Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Hallo Stefan,

Ben benieuwd of je nog verschillen ontdekt tussen de tekeningen van Robbe en die van de heer Nieuwenhuis. Blijf je volgen.

Groet
Sjoerd

Gisteren de loodaccu 12V en de ontvangeraccu 4.8V ontvangen. Deze vandaag geladen en ingebouwd. Tussen de ontvangeraccu en de ontvanger een schakelaar met laadsnoer voor de ontvanger ingebouwd. Bij het omzetten van deze schakelaar in de "on" positie wordt d.m.v. een relais ook het 12V systeem in werking gezet.
Van het weekeind maar eens gaan speuren voor een regelaar om 12V naar 6V om te zetten voor het secundaire systeem.
In het hoofddek de opstaande randen verlijmd voor de opbouwen. Dit waren oorspronkelijk 2 vormstukken maar ik heb deze vervangen door ABS L-lijnen. Het sleepschot ondertussen verlijmd.

Hallo Roel , ik heb het schakelaartje geplaatst op mijn F14 zoals het op een terra top geplaatst moet worden en het werkt perfekt zoals het moet . Dit is werkelijk de simpelste en betrouwbaarste mixer .
Bedankt

Het valt mij op dat in het elektra schema wat ik heb geen zekeringen zijn opgenomen. Zie dit wel vaker niet in schema's van Robbe. Zijn deze niet nodig of is het verstandig deze wel op te nemen. Zo ja, alleen in de + of ook in de - kabel. En hoe bepaal je de zwaarte van de zekering.

Hallo Stefan,

Voor het omzetten van 12V naar 6V kun je naar mijn mening het beste het schemaatje gebruiken wat ik je destijds heb opgestuurd. Je zult dan het type 7806 moeten gebruiken met 1 condensator van 47nF en 1 condensator van 100 nF. Aansluiten zoals op het schema. Het grote voordeel van deze schakeling is een perfecte vlakke stroom van 6 Volt en geen warmteontwikkeling.

Wat betreft je zekeringen, absoluut doen. De zwaarte van je zekering moet lager zijn dan de maximale stroom die je vaartregelaar aan kan. Is je vaartregelaar max. 40 Amp, neem ik een zekering van 30 Amp. Op deze manier weet ik zeker dat de zekering eerder springt dan dat er rook uit de vaartregelaar komt. De zekering alleen in de pluskabel. In jouw geval moet de beide vaartregelaars ieder voorzien van een zekering, ook degene van je boegschroef. Deze zal alleen lichter zijn. Mocht je het idee van de 12V/6V omzetter gebruiken, deze zeker ik af met 1Amp.

Groet
Sjoerd

Hey Sjoerd.
Bedankt voor je mail, ga hiermee stoeien. Ga zeker kijken naar het schema van je was al bij Conrad aan het kijken geweest naar de onderdelen.
De 2 vaarregelaars zitten verbonden via het relais aan de accu. Heb dus maar 1 + kabel en kan volgens mij dan af met 1 zekering. Volgens het informatieblad is de vaaregelaar 20A zonder waterkoeling. 15 A zekering moet dan wel voldoende zijn.
Het schema wordt dan als volgt: ontvanger - relais - accu - zekering - stroomkring 12V met aftap naar 6V via spanningsverlager.

Hallo Stefan,

In dat geval zou ik evengoed 2 zekeringen gebruiken en wel na je relais in de voedingskabels naar je vaartregelaars. Zekeringen van 15A zouden de klus moeten klaren. Ik mis nog wat foto's of is je toestel kaduuk?;)

Groet
Sjoerd

Hey Sjoerd. Bedankt. Zal van het weekeind weer wat foto's plaatsen, maar vandaag lekker wezen klussen zonder dat er echt voortgang in zat.

Altijd accu -> regelaar zekeren en regelaar -> motor, dit voorkomt doorgebrande regelaars, als je nu enkel accu -> regelaar zekert en je motor maakt om wat voor rede dan kortsluiting krijgt toch eerst de regelaar een opdonder voordat je zekering springt, en dan zit je nog met een kapotte regelaar,

Mvg Vincent,

Altijd accu -> regelaar zekeren en regelaar -> motor, dit voorkomt doorgebrande regelaars, als je nu enkel accu -> regelaar zekert en je motor maakt om wat voor rede dan kortsluiting krijgt toch eerst de regelaar een opdonder voordat je zekering springt, en dan zit je nog met een kapotte regelaar,

Mvg Vincent,

Als je een sluiting krijgt in je motor gaat je regelaar meer stroom vragen dan je zekering aankan en doorbranden, dus de zekering kan gewoon voor de regelaar geplaatst worden.........

Als je een sluiting krijgt in je motor gaat je regelaar meer stroom vragen dan je zekering aankan en doorbranden, dus de zekering kan gewoon voor de regelaar geplaatst worden.........

Tegenwoordig zijn de regelaars digitaal en werken met frequentie pulsen, zodra er wat fout gaat bij de motor krijg de regelaar een soort van "back fire" en dat kunnen er maar weinig hebben,.

Is beter voorkomen als genezen zeg ik altijd maar, kan 9 keer van de 10x goed gaan maar je zou die 1 maar wezen.

Op verzoek van Sjoerd hier weer een 2- tal foto's.
De eerste een foto van het motorruim. Op de accu is het relais zichtbaar (groen printplaatje) ook op de accu de zekeringen (15A vlakke zekeringen) in rubber houders (niet dichtgeklikt) in beide + kabels van de vaarregelaars. Ik heb Vincent zijn advies nog niet opgevolgd;)
Uiteraard moet e.e.a. nog wat worden geordend en is de boegschroef nog niet aangesloten. De antenne heb ik langs de romp naar voren en aan de andere zijde weer naar achteren geleid.
full

Vandaag het hoofddek pas gemaakt in de romp. Er wel achter gekomen dat de romp licht getordeerd is, helaas niet eerder gezien omdat het op het oog bijna niet te zien is. Maar al aardig op weg dit op te lossen. Voordat het hoofddek verlijmd kan worden moet er eest nog e.e.a. in de romp worden aangebracht.
full

Ik wens een ieder alvast een gelukkig 2012 toe en veel bouwplezier en gezondheid. En hoop dat jullie mij weer zullen helpen met jullie adviezen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tegenwoordig zijn de regelaars digitaal en werken met frequentie pulsen, zodra er wat fout gaat bij de motor krijg de regelaar een soort van "back fire" en dat kunnen er maar weinig hebben,.

Is beter voorkomen als genezen zeg ik altijd maar, kan 9 keer van de 10x goed gaan maar je zou die 1 maar wezen.

ze worden idd met pulsen AANGESTUURD... maar dit staat los van de stroom regeling van je motor(en)

Hallo stefan,

Mooie foto's. Is toch altijd even duidelijker dan een vlakke tekening waar ik vanaf werk. Bedankt en ga vooral zo door. Even een vraagje in de groep gooien.... Bij de accu aansluitingen zie ik stekkers zitten die volgens mij een draad van 1,5 mm2 kunnen bevatten.( rode kleur) Is dit niet erg weinig voor de twee Robbe motoren 755/40??? Volgens mij ga je met 1,5 mm2 vanaf de plus accu naar je relais printje. Vanaf daar ga je ook met volgens mij 1,5 mm2 naar de beide vaartregelaars. Als ik de diameter fout inschat kan ik er uiteraard naastzitten. Aan de andere kant wil je ook niet dat je pluskabels gaan smelten van de hitte.(Weerstand) Er zijn vast een paar techneuten die hier hun ervaring willen delen.

En uiteraard voor iedereen een gezond 2012.

Groet
Sjoerd

Hoi Sjoerd. Elke motor heeft eigen plus en min naar de vaarregelaar en vervolgens naar de accu. Bij de polen worden ze pas gekoppeld. De zwaarte is inderdaad 1.5 mm2, dit is volgens de handleiding. Ga er vanuit dat dit voldoende is.

Hoi Ruben. Dat duurt nog wel ff hoor, hij heeft al wel even gedobberd in de haven waar mijn zeilboot ligt. Wil eerst de dekken erin verlijmd hebben en dan wil ik gaan varen en kom ik zeker bij jullie langs.

Back