Bouwverslag Foka4 ( Rosenthal romp )

Weeral hetzelfde verhaal met het depron malletje ...

Enfin , dit is het resultaat , gemaakt uit 8 mm. multiplex. Op dit spantje komen de beide cockpitdelen verlijmd

HPIM4646.JPG


HPIM4647.JPG
 
Na praktisch de hele dag bezig te zijn geweest met de bouwperikelen van de Foka4 ben ik na het avondeten een beetje stilgevallen...
Althans fysisch, en niet physisch :) Nadenken over wat er kan en moet gebeuren moet ook kunnen. Zonder planning loopt alles in het honderd :lol:
Zo heb ik dan weer een ingeving gekregen hoe ik het hoogteroer ga aansturen.Normaal was eerst de bedoeling voor twee servo's in het stabilo zelf te plaatsen maar dit werd dan toch veranderd naar één servo centraal onder het stabilo. Een goed idee op zich MAARRRR !! je moet ook nog aan de servo kunnen moest hij stuk geraken of onderhoudwerkzaamheden uit te voeren ...
Vandaar dit idee : de servo komt ergens rond de wielpositie te zitten , zo kan ik er altijd nog aan . De aansturing gebeurd met een carbonbuis doormeter 9 mm.buitenkant en binnenkant een 6,5 mm. die uit één stuk van aan de servo tot aan de aansturing loopt. Er zijn zo ook slechts kleine M3 stangen nodig van de buis naar de servo en naar het hoogteroer. De M3 stangen worden met UHU Plus Endfest 300 in de carbonbuis gelijmd
Zo een dikte van carbonbuis plooit voor géén millimeter op de volle lengte, dus speling zit er niet op .Kan ze eventueel ergens in het midden opvangen met een klein spantje ?


HPIM4651.JPG
 
de richtingsroerservo komt direct onder het richtingsroer te zitten,zoals je kan zien bij één van de teamgenoten hun Foka4 toestel

PICT1631.JPG


Alleen bij mij komt er in de plaats van de twee pennetjes een vierkant alu van 6x6 mm. op die in een dikwandige pvc huls past >>> zie foto
Het rudder is ook afneembaar om het stabilo te kunnen vastzetten

HPIM4653.JPG
 
De carbonstaaf gaat voorzien worden van een M3 draadstang die met UHU Plus Endfest 300 word ingelijmd...
Eerst één kant omgeplooid , in de buis gestoken en UHU er aan :idea:

HPIM4656.JPG


HPIM4657.JPG


De draadstang maak ik later op lengte . 8)
 
Onder de hoogteroer servoplankje komt er een extra steuntje bij , om mij tevens bij het inlijmen te helpen ...
Ik had gehoopt dat vandaag de hoogteroer servo zou aangekomen, maar het zal voor morgen zijn.
Anders kon ik het plankje vandaag reeds inlijmen, daar ik eerst wil weten dat de servo goed in het plankje past...

Oh ja !! de hoogteroer servo is een standaard type met een trekkracht van 17 kg op 6 volt

HPIM4659.JPG


HPIM4660.JPG



De servo zit iets uit de aslijn omdat anders de stuurstang NIET in de aslijn valt :idea:
Het carbon steun buisje moet ook nog op maat gemaakt worden ...
 
Laatst bewerkt:
Voormiddag weeral niet veel kunnen doen...
(...de postbode en de pakjesdienst zouden langskomen :lol: ) en dus moest ik paraat blijven :D

Daarnet toch het spantje kunnen inlijmen, waar ik de servo eerst eens opgezet had ( was ook aangekomen vandaag )
Nu de spant ingelijmd is , is het een koud kunstje om de servo weer terug te plaatsen

HPIM4663.JPG
 
Laatst bewerkt:
Van een dikke plank reepjes gezaagd en de geleiding gemaakt ( gelijmd met secondenlijm )
De alu rail is origineel een gordijnrail profiel die ik nog op zolder vond.
Eén kant afgezaagd zodat ik een T profiel verkreeg.Dit T profiel gaat nu dienen als geleiding voor de cockpit
foto's zeggen méér dan woorden ...

HPIM4667.JPG


Deze foto is iets onduidelijk , maar je kan de bedoeling wel raden hoop ik ?


HPIM4666.JPG


Het blokje word dan op de reeds gespoten afdichting van het voorste cockpitgedeelte gelijmd, en daardoor schuift dan de alu-rail die vanvoor aan de cockpit gelijmd word.

Dus zo iets ...

HPIM4668.JPG


Als het neusje zwart is gespoten zie je dit blokje niet meer zitten. Eens gelijmd krijgt het blokje ook een laagje granietspray 8)
 
Vanavond ook nog enkele voltage monitors besteld in het UK ( in China hadden deze niet meer )
In de cockpit komt er ook nog een ON _ OFF _ ON schakelaar ( dus een schakelaartje met middenstand en twee maal wisselcontact ) die ik op de voedingsbatterijen kan aansluiten en desgewenst ofwel de ene of andere batterij hun spanning kan zien . In de middenstand is er dus géén spannings aanduiding :idea:

$T2eC16hHJIYE9qUcQYgzBQ)F1v(84!~~60_12.JPG


Deze voltage monitor komt in de cockpit ( gekocht op Ebay :idea:)
Car auto 7led 4.8v 6v RC Model 7 LED Receiver Battery Voltage Indicator Monitor | eBay
 
Waar ik nu het zwarte rechthoekje op gezet heb , komt het spannings display van hierboven...
De schakelaar staat er ook reeds op 8)

HPIM4669.JPG
 
Hallo Dirk.
Jij ben goed druk geweest de afgelopen 2 uur ;)

Ziet er goed uit, is zeker wel makkelijk werken in zo'n dikke romp.

Ik zag een buigzame lineaal, kan je daar wat meer over vertellen?

succes met verder bouwen


Terence
 
HPIM4670.JPG

Zo is de situatie om 18u15...

Nu nog een uurtje wachten en dan kan ik het resultaat zien :) ondertussen maar wat eten...

Ik zal eens proberen een filmpje te maken van het schuifsysteem :idea:
 
Nu nog een simpel cockpit-sluitsysteempje bedenken .
normaal gezien kan de cockpit tijdens het vliegen niet opengaan , maar zeker is zeker :smile:

HPIM4672.JPG
 
Back
Top