Bouwverslag Happy Hunter Robbe

@Sjoerd. Nog een kleine aanvulling. De kleine stukjes bekabeling tussen de polen, regelaar en de rode stekkers zijn massief koper zoals ook de bekabeling thuis.

zijn massief koper zoals ook de bekabeling thuis.
:shock:
Dat is vragen om moeilijkheden!
In huis beweegt de bedrading (over het algemeen) niet.
De bedrading in je boot is constant in beweging, bij het plaatsen van accu's, tijdens het transport naar de waterkant, en tijdens het varen zelf.
Deze "massieve" bedrading is daar niet voor bedoeld, en zal op termijn last gaan geven met breuken en verbindingen.

Allemaal de beste wensen voor 2012.
Wat betreft de bedrading. We hebben het over 2 stukjes van ca.2 cm. Dit is geheel conform de beschrijving van Robbe. De eerste gaat vanaf de + pool naar het relais en de ander vanaf het relais naar de splitsing vlak na het relais.

Toch even een detailfoto van de bekabeling t.p.v. het relais. De middelste aansluiting zal worden gebruikt voor de + van de laadaansluiting.
De 2 massieve bedrading stukjes zijn geel/groen.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren nog even aan het meten geweest om te achterhalen wat er nu precies mis was met de romp. Dacht dat hij wat getordeerd was, maar na het meten kwam ik erachter dat er aan de voorzijde iets niet helemaal in de haak is. Tot aan de voorzijde van het hoofddek is alles nog correct, het gaat mis met het kleine voordek. Als ik deze in de romp plaats loopt de achterrand hiervan schuin t.o.v. het schot bij de voorkant van het hoofddek. Over een afstand van ca. 150 mm zit er wel 5 mm verschil. Omdat de rest wel goed in de maatvoering zal ik het voordek dus wat moeten aanpassen.

Een vraag over het laden van de 2 loodaccu’s die ik ga plaatsen in mijn HH. Ik heb gekozen voor een 12V accu voor de 2 motoren en 6V accu voor de overige functies. Ook is er een ontvangeraccu opgenomen maar die heeft een separaat laadpunt.
Ik heb een simpel schema uitgewerkt o.b.v. het schema van Robbe.
full

Nu is mijn vraag de volgende: er is voorzien in 1 laadpunt die gekoppeld is aan relais 1 en de 12V accu. Hoe verloopt nu het laden van de 6V accu? Deze accu is gekoppeld aan relais 2 die ook weer gekoppeld is aan de ontvanger. Er is niet voorzien in een laadpunt voor de 6V accu. Geschied nu het laden van de 6V accu gelijk met het laden van de 12V en brengt het relais de laadspanning terug voor de 6V accu? Volgens de bouwbeschrijving worden het 12V en 6V schema wel beide aangezet d.m.v. de schakelaar tussen de ontvanger en de ontvangeraccu maar er wordt niet gesproken over het laden.

Wie kan mij helpen zonder teveel in technische termen uit te wijden. Ik ben een echte leek wat betreft elektra.

2 accu's met verschillende spanning opladen via 1 laadpunt? Dat gaat niet werken. Je zal een aparte laadaansluiting moeten maken voor die 6V accu.

Je hebt hopelijk wel een lader die ook met looaccu's overweg kan, dus waar je op kan instellen hoeveel 2V cellen er in je accu zitten?

Heb inderdaad een lader die loodaccu's kan opladen.
Leek mij ook al sterk dat je 12V en 6V tegelijk kon laden maar het schema van Robbe is daar onduidelijk is. Dacht dat de relais dit eventueel wel mogelijk zouden maken, de informatie hierover geeft namelijk een voltage aan tussen de 6V en 12V. Het betreffen toruwens Robbe 8442 relais.

Een relais is puur een electronische schakelaar. Wat hij in jouw boot doet, is zorgen dat bij het inschakelen van de ene spanning, automatisch de andere accu ook inschakelt op de kring die hij van spanning moet voorzien. Zou je dit relais weglaten, dan had je een extra schakelaar moeten inbouwen op de plek van het relais, en die dan puur in de kring van die 2e accu hebben zitten, zonder "meester-slaaf" schakeling. Maar in beide situaties zijn beide kringen gescheiden en hadden een aparte laadaansluiting nodig gehad.

Mooi dat je een geschikte lader hebt. Heeft deze ook geheugen voor de instellingen? Anders moet je elke keer hem eerst op 6v loodaccu instellen, en dan weer op 12v voor de andere accu.

Verhaal duidelijk. Kan ik dan de 6V accu gewoon voorzien van een laadpunt zonder dat dit problemen opleverd? Moet ik de 6V accu afkoppelen als ik de 12V accu laad of zorgt de schakelaar/relais ervoor dat de systemen gescheiden worden als de schakelaar op uit staat?

Ik heb 2 laders, 1 Robbe Powerpeak Uni 7 EQ en een andere type lader die programmas kan onthouden. Beide kunnen lood accu's laden.

Sterker nog, je moet die 6V accu van zijn eigen laadpunt voorzien. Zoals net opgemerkt, het relais zorgt alleen dat de ene accu ook wordt aangeschakeld als de andere ingeschakeld wordt, maar er is geen directe verbinding tussen de 12v en de 6v kringen, tenzij je relais kapot is en sluiting maakt, maar daar gaan we niet van uit natuurlijk.

Ik ken die laders zelf niet, maar als ze een apart programma voor lood (pb) hebben, en je instellingen kan opslaan, kun je relaxed laden. Let er wel op dat de meeste loodaccu's niet gek zijn op hoge laadstromen. Wil je meer over dit type accu weten, er staat een goede FAQ over dit soort accu's in het FAQ gedeelte van dit forum.

@ Etapje de 6V batterij dewelke dienstig is voor de boegschroef enz. kan je eveneens via een 2° relais schakelen zodat je met 1 schakelaar alle batterijen in of uitschakeld. Voor deze 6 V batterij werk je op de zelfde wijze als voor je vaaraccu op de relais in het overblijvende contactpunt de + laadkabel van de batterij bevestigen, je hebt dus in totaal 3 afzonderlijke laadbornen 1 voor de vaaraccu 1 voor de 6V accu en 1 voor de ontvangeraccu die geladen word via de 3 kabel bevestigd aan de schakelaar dewelke bij de futuba F14 geleverd word

Bedankt voor de info. Ga er mee aan het werk, zal een 2e laadpunt maken voor de 6V accu.
Het laden van loodaccu's is bij mij bekend. Er zat een goede handleiding bij beide laders. Volgens mij laad de Robbe met 500 mA en schakelt automatich uit.
Ook in mijn zeilboot heb ik een lader staan voor loodaccu's, maar deze werkt geheel automatisch en kan 3 accu's tegelijk laden. Dit is natuurlijk wel een ander soort lader met veel hogere capaciteit en mogelijkheden zoals temperatuurbewaking e.d.

@Frank. Inderdaad 1 schakelaar die beide circuits in werking zet. Laadpunt 6V zal ik net zo uitvoeren als laadpunt voor 12V en krijg dan inderdaad 3 laadpunten.

Hoe ga je trouwens je verlichting voeden? (hoe schrijft Robbe dat voor) Neem aan dat je ontvanger niet de hele tijd aan blijft staan op het moment dat je uit het water de verlichting aan zet voor de show...
Er zijn trouwens ook schakelaars die meerderes troomkringen kunnen bedienen, waarom niet zo eentje inbouwen waarmee je tegelijkertijd beide stroomkringen aanzet ipv een relais? Je moet er sowieso bij om de ontvanger aan te zetten..

gr.
Pim

@Pim. De verlichting wordt geschakeld via Switch die stroom krijgt via de 6V accu. Moet eerlijk bekennen dat ik over de verlichting nog niet heb nagedacht en dus ook niet ovet de show stand. Maar bedankt voor de hint.

Vandaag weer een pakje bezorgd. Dit keer een 6V loodaccu voor de functies, de relais voor deze accu en 2 4- blads schroeven van Raboesch. Deze laatste zijn echt fraai. Binnenkort het hoofddek verlijmen in de romp, maar eerst nog wat aansluiten en ordenen.
Ook het plateau voor de installaties van de kraan en de sleepinrichting gemaakt, deze is demonteerbaar. Ga deze installaties op een later tijdstip maken, wil eerst de romp klaarmaken.

Groeten Stefan

Hieronder een foto van het plateau achter het sleepschot. Hierop wordt de sleepservo en het toppen en hijsen van de kraan gemonteerd. Tevens komen hierop de 3 ompool modules voor de kraan (draaien, toppen en hijsen).
full

Aan de linkerzijde de opgang waarin de trap naar het hooddek komt. De wand van de romp ook met een ABS deel bekleed, dit aanvullend op de handleiding.
Op de accu maak ik een afneembaar deel waarop de 2 relais worden gemonteerd. De schakelaar om alles in werking te zetten monteer ik in het sleepschot in het gat waar hij nu nog los hangt. De 3 laadpunten monteer ik in een demonteerbaar deel in het kleine luik van het hoofddek.

Back