Bouwverslag Smit New York 1:50

Hoofd aandrijving

Hallo,

Hierbij de tweede update in dit verslag.
Nu de boegschroef geplaatst is ga ik beginnen aan de hoofd aandrijving.
Eerst plaats ik de straalbuizen, en daarna de assen, zodat die netjes
uitgelijnd kunnen worden op de straalbuizen. Helaas heb ik alleen geen
foto's gemaakt tijdens het plaatsen van de straalbuizen, waardoor we
maar gelijk door naar de assen moeten gaan.
Helaas zaten er zowel op mijn assen als op de romp al verdikkingen op
het punt waar de assen door de romp heen steken. Daarom moest een van de twee er af.
Dus de schuurmachine maar gepakt, en de verdikkingen van de romp af geschuurd.
Hierna bleven er twee flinke kraters over. Gelukkig is dit wel weer mooi op te vullen met epoxy.
Maargoed, de foto's:

Eerst maar een foto van de aandrijving. 2x 90mm schroeven nog niet afgetopt.
Foto-R3INMFCH-D.jpg

Tijdens het schuur(eigenlijk meer sloop :()werk.

Foto-NWAPN6FN-D.jpg

En hier heb je dan twee lelijke kraters in je romp, maar gelukkig komt dat weer goed.
Foto-UXRTH4PU-D.jpg

Hier zie je de eerste straalbuis ook zitten. En de as die er op uitgelijnd wordt.
Foto-4WRNWBZQ-D.jpg

Foto-6VVGDMKM-D.jpg

Hierna heb ik eerst de as uit gelijnd en gefixeerd met seconden lijm. Daarna
heb ik de ruimte om de as aan de buitenkant afgeplakt met isolatie tape,
en vanaf de binnenkant epoxy in het gat laten vloeien. Hierna de isolatietape
verwijdert, en dan blijft er een redelijk glad resultaat over. Wat enkel nog een
beetje geschuurd hoeft te worden.
Helaas lijkt het op deze foto of de epoxy uit het gat puilt, maar dit is mooi gelijk
met de romp. Wel is er in bubbel in de gelcoat op de kiel te zien.
Foto-TPQYUEVL-D.jpg

Foto-WUZKO6AN-D.jpg

Foto-RUSAYHUI-D.jpg

Hierna heb ik de andere kant op dezelfde wijze gedaan, met dit resultaat.
Foto-XKYOQ7CI-D.jpg

Een foto van de binnenkant. Zoals te zien is er na het spuiten van de binnenkant
nog wat epoxy toegevoegd, aangezien ik de romp op dat punt een beetje dun vond.
Foto-NR3OUI6C-D.jpg

Hier nog een overzichtfoto.
Foto-MURBC4DF-D.jpg

Dit was het weer.
Binnenkort de inbouw van de motoren.
Wordt vervolgd...

Bart

Verdikkingen

Volgens mij heb je onterecht de verdikkingen weg gehaald, ze zaten er niet voor niets, jammer dat je dat op het forum niet even hebt gecheckt!
Ik weet niet hoe groot je schroeven zijn maar met een Smit 1:50 zal dat al gauw een diameter van 70 mm geven, ik weet niet wat voor'n speed motor je op het oog hebt maar dat zal al gauw een torque 720 of zelfs een torque 900 moeten zijn.
grt
Hawser

Hallo,

Hierbij de tweede update in dit verslag.
Nu de boegschroef geplaatst is ga ik beginnen aan de hoofd aandrijving.
Eerst plaats ik de straalbuizen, en daarna de assen, zodat die netjes
uitgelijnd kunnen worden op de straalbuizen. Helaas heb ik alleen geen
foto's gemaakt tijdens het plaatsen van de straalbuizen, waardoor we
maar gelijk door naar de assen moeten gaan.
Helaas zaten er zowel op mijn assen als op de romp al verdikkingen op
het punt waar de assen door de romp heen steken. Daarom moest een van de twee er af.
Dus de schuurmachine maar gepakt, en de verdikkingen van de romp af geschuurd.
Hierna bleven er twee flinke kraters over. Gelukkig is dit wel weer mooi op te vullen met epoxy.
Maargoed, de foto's:

Eerst maar een foto van de aandrijving. 2x 90mm schroeven nog niet afgetopt.
Foto-R3INMFCH-D.jpg

Bart
Hier staat toch duidelijk wat de reden is en de grootte van de schroeven bij ;) maar ik kan niet zien welke motoren het zij het lijkt wel op de 900

Gr,

Woujaco

Hallo,ik ben het met hawser eens,die verdikkingen had je moeten laten zitten.

Ga niet te overhaast te werk,maar check en recheck,voor je de zaag er in zet,zou zonde wezen van zo'n mooie romp.Nu komt je schroefas een beetje iellig over.En schuur eerst je romp glad(de naden)gaat alleen maar rotter als je de assen heb geplaatst,Succes!!

Laatst bewerkt:
@Hawser,
Mijn schroeven zijn 74mm afgetopt. De motoren die er in komen zijn 2x Speed 900BB. Deze hebben al even test gedraaid, en worden niet echt warm. Maar daarover later meer.
Misschien ben ik inderdaad iets te snel geweest met het weg halen van de verdikkingen.
Maar op de tekeningen van de Smit New York zijn de verdikkingen van de assen ongeveer 16 mm, en op de romp waren ze dat ook.
De verdikkingen op mijn assen zijn 15mm. En aangezien een mm volgens mij dan te weinig vlees was, denk ik dat dit alleen maar was afgebrokkeld tijdens het vijlen van het asgat. Ook is de verdikking op de as strakker dan die op de romp.
Helaas waren de assen ook al klaar voor dat ik de romp had, en omdat de foto's van SMB zo summier zijn kon ik daar niet aan zien of deze verdikkingen er al op zaten. Dus daarom zitten deze ook op de assen. Als ik geweten had dat het al op de romp zat had ik gezorgd dat het niet op de assen had gezeten.

@ejb61,
Ik snap uw punt op het gebied van de verdikkingen. Ik zal volgende keer als ik zo'n drastische ingreep moet doen eerst hier overleggen.
Ik zal morgen de romp ook gelijk strak schuren en de luchtbellen dicht plamuren. Voor ik verder ga met roeren ed.

Hier nog een foto van hoe het er onder de Waker uitziet(zag) het zusterschip van de New York.
Hull%2014.JPG

(bron: Kustwacht ETV "WAKER")
Helaas is het niet een heel duidelijke foto, maar je ziet duidelijk een verdikking zitten.

Kan iemand mij misschien nog een tip geven over het maken van de roeren? Hier zit ik namelijk een beetje tegenop.

Gr.
Bart

Mijn schroeven zijn 74mm afgetopt. De motoren die er in komen zijn 2x Speed 900BB. Deze hebben al even test gedraaid, en worden niet echt warm.
En ga je de motoren "direct" op de assen zetten of met een vertraging?
Ik vermoed dat de 74mm wat veel van het goede is voor een BB900.
In m'n Kamara staan ook twee BB900 in een direct drive op 62mm schroeven, en daar gaat per motor al 8A doorheen.
Daarnaast geeft dat de Kamara een snelheid die niet leuk meer is (ik heb haar eigenlijk nog niet volaan durven laten lopen).
Ik vaar met haar op een dualrate van 30%, en dan heeft ze een mooi vaarbeeld.

Ik bedoel er mee te zeggen dat als ik het aandrijf concept van de Kamara opnieuw zou moeten maken ik er een vertraging op zou maken.
Dit zou niet eens zo heel veel "trekkracht" hoeven te kosten, maar zou wel schelen in het stroom verbruik.
Ik denk dat dit voor de Smit New York ook op zou kunnen gaan.

Hoi adam,

niet mijn topic maar ken bart heel goed en had het er laatst nog over vertraging er op te zetten. Maar daar heeft hij vanaf gekeken waarom ik d8 omdat je amper toeren op je schroef over houd. Heb stiekem al proefvaart gemaakt en hij vaart prima mooi met mooie golf over de bulb en heeft enorm veel kracht rond de 4 kg. Tevens gaat bart er twee 17 ampere accu's in leggen van 12 volt in parallel schakeling dus houd hij 12volt en 34 ampere over dus dat is niet extreem erg. Maar die 8 ampere is zeker erg veel maar ja kijk is naar de omvang van de motor;)

tim

waarom ik d8 omdat je amper toeren op je schroef over houd.
Hoe kom je daarbij?
Een BB900 draait 6500tpm onbelast.
Bij een vertraging van 2:1 draai je nog steeds ruim 3000tpm, meer als genoeg voor een schroef van 74mm!
En het gaat er niet om wat je aan capaciteit in je boot zet, het is zonde om dat onnodig te verstoken.
Daarnaast dienen al je componenten op deze "hoge" stromen aan gepast te zijn.
De Husky binnen de MailLine vaart met een vertraging van 2:1 en schroeven van 80 of 85mm, en haalt hier ook zo'n 4,5kg mee.
Echter ook een verbruik van boven de 8A
Ik denk dat je met een vertraging van tussen de 1,5 en 2 een mooi varend, sterk en "zuinig" model krijgt.

@Adam,

Ik heb er inderdaad over gedacht om er een vertraging van 1:1,5 op te zetten, zodat ik nog ongeveer 4800 toeren over hield. Maar in de discussie op het forum hierover hebben ze me overtuigt om gewoon voor direct drive te gaan.
Er gaan bij mij inderdaad ook flinke stromen lopen. Mijn meter gaf ongeveer 9 a 10 ampère aan. Ik vind dit zelf ook erg veel. Maar aangezien ik van plan ben om in de loop van de bouw van dit project een FC16 aan te schaffen, kan ik hiervan de dual rate gebruiken om het toerental terug te schroeven en dus ook het ampèrage.
Tijdens die proefvaart die ik laatst al heb gehad heb ik ook gezien dat er vanaf 1/4 stick geen snelheid meer bij komt, maar alleen kracht. Dit heb ik ook gemeten, en komt neer op 4,5 kg. Maar met 1/4 stick gaat ze eigenlijk voor het mooie ook al te snel. Kan ook aan de regelaars liggen dat dit op 1/4e stick ligt.
De motoren werden echter niet echt warm, maar de proefvaart duurde ook maar 15 minuten, toen had ik het al weer gehad met de koude en sterke wind. Of de motoren nog warmer worden zal ik wel zien tijdens de volgende vaart.
Bij een volgend project met schroeven van 60mm of groter zal ik ook gaan voor vertragingen. Echter zitten de motoren met motorsteunen er al in en vind ik het zonde om dit er weer uit te slopen.
Gelukkig kan ik ook aardig wat ampères kwijt, en zal ik alleen volle kracht draaien wanneer dat echt nodig is. Normaal zal ik gewoon op dual rate varen, helaas is dat nog niet mogelijk met mijn huidige F-14 maar zoals eerder geschreven wel met de FC-16.

Bart

Motoren

Ik ga in mijn Oceanic 1:50 (zie draadje) 2 * Robbe 1000 zetten, wel direct drive maar bij 12 V 2200 toeren op 80 mm schroeven. Ik heb Paul Burghoorn gemaild over zijn ervaringen met direct aangedreven schroeven (100mm) op zijn grote schepen (met Robbe 1000) en het beviel hem goed, de foto's van hem spreken voor zich.
Ik denk dat in die combinatie een aardig evenwicht zit, het gaat mij niet om de trekkracht maar een mooi, beheersbaar, vaarbeeld
anyhow, succes
grt
Hawser

Laatst bewerkt:
@Hawser,

Toch denk ik dat er met Robbe 1000ends ook flinke krachten te bereiken zijn.
Aangezien ik zelf nog geen ervaring heb met schroeven groter als 60mm heb ik
gevraagd wat de mensen hier aanbevelen. En ik ben daarom dus voor deze aandrijving gegaan.
Met deze ervaringen kan ik het in een eventueel volgend project weer meenemen.
Er valt voor mensen van mijn leeftijd ook nog zoveel te leren op modelbouw gebied :D

Bart

hoi,

Adam ik dacht aan vertraging van 2.1 dan houd je natuurlijk kracht over maar ik ging uit van 60mm die ik zelf heb en dan heb je veel minder kracht.

bart,

toch maar even sparen he ik heb de fc16 boat en truck ook en zeer over te spreken! Wel even sparen is niet de goedkoopste maar ja computerzender is het perfect en had het er graag voor over.

tim

Hoi,

Ziet er mooi uit.
Ben benieuwd naar je volgende update.

Gr, Smit fan

Primer

Hallo,

Helaas deze keer geen inbouw van de motoren maar na een paar weken
schuren en plamuren de romp maar eens in de primer gezet om te kunnen
zien aan welke punten we nog moeten werken.

Hier zit de primer er op. Je ziet nu toch wel weer een aantal plekjes zitten.
bart11.JPG

Hier nog een fototje, je ziet dat het schulpje inmiddels ook gemaakt is.
bart12.JPG

Hier nog een laatste foto voor vandaag.
bart13.JPG

Helaas een niet al te grote update, maar beter een kleine update als
helemaal geen update zal ik maar zeggen.
Wordt vervolgd...

Bart

Nog niet strak genoeg, ik zie nu ik de primer er op heb zitten weer een aantal kleine putjes, die er eerst uit moeten.
Als die er uit zijn is ie pas strak genoeg.
Maarja, we doen ons best zal ik maar zeggen.

Bart

Nog niet strak genoeg, ik zie nu ik de primer er op heb zitten weer een aantal kleine putjes, die er eerst uit moeten.
Als die er uit zijn is ie pas strak genoeg.
Maarja, we doen ons best zal ik maar zeggen.

Bart
Ben je dan een jacht aan het bouwen
Een werkschip heeft ook wel putten en deuken hoor
Je heb mooie Dames en Lelijke Dames he
mvg
Frederik

Back