Bouwverslag: Hawker Hurricane MkI. MAIDEN 12/5/06 :D

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
Collegae bouwers even een vraag m.b.t. panel lines.

Ik wil ipv een panel line aanbrengen met plamuur o.i.d. een lijn inslijpen of krassen of zo. Dit omdat dit veel meer de realiteit benaderd.

Heeft iemand enige tips over hoe en waarmee dit te doen is op een geglasde/geplamuurde oppervlakte?

je moet tape zoeken waar ze haarlijnen mee op reclame borden plakken. is iets van 1/64 inch dik.
Daar plak je je panel lines mee.. vervolgens een laag primer over alles, en de tape weer verwijderen.
Voor overlappende panelen tape aanbrengen langs de naad, dan plamuur ertegenaan en de tape verwijderen.. zie het draadje van on zijn spitfire.

Peter

Ik heb ooit geprobeerd met een kraspen zoals etsers gebruiken, panellines in de BirdDog te 'krassen' . . .

Dat werd geen succes. :nooo:

Maar dat was dan ook gewoon geverfd balsa . . . :oops:

jan.

@Peter, enig idee waar dit tape te krijgen is?

@jan, ik denk dat ik toch maar een proefstukje moet maken om met een etspen oid te gaan experimenteren.

Ik begin inmiddels een behoorlijke hekel aan al dat geschuur te krijgen :evil: , nog één keer de plamuurverf van de vleugel afschuren en dan voorlopig klaar met al dat schuren (geeft ook zo'n zooi).

Ik heb eens aan mijn tandarts gevraagd of er ook een markt is van/voor tweede/derde-hands tandarts boren/apparatuur.

Die is er. :P

Zo'n heeeeeeeeeeeel fijn boortje met flexibele as, daar moet toch iets te maken zijn, dat je hem haaks op een object zet, dat 'ie dan niet verder dan bv. 0,2 mm dat object in-zakt, en dat je dan langs een lineaal gewoon panel-lines kunt 'freesboren' . . . :?

Iets als dit: http://www.aanbodpagina.nl/216983_tandarts_luchtboor.asp

Het staat er nota bene bij:
Ideaal voor modelbouwer om mee te frezen
En daar fabriek je dan een houder aan, waarmee je de diepte traploos kunt instellen. :wink:

Maar ja, doe het maar eens . . .

jan.

Heee Jan,
Daar moet je dan toch ook een dremel met flexibele as voor kunnen gebruiken.

Lijkt me multifunctioneler......

een dremel met flexibele as
Ik heb een dremel met flexibele as!

Fantastisch ding, maar hij is te groot, te grof.

Dit lijkt me toch mooier, veel geschikter.

75 euro voor het setje: lijkt me niet eens duur! :P

Ik denk dat er al iemand een bod gedaan heeft . . . :wink:

jan.

Ik heb ook een 'nep'dremel met flex hals, maar dit is inderdaad wat grof met hanteren.

Maar ik zal niet met je meebieden hoor jan :wink: Ik ga denk ik eerst iets proberen met een etspen.

Ik ga niet bieden (hoewel de verleiding groot is . . . ). :nooo:

Heb genoeg problemen aan m'n hoofd met de C-130. :evil:

jan.

je hebt toch op die dremels een 'halsje' waar je hem tegels mee kunt laten slijpen? deze kun je dan met een freesje gebruiken. maar zal wel lastig worden op ronde oppervlakten.

Evt alleen tekenen met een pen voordat je gaat lakken?

Succes met deze 'laatste perikelen'.

Evt alleen tekenen met een pen voordat je gaat lakken?

* Met wat voor pen maak je panel lines?
* En ben je dan verplicht het hele model nog eens in de blanke lak te zetten?

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is de LA5 van RBC ook met alleen een pen o.i.d. gedaan, ziet er wel goed (genoeg) uit voor modellen uit de 1:10 schaal.

LA5-klein.jpg
LA5-6-klein.jpg

p.s. volgens mij ligt de modelbouwupload.tk site eruit, heb dit even op eigen serverruimte gezet.

Volgens mij is alleen lijnen trekken idd voldoende voor deze schaal.
Nooit zwart gebruiken, dat oogt veel te dominant, hetzelfde geld voor kentekens e.d.
Beter is om donkergrijs (potlood?) te gebruiken. Ik heb eens in een draadje van Gerald iets over paneellijnen tekenen gelezen.
Een blanke laklaag is dan wel nodig, maar beschermt ook beter tegen krassen e.d.

je kunt de diverse technieken ook mooi kombineren.
Op mijn Beech heb ik de dikke overlappende panel lines gemaakt mbv afplaktape en een twee lagen spuitplamuur, de zware gekrast/gesneden/gevijld en de dunnere panel lines getekend met potlood (eerst met papiertape afgeplakt met een HB potlood een streep achter tegen de plakbandtrekken en daarna met een zachtpotlood bv 2B op de rand van de tape en dan het met je vinger naar achtertoe (vliegrichting) er overheen vegen) dit geef op een lichte kleur (bij mij de onderkant) een mooi resultaat
Daarna natuurlijk wel vernissen

normal_176_7661-deell.JPG

jetpropdlx,

goede tip met dat vegen (en mooie foto), dit ga ik zeker toepassen. Verder heeft de Hurricane niet echt grove overlappende panels. Dus ik sla het aanbrengen van panel lines mbv plamuur over.

Ik ga eerdaags maar eens beginnen met het airbrushen! Want het weer is toch niet echt super momenteel voor een maiden :cry:

HELP!
Volgens mij heb ik een serieus probleem met de Phoenix 25 regelaar. Volgens de User guide (Phnx 25 pdf) kan ik tot 8 cellen 4 micro servo's bedienen, maar met 10 cellen slechts 3.

Komt een 3S lipo overeen met 10 cellen, en kan ik dus deze regelaar maar gebruiken met 3 micro servo's? (ik heb er vier in de hurri)

Hoe oud is die CC phoenix 25?
Bij de "eerste" serie was de BEC 1,5 A en nu na de revisie hebben ze de BEC sterker gemaakt en is die 3 A. Helaas kun je aan het uterlijk niet direct zienw elke versie je hebt. Eventueel contact opnemen met CC. Na die revisie zijn zeer vele van die regelaars omgeruild ivm problemen die zich voor zouden doen, en iedereen heeft daarna de nieuw regelaar gekregen met de sterkere BEC.

Dan heb je de oude versie. Als je met 3 servo's gaat roeren en de BEC chip wordt heet dan gelijk stoppen en contact opnemen met castle. Ik gebruik die regelaar ook en heb er ook 3 of soms meer servo's aanhangen en alles op 3 lipo's.

Back