Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 28)
Wat sneller dan ik had gedacht heb ik toch weer een aflevering van mijn bouwverslag op de weblog geplaatst. Hieronder een kopie
Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) schaal 1:200 (deel 28 )
Het kan wel eens (nou, bij mij wel erg vaak) anders lopen dat je gedacht had. Vorige keer schreef ik dat het wel een tijdje kon duren tot een volgend verslag, omdat er weinig nieuwe dingen aan zaten te komen. Qua veranderlijkheid steek ik het weer naar de kroon, dus ben ik de afgelopen tijd een totaal ander (zij)weg ingeslagen. Deze aflevering gaat bijna helemaal over de davits en sloepen.
Het speelde al een hele tijd in mijn achterhoofd: hoe ga ik de davits en de sloepen aanpakken. Probleem bij beide is dat ik er geen tekeningen van heb. De enige tekening die iets laat zien van de davits en de plaats van de sloepen, is een RDM tekening genaamd "doorsneden ter plaatse van davits". Hieronder een detail met één zp'n doorsnede:
Daarnaast heb ik natuurlijk ook wel flink wat fotomateriaal. Probleem daarbij is dat zoals ze er nu bijligt de sloepen er weliswaar inhangen, maar de bekabeling vrijwel geheel ontbreekt. Als ik wat teken, wil ik ook graag weten hoe het werkt, dus geprobeerd daar iets meer over te weten te komen. Via Harm (Baggeraar op het forum) wat principeschetsen uit boeken gekregen, maar daar bleek al snel uit dat er binnen de type aanduiding "rolbaan-zwaartekracht davits" ook nog diverse uitvoeringsvormen zijn. Ik heb het toen maar opgegeven, en besloten gewoon naar eigen inzicht verder te gaan. De onderste delen bestaan voornamelijk uit twee U-profielen, en door het succes met deze profieltjes voor de gekromde relingen eerst gedacht ze ook daarvan te maken. Een eerste testje met het aan elkaar solderen van losse (in verstek gezaagde) stukjes om de knik te maken die op de tekening zichtbaar is, verliep goed. Maar er zijn 18 sloepen (16 135 persoons, handaangedreven en 2 43 persoons, diesel aangedreven), dus 36 davits die elk uit 2 identieke van U-profiel gemaakte delen bestaan. Toen bleek dat het me nauwelijks lukte om twee identieke delen te maken, laat staan 72. Dat idee heb ik toen verlaten, en wat doe je dan als je héél veel dezelfde onderdelen nodig hebt? Jawel hoor, etsen dus! Het is wel jammer dat de U-profielen dan niet te modelleren zijn, maar dat is één van de vele concessies die je bij schaal 1:200 moet doen. Dus een basis ontwerp gemaakt, en met "copy and paste" heb je dan snel het etsmasker voor alle davits. De resulterende etsplaat hieronder:
Dit zijn overigens de onderdelen voor de davits van de 16 grote sloepen, die voor de twee motorsloepen (die net als de sloepen iets kleiner zijn) gingen er niet meer bij. Ondanks dat toch een persoonlijk record "aantal onderdelen per etsplaat" gevestigd!!! De vele kleine ringetjes (uitwendige diameter 1,6 mm, gat 0,5 mm) waarvan er 8 per davit nodig zijn reken ik dan nog geeneens mee. Ik kon er wel mooi alle "gaatjes" mee vullen.
De messinplaat die ik gebruik is maar 0,3 mm dik, en dat is wat iel en ook wel wat te slap voor de davids. Daarom heb ik alles dubbel uitgevoerd, waarbij steeds twee identieke delen op elkaar gelijmd worden. Er is weliswaar dikkere plaat in de handel (tot wel 1 mm toe), maar de minimale afname is 0,5 vierkante meter, en omdat ik zo direct geen andere toepassingen zie heb ik dat maar niet gedaan. Het mag best wat kosten, maar je moet het ook weer niet overdrijven!!
Hieronder alle onderdelen van één davit:
Bij het op elkaar lijmen waren de gaatjes (0,5 mm diameter) die op de foto ook zichtbaar zijn, erg handig. Met een stukje 0,5 mm messing draad er doorheen gestoken kon ik ze goed ten opzichte van elkaar fixeren. Dus twee staanders uit twee delen met daartussen de "hangarm" ook uit twee delen op elkaar gelijmd, en daarna met 0,5 mm draad door de gaatjes de ringetjes aangebracht. Het geheel goed ontvet, in de primer gezet en daarna wit gespoten. Het resultaat van het eerste prototype staat hieronder op een plaats waar een davit moet komen.
Op verzoek van "Opa Jan" (Bismarckbouwer op het forum) heb ik er maar een Euro muntstuk bijgezet. Over het geheel genomen ben ik niet ontevreden, maar het spuiten moet je wel uit veel richtingen doen, waardoor de verf op bepaalde plaatsen wat dik erop komt. Ik ga daarom nog wel proberen hoe het resultaat van gewoon met een penseeltje verven is. Dat komt later, want monteren van de davits is vanwege de kwetsbaarheid voorlopig nog niet aan de orde. Voor nu liggen ze op een veilige plaats opgeslagen.
Maar als je davits hebt, denk je natuurlijk gelijk aan de sloepen die daarin moeten komen te hangen. Nu zijn de grote, 135 persoons sloepen 11 meter lang, dus 5,5 cm op schaal. Voor de Amerigo Vespucci heb ik al een sloepen van zo'n 11 cm gemaakt, gewoon met "klassiek" beplankte spanten. Maar dat was toch echt mijn limiet voor wat betreft deze bouwwijze, en daarnaast waren die sloepen vrij "ruw", maar de ss Rotterdam sloepen zijn glad van uiterlijk, uit aluminium plaat gemaakt. Nu had ik op internet wel eens gezien dat met name modelvliegtuig bouwers nogal eens gebruik maken van een soort dieptrek proces. Zij gebruiken dat voor het maken van dubbel gekromde onderdelen, zoals cockpits. Een bijkomend probleem is daarbij dat deze doorzichtig moeten zijn, en het materiaal daarvoor is niet zo eenvoudig te krijgen (zo heb ik het tenminste begrepen). Maar dat probleem speelt bij mij natuurlijk niet. En als dat werkt voor het éne thermoplastische polymeer, waarom dan ook niet voor een ander. Ik had van heel vroegere (mislukte) experimentjes voor het maken van dekwanden nog een stukje 1 mm dik polystyreen plaat liggen. Eerst maar eens op iets simpels uitgeprobeerd (uiteinde van het handvat van een ijzerzaagje). Rond gat, zo'n 10 mm groter dan de diameter van het handvat in een hardboard plankje geboord. Daaroverheen een stukje polystyreen plaat met spijkers vastgezet, en dat geheel in de oven. De glasovergangstemperatuur (ook wel verwekingstemperatuur genoemd) van polystyreen ligt op 95 °C, dus daar moet je wel (ruim) boven gaan zitten. Aan de andere kant moet je natuurlijk wel onder de smelttemperatuur blijven, en die ligt op 240 °C. Ik heb gekozen voor een oventemperatuur van 160 °C. Na een paar minuten uit de oven en dan snel de vorm (in dit geval het handvat) door de opening in de mal drukken. Dat moet wel snel gebeuren, want zodra de temperatuur onder de 95 °C komt verhardt het onmiddellijk. Hieronder het doorgedrukte plaatje van boven en onder gezien:
Dan het topje (alleen dat gedeelte van het uiteinde van het handvat was "lossend") eraf gesneden, en op het handvat gepast. De passing was uitstekend!!
Op grond hiervan besloten de sloepen op deze manier te gaan maken. Uit een stukje MDF een modelletje ("plug") gemaakt. Evenals bij de davits was ook hierbij een grote mate van vrijheid, want het enige wat ik had waren de hoofdafmetingen (lxbxh) uit diverse publicaties, en een schaal 1:250 tekeningetje van de NVM modelbouwtekening:
Met een spantenplan van 3 spanten kom je natuurlijk niet ver, maar met deze informatie toch maar een modelletje uitgesneden/gevijld/geschuurd. Wel natuurlijk iets kleiner dan de beoogde afmetingen, want je modelleert natuurlijk de binnenkant.
Dan twee plaatjes, één met een gat waar de plug net doorheen kan voor de bovenkant, en één met een gat dat ongeveer rondom 5 mm groter is dan de plug. Hieronder een foto hiervan:
Links boven is de MDF plug zichtbaar, waarbij ik een messing strip over de lengte als "kiel" heb aangebracht.
De oppervlakten van de plaatjes waartussen het polystyreen (overigens ook wel polystyrol genoemd) plaatje moet worden geklemd, bekleed met grof schuurpapier om slippen tegen te gaan. Plaatjes met boutjes met polystyreen plaatje ertussen op elkaar geklemd, en het geheel weer in de oven. In de gootsteen (die gelukkig bij ons een vlakke natuurstenen bodem heeft) latjes.gelegd waarop het plaatje moet komen te liggen, en waarvan de hoogte de mate van doordrukken bepaalt (aanslag is dus de bodem van de gootsteen). Na een paar minuten uit de oven, en de plug er zo snel mogelijk doorheen gedrukt. Hieronder het resultaat vanonder gezien, daaronder na het losgemaakte resultaat uit de mal verwijderd, en vervolgens het uitgesneden sloepje (met de bekende Euro).
De vertikale wanden van de romp werden wel erg dun (ca 0,3 mm), maar als ik dat probeerde te beperken door minder ver door te drukken gingen die wanden in een V-vorm staan, terwijl ze in werkelijkheid echt bijna vertikaal moeten zijn. Dit dus toch maar zo geaccepteerd, en de resterende 15 sloepjes op dezelfde manier gemaakt. Je wordt daar natuurlijk steeds handiger in, en na een paar was het bouwtempo ongeveer een kwartier per sloep. Wel veelvuldig van ovenhandschoenen gebruik gemaakt, want met name de stalen boutjes blijven vrij lang te warm om aan te pakken.
Het binnenwerk is vrij simpel, rondgaande zitbanken en 7 dwarse zitbanken. Ik heb nog wel even gekeken hoe je hier in 's hemelsnaam 135 mensen in moet proppen, maar dat heb ik opgegeven. Zoveel kleiner waren ze eind jaren '50 toch niet?. In werkelijkheid is het natuurlijk wat ingewikkelder, want er zitten ook nog 7 x 2 bedieningshandels waardoor de boot in totaal door 28 mensen aangedreven kan worden (roeiriemen zijn er dus niet). Maar dat werd te klein om ook nog eens aan te brengen. Het binnenwerk heb ik geëtst, samen met ook kleine schroefjes (diameter 3,5 mm), want de sloepen werden dan natuurlijk wel met een schroef aangedreven. Verder uit polystyreen ook nog het eindstuk van de kiel gemaakt (waardoor de schroefas gaat) en het roer dat daar weer tegenaan komt. De NVM tekening laat geen roer zien, maar op foto's zie ik dat toch echt zitten. Daarna gespoten volgens de beschrijving die ik had gevonden: buitenkant geel, binnenkant oranje en de (hardhouten) banken houtkleur (bruin dus). Hieronder het eindresultaat, met daaronder de hele vloot van 16 sloepen geflankeerd door de gebruikte modelplug.
Ik heb een wat dubbel gevoel bij het resultaat. Aan de ene kant verbaasde me het dat ik zo snel een in ieder geval aanvaardbaar resultaat had, maar ik vind dat het toch wat "kaal" is. Ik zit nog te piekeren of ik rondom niet nog een verdikte rand kan aanbrengen, die zit er in werkelijkheid ook. Dat kan niet in de plug worden opgenomen, want dan is deze niet meer "lossend". Of, en zo ja hoe ik dit ga doen stel ik nog even uit, De sloepen zijn natuurlijk pas helemaal op het laatst nodig. De enige reden om het nu te doen was om uit te zoeken of het me zou lukken een aanvaardbaar resultaat te bereiken. Het zou natuurlijk wel heel erg wrang zijn om er helemaal op het laatst achter te komen dat je helemaal geen sloepen weet te maken. Ook aarzel ik nog wel over het geel. Zoals ze nu zijn, zijn ze wat minder "kanarie", maar ik heb ook oude foto's die een veel feller geel laten zien dan ze nu zijn. Nog wat meer research doen dus.
Het is al weer een heel verhaal geworden, en dan ben ik eigenlijk nog helemaal niet klaar. Er zijn namelijk best nog een paar vermeldenswaardige resultaten te melden. Daarom heb ik maar besloten dit in 2 delen te knippen, het vervolg komt waarschijnlijk vanavond nog.
Tot straks,
Ad Bakker