Bouwverslag: Hawker Hurricane MkI. MAIDEN 12/5/06 :D

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
Phoenix zei:
Ik heb al zitten denken aan een 11x7.

- 2x 9gr servo's Ailerons (toch nog even op een Y-kabeltje)
- 1x 9gr servo Elevator
- ESC Phoenix 25
- 1x 9gr servo Rudder
- Modelfinder, apparaatje dat een alarmsignaal geeft als de ontvanger .

Normaal moet dit nog perfect te doen zijn met een BEC systeem. Ik zou wel opletten met het draaien van te grote props, Ampérage gaat er enorm door omhoog wat resulteerd in mindere lange vluchten.

Stevo

Stevo,
het amperage gaat met een 11x7 prop inderdaad fors omhoog...bij volgas wel te verstaan (van ca. 18-19A naar ca. 30A). Dus bij de handlaunch is er even wat meer power beschikbaar wat wel lekker is, in 'cruise' vlucht is minder dan halfgas dan voldoende en is het stroom niveau in principe net zo laag als bij een kleinere prop.

Voordeel van de grotere prop is dat het vliegtuig al goed vliegt op 45-50% gas ipv ca. 60%. Maar dit is een persoonlijke voorkeur van mijn gas-range.

Maar ik ga toch eerst eens de instellingen van de regelaar nalopen, ik krijg echt het idee dat deze de boel nl. afkapt.
Ik kan er overigens ook nog altijd een MEGA 22/20/4 instoppen, maar die zit al op de Zabarak en is weer een stukkie zwaarder.

Iwan,

Ben nog even een aantal posts terug gegaan en daar staat nog het een en ander over de motor met wat gegevens;

Code:
Voor de motorisering zou ik zelf gaan voor de T29/12/10 omdat deze prima te combineren is met 3 cellen Lipo waarbij de stroom lekker laag blijft met een 9x5 prop, of je zelfs met gemak wat groter zou kunnen met een 9x6 klapprop. 
Veel groter is ook geen probleem maar dan gaat ook de stroom omhoog zie hieronder wat gegevens van de T29/12/10 op 10 cellen. 

PROP Afmetingen CELLEN 
3000 SCRC AMP OMW/MIN M/SEC STATISCHE TREKKRACHT 
APC 9x6 10 18 10100 20 1350 
APC 9x7 10 - - 
APC 10x7 10 23,5 9100 22 1600 
APC 10x8 10 - - 
APC 11x7 10 31 7900 18 1850 
APC 11x8 10 30 7700 21 1800 
APC 12x7 10 33,4 7500 16.5 2200 
APC 12x8 10 35 7000 18.5 1950 
APC 13x10 10 
MENZ 15x8 10

Heb de Hawk met 3xlipo en een 9x6 gevlogen en dat gaat prima, vliegklaargewicht net iets onder de 1000 gram.

Daarna overgestapt naar een 10x7 APC en vind dat de perfecte prop kom daarmee uit rond de 25 Amp of iets meer maar ga met de start met half gas weg vlieg eigenlijk nooit volgas gaat voor schaal veeeel te snel.

Te veel power bij de handstart zou ook lastig kunnen zijn want daarmee wordt het model door de torck op de kant gegooit bij de start.

Vergeet niet dat je Hurri ontworpen is voor een Speed 600 met Nicads en dat je nu zeker (lijkt mij) lichter in gewicht ben en nu al minimaal 10/20% meer power hebt ga je naar een groter prop dan zit je zo op de 50% meer power.

Om statische trekkracht te voelen hou het model verticaal, motor volgas en kijken of de prop het model uit je handen wil trekken of net wil blijven hangen.

Wens je veel succes met de maiden en weet zeker dat dat gaat lukken.

Ton

:D EEN GESLAAGDE MAIDEN!!!!! :banana: :music: :celebrate:

Maar eerst even de reden voor het missen van vermogen. Het bleek dat de motoras slipte. Deze zit vast met twee minuscule imbusboutjes. Deze even aangedraaid en voila...POWER!!!

Hier op 't veld met de P47 welke ik eerst even gevlogen heb om de zenuwen wat te bedwingen.
hurri_190.jpg

Laatste checks uitvoeren, de decals op het oratex lieten uiteindelijk toch los, maar dat mocht de pret niet drukken.
hurri_191.jpg

Onze club guru Joop gevraagd om te werpen en te coachen.
hurri_192.jpg

Hoezo "ik ben een beetje zenuwachtig" is niet te zien toch :wink: ,blijft een spannend moment om een kist waaraan je ruim een jaar hebt gewerkt dan eindelijk de lucht in te zien gaan.
hurri_193.jpg

En dan airborne , de kist voelt goed aan klimt een beetje dus Joop wat down laten trimmen terwijl ik mijn volle aandacht op de kist had. Dan Joop nog 3 tikkies ailerontrim laten geven en voila een perfect getrimde kist! De kist voelt zeer goed aan en lekker stabiel, ik heb nog niet de stallspeed opgezocht dat is weer voor een volgende vlucht.

Dave had zijn camera vergeten :evil: dus die heeft getracht met mijn fototoestel een filmpje te schieten :roll: . Is redelijk gelukt :D Alleen de victory rolls heeft ie dan weer niet gefilmd omdat hij de kist niet kon bijhouden met de zoeker. De kist vloog dan ook redelijk snel maar dat kwam meer door mij...In de bochten schiet de snelheid er namelijk aardig snel uit en om (tip)stall te voorkomen heb ik het gas er een beetje opgehouden.
Landing maar even gedaan in het wat hogere gras, geen schade dus op naar de volgende vluchten! Ik kan niet wachten!

Hier het filmpje in .MOV format, ik weet nietof iemand het omkan zetten in .MPG??
http://home.casema.nl/iwanvanree/hurrimaiden.MOV

Nu nog verder afwerken, enne Ton laat die Spitfire maar vast warmdraaien voor een formatievlucht de 20e. Ik heb er zin in! 8)

Iwan,

Ben net terug van een weekend weg dus eerst even kijken of de maiden van de Hurri erbij staat.

En ja hoor van harte gefeliciteerd en ziet er strak uit op het filmpje.

Wat de Spit betreft heb er zin in en ben er klaar voor, heb em weer te voorschijn gehaald want de markings moeten er nog op.

Ton

Ton,
de markings moet ik er ook nog op doen. De decals hielden helaas niet op het oratex, dus dat wordt toch afplakken en verven/airbrushen.

Het zwaartepunt ligt bij de Hurricane best wel ver naar voren vind ik, nl 61mm vanaf de voorlijst bij de wortel. Dit komt neer op krap 25% van de koorde, terwijl het dikste punt wat verder naar achteren ligt (hoofdligger 33% koorde).
Ik heb nog enkele metalen vulringen in de spinner moeten stoppen om het zwaartepunt helemaal goed te krijgen. Achteraf heeft de oratex bespan-look dus wel voor wat extra grammetjes gezorgd.

Maar voor een eerste houtbouwkist ben ik zeer tevreden, al zou ik bij een volgend model toch e.e.a. anders hebben gedaan. Wellicht had dit (achteraf) beter een tweede bouwmodel kunnen zijn, maar zodoende leert men (ik dus :wink: ). Gelukkig vliegt 't wel prima.

Overigens heb ik het vertical stabilizer geverfd met een kwastje en dit gaat prima op oratex, de structuur blijft gewoon zichtbaar.

Nog even vraag hoe kan ik het beste de cockpitkap vastzetten? Epoxy? iets anders?

Iwan, gewoon twee componenten gebruiken. Veeeel sterker dan canopy lijm. Wat ze zeggen van canopy lijm, is dat je het niet meer ziet als het opgedroogd is. Dat klopt, het is doorzichtig. Ik ben er alleen vanaf gestapt omdat twee componenten ook doorzichtig is en veel sterker bovendien. Alleen er voor zorgen dat je geen luchtbellen in de lijm hebt bij het opbrengen. Mijn Corsair heb ik de kap ook bevestigd met 2 componenten.

Mijn ervaring met epoxy is dat het nog wel eens wil vergelen na verloop van tijd en vwb de hechting van epoxy op plastic heb ik mijn vraagtekens. :? Ik gebruik nl. plastic bakjes om epoxy te mengen omdat je de resten er zo makkelijk uitpeutert...
Ik heb goede ervaring met 'formula 560' Canopy-glue van Pacer.
Is doorzichtig en blijft doorzichtig en is meer dan voldoende sterk. Een cockpit is toch geen constructief element?

Tenzij je deze beweegbaar maakt, dan moet het een en ander best vastzitten.

Ik ga 't proberen met epoxy, maar dan eerst de binnenzijde van de canopy rand opruwen met schuurpapier voor een betere hechting.

Vanavond weer meer foto's van 't afwerken!

Back