Bouwverslag: Hawker Hurricane MkI. MAIDEN 12/5/06 :D

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
@Phoenix,

De Hurri van Aerotech heeft een spanwijdte van 145cm. Helaas is deze niet meer te koop.

Het afbouwverslagje komt als mijn andere projecten klaar zijn.

@WV,

Dank je dat zal ik zeker nodig hebben.

Groet,
Dave

Einde houtbouw is in zicht!

Hier het tabvlakje opgevuld met balsafiller en een tail-light aangebracht, speldeknop dient als licht. (groene bovenop is om de boel even bij elkaar te houden)
hurri_153.jpg

Een sateprikker met een stukje balsa verenigd en in vorm geschuurd, daarna een kein driehoekje triplex in een sleufje gelijmd en men hebbe een radio antennemast.
hurri_152.jpg

Hier zit ie er op, "hallo breaky breaky..." :lol:
hurri_155.jpg

Rest mij alleen nog de vleugeltippen te schuren, en hier moet echt een heleboel van af. Ook moet er nog een klein beetje af van de rolroertip net zoals bij de echte, zodat ie mooi meeloopt met de vleugelvorm.
hurri_154.jpg

De stand tot nog toe, hier ben ik momenteel nog steeds naar aan het kijken (genieten) met een lekker wijntje...
hurri_151.jpg

Wat moet er nog gebeuren:.....genoeg :!:

Na het schuren van de tips, alles glassen en oratexen, plamuren, schuren, panel lines aanbrengen, uitlaten maken, oliekoeler erop, verfen, markeringen aanbrengen, radio erin bouwen....maar toch gaat het nu echt wel het bouweinde naderen. En ik weet eigenlijk niet of ik daar nu wel of niet blij mee moet zijn, gek he :? .

Wellicht meteen een nieuw project erachteraan om niet in een bouwgat te vallen, want het bouwen gaat me steeds meer bevallen. Voorheen was ik meer een ARF vlieger, nu mag ik toch ook erg veel plezier beleven aan het bouwen, en wellicht aan het ontwerpen als volgende stap.

ziet er al echt uit als een hurri.. goed gedaan.
Het blijft een mooi model.. en vele vergeten dat aan het begin van WO2 , 3/5 van de engelse squadrons waren uitgerust met hurri's.. en er in de Battle of Britain dus meer hurri, dan spitfires actief waren en meer kills haalden.
Toch is de Spit bekender.. vreemd niet?

ik kan ook echt uren naar zo'n warbird blijven staren.. ;) maar uiteindelijk wil je hem toch ook heel graag zien vliegen.. nietwaar? ;)

succes verder..

Peter dank je.

De BoB Hurri MkI wordt inderdaad vaak ondergewaardeerd, ook de rol die het had in Frankrijk nog voor de BoB.

Ook de latere Hurri MkIIC vliegers is een vergeten groep, dit waren de nachtjagers met deflector plates tussen de motor uitlaat en de cockpit ivm vonken en dergelijke die uit de uitlaten kwamen, verder 4 kanonnen erop en alles op zicht doen om zowel nachtelijke vijandelijke bommenwerpers neer te halen als gronddoelen aan de andere kant van het 'kanaal' te bestoken. Daarna in het donker weer landen.

Nog een 'vegeten" groep waren de Hurri vliegers in het Middelandse Zeegebied (Sea Hurricanes en Malta) en zelfs in het verre oosten! Daar is de rode stip uit het RAF roundel gehaald ivm de rode cirkel van de Jappen.

Algemeen is te stellen dat als eerste de Hurri's naar nieuwe oorden werden verscheept/gevlogen, later gevolgd door de Spit's. Maar het zijn beide beauty's. Hoewel ik de Spitfire tot MK IX mooi vindt, de latere vindt ik persoonlijk niet meer zo mooi, heel ander design/lijnenspel.
Wat ik alleen nooit heb begrepen is dat ze de steeds verbeterde Merlin motor niet ook in de latere Hurri's hebben geïnstalleerd om de performance wat op te boosten.

ik vind de spits ook mooi t/m de mkIX, de latere vind ik een stuk minder.

Dat ze de hurri's niet met merlins hebben uitgerust zal wel te maken hebben met de constructie.. en waarscheinlijk een afweging hebben gemaakt dat je de energie om ze om te bouwen beter kan stoppen in nieuwe projecten..

Peter

Zo heeft even geduurd (wat PC probleempjes thuis :mad: ) maar hier is weer een update.

Oratex, wat een grappig spul is dat zeg, en veel steviger/stugger dan Oracover.

Hier is het Rudder gedaan.
hurri_156.jpg

hurri_157.jpg

Gevolgd door het vertical stabilizer
hurri_158.jpg

hurri_159.jpg

Dan eindelijk het glassen! Dit is eigenlijk een heeel leuk klusje om te doen, maar eerste wijze les heb ik al geleerd....doe het niet in een dun kunststof bakje, vindt het bakje niet zo leuk :oops: :lol:

hurri_160.jpg

Hier is de romp geglast, de mat is rekbaar genoeg dat het in een keer er op te zetten is. Lekker strak rompje toch?
hurri_161.jpg

Alvorens de tweede laag PU op te brengen eerst verder Oratexen, best lastig bespannen met de "uitsparing" naar voren toe.
hurri_162.jpg

Bij het aanbrengen van de tweede laag PU een klein randje van de Oratex meenemen om het geheel te fixeren.
hurri_163.jpg

Dan flink schuren en schuren en schuren....en de eerste laag plamuurverf opbrengen. Bij de Oratex met tape afplakken en hier de plamuurverf wat dikker opbrengen om later flush te schuren. Is trouwens wel erg dikke troep die plamuurverf :?
hurri_164.jpg

Ik moet zeggen dat ik zeeer tevreden ben met de 'bespan-look' en dat ik blij ben dat ik het zo gedaan heb.

Nu de romp weer flink gaan schuren en nog een klein beetje bijwerken om de gehele mat vol te krijgen.
Dan nog het horizontal stabilizer en elevator voorzien van 'ribben' en toch Oratexen ipv glassen.
Daarna de romp voorzien van de meest essentiële panel-lines.

En dan op naar de vleugel! :yes:

Mooie plaatjes (vooral het vijfde :wink:, bedankt, daar leren we van!).

'Glassen' ziet er inderdaad uit als een mooi klusje: 'very rewarding'. :P

Okay, keep up the good work. :D

jan.

Heren, heren, ik ga nu echt blozen hoor. :wink:

Vanavond (als m'n dochtertjes het toestaan, lees 'als ze slapen') weer een update...

Zo snel even e.e.a. afronden om een maiden te kunnen doen.

Stabilo+roeren= maiden klaar

hurri_165.jpg

Romp plamuur grotendeels geschuurd = maiden klaar
hurri_167.jpg

Vleugels glassen = nog niet maiden klaar

Hier alwel de onderzijde gedaan:
hurri_169.jpg

hurri_168.jpg

Overtollige glasmat wegsnijden na 't uitharden.
hurri_166.jpg

Nu de bovenzijde nog, en de gehele vleugel een tweede laag PU.
Nog de roerscharnieren en de radiobende erin, en dan maar hopen op een mooi dag met nagenoeg geen wind. Komt die er voorlopig niet dan ga ik wel alvast verder met panellines en het airbrushen.

Gerard, die Ton ook gebruikt Histor Plamuur en Grondverf in een. Is overigens niet in elke bouwmarkt te krijgen

Dat klopt inderdaad. Ben nu al een heel aantal afgestruind, maar die hebben het allemaal niet. Bij welke heb jij het gehaald?

Bij de Praxis in Beverwijk (is zo'n megastore), Gamma, Bigboss en Karwei hadden het niet (zijn wat kleiner bij mij in de buurt).

Mijn pot mag je voor de helft van de prijs hebben - ik vind het veel te lastig schuren. Doe mij maar 1-comp. autoplamuur!

Back