Mooi man in het kwadraat! Hoe bedenk je het allemaal. Ook het beslag die katrollen met metaal is prachtig om te zien. Moet je toch eens laten zien hoe je het doet. Kunnen wij het later ook
Heel makkelijk Jan

tenminste de methode, de moeilijkheidsgraad zit in het gefriemel. Ik begin met een lading tangetjes en een stukje koperdraad of messing (deze wel even heet stoken om hem zacht te maken)
ik sla een stukje van de draad plat, je kan ook met de spitse kant van het hamertje wrijven, dat lukt soms beter op dit formaat.
vervolgens buig ik met de tangetjes de vorm van het blokje erin. En klem het blokje erin. Je kan nog veel bij klemmen als je koperdraad neemt. Dit is zachter dan messing. Maar messing lukt ook wel, als je voorzichtig bent.
als de platte draad goed om het blokje zit kan je met een ronde spitstang er een oogje aan buigen.
in het midden een klein gaatje boren en daar een pennetje doorheen dat je met een vijl recht vijlt. Het moment om er een minuscuul drupje CA lijm tussen het metaal en hout te laten lopen.
Ook maak je met een vijltje het haakje spits.
Moet er aan de andere kant een touw aan komen dan kan je daar tussen het blokje en de platte draad met een boortje een klein gaatje maken om daar het touw door te voeren. Hierna controleer je of je doorvoer gaatjes nog mooi rond zijn en open zodat je straks het touw erdoorheen kan voeren.
Het kleinste blokje wat ik tot nu toe gemaakt heb zo is een 3-1 blokje geweest. Ik hoop dat kleiner niet nodig is, maar ervoor passen doe ik niet.
Het lukt niet altijd, je moet met een frisse start hieraan beginnen, zojuist kneep ik een blokje compleet plat doordat ik te lang door ging. Of je bent er bijna en het messing breekt. Het vergt concentratie en geduld, het is erg klein allemaal. Maar het resultaat is erg mooi en dat beloond het werk en het gepriegel.
Dus gewoon het vergrootglas opzetten en beginnen. Je zal zien dat na 2 à 3 pogingen het lukt. Zo heb ik het mij ook geleerd.