Bouwverslag San Francisco II

?
Waar zie jij een galjoen rooster? Op welk apparaat kijk jij en met welk programma?

IMG_2141.JPG

Ik werk eigenlijk alleen met de modelbouwforum app via IOS.

IMG_2150.JPG
IMG_2151.JPG

Vanavond begin gemaakt met de masten. De eerste drie staan!

Doordat ik het tweede deel van de handleiding moest printen zag ik dat er allemaal filmpjes met instructies op stonden. Daar had ik niet meer aan gedacht bij het bouwen van de romp [emoji85].

Een paar filmpjes bekeken waaronder die voor het vierkant maken van de masten, dat werd erg duidelijk uitgelegd. Dus voor degene die die filmpjes nog niet heeft bekeken; doen!

Daarnaast helpt de schotelschuurmachine van Proxxon ook erg mee, wat een ontzettend handige machine is dat. Samen met de zaagtafel zijn het erg fijne machines en hun geld meer dan waard!

Morgen had ik eigenlijk naar de modelbouw beurs in Dortmund gewild, kaartje was al gekocht en had mijn agenda leeg gemaakt. Ik kreeg echter eind van de middag een mail dat de beurs niet doorgaat. Er waren te weinig standhouders. Balen, had naar een aantal dingen willen kijken. De beurs is naar volgend jaar doorgeschoven, het toegangsbewijs blijft geldig.

Weet een van jullie van welk hout het rondhout is? Is het vuren? Of beuken? Of toch een andere houtsoort?
Ik heb met het schuren een paar houtjes gebroken en kom nu net een 3mm rondhout van 15 cm tekort. [emoji31]

Dat rondhout zou kunnen ramin zijn, zeker geen beuk of vuren want dan zou je korte streepjes of lange nerven zien.
Mocht je Pasen in Brugge willen vieren, mag je een stukje komen halen. :)

Ik heb er eens even literatuur op nageslagen en zal vanaf nu proberen alles bij de goede namen te noemen. Misschien zit ik er een keertje naast maar de tekeningen die ik in het boekje van Rolf Hoeckel "modelbouw van schepen 16e en 17e eeuw" verschaffen me erg veel informatie. Mocht ik er naast zitten, wijs me er dan gerust op.

Ik vind het zelf erg mooi om te lezen hoe velen van jullie een en ander aanduiden in de bouw verslagen. Hopelijk kan ik hier een stukje van overnemen/leren.

Laatst bewerkt:
Tevens het voorstengestag gemaakt welke aan de fokkemast komt.

Bijlagen

• IMG_2190.JPG
    IMG_2190.JPG
    78,7 KB · Weergaven: 97
  • IMG_2190.JPG
    IMG_2190.JPG
    78,7 KB · Weergaven: 86
Zou je de foto in post 215 eens willen verklaren Ssiemerink? ik zie namelijk alleen een stuk donker touw wat omwikkeld is met lichter touw.
Of mis ik iets??

Zou je de foto in post 215 eens willen verklaren Ssiemerink? ik zie namelijk alleen een stuk donker touw wat omwikkeld is met lichter touw.
Of mis ik iets??

IMG_2204.JPG

Het is dit stukje (in het groene rondje). Kostte me veel tijd om het te maken. [emoji28]

Laatst bewerkt:
Back