter branden. Voor dat lampje heb ik een lichtgevoelige weerstand gezet die met de ene poot aan de plus en de andere aan de 'motor' ingang van de diesel zit. De andere pool van de motoringang dan aan de min. Als er nu licht op de weerstand valt gaat die geleidelijk meer spanning op de mototingang zetten, en je diesel klimt mooi geleidelijk in toeren. Dan alleen de lamp plus lichtgevoelige weerstand nog in een bakje zetten om het omgevingslicht buiten te houden, en je hebt een 'huis tuin en keuken' optokopler gebouwd!
[edit] Voordat iemand zegt, dan pak je toch een 'echte' optokopler, dat gaat niet werken. Een echte werkt met een LED en die heeft dat trage van een gloeidraad niet en gaat de puls 1 op 1 doorgeven. Hetzelfde dus als gewoon rechtstreeks aansluiten. [/edit]
Zo, die komt nu ook al lekker vol te zitten, doet me aan een andere boot denken

Mooi dat de diesels het doen, maar ondanks het risico dat ik weer van Maarten op m'n kop krijg spui ik nog maar even wat tips.

1. Stel het stationair wat lager af, en mogelijk het volgas wat hoger, dan heb je meer verschil zo te zeggen. En je motoren lopen nu wel heel hoog in stationair toerental.
2. Jou diesels hebben hetzelfde gedrag als de mijne in het begin: van stationair meteen naar volgas bij het kleinste beetje gas op de knuppel. Dit komt omdat de tegenwoordige regelaars met 3000 Hz (ofzo)regelfrequentie werken ipv 50 Hz van de oude types, waar deze diesels voor ontworpen zijn. De nieuwe regelaars werken met pulsbreedte regeling, ze sturen de volle accuspanning naar de motoren, maar met korte pulsen. Kort stroom en dan een lange pauze is langzaam draaien, lang stroom met een korte pauze is snel. Door die elkaar op 3000 Hz opvolgende pulsen ziet de diesel bij het minste gas meteen de volle spanning, 3000 Hz kan hij niet bijhouden, en gaat meteen op volle toeren draaien. (Nee Chiel, blijf maar zitten ..)
Wat ik gedaan heb is parallel aan de vaarmotor een lampje aansluiten. Omdat de gloeidraad 'trager' reageert gaat die wel mooi geleidelijk met het motortoerental harder en zachter branden. Voor dat lampje heb ik een lichtgevoelige weerstand gezet die met de ene poot aan de plus en de andere aan de 'motor' ingang van de diesel zit. De andere pool van de motoringang dan aan de min. Als er nu licht op de weerstand valt gaat die geleidelijk meer spanning op de mototingang zetten, en je diesel klimt mooi geleidelijk in toeren. Dan alleen de lamp plus lichtgevoelige weerstand nog in een bakje zetten om het omgevingslicht buiten te houden, en je hebt een 'huis tuin en keuken' optokopler gebouwd!
[edit] Voordat iemand zegt, dan pak je toch een 'echte' optokopler, dat gaat niet werken. Een echte werkt met een LED en die heeft dat trage van een gloeidraad niet en gaat de puls 1 op 1 doorgeven. Hetzelfde dus als gewoon rechtstreeks aansluiten. [/edit]
Laatst bewerkt: