Bouwverslag F4U Corsair 'LUCKY-GALLON 'nr 92(Nick Ziroli plans)

Dat is tog niet echt een oude zender

Tog wel erg zwak van futaba als een zender zo snel stuk gaat
een zender moet tog makelijk 10 jaar mee kunnen

Ik heb nog een oude 27 mc zender gehad die was heel erg oud
1 van de eerste met knupols die deet het ook nog prima
Al mocht je die toen alang nietmeer gebruiken

Ik vloog er dus niet mee

Dat is tog niet echt een oude zender

Tog wel erg zwak van futaba als een zender zo snel stuk gaat
een zender moet tog makelijk 10 jaar mee kunnen

Ik heb nog een oude 27 mc zender gehad die was heel erg oud
1 van de eerste met knupols die deet het ook nog prima
Al mocht je die toen alang nietmeer gebruiken

Ik vloog er dus niet mee

Ik had deze 2e hands gekocht 3 jaar geleden toen ik begon met vliegen en over het algemeen geen problemen mee gehad,maar als ik nu terug ga naar vorig jaar toen is mijn Edge 540 op dezelfde plaats als mijn P36A gechrast,deze reageerde ook nergens meer op misschien toeval of...??

Patrick

Laatst bewerkt:
Inmiddels ben ik in het bezit van een nieuwe zender de HITEC AURORA 9.
De gecrashste P36A is weer bijna klaar om te folieen en om hem weer vliegklaar te maken zodat ik eindelijk weer verder kan met de Ziroli Corsair.

Patrick

Inmiddels ben ik in het bezit van een nieuwe zender de HITEC AURORA 9.
De gecrashste P36A is weer bijna klaar om te folieen en om hem weer vliegklaar te maken zodat ik eindelijk weer verder kan met de Ziroli Corsair.

Patrick

mooie zender, laat me ff weten hoe deze bevalt.

Weer een kleine update.

Inmiddels de bouw weer hervat na een reparetieklus van een gechrashte P36A en het vliegend maken van een arf CAP 232.
Ik ben nu bezig met de schuivende cockpitkap en inmiddels heb ik eindelijk de juiste profielen en het schuifsysteem(met dank aan Ronald K en zijn foto's van de STUKA.....) maar hoe kan ik nu het beste een goed en stevig frame maken wat niet te dik is om daar de cockpitkap op te maken.
Ik zat te denken aan een dunne messing plaat icm vliegtuigtriplex??
Zijn er mss nog andere mogelijkheden of tips..??

Patrick

Weer een kleine update.

Inmiddels de bouw weer hervat na een reparetieklus van een gechrashte P36A en het vliegend maken van een arf CAP 232.
Ik ben nu bezig met de schuivende cockpitkap en inmiddels heb ik eindelijk de juiste profielen en het schuifsysteem(met dank aan Ronald K en zijn foto's van de STUKA.....) maar hoe kan ik nu het beste een goed en stevig frame maken wat niet te dik is om daar de cockpitkap op te maken.
Ik zat te denken aan een dunne messing plaat icm vliegtuigtriplex??
Zijn er mss nog andere mogelijkheden of tips..??

Patrick

Niemand met wat bruikbare tips....??

Patrick, binnenkort maak ik het cockpitframe voor m'n 109. De maat van het profiel is onmogelijk in messing te vinden (4,25 x 3,25mm) waardoor ik vermoedelijk gebruik zal maken van Vikupor (Forex?). Dat is een soort schuim-PVC dat zeer gemakkelijk verwerkt en bovendien zeer licht is in verhouding met het klassieke PVC. Op zichzelf zal het frame NIET sterk genoeg zijn en moet de uiteindelijke stevigheid komen van de lexan-beglazing en van de alu-afdeklatjes...
Als je nog zolang kan wachten zie je wel waar ik strand!

dan wellicht toch beter het frame in messing maken. Zoiets in de zin van:

P0003540.jpg

Voor de bogen gebruik je wellicht beter ronde buisjes. Als je wilt vermijden dat ze knikken tijdens het buigen, stop je ze eerst vol, echt vol, met bvb fijn zand. Uiteinden toeknijpen en plooien maar....

dan wellicht toch beter het frame in messing maken. Zoiets in de zin van:

P0003540.jpg

Voor de bogen gebruik je wellicht beter ronde buisjes. Als je wilt vermijden dat ze knikken tijdens het buigen, stop je ze eerst vol, echt vol, met bvb fijn zand. Uiteinden toeknijpen en plooien maar....

Ik ben lasser van beroep dus metaal bewerken zal geen probleem zijn...
Maar zoiets had ik wel in gedachte.

Patrick

Inmiddels de cockpit kap op maat gemaakt.
full

Deze profielen ga ik gebruiken voor de canopyrails,het is een profiel van een lichte gordijnenrails.
Ik ga er nog wel een gedeelte aan de onderkant eraf halen ivm met gewichtsbesparing.
In de rails past precies de gele binnenkabel van Sullivan met M3.
full

full

Ik moet nog wel iets verzinnen om de stuur servo aan te passen omdat ik een redelijk lange slag moet maken.

Patrick

Laatst bewerkt door een moderator:
Wie weet waar ik evt luchtcilinders kan halen met een slaglengte van 90 of 100mm?
Ik weet nml nog niet hoe ik de kop open en dicht ga doen of op lucht mits ik voldoende slaglengte heb of met een servo met een lange servohevel of zoiets dergelijks?

Patrick

Berto heeft in een grijs verleden daar eens mee geexperimenteerd, ik dacht in een P40.

Festo zal wel iets in die zin hebben.

Je kan misschien ook bij HobbyCity eens kijken bij de retract systems. Als ik me niet vergis staan daar kleine lichte systemen.

Luc

Yep, maar mijn kap werd toen bediend met een servo en een hele grote schijf.

Maar luchtcilinders met een slag van 115mm is wel aan te komen, kleiner ook wel denk ik (90 of 100 weet ik niet zo).

Moet zelf ook zoiets hebben voor m`n airbrake van m`n F15.

Met wat kabel en een paar katrollen kun je met een kortere cilinder toch een grote slag maken, met servo's trouwens ook. Een cilinder werkt wel makkelijker.

Back