Bouwverslag Smit New York 1:50

Hoi Tom,

Het probleem is als ik de stang op de andere kant van de hevel zet dat de roeren de verkeerde kant op gaan. Terwijl de roeren van mijn andere boten dan wel de goede kant op gaan. Ik probeer altijd te zorgen dat de roeren mechanisch de goede kant op gaan, zodat ik niet steeds de stekker in de zender hoef om te draaien. Ik heb ook even gekeken of er een draadje in de servo van de print naar de motor om te draaien is, maar de motor zit op de print gesoldeerd, dus dat is helaas geen optie.

Waar zijn die aluminium hevels te koop? Dan ga ik daar eens naar kijken.

Bart

Bart,

Zoals jij ze had staan in de mogelijke verandering draait ook de richting...die alu hevels bestel ik bij Conrad, even opletten dat de hevel op je servo past, de merken waarop ze passen staan erbij.
Ik weet niet wat voor een zender je hebt, maar waarschijnlijk geen computer zender, want dan is het een kwestie van programmeren, anders kan je er nog voor kiezen om een servo reverse print te plaatsen, die draait dan het signaal om.

Gr,

Tom

Laatst bewerkt:
Bart,

Je krijgt nu wel verschillende uitslagen van de roeren naar BB en SB.
Jij heb toch regelmatig contact met Marten77, die heeft een printje voor een servo reverse.
De mooiste opstelling is die waarbij de hartlijnen van de roerenassen en de servo's in één lijn liggen en de lengte van de hevels op de roeren en servo even lang zijn en in rust parallel aan elkaar staan.

Goede tip Adam, daar had ik nog niet aan gedacht, ik zal het hem eens vragen.
Dan kan ik de servo's gewoon weer op de normale plaats monteren, en gewoon de
roerstangen aan de andere kant van de roerhevels monteren.

Bart

Roeren

Hallo Bart.

Leuk te zien dat je zo voortvarend te werk gaat.
Dit keer toch een reactie op het forum van mij.

Jouw keuze om elk roer een aparte servo te geven is perfect.
Verdeelt de krachten over twee servo's, en ooit misschien een geprogrammerde mogelijkheid om de roeren bij manouvreren apart aan te sturen.
Om het geheel nog beter uit te lijnen zou ik altijd dubbele roerstangen gebruiken met kogelkop verbindingen.
Deze zijn volledig spellingloos in tegenstelling van quicklinks waar altijd iets in zit.
de reden om dubbele roerstangen is om te voorkomen dat je roer dwars achter de straalbuis kan slaan bij vol achteruit slaan.
Het roer kan dan als een sluisdeur de buis afsluiten en als je het roer met een stang bediend is de kans groot dat het roer doorslaat.
Dit is niet mogelijk met dubbele stangen.
( ik heb deze ervaring ooit gehad en gevolg, servo doorgebrand en model onbestuurbaar)

Als uitleg een foto hoe het bij de MM zit maar ook straks bij de trader zal het niet anders zijn.

Betreft het servo omkeren, dit kan vaak ook eenvoudig in de zender door de stekker om te draaien. (Anders ff met marten bellen)

Hoi Leen,

Bedoeld u dit soort koppelingen?
223522_BB_00_FB.EPS.jpg

Dan zal ik deze binnenkort wel bij Conrad bestellen.

Verder zit ik er over te denken om over een aantal maandjes een FC-16 aan te schaffen. Hiermee zal het omkeer probleem vast gelijk opgelost zijn. En houd ik het de komende maandjes nog wel vol met de huidige F-14. Het is toch niet echt vaarweer. En echt zeewaardig is de New York ook nog niet.

Iedereen bedankt voor de tips.
Ik zal binnenkort de koppelingen tussen roer en servo vervangen en het een en ander goed uitlijnen.

Bart

hoi bart,

Idd die koppelingen zijn het beste voor jouw toepassing. Ik heb deze ook liggen op de club en ga deze gebruiken voor de aansturing van mijn roeren in de sl-107. Ik gebruik in mijn geval maar 1 servo omdat ik wel fc-16 heb maar niet nodig vind om deze apart aan te sturen. En je hebt misschien wel keer in mijn oude denemarken gekeken. Daar zaten dezelfde aansturing met messingbuisjes in. Aansturing was prima alleen nadeel was veel spelling en omdat het niet bepaald dikke messing buisjes waren boog het buisje nog wel eens. Jij hebt in elk geval verenstaal ervoor gebruikt wat dat nadeel niet heeft. Ik denk dat de mooiste oplossing is om de aansturing van kogelkoppen met aluminium roerhevels en stalen draad. Dan heb je hetzelfde als mij en de spelling is bijna niks meer. Voordeel is als je bijvoorbeeld wat leen ook al vertelde, dat je roer wel eens haaks wil slaan als jij achteruit gaat varen. Ook is het beter om je servo's zo dicht mogelijk bij je roer hevels te hebben. Zo verminder je de kans op spelling. Verder ziet het er prima uit. Ik weet hoe je dek er al uit ziet;) Wat voor lijmsoort heb je nu voor het lijmen van styreen gebruikt?
Dit soort kogelkoppen ga ik gebruiken in mijn sl-107
231242_BB_01_FB.EPS.jpg

@leen,
Ik zie nog steeds conrad regelaars;) Ik dacht dat je deze had vervangen door de zwaardere regelaars?

tim
Smit-Lloyd 107

Hoi Tim,

Ik heb tot nu toe geprobeerd het dek in elkaar te lijmen met twee soorten lijm, Revel plastic lijm, en met secondelijm.
De onderdelen die ik gelijmd had met Revel braken zo af, de met secondelijm gelijmde delen bleven gewoon zitten als je er een tik tegen gaf.
Helaas is secondelijm niet 100% watervast, dus zal ik voordat ik het dek er definitief in lijm, het dek aan de onderkant al vast in de primer zetten.
Maar dat zal op zijn vroegst zaterdag gebeuren. Kom je dan ook naar de club?

Waar had jij je kogelkoppen vandaan? Dan haal ik ze daar ook.

Bart

hoi bart,

Ik had deze kogelkoppen gekocht voor mijn cen auto alleen heeft maar maandje opgezetten. Ik dacht die kan ik prima gebruiken voor mijn aansturing van mijn servo van sl-107. Ik heb deze van conrad gekocht. Draadstaal had ik toen ook besteld. Het is intussen tijd geleden dat ik het besteld heb denk wel 4 jaar. Zal wel als je binnenkort spreek op msn even doorsturen. Ik denk het helaas niet:( Omdat misschien vrijdag of zaterdag me scooter gebracht wordt en moet op naam zetten,verzekering regelen. En stiekem rondje rijden:oops: Ook moet ik nog wat dingen kopen voor me verjaardag dus denk dat het er niet in zit. Als het goed is wel die week erna. Misschien kom ik dan wel op me aerox ophalen maar dat bespreken we dan wel op msn. Denk als je alles lijmt met secondelijm je het op z'n minst 2 keer in primer moet zetten.

tim

Misschien zie ik het te simpel hoor,
maar je kan toch gewoon je servo's omdraaien en
de lengte van je stangen iets aanpassen...............

ciao,
Ronald

Hoi Ronald,

Hier schiet je helaas niks mee op.
Foto-PUZKZHF6-D.jpg

Het gaat namelijk om de draai richting, en of je die nou op de ene of op de andere manier plaatst, de servo hevel gaat dezelfde kant op.

Bart

Hoi Ronald,

Hier schiet je helaas niks mee op.
Foto-PUZKZHF6-D.jpg

Het gaat namelijk om de draai richting, en of je die nou op de ene of op de andere manier plaatst, de servo hevel gaat dezelfde kant op.

Bart

Je begrijp het geloof ik niet he:mrgreen:
De SERVO op zijn kop
Zal hij wel bedoelen
mvg
Frederik:D :D

hoi frederik,

Wat jij zegt van servo op de kop gaat niet werken. Omdat je dan je servo te hoog uitkomt en kan je het dek niet vastlijmen.
@bart,

Gewoon voor de servo's naast elkaar en met kogelkoppen;) Dat is echt de mooiste en beste manier.

tim
Smit-Lloyd 107

Hallo,

Inderdaad zet ik de servo's gewoon zoals ze nu staan, alleen dan met een andere verbinding naar de roeren. Ik draai dan gewoon voor zolang het nodig is de stekker in de zender om en dan werken de servo's zoals ze moeten. Dit lijkt mij de simpelste en beste manier. Toch iedereen bedankt voor je tips.

Bart

Hallo Bart,
de as van die kleppen zitten inderdaad hoger zodat ze dichtvallen, tevens zijn ze niet gelijk met het dek maar iets hoger.
Wat betreft de besturing, als je deze echt reallistisch wilt houden houdt dan wel in de gaten dat beide roeren altijd met elkaar gekoppeld zitten.
Groeten Nick

Hallo Nick,

Dus als ik het goed begrijp zit er nog een sleuf tussen het dek en de klep?
En de roeren werken te gelijk en niet afzonderlijk?

Bedankt voor de informatie, volgende week gaat het hoofddek er is, dus dan is dit soort informatie heel handig, bedankt.

Bart

Dek

Hallo,

Vandaag weer gewerkt aan het hoofddek van de Smit New York. Toch lastig om dit passend in de romp te krijgen,
aangezien de binnenverschansing aan de achterkant niet helemaal strak is.
Gelukkig begint het nu toch ergens op te lijken.

Het inlegdek zal vast komen met 6 verzonken inbusboutjes, en gaat er alleen uit indien echt noodzakelijk.
Foto-PMCQJNVA-D.jpg

Foto-XT4UQAWO-D.jpg

Zo ziet de verschansing er nu van binnen uit. Ik ben er best tevreden over zo.
Tevens is de rand te zien die het dek zal gaan ondersteunen.
Foto-KVJWAQW4-D.jpg

Volgende keer gaat waarschijnlijk het dek er in. Maar eerst zal ik deze voorzien van een laag primer.
Wordt vervolgd...

Bart

ziet er allemaal strak uit bart, mijn complimenten

Mooi bedacht trouwens, dat je met 6 inbusjes het grootste gedeelte van het dek eruit kan halen, zit daar dan ook nog iets van rubber tussen tegen het eventueel water lekken wat over het dek heen spoelt?

groet,
Koos

Back