Bouwverslag Happy Hunter Robbe

Dag Frank. Dat was ik dus vergeten, had ik wel bij het eerste relais gedaan maar bij de 2e vergeten:oops:.
Maar goed, heb nu al een ander relais ertussen die daarvoor geschikt is. Blijft wel het feit dat de handleiding aangeeft dat de eerste 2 relais niet op een ontvanger aangesloten kunnen worden maar op een decoder.

Het ruwe werk van de romp is grotendeels gereed. De dekken zijn verlijmd en ook de ankerbuizen tussen het bakdek en de ankerkluizen zijn aangebracht. Deze niet uitgevoerd in messing maar in ABS. Het bakdek had gelukkig maar weinig aanpassing nodig en de hartlijn van de romp klopt.
full

Nu bezig met het pasmaken van de bekleding van de verschansing aan de binnenzijde. Deze behoeven wel wat aanpassing want ze komen niet helemaal overheen met het echte schip, dank Sjoerd:wink:. Zo heeft de verschansing op het kajuitdek niet 6 maar 5 spuigaten. Gelukkig eenvoudig aan te passen.
full

De verschansing van het sleepdek behoeft meer aanpassing maar daar zal ik later foto's van plaatsen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Stefan,

Graag gedaan. Zo hou je mekaar een beetje scherp. Ziet er overigens al lekker strak uit. Maak je ook nog een schelpje aan je boegschroef of laat je dit zo? Kijk uit naar je volgende verslag.

Groet
Sjoerd

De verschansingen van het kajuitdek tegen de binnenzijde van de romp verlijmd en de 10 spuitgaten erin aangebracht. Best een tijdrovend klusje, maar wel goed gelukt al zeg ik het zelf:banana:.
full

Een zaklantaarn op het dek gelegd zodat de gaten in de binnenverschansing door de romp schijnen en dan 4 gaten op een rij geboord (eerst voorgeboord met klein boortje). De tussenschotjes met een hobbymes verwijderd en netjes gevijld met een platte vijl en een sleutelvijltje. Daarna geschuurd.
Van de week de bovenregel monteren en de steunen achter de verschansing aanbrengen.

Lekker winterweer en geen afspraken, voordeel.... een weekeindje klussen aan de HH. Vandaag de steunen van de verschansing van het hoofddek aangebracht.
full

De laatste 2 bij het sleepschot plaats ik pas als de verschansing van het sleepdek gemonteerd is. De 2 steunen helemaal bij het bakdek niet aangebracht, deze zijn op het origineel daar ook niet aanwezig. Ook ter hoogte van het sleepschot de onderlinge afstand wat aangepast naar het orgineel.
Alleen nog de 2 montage platen voor de middenbolders plaatsen.

@Sjoerd. Ga verder geen schelpen maken bij de boegschroef, wel maak ik er roosters voor. Schiet al aardig op met de dekken, maar allemaal best veel werk. Als het weer een beetje voorjaar wordt ga ik eens kijken bij een vaarclub, want wil er wel mee varen in groepsverband.

Groeten Stefan

Stefan,

Je bent goed bezig man. Ziet er geweldig uit. opdeze manier loop je best wel een beetje uit op me.;) Doet me goed dat je op punten afwijkt van de Robbe uitvoering. Maak je ook de troskluizen zoals het origineel of maak je gewoon ronde gaten? Ik heb vele HH,s gezien ondertussen en slechts een enkeling heeft deze troskluizen gemnteerd. Ik heb ze ondertussen zelf gemaakt ( wat een klu(i)s.)Hoop hier in het weekend foto,s van te maken. Verder kijk ik natuurlijk uit naar je maidentrip en veel foto's natuurlijk.

Groet
Sjoerd

Dag Sjoerd. Ga inderdaad de kluizen uitvoeren op de goede wijze;). Ben al aan het zoeken geweest op internet. Ik heb geen draaibank dus kan ze niet zelf maken.

Hallo Stefan,

Ik heb ze alle negen gereed:D.Ben er twee dagen mee bezig geweest. En niet met de draaibank hoor. De kluizen zijn in principe als basisvorm rechthoekig. Dus al had je een draaibank zou je deze niet kunnen gebruiken. Ik heb ze handmatig gemaakt van styreen. Plaatjes op elkaar geplakt tot de juiste dikte( 5 mm) en vervolgens ouderwets handwerk ( vijlen) Ben wel erg blij dat ze gereed zijn. Zal vanavond nog een update(tje) plaatsen. Ook ik heb op internet gezocht maar niets naar mijn zin kunnen vinden.

Groet
Sjoerd

Vroeger zaten er in het bouwpakket van de Smit-LLoyd 109 hele fraaie kluisgaten in twee verschillend grootte.
Ik heb deze helaas nooit meer kunnen vinden in de losse verkoop. Het heeft mij altijd verbaast dat deze nooit "in productie" zijn genomen door een andere fabrikant, want ze voorzien zeker in een behoefte.

Adam, had al gekeken bij Robbe maar die is erg groot. Aeronaut heeft wel mooie maar zijn meer spuigaten, maar als je ze tegen elkaar soldeert zien ze er aardig goed uit. Ben benieuwd naar Sjoerd zijn foto's, misschien krijg ik dan inspiratie om ze ook zelf te maken.
Ben er nog niet uit dus.

Hallo Stefan,

Heb foto,s geplaatst. Kon alleen de achterkant (binnenkant) laten zien. Heb helaas verzuimd om een foto van een losse kluis te maken. Als je meer info nodig hebt hoor ik het wel.

Groet
Sjoerd

Een klein maar wel leuk klusje tussendoor. De "ketelbuis" zoals hij in de handleiding wordt vernoemd. Deze wordt geplaatst op de lage opbouw achter de kajuit waar ook de bijboot op wordt geplaatst. Voor deze bijboot ga ik trouwens ook een bok maken zoals op het origineel.
full

Ook aangepast naar het origineel. 2 "sledes" onder de steunen aangebracht en het opbouwdeel de vorm gegeven zoals hij in het echt is.
Onderdeel is alleen nog maar gegrond, moet nog worden geschuurd en wit worden gespoten.

Hai Stefan,

Scratchen, ontzettend leuk en uitdagend. Kost wat tijd maar dan heb je ook wat. Ziet er goed uit. Kan weer mooi als voorbeeld voor mij dienen;) Over die bijboot op het achterdek gesproken, uiteraard heb ik deze niet. Zou je een goeie foto eventueel met wat maten kunnen mailen? De hoofdmaten haal ik waarschijnlijk wel van de Nijenhuis tekening. Alvast bedankt.

Groet
Sjoerd

Hoi Sjoerd. Bij de beslagset zaten er 2. Heb ze niet direct nodig, wil je er wel 1 als voorbeeld toesturen. Krijg hem tzt wel van je terug.

Groeten Stefan

Hoi Sjoerd. Bij de beslagset zaten er 2. Heb ze niet direct nodig, wil je er wel 1 als voorbeeld toesturen. Krijg hem tzt wel van je terug.

Groeten Stefan

1tje ligt er op voor het stuurhuis en 1tje achter bij de ketel.,
Dus vandaar 2 stuks....

Maar die zodiacs zijn gewoon los te verkrijgen, (maar is leuker om zelf te maken :D)

@Sjoerd: gaat vandaag op de post.

@Vincent: inderdaad ook 1 voor het stuurhuis. Op de tekeningen van dhr. Nieuwenhuis staat overigens voor het stuurhuis een soort vlot getekend. Lijkt wel een beetje op een ouderwetse rubberboot waarbij de voor- en achterkant aan elkaar gelijk zijn.

Back