Bouwverslag Foka4 ( Rosenthal romp )

Arno, misschien zit er wel een klein EMCOTECje ergens verborgen met zo'n klein lief rood magneetje om de ontvanger in te schakelen :D:D

Maar met zo een vernuftige constructie lijkt het mij geen straf om de kap te openen, zeker niet met wat toeschouwsters in de buurt ;)

We gaan toch niet te serieus worden hoop ik??

Groetjes,

Har

Het oog wil ook wat hé ;) een beetje show moet kunnen....

Dit is hoe Anthony Haroutunian, alias " le Criquet " het heeft gedaan....Ikzelf kan het nog altijd op MIJN manier doen ( dat zien we ten gepaste tijde wel :yes: )

Laatst bewerkt:
Eén van de twee reeds vliegende en ondertussen ook gespoten Foka4's heeft zelfs winglets :)

full

Ziet er apart uit zo :yes:
Nu nog kijken wat het brengt in de lucht....

Laatst bewerkt door een moderator:
T'is niet serieus hoor, al denkt Harry dat van mij, maar die Foka met winglets ziet er uit als een VW bus met spoilers .......................

Waarom ben ik het nu helemaal met Arno eens ?, echt geen gezicht.
Ik heb nog nooit een zeehond (Foka) met winglets gezien, jullie? :D

Maar het is en blijft een persoonlijke voorkeur.
Vindt de eigenaar het mooi, mooi laten zitten.

Harry

Waarom ben ik het nu helemaal met Arno eens ?, echt geen gezicht.
Ik heb nog nooit een zeehond (Foka) met winglets gezien, jullie? :D

Maar het is en blijft een persoonlijke voorkeur.
Vindt de eigenaar het mooi, mooi laten zitten.

Harry

Voila :rolleyes:
Vroeger waren op verkeersvliegtuigen ook geen winglets en toen opeens wel ....
Zoals gezegd dient het nog getest te worden.

Volgens Helmut Quabeck zou het toch moeten kunnen....
Zo heeft hij nu twee in één versies : eentje zonder winglets voor acro en ééntje met de winglets voor thermiek te draaien ( spanwijdte met winglets is 5,7 meter )
Ze zijn simpelweg zoals bij andere zweeftoestellen opsteekbaar en dus snel te plaatsen en verwijderen.
Testvluchten zullen het uitmaken :yes:

Vandaag foka4terug in gevlogen zonder winglets deed het goed 15 minuten.
Met winglets 45 minuten werkelijk een groot verschil in het vliegbeeld en in thermiek
draaien, dus voor acro zonder winglets en thermiek zweven met winglets.

Met winglets 45 minuten werkelijk een groot verschil in het vliegbeeld en in thermiek

Dat is goed nieuws :smile:

Ben juist terug van weekendje naar bevriende club....( daar waar de 9 meter zwever thuis is :yes: )

Laatst bewerkt:
Winglets

Is dit niet wat overdreven.
Klinkt erg ongeloofwaardig.

Nu, de wonderen zijn de wereld nooit uit.

Aurectar

Blijkbaar thermiekte hij zonder niet zo lekker, en kon hij het niet oppikken ? het was
geen lange final glide als ik het zo begrijp :)

mvg. Odin

Ze hebben hem moeten neerschieten, anders kwam hij niet naar beneden...:p

Even serieus : hij schijnt het toch goed te doen met de winglets ( zullen we in het weekend zien op het sleeptreffen in Sint-Truiden )

Laatst bewerkt:
Categorie 2 vergunning

Even tussendoor :
Op de BIGGS site over het sleeptreffen in Pottes staat te lezen :

Belangrijk bericht voor de Belgen: Zorg dat je categorie 2 vergunning voor je toestel in orde is. Dit is nodig als je toestel meer dan 12kg weegt. Heb je nog geen vergunning, vraag deze dan zo spoedig mogelijk aan bij het DGLV met het standaard formulier.

Eerlijk gezegd had ik hier nog niet aan gedacht...
Ik dacht dat dit alleen van toepassing was/is voor motormodellen.
Dus in België OOK VOOR DE ZWAARDERE ZWEVERS !!

De Foka4 en de ASH 31 Mi behoren inderdaad tot categorie 2 toestellen

Categorie 2 houdt in : vanaf 12 kilogram of boven de 52 cc motorinhoud en deze cat. 2 gaat tot maximum 25 kilogram.

Even bouwverslag aanvullen

Dit is een kunstvluchtzwever " ala" Fox , het is trouwens ook een Pools ontwerp.
De spanwijdte bedraagt 5 meter en het vlieggewicht zal waarschijnlijk +12 kilogram bedragen.
De romp heb ik reeds een hele tijd hier liggen en is reeds bijgewerkt en gespoten om alle kleine oneffenheden weg te kunnen werken.
Ben eerst begonnen met het landingsstel te maken . Dit is NIET intrekbaar, dus niet zo moeilijk om te plaatsen.
Als eerste stap heb ik in de onderkant van de romp een gat gemaakt , waardoor het wiel ( doormeter 100 mm. ) doorkomt .
Foto' s zeggen zoveel meer dan woorden ....

HPIM4577.JPG

file.php

Laatst bewerkt:
Het landingsstel is zo gemaakt dat het ook simpel kan uitgebouwd worden door 4 vleugelschroeven los te draaien.
De houten liggers ( beukenmultiplex van 8 mm. ) worden in tegenstelling tot de gewone bouwgewoonten niet met epoxyhars maar wel met TEC 7 vastgelijmd.
Het is niet de kleurloze , maar de witte TEC 7 die ik gebruik . De kleurloze heet trouwens Trans 7 en is bijlange niet zo geschikt om er een degelijke lijmverbinding mee te maken

file.php

Laatst bewerkt:
Als volgt zijn de twee rompspanten aan de beurt , waarvan ik daarnet depron malletjes gemaakt heb die ik perfect aan de rompcontouren kan aanpassen zonder veel moeite .

HPIM4585.JPG

Deze worden nu ook in de 8 mm. beukenmultiplex vervaardigd en daarna ook weer met de witte Tec 7 ingelijmd...

Ondertussen heb ik ook reeds de richtingsroer aansturing gemaakt...
De servo van het richtingsroer komt direct onder het richtingsroer te zitten , dat tevens ook afneembaar word .
Ik denk dat de aansturing die ik gemaakt heb zeker spelingsvrij is .
Zoals reeds gezegd : foto's zeggen meer ...

HPIM4583.JPG

hier is het servoschijfje te zien ( zwart ) en de door mij uit alu gemaakte 2 mm alu schijf met een opname voor een pvc hulsje van 10 mm. buiten en 6 mm. binnen ( vierkant )
In de vierkante pvc huls past dan perfect het vierkante alu staafje van 6 mm. in

HPIM4581.JPG

De pvc huls is met UHU Plus Endfest 300 op de alu schijf gelijmd en na 24 uur nog eens op 60 ° celcius verwarmd om meer eindsterkte te verkrijgen

Eén van de clubleden met véél ervaring op GFK en CFK gebied heeft dit speciaal voor mij gemaakt... ( moet nog op maat gemaakt worden )
Kon ook wel direct in CFK gemaakt , maar zo zie ik beter wat ik doe ( zwart maken is voor later )

full

Het voorste gedeelte van de cockpit in GFK ipv het originele pvc.
Waarom ? omdat ik de cockpit vanvoor zwart wil spuiten en lak beter hecht op GFK dan op pvc

Laatst bewerkt door een moderator:
Back