Bouwverslag: Hawker Hurricane MkI. MAIDEN 12/5/06 :D

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
Iwan,

Dat begint op een echte Hurricane te lijken en wat scheelt dat he die kleurtjes erop.

Laat die spuitbusjes eens zien, wat is de inhoud en hoeveel doe je daarmee.

Geen zwart / witte onderkant

Dat wheatheren dat ik op de kleine Spit heb gedaan is met 1-2 avenden te doen en als je dat wat minder wil doen zelfs in 1 avond

Ton

Ton,

die kleurtjes scheelt enorm! Hiervoor leek het een beetje op een russische Hurricane (zo'n witte met veel smerigheid erop).

Tamiya heeft een range aan vliegtuigkleuren in spuitbusjesvorm, bijv. hier een link met de beschikbare kleuren en de vorm van de busjes:
http://www.internethobbies.com/internethobbies/tacospforaia.html
De vliegtuigserie heeft als kenmerk AS.

Ik heb het uiteindelijk in Nederland kunnen bestellen bij:
http://www.armodelbouw.com

Voor de kleine plekjes om bij te werken heb ik Revell enamel: nummer 68 (Dark green) en 82 (Dark earth). Exacte kleuren voor onderzijde en roundels weet ik even niet uit mijn hoofd (zit op t werk nu).

Inderdaad geen zwart-witte onderkant, was wel typerend voor de eerste serie hurricanes, echter de versie die ik ga bouwen is er een van de latere Mk1 versies met een verbeterde motor/prop/spinner. Deze werd gevlogen door de nog levende Ace Ken Mackenzie (registratie SD-X) en deze is vooral bekend door het neerhalen van een Bf109E met z'n wingtip. De wingtip brak het hoogteroer en horizontal stab van de 109 af.
http://www.jetagemuseum.org/aircraft/hurricane/index.htm

Nu eerst verder de onderzijde en de roundels verfen (toch geen decals!) dat wordt al een lastig klusje op zich met dat oratex. Roundels ga ik doen zoals jij dat hebt gedaan bij de grote spit.

Ton,
nog vergeten te antwoorden op:
Laat die spuitbusjes eens zien, wat is de inhoud en hoeveel doe je daarmee.
er zit 100ml aan verf in en ik had net genoeg aan 1 busje groen en 1 busje bruin, nadeel van spuitbusjes is dat je niet aan flow e.d. kunt regelen. Maar voor grotere oppervlakten is zeker goed te doen.

Nu is ook de onderkant geverfd met Sky of Duck-egg blue wordt het ook wel eens genoemd.

hurri_184.jpg

Omdat ik toch wil kijken hoe de zelfgemaakte Decals houden, doe ik een 'test' met de roundels op de onderzijde van de vleugel.
hurri_185.jpg

En hier is dan ook het doppie (de spinner en prop) mat zwart geverfd.
hurri_186.jpg

Nu nog de panel-lines en gear er op tekenen en dan op naar de rest...

@Arvid,
Wordt steeds mooier. Issie van het weekend af denk je?
Ik hoop het wel hij is in ieder geval maiden klaar, en mijn vrouw hoeft aankomend weekend niet te werken en nu het weer nog....en dan MAIDEN-time! 8) Waarschijnlijk ga ik dan ook 's ochtends als het veld lekker leeg is, ga jij nog?
Maar misschien ga ik ook wel van de week 's avonds al voor de maiden :roll: minder wind en de weersverwachting voor van het weekend is nog onzeker.

@Ton,
Eigenlijk wel een raar kleurtje dat Duck-egg blue.
Het is ook een raar kleurtje :? , maar wel authentiek :yes: . Het is een soort zacht grijs-groen. Maar de tamiya/revell kleuren kloppen nog goed met het origineel zie deze Duxford 2005 foto. De echte hurricane staat binnen met weinig licht maar de kleuren zijn een match.
hurricaneduxford.jpg
hurri_186.jpg

Die oliekoeler lijkt mij ook wel kwetsbaar tijdens de landing.
De oliekoeler zit vast met epoxy en is zelf voorzien van glasmat. Voelt op zich solide aan en is een must voor het silhouet. Maar de praktijk zal moeten uitwijzen of dit voldoende is.

Ik ben trouwens erg tevreden over de zelfgemaakte decals. De kleuren zijn mat en niet glimmend zoals je ze vaak krijgt bijgeleverd. Alleen het opbrengen vergt wat meer voorzichtigheid, anders kan je kleine barstjes krijgen. Is bij mij ook gebeurd, echter dit geeft in mijn geval een weather-ed effect.
Ik zie wel op tegen het aanbrengen (verven) van roundels op het Oratex. De verf laat makkelijker los a.g.v. tape. En aangezien er verschillende kleuren ringen op moeten komen zie ik het eigenlijk niet zo zitten :nooo:

Heeft iemand ooit geprobeerd om decals op Oratex aan te brengen en vervolgens te fixeren met blanke matte lak? En zo ja welke blanke matte lak heeft diegene gebruikt?

De zelfgemaakte decals volgen de contouren van de ondergrond erg goed, dus ik vermoed dat dit wel goed gaat, alleen weet ik niet hoe lang zoiets zal houden.

Weer voor het weekend is inderdaad nog niet zeker, ben wel van plan om dan te gaan, als het weer het toelaat. Ik zou alleen morgen avond kunnen, maar weet niet of dat gaat lukken. Donderdag en vrijdag ben ik bezet. Als je niet van de week gaat, zou ik het leuk vinden om bij je maiden te zijn. Moet de wind alleen wel draaien. Met NW valt er niet te vliegen op Spaarnwoude.

8O 8O 8O blanke lippenstift??? Hardt dit dan uit, en verkleurt dit niet, en is dit mat?

Stefan heb je een link naar het draadje waarin dit besproken wordt? Zou wel een grappige oplossing zijn :roll:

Misschien heb ik wat gemist maar hoe en waarmee heb je de decals gemaakt?

ok, ik ben weer bij.
Vroeger gebruikte ik voor mijn plastiek modelletjes
"Micro Sol" en "Micro Welt", het ene om de decals week te maken zodat ze goed op rondingen bleven zitten en de andere om het zaakje te fixeren.
Misschien kun je hier iets mee op de oratex.

Ok, het is gebeurd ik heb een decal op het Oratex aangebracht. Blijft goed zitten tot nog toe 8) . Tevens is het vertical stabilizer geverfd, echter hier heeft humbrol het volgens mij fout qua kleur. De kleur blauw is echt veel te licht t.o.v. het origineel. Deze kleur moet dus nog een keertje over met een 'aangepast' blauw. Ook moet de witte band nog gedaan worden.
hurri_187.jpg

Hier zie dat afplakken van geverfd Oratex erg lastig is, getuige deze foto waar duidelijk te zien is dat er wat verf is blijven plakken aan het tape :evil: Dit is ook de reden dat ik een decal heb toegepast op 't Oratex deel, omdat afplakken volgens mij meer schade dan goeds brengt.
hurri_189.jpg

De bijgeleverde roundels voor de upperwing kloppen niet qua kleur :nooo: en glimmen te veel, deze ga ik opnieuw maken met decalpapier :yes: . (liggen hier los op 't model)
hurri_188.jpg

Helemaal 100% afgewerkt zal ie niet zijn de 20e, maar wel grotendeels. En de bedoeling is dat ie voor die tijd al een keer gevlogen heeft.

@stefan riemens, bedankt! Ik vind hem zelf ook steeds fraaier worden.

Misschien gaan de squadron letters er toch nog op voor de maiden. De upper roundels laten nog even op zich wachten aangezien mijn blauwe printerinkt op is :evil:

PROBLEEM:

Ik was gisteren de Hurricane Maiden klaar aan 't maken, nog gauw even nieuwe servo's erin van Towerpro ipv de zwarte HET servos. Het verschil in deze servo's is enorm, de zwarte HET servo's zwabberen rondom het nulpunt, de towerpro's gedragen zich als digitale servo's 8) Bij het 'proefdraaien' van de T29 met 9x6 prop vind ik dat ie te weinig trekkracht heeft. Nu kan dit wellicht kloppen maar ik heb geen ervaring met deze grootte vliegtuigen.

De hurri is vanwege het korte neusje toch veel zwaarder geworden dan ik beoogd had, namelijk 1129gr vliegklaar :( . Ik krijg nu het idee dat ik te weinig vermogen heb met die prop, ondanks dat het volgens motocalc zou moeten lukken (174Win, 0.69:1 static thrust/weight ratio, 0.4:1 inflight). Ik heb al zitten denken aan een 11x7.

Ik ga vanmiddag nog even het pack doormeten (ELE 11.1V 2100 15C) en het manual van de Phx CC 25 doornemen. Voltage kan ik wel meten maar miijn multimeter gaat maar tot 10A dus stroom meten wordt lastig. Toerentalmeter heb ik ook al niet... Ik heb het idee dat de regelaar de boel afkapt. Ik heb deze motor al eerder gedraaid maar dan met een ELE 11.1 1500 15C pack en ton had ik volgens mij veel meer trekkracht, maar dat is ook al weer een tijdje geleden... :roll:

Wat ik op mijn Berg ontvangertje heb aangesloten is het volgende:
- 2x 9gr servo's Ailerons (toch nog even op een Y-kabeltje)
- 1x 9gr servo Elevator
- ESC Phoenix 25
- 1x 9gr servo Rudder
- Modelfinder, apparaatje dat een alarmsignaal geeft als de ontvanger geen signaal meer ontvangt van de zender. (is echt super makkelijk als je alleen een range test wil doen)
Zou dit bij elkaar teveel van de BEC kunnen vragen??En dat ie daarom motor vermogen inhoudt? :?

Nu zag ik het filmpje van de LA5 op de RBCkits site en vroeg me af welke prop hier was gebruikt en wat het gewicht van die kist is.

Ik ben overigens van plan om vanavond de maiden te gaan doen, mits er power genoeg is.

Ik weet te weinig van elektro af om dit aan te kunnen geven. Succes in ieder geval met je maiden.
We verwachten natuurlijk wel een filmpje...... :wink:

Back