Bouwverslag das Bunte Huhn. Filmpjes vanaf pagina 27

ja dat zou een mooi iets zijn alleen ben ik niet zo handig en fantasie rijk om er een heel verslag van te maken
maar als ik iemand tegen kom die me er mee zou helpen kunnen zou ik dat mischien toch wel doen

Als je regelmatig foto's maakt van hoe het groeit is dat al erg leuk.
Wat wordt de spanwijdte van die Sudan Falk? En, is dat een tekening of een freespakket, en waar komt het vandaan? Ik ben hem nog nooit tegengekomen... en ik ben nogal een vliegende vleugel liefhebber...

Johnnyoss, een bouwverslag kan je net zo uitgebreid maken als je wilt. Het hoeven geen uitgebreide verhalen te zijn. Maar foto's doen het altijd goed, zeker van een bijzonder uitziend model zoals je aan het bouwen bent. Foto's plaatsen is al gelukt, dus kom maar op met het vervolg. Foto's van eigenbouw doen het altijd goed hier, je zult versteld staan van de aanspraak die je ineens hebt als je wat bouwfoto's plaatst van een interessant model. Het kan je leuke contacten opleveren, ik heb al een aardig clubje 'vrienden' opgebouwd via dit forum. Hartstikke leuk als je elkaar ontmoet tijdens meetings. De sfeer onder de zweefvliegers is erg relaxed.

haha, ja, en nog iets: veel genoegen.

Gisteren is de Bunte weer een aantal keer in de lucht geweest, wat een heerlijke kist is het toch.

Even terugkomend op post #6 in dit draadje:

De bonte kip waar ik over sprak is inmiddels weer nieuw leven ingeblazen.
Sinds een dikke maand vliegt deze weer.

Eerste start (aan de lier) was gelijk een uitdaging.
Kist brak tijdens de start vrijwel gelijk naar rechts uit. Los van de lijn bleek de kip alleen maar rechts af te willen, met vol links net voldoende uitslag om heel langzaam te herstellen uit de rechter bocht.
Kortom: handen en voeten nodig gehad om de kip weer heel aan de grond te krijgen.

Inmiddels een aantal weken verder, model gericht, uitslagen gecontroleerd en aangepast, zwaartepunt naar achteren verplaatst, vliegt de kip als een zonnetje (hoewel rechterbochten nog steeds iets makkelijker gaan als linkerbochten).

Starten: Gewoon aan de 1.1 kW lier, met gevoel pulsend omhoog. Wel behoorlijk veel up trekken in de start om voldoende starthoogte te genereren.

En thermieken? Als een beest! Geeft thermiek heel goed aan, en gaat met het minste of geringste omhoog. Uit de thermiek komen, dat is de uitdaging! :D

Bijgaand een paar foto's van afgelopen zondag

full

full

full

Foto's: Alpha21

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo Paul,

mooie kist voor VGG meeting, samen met Hendrik vliegen landen, moet leuke plaatjes en plezier opleveren

Terence

Zou er nog iemand op dit draadje geabonneerd zijn?

Ik heb op het laatste VGtreffen van Hendrik de bouwmallen voor de vleugel in bruikleen gekregen, en de tekeningen zijn inmiddels uitgeprint. Hoewel ik voorlopig nog niet begin met de Huhn (nog een paar andere projecten afmaken ook) is het de bedoeling hem deze winter te bouwen. Bij wijze van voorbereiding (en omdat dat leuk is) ben ik alvast begonnen dit draadje te herlezen; en al lezende komen er meteen wat overwegingen bij me op voor mogelijke aanpassingen....

Om te beginnen overweeg ik 'm te motoriseren. Mijn club heeft wel een Huckepack maar die vliegt niet erg vaak, ik denk dat er niet veel tegen is om er een motor voorin te stoppen zodat-ie des te vaker kan vliegen. Nee geen motorpylon; ik vind die dingen lelijk, en bovendien denk ik dat op een plankvleugel het voorwaartse moment veroorzaakt door zo'n motorplaatsing te groot zou zijn.

Verder: een extra moeilijkheidsfactor van dit model (zowel qua bouwen als qua bespannen) is het holle vleugelprofiel. Volgens mij zou er weinig tegen zijn om het te vervangen door een moderner, convex of biconvex profiel... maar ik ben geen theoreticus en ik zou hierover graag meningen zien van degenen die dat wél zijn! Misschien is er ook wel iemand in staat om de benodigde ribben te tekenen, want met dat soort software heb ik nul ervaring. In principe hoeven alleen de rootribben getekend, plus die van de tippen; die in de vleugel worden als blok vervaardigd.

Bij mij wordt de staartvin uitgevoerd als rem; ik vind het niet nodig hem als rudder te gebruiken, maar als het ding een beetje mooi zweeft heb ik graag wat luchtweerstand om 'm aan de grond te krijgen, om maar niet te spreken van een mogelijkheid om 'm uit de thermiek te duiken als het te hard omhoog gaat. Dat betekent dus 1 servo in de romp. Plaats genoeg, in het originele ontwerp zijn er 4 getekend, want daar zitten ook de elevon servo's in de romp. Uiteraard komen die in de vleugels.

Laatst bewerkt:
Paul:
Mooi man! Ik had (nog wel in mijn eigen draadje) jouw post gemist. Hij ziet er goed uit en we moeten idd samen afspreken. (niet moeilijk omdat we allebei lid zijn in Ede).

Bart:
Ik ben erg benieuwd hoe je de vleugels uiteindelijk gaat maken qua profiel. Ik kan je hierin niet adviseren, heb ik absoluut geen verstand van.
Ik had in eerste instantie ook het richtingsroer gedeeld voor de remfunctie, maar na wat onderzoek uit oa het duitse forum blijkt dat die functie nauwelijks iets oplevert. qua richting doet ie ook niet veel, alleen bij wat hogere snelheid, maar dan moet je eerder ''bang'' worden voor flutteren, want daar is deze prachtige kist wel gevoelig voor.

Succes met bouwen man, en we zien je vorderingen straks graag. (mag ook in dit draadje hoor, maakt me niet uit)

Tja ik hoop nog op advies van mensen die thuis zijn in profielen... maar tot dusver niemand die op mijn vraag reageert.
Het gaat natuurlijk wel om een profiel met een S-slag.

Je zou Peter Wick eens moeten contacten, als er iemand op de aardkloot verstand heeft van vliegende vleugels (waar de Bunte kip ook onder valt naar mijn idee) is hij het wel.

Maaruuuh waarom een ander profiel? Hij vliegt super goed, afgelopen zondag heeft Hendrik nog mooie vluchten gemaakt. Maar goed, als je dan toch iets anders wil......

Gr
Lyckele

Maaruuuh waarom een ander profiel? Hij vliegt super goed
Ja dat weet ik, ik heb Hendriks Huhn ook al een paar maal zien vliegen. Het punt is dat het gebruikte, dunne en holle profiel naar mijn ervaring best lastig is met bouwen, en nog veel lastiger met bespannen. Moderne (vliegende / plank) vleugels hebben heel andere profielen, dus voor de vliegprestaties zit ik er denk ik niet aan vast. Ik dacht, als iemand me een geschikt profiel aan de hand kan doen met een vlakke intrados dan bespaar ik mezelf moeite.
Misschien dat ik vanavond een plaatje van het profiel hier post, in de hoop discussie aan te zwengelen...

@ Hendrik: Met zwevers zonder remfunctie vind ik, bij windstil weer, mijn clubveld soms best lastig aan te vliegen. Bij een plankvleugel kan je ook al geen ailerons omhoog zetten... juist de mogelijkheid van remfunctie met de staartvin vind ik aantrekkelijk, ook om eventueel te sterke thermiek te ontvluchten. Ik ben niet geïnteresseerd in de rudderfunctie; in het begin van dit draadje had ik daar mijn twijfels al over uitgesproken, rudder op een plank / vliegende vleugel is m.i. niet logisch.

juist de mogelijkheid van remfunctie met de staartvin vind ik aantrekkelijk, ook om eventueel te sterke thermiek te ontvluchten.
Die remfunctie viel volgens de ontwerper ernstig tegen.
Ik zou er zelf eerder remkleppen in bouwen.
Over lastig bouwen van het profiel; volgens mij viel dat erg mee. Met bouwen heb je er geen last van omdat je toch al op een helling bouwt (trouwens, het profiel is niet alleen hol, de hele vleugel is gebogen dus holling hou je ook met een vlak profiel.....) en het bespannen is ook in één keer goed gegaan, terwijl Hendrik toen nog nauwelijks ervaring had met bespannen.
Dat moet jij ook kunnen Bart :-)

Ik denk dat de remfunctie erg beïnvloed kan worden met de grootte van de uitslag, als gewaarschuwd mens zal ik proberen die zo groot mogelijk te maken...
Remkleppen op een plankvleugel lijkt me geen goed idee; je krijgt toch heel makkelijk een andere pitchkarakteristiek, waar een plank erg gevoelig voor is.
Kijk, als iemand met kennis van zaken zegt, op dat toestel moet je geen convex profiel gebruiken... dan gebruik ik het bestaande. Maar ik denk dat wie de tekening niet heeft bekeken, zich niet echt realiseert hoe dun het profiel van de Bunte is... ik zal er straks een afbeelding van posten.

Laatst bewerkt:
Ik durf wel te zeggen dat ik het hoentje redelijk van dichtbij ken....ik snap alleen niet wat het probleem precies is. Er vliegen er meerdere, iedereen heeft hem gebouwd en bespannen....dan kan het dunne profiel toch niet iets zijn waar je over gaat struikelen :confused:

Ik denk eerlijk gezegd als je een ander profiel gaat kiezen je ineens héél andere problemen gaat krijgen. De hellingen zijn bijvoorbeeld niet meer te gebruiken, die moet je zelf helemaal opnieuw uittekenen.

Het is trouwens geen hele dunnen vleugel, hij heeft een enorme koorde. Gezichtsbedrog dus (er passen volgens mij gewoon standaardservo's in de vleugel, zo dik istie!)

DBH2.jpg

Dit is het profiel van de Bunte; de tekening vermeldt verder:
Profiel: CJ 3406
6% dikte
4% welving

full

Arjan, ik denk niet dat je met een ander profiel een andere helling nodig zal hebben... waarom zou je?
En met "dun" bedoelde ik niet de absolute dikte, maar de dikte als percentage van de koorde...

Een andere overweging die ik heb, is de Bunte motoriseren. Daarvoor zou ik jouw database gebruiken, en ik heb inmiddels zelf ook al wat electrozwevers in de 3 meter range dus dat is niet helemaal blindvliegen. Hooguit vraag ik me af hoeveel domping ik zou moeten gebruiken... hoewel ik zou er ook niet tegenop zien om in plaats van domping, gewoon wat down bij het gas te mixen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Bart had mij gevraagd om eens naar dat profiel te kijken. Tja, dat kan inderdaad beter ... maar!!!
Gezien de construktiewijze van deze vleugel is een erg goed performend profiel meteen een risico.

Wat heb ik gedaan?
  1. Het originele profiel een beetje opgelapt. De ellende-stukjes verbeterd. Dwz. de neus is geoptimaliseerd, en de rimpels/kreukels elders gladgestreken. Het resultaat is het profiel CJ-3406 C.dat
  2. Ik heb een profiel van Peter Wick gepakt, en een veel positiever (oprichtend) moment gegeven. Het resultaat is PW1211 sm B.dat.
De polaires:
DasBunteHuhn-Profielen.PNG

Ik denk dat je het beste CJ-3406 C kunt kiezen als je een ander profiel wilt.

De argumenten van Arjan over b.v. de hellingen snijden wel hout.
En als je b.v. toch voor dat aangepaste PW-profiel gaat:
- het ZW-punt komt heel ergens anders te liggen. Waar? ...
- de top snelheid ligt VEEL hoger (en dat kan die constructie niet aan!).

Dirk.

Laatst bewerkt:
Back