Bouwverslag SAR Reddingsboot "Gillis Gullbransson"

en we gaan weer vrolijk verder: stof er af accu opladen!

001rbu.jpg

Paul

Dat zijn foto,s die ik idd heb gemaakt(2 jaar geleden), tijdes mijn anderhalfe week mee op de Tanker Star Bonaire.

Toen gingen we door het Kielekanaal heen(Duitsland, riching Rusland)
Bij de sluizen zag ik een klein reddingsbootje liggen, en wonder boven wonder was het een Gillisje!

Paul, veel plezier met die reddinsbootje, en hou de electronica heel dit keer;)

Jan

Jan dat is nog een schip waarop je met een korte broek kan lopen.
Ik kwam eigenlijk allen op die chemie bakken, zelfs bij +35° buiten moest je overal aan met lange mouwen.
Ik zag net een foto en herinner me weer de steile trap naar de machinekamer, daar had je een omloop met hulpwerktuigen rond een grijs monster (stork) dat nog een verdieping lager stond.
Volgens mij hadden ze daar 2 atlas compresoren en een luchtdroger aan SB staan.

Sorry Paul, zit hier een beetje in de dependance van het café. :p

Die hut herken ik ook weer.
Zal voor 2008 zijn geweest dat ik daar een keer aan boord was.
Leuk die plaatjes.

Informatie over het echt model:
De nieuwe 9 meter lange reddingsboot Delta behoort tot een serie van zeven nieuwe ontwerpen die zijn ontwikkeld op basis van voorgaande SAR eenheden. In dit type boot zijn de ervaringen van reddingswerkers in de search and rescue (SARdiensten) opgenomen. Zoals alle SAR eenheden van de DGzRS is deze 9 meter lange boot gebouwd als gelaste constructie van zeewaterbestendig aluminium volgens de beproefde bouwwijze met netspanten. De boot wordt gekenmerkt door de hoge zeewaardigheid. In grondzee en branding heeft de boot goede zee-eigenschapen, kan perfect manoeuvreren, doorstaat heftige stoten en is in staat, dankzij de romdomlopende zachte stootrand ook bij hogere snelheden en onder zware omstandigheden langszij te gaan. Door de onderverdeling van de boot in meerdere waterdichte segmenten wordt de beveiliging tegen lekkage sterk verhoogd. De vorm garandeert bij lage weerstand een goede stabiliteit en goede zee-eigenschappen, in het bijzonder bij het lopen voor de zee. Het achtersteven met de grootste breedte en 40° steunvlakken is ontworpen volgens inzicht van de DGzRS en de werf. Voor de inzet onder de zwaarste omstandigheden zijn bij de constructie omvangrijke veiligheidscriteria in acht genomen. Deze nieuwe boot wordt uitsluitend bediend vanaf de gesloten bovenste stuurhut die is voorzien van de modernste navigatietechniek. De bemanning zit op speciale veiligheidsstoelen met gordelsysteem. Het model is ontwikkeld op schaal 1:20 volgens tekeningen van de DGzRS en de scheepswerf Fr. Schweers. Alle moeilijk te maken onderdelen zoals de romp, het dek, de opbouw en vele andere kleine onderdelen zijn gevormd van ABS kunststof. Romp, dek en opbouw zijn op een CNC machine bewerkt. Ook de gegoten kunststof delen zoals bolders, antennes, blauw licht, lantarens etc. dragen bij aan de verkorting van de bouwtijd. Naast de geplande basisuitrusting kunnen naar eigen inzicht nog extra functies zoals geluidsimulatie, verlichting etc, worden toegevoegd.

Goedemorgen,

omdat ik toch pas vanmiddag moet werken wil ik eerst even beginnen met nog wat detailtje te plaatsen op de Gillis.

Maar ik zit weer met een probleem ik had nog een oud mobieltje liggen, die wil ik graag als camera op de Gillis plaatsen, als hij kapot gaat geen probleem.. als het mobiel dat ik nu heb in mijn zak, kapot gaat dan heb ik wel een probleem!

Probleem 1: onder de vlaggenstok hoort nog een zwart houdertje helaas heb ik er maar 1 van? wat nu doen? er ontbrak meer in het pakket dan er hoorde bij te zijn.. maar we gaan vrolijk verder zolang de elketronica heel blijft ;)

foto's:
verwfotoopinternet001.jpg

verwfotoopinternet004.jpg

verwfotoopinternet002.jpg

verwfotoopinternet003.jpg

Paul

Paul, ik begrijp een ding niet je hebt een pracht model en als het zover is dat ie het water in kan gaat ie er bij jou ook in terwijl je toch nog een heleboel dingen moest doen zoals schilderen de schijnwerper werkend maken.
zou het voor je gevoel niet beter zijn dat je de boot eerst helemaal werkend en geschilderd hebt voordat je deze in het water legt.
het is maar een suggestie maar toch.
en je kunt ook proberen om je mobiel, als dat past, in je dekhuis te plaatsen.
groetjes piet

Back