Bouwverslag Smit Hunter(offshore uitvoering)

Dacht de boot te ontvetten met wasbenzine.
Maar nu kwam ik dit tegen op het forum:
Bij twijfel geen wasbenzine gebruiken wanwege het vettige laagje wat achterblijft.

Ops.....wel of niet met wasbenzine?

Mvg ronald
 
Nooit problemen mee gehad, maar ik schilder altijd met Revell of Humbrol. En dan met de kwast. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Ronald , ik gebruik ook altijd wasbenzine om te ontvetten. Daarna goed droog wrijven ook tussen de naden voor zover aanwezig. Bij twijfel ALTIJD proefstukje maken. Maar ook niet onbelangrijk, mocht er iets fout gaan leer ervan en probeer het op een andere manier. Heb je verf van een bepaald merk en het werkt goed blijf hier dan bij. Ga geen merken door elkaar halen/gebruiken, dit kan rare reacties geven. Nogmaals bij twijfel....... PROEFSTUKJE...... Kijk ook even op dit forum bij het schilderen van je model hier is ook een en ander te vinden.
Succes met de hobby


Rene.
 
Het is zeker raadzaam om een proefstuk te maken met alle lagen over elkaar.
Verf blijft me altijd een beetje achtervolgen.
https://www.modelbouwforum.nl/index.php?posts/4093275
Gelukkig is het uiteindelijk wel goed gekomen ook met de opbouw. [emoji1]
Succes Roelof
20200910_183226.jpeg
 
Roelof,

Hoop dat bij niet gebeurt.
Gebruik wel van het zelfde merk de verf.
Knap hoe strak je de waterlijn af getekend heb.
Daar zie ik tegen op.

mvg ronald
 
Roelof,

Hoop dat bij niet gebeurt.
Gebruik wel van het zelfde merk de verf.
Knap hoe strak je de waterlijn af getekend heb.
Daar zie ik tegen op.

mvg ronald
Ha Ronald, ik heb het schip eerst helemaal rood gespoten. Toen die laag goed droog was heb ik het schip goed vlak op een grote tafel gezet. Toen gekeken op welke hoogte de waterlijn moest komen te zitten. En daarna heb ik een dunne stift (fineliner) gepakt en deze met behulp van legoblokjes op waterlijn hoogte gebracht en met plakband aan de blokjes vastgezet. Op de eerste foto zie je wat ik bedoel. Daarna is het heel rustig een paar rondjes om het schip draaien en vooral bij het achtersteven goed kijken dat de stift op de schuine vlakken 'schrijft'. Het bij afplakken heb ik eerst rondom een rand plakband geplakt. Als die rand goed zit en goed aangewreven is, dan een tweede rand met plastic zakken daarop plakken. Als je dan het rode deel hebt afgeplakt, dan kan je het zwart spuiten. Ik heb het schip ondersteboven gespoten zodat de lak die eventueel onder het afplakband door wil, toch de andere (boven) kant op loopt.
Ik heb in de schuur een "droogkast" gemaakt van statisch plasticfolie, waardoor overtollige nevel en stof richting de kanten gaat. Na het spuiten kan ik de voorzijde dichtrollen en voorkom het waaien van stof als ik de schuur ben. Ook een leer momentje was de eerste keer dat het afplakband er te lang op had gezeten, dus als je klaar bent en het kan, dan het plankband weghalen.
Succes Roelof
20200906_162936.jpeg
20200906_183815.jpeg
20200906_193131.jpeg
 
Als afplakfolie heb ik gewoon (dikkere) vuilniszakken gebruikt. Daar hechtte mijn verf zich slecht aan stond in de handleiding, dus had ik ook minder kans op zakkers.
Groeten Roelof
 
Dacht de boot te ontvetten met wasbenzine.
Maar nu kwam ik dit tegen op het forum:
Bij twijfel geen wasbenzine gebruiken wanwege het vettige laagje wat achterblijft.

Ops.....wel of niet met wasbenzine?

Mvg ronald
Klopt, beter ontvetten met IPA (Isopropanol alcohol) dan met wasbenzine. En twee doeken gebruiken: eentje voor het ontvetten en eentje voor het droogwrijven.
 
Zo.....voor het eerst de boot gespoten.
Eerst met Motip plastic primer.
20210314_121852.jpg


Hierna eerste laag Motip primer.
Nu 24 laten drogen.
Nat schuren.
En daarna tweede laag primer.
20210314_122508.jpg
20210314_122521.jpg


Mvg Ronald
 
Laatst bewerkt:
Zie dat er toch een deukje zit in de romp.
Laten zitten ...of toch plamuren?
En zoja...welk plamuur moet ik hier voor gebruiken?

Mvg Ronald

20210314_130943.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ronald, Heb je toevallig Kombi Power lijm? Daar kun je ook goed kleine plamuurklusjes mee doen. Klein beetje aanmaken en met oud bankpasje opbrengen. Gr. Klaas.
 
Hopelijk is de deuk er voor het grootste gedeelte er weer uit.
Zo niet....ja een werkboot met een deukje.


Mvg ronald

20210315_110807.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ronald, Bekleed met een dun (1 mm) laagje schuimrubber. Heeft een zelfklevende laag. Vraag me niet waar ik het ooit ergens heb opgediept. Je kunt in de bouwmarkt ook een meter isolatieschuim voor de CV leidingen halen. Op lengte afsnijden en je schuift het er door de open kant zo op. De steun op de foto is voor een 12 cm breed scheepje met een gewicht van 3 kg. Op de stander van mijn Smit Finland 9,5 kg zwaar heeft de zelfklevende laag er moeite mee om de boel te plek te houden. Zet de boot er niet te vroeg na het schilderen op. Gr. Klaas.

20210316_131613.jpg
 
Back
Top