Bouwverslag: Friesland Mamoli CVL 1:75

Hallo

Zoals gezegd de. Voortgang is momenteel wat traag, de bouw heeft een tijdje stil gelegen. Ik moest ook wachten op een tekort dek planken voordat ik verder kon. Het allerlaatste stukje dek moet nog open blijven ivm doortrekken van de LED verlichting in de lantaarns

full

Ben nu met name bezig met de randen langs de dekken, binnenkant van de kanonpoorten en de roosters. Helaas heb ik daar ook een tekort, er zit wel genoeg in de kit maar meer dan de helft van de rooster tandjes is al kapot of te slecht van kwaliteit. Ook hier kan ik dus niet verder.

Wel leuk werk deze details, heb zin om verder te bouwen

Laatst bewerkt door een moderator:
Roosters zijn in elk geval makkelijker los te koop.

Het wordt wel een mooi schip - kan niet anders zeggen.

Chris,
Mooi dat de onderdelen mondjesmaat weer binnen druppelen, kun je eindelijk weer wat afleiding zoeken in het bouwen: zijn overigens mooie vorderingen.
Grt
Diederik

Ik neus nog steeds hoor Chris :D:D
Netjes gedaan alleen een vraagje, welke kleur groen is dat ?

Hoi Sjors,

Ik zal het even nakijken, het is in ieder geval waterbasis verf van Citadel (Warhammer), die hebben altijd wat aparte namen voor hun kleuren omdat die gekoppeld zijn aan hun fantasy background story. Daarna behandeld met een groene inkt van hetzelfde merk wat de diepere kleur en schaduw werking oplevert.

Ballustrades - Galjoen

Hallo allemaal,

Ik heb de afgelopen dagen weer wat gebouwd. Allereerst raakte mijn vriendin meer en meer geïrriteerd door de rommel in de huiskamer, dus ik heb nu boven een eigen werkplekje ingericht. Wel wennen in je eentje boven zitten, maar het is wel lekker werken verder.

Friesland_NewWorkspace.jpg

Ik ben begonnen met de balustrades rondom de dekken. Dit is best leuk werk om te doen. Mijn schip is verre van symmetrisch en dat begint nu wel meer op te vallen door de dwarsliggers. Maar daar is nu niets meer aan te doen.

Verder ben ik ook met het galjoen begonnen. De spiegel was al heel ver af dus het leek me een goed moment om ook de voorkant van het schip wat aandacht te geven. Ik moet toch nog even wachten op nieuwe roosters, dus de dekken kom ik later op terug. Ik bouw eigenlijk al lang niet meer op de volgorde uit de bouwbeschrijving, maar meer wat ik handig vind.

Het metalen boegbeeld is extreem slecht van gietvorm met veel resten die moeilijk te verwijderen zijn. Ik heb na 2 uur vijlen er voor gekozen het hout wat ruimer te snijden om alles te laten passen. Het huidige schilderwerk is nog tijdelijk, de uiteindelijke rode kleur van de leeuw doe ik later.

Friesland_Galjoen1.jpg

Hoi Chris, best een mooie ruimte hoor. Ik vind het er toch best gelikt uitzien zo op de foto. Waarom gebruik je voor dergelijke klussen geen Dremel o.d.

Je zult straks zien dat een eigen werkplekje goud waard is. Kun je ook je spullen even laten liggen voor als je verder moet. En niet steeds alles opruimen. Ik heb dit nu ook en echt... Was inderdaad even wennen, maar ik schreeuw het onderhand van de daken dat ik een eigen plekkie heb. :p

Gietmallen is het probleem van de fouten die er in zitten. Dit heeft te maken dat bij het gietproces wel eens stukjes afbreken van de mal. En daar komt dan meer metaal te zitten wat jij dus weg moet vijlen. Dat is gewoon erg lastig allemaal maar het is zo bij alle fabrikanten.

Je laat toch mooi werk zien hoor. En dat een schip niet helemaal symmetrisch is? Dat zie je straks niet meer terug. Gewoon niet meer aan denken. Daarbij zijn de meeste schepen niet symmetrisch. Zeker niet na een jaar. Meet bij het volgende schip het verschil maar eens op. Dit is standaard met hout omdat hout altijd nog werkt.

Hey Chris, mooie werkplek heb je ingericht, 't heeft zeker z'n voordelen, maar werkt wel minder gezellig in de avond uurtjes.

Wat betreft het galjoen zou ik goed nadenken of je gebruik gaat maken van de regelingen van mamoli. Smaken verschillen, maar dit galjoen is niet echt volgens de werkelijkheid. 't Zal een lastige opgave worden maar weet zeker dat jij in staat bent het mooier uit gebogen latjes te maken.

Enkele voorbeelden van alternatieven:
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Chris,

Gefeliciteerd met je eigen plekkie :D
Ik heb dat ook en zou niet anders meer willen.
Ik kan alles laten liggen zoals het is en hoef niet steeds alles op te ruimen.
Alleen het schoonmaken moet wel door mezelf gebeuren.....
Is ook niet erg !
S'avonds zit ik nooit boven omdat ik het niet prettig vind werken met kunstlicht....
De eerste foto vind ik echt schitterend !
Het ziet er allemaal echt schitterend uit !!!!!!

Wat betreft het galjoen zou ik goed nadenken of je gebruik gaat maken van de regelingen van mamoli. Smaken verschillen, maar dit galjoen is niet echt volgens de werkelijkheid. 't Zal een lastige opgave worden maar weet zeker dat jij in staat bent het mooier uit gebogen latjes te maken.

Hoi Diederik, wat is er precies niet goed/anders aan de Mamoli tekening dan? Ik zie op het ook eigenlijk geen verschil met jouw afbeeldingen. Let wel, ik ben een complete leek... Ik ben wel van plan wat eigen sierwerk toe te voegen, maar de geleverde onderdelen zijn op zich prima als basis ?

Gietmallen is het probleem van de fouten die er in zitten. Dit heeft te maken dat bij het gietproces wel eens stukjes afbreken van de mal. En daar komt dan meer metaal te zitten wat jij dus weg moet vijlen. Dat is gewoon erg lastig allemaal maar het is zo bij alle fabrikanten.

Ik ben bekend met het gietproces. Vind het gewoon storend dat fabrikanten van modelbouw schepen zwaar (en dan bedoel ik 20+ jaar) verouderde apparatuur en techniek gebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar Games Workshop, die maakte in de jaren 80 al 10x betere metalen modellen dan wat er in een Mamoli kit zit, zonder allerlei vervormingen en buitensporig rest materiaal.

Oud model (van 15 jaar terug) :
Dwarf-4trollslayers-1000s.jpg

Nieuw model wat tegenwoordig "standaard" kwaliteit is:
ferrus-manus-grey2.jpg

Het kan dus zeker beter, men wil gewoon niet in investeren in betere kwaliteit omdat iedereen er blijkbaar genoegen mee neemt. Bij een kit als de Friesland waar de hoge prijs over het algemeen word toegekend aan de vele "ornamenten" huil ik toch nog altijd een beetje van binnen :)

Hele mooie werkplek heb je zo Chris, oké je zit dan alleen maar dat went snel want zo komt er ook niemand per ongeluk aan.
Je hebt gelijk wat de BB betreft, die volg ik ook nooit omdat je als je dat wel doet altijd wel eens ergens in de knoei komt omdat de volgorde niet klopt.

@Diederik

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld. Ik heb alles er weer afgesloopt kwa lijstwerk. Heb even bij jou gekeken en de tekeningen van Germt. Ik ga het wat mooier maken dan wat Mamoli voorstelt alleen kan ik niet alles doen zoals het op tekening staat. De ornamenten van mamoli passen niet (ook bij anderen een probleem zoals Hans) en mijn berghouten lopen net wat anders. Ik moet dus wat consessies doen

Laatst bewerkt:
Back