Ronald, Heb je de motoren, reductiekasten en schroefassen schoon gemaakt en gesmeerd? Die reductiekasten maken nogal wat herrie. Droog lopende schroefassen ook. Een motorregelaar dient om de toeren van de motor te regelen. De CTI regelaar waarvan ik de link hebt gestuurd gebruik ik ook in mijn Bugsier 3 en kan daarmee de motor zeer langzaam laten lopen. De instelpotmeters op jouw oude regelaar dienen ervoor om de uitgestuurde stroom te regelen. Een voor vooruit, een voor achteruit en de rechtse voor het instellen van de neutraalstand. Maar dat kun je pas doen in combinatie met een werkende zender en ontvanger. In de regelaar zit een relais om de draairichting van de motor om te polen. Bij vooruit varen staat het relais afgevallen en bij achteruit trekt het relais aan en poolt de stroom om, waardoor de motor achteruit gaat draaien. Andersom werkt het ook wel, maar aangezien je meer vooruit vaart dan achteruit heb je minder energieverlies door een aangetrokken relais.
Hieronder nog wat gegevens van een Navy compact motor. Even geleend bij Conrad. Je kunt ze ook best een paar minuten achtereen op 12 Volt laten draaien. Ze worden dan wel wat warmer, maar je vaart zelden langere tijd volle kracht. Het is met zenderknuppels net als met het gaspedaal in een auto. Als je gedoseerd gas geeft vaar je veel langer op een acculading. Succes ermee! Gr. Klaas.
Hieronder nog wat gegevens van een Navy compact motor. Even geleend bij Conrad. Je kunt ze ook best een paar minuten achtereen op 12 Volt laten draaien. Ze worden dan wel wat warmer, maar je vaart zelden langere tijd volle kracht. Het is met zenderknuppels net als met het gaspedaal in een auto. Als je gedoseerd gas geeft vaar je veel langer op een acculading. Succes ermee! Gr. Klaas.
- Reductietransmissie 3,3: 1
- Schroef-Ø 45 mm
- Voedingsspanning 6 - 9,6 V (5 - 8 cellen)
- Lengte 280 m
- Gewicht 280 g.