Bouwverslag Spansk Galeon Billing Boats 463

Natuurlijk afwachten of de rest ook goed zit.
Bekijk bijlage 375600
Ik zie dat je de talrepen al hebt aangespannen en vast geknoopt. Het is echter verstandig om de hoofdtouwen om en om vast te zetten, dus afwisselend aan bak- en stuurboord en ze pas aan te spannen als alle juffers aan beide kanten zijn ingeschoren. Op deze manier is het niet ondenkbaar dat er het één en ander mis kan gaan, bijv. touwen die te slap of juist te strak staan en in het ergste geval trek je de mast scheef.

Met de tip van Piet was het zo gepiept. Toen ze erop zaten was het afstellen zo gedaan. daarna alles vastgezet.

IMG_0337.JPG

IMG_0338.JPG

IMG_0341.JPG

De stag komt voor over de boegspriet naar achteren. Maar omdat de boegspriet naast de fokkemast zit en niet in lijn met de fokkemast, loopt de stag ook niet om de fokkemast maar ernaast. Komt dat effe mooi uit met het kardeel van de fokkemast die iets te ver naar het midden zit. Het kon wel met voorbedachte rade allemaal gemaakt zijn. Of gewoon een keer geluk :)

IMG_0333.JPG

IMG_0335.JPG

De talrepen zijn wat licht van kleur en mogen eigenlijk donkerder. Maar tegen het witte gedeelte van de romp is het ook niet echt storend. Ik maakt het in zijn geheel af en kijk dan wat ik doe. Kleuren kan altijd nog.

Eigenlijk bouw ik nu voor het eerst. De Endeavour was maar oefenen met hout en wat wel en niet hoort. Maar nu moet ik de regels volgen, want hier zie je wat je doet. Dus de hoofdstag is een feit.
Zit het goed of heb ik iets fout gedaan?

IMG_0342.JPG

Bovenstaand blok is gemaakt van kersenhout, gedraaid op de draaibank en toen met mijn nieuwe kolomboor de gaatjes gemaakt. (kolomboor is een oud model maar geschonken door Jan, klein maar erg nauwkeurig. @jean41 )

IMG_0343.JPG

de lus wel moeten dichtknopen, hij schoot er steeds overheen. Op de foto valt het op, zo in het echt niet.

IMG_0344.JPG

Volgens de boeken van RC Anderson, komen hartblokken in de vroegen eeuwen niet voor (tenminste als ik het goed begrepen heb) dus zoals hij aangaf een jufferblok of zoals hij in het Engels schrijft deadeye's

IMG_0345.JPG

IMG_0347.JPG

IMG_0348.JPG

IMG_0349.JPG

Hij geeft het al aan, ruimte genoeg :)

Na de foto's hier te plaatsen zag ik dat er niet genoeg spanning op de touwen zat, dit heb ik kunnen oplossen door boven bij het kraaiennest de lus naar beneden te trekken over de wandtouwen heen en voila het stond allemaal een stuk strakker.

Nu het echte werk voor jou begint gaan we natuurlijk het potje zout pakken en kijken of we nog slakken vinden. :-)
Ik heb enkele tips:
- de lus die tegen de knoop aankomt (de knoop heet een muis) zodanig klein maken dat de muis er niet doorheen kan. Dat was je al gelukt
- Deze methode van bevestigen werd wel gedaan aan de bovenkant van de stag, maar niet bij het deel aan de boegspriet. Daar werd het met bindsels vastgezet.
- de blokken van de stag zitten eigenlijk te hoog. Als er nu nagespannen moet worden moeten de mannen te hoog klimmen en vallen ze te pletter op het dek (en dat was ook in de 16e eeuw niet de bedoeling).

Back