Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) schaal 1:200

maar de rookuitlaten hebben dubbele krommingen. Hoe heb jij dat gedaan? Of is die dubbele kromming in één richting zo gering dat je het toch uit één stuk kunt "vouwen?

De radar mast heb ik inderdaad gemaakt doormiddel van een uitslag, maar de rookkanalen waren wat “ingewikkelder”, een skelet vorm opgevuld met putty en glad geschuurd. Ik zou de rookkanalen net zo opbouwen als je een romp zou doen met een soort “ spantenplan”.

schoor1.jpg

schoor2.JPG

schoor3.JPG

Ik zou de rookkanalen net zo opbouwen als je een romp zou doen met een soort “ spantenplan”

Bedankt, dit bevestigt precies wat ik van plan was, en helpt me wel over m'n aarzelingen heen. De uitslag voor de radarmast begint op te schieten, en de "spanten" van de rookuitlaten had ik al uitgetekend. De werkelijke constructie is ook zo, alleen moest ik de spantmaten van de tekeningen schalen, omdat de werkelijke afmetingen in de spantenlijst staan, en die heb ik vreemd genoeg nooit kunnen bemachtigen. Voor de romp heb ik daarom het spantenplan van de NVM tekening overgenomen.
Maar dit is precies het zetje in de rug dat ik nodig had.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
@ Ad Bakker, heb zojuist aan een aantal personen in het zonnige Benidorm een deel van uw bouwverslag laten zien(met uiteraard foto's) en de oh's, wat mooi, prachtig en alle superlatieven van deze woorden bleven maar rondgaan. hier op de camping zijn er ineens een hoop bewonderaars die af en toe wel eens op modelbouwforum zullen komen kijken om uw werk,( en vermits ze het forum ontdekt hebben het werk van andere bouwers),verder te volgen.Doe zo voort.

Bouwverslag ss Rotterdam 1:200 (deel 30)

Zojuist weer een aflevering van mijn bouwverslag in mijn weblog geplaatst. Zoals gebruikelijk hieronder een kopie

Bouwverslag ss "Rotterdam" (V) schaal 1:200 (deel 30)
Ik was de afgelopen tijd zo geconcentreerd bezig, dat het me eigenlijk niet opgevallen was dat ik weer een "mijlpaaltje" gepasseerd had. De laatste (top)dekken zijn namelijk geplaatst, inclusief de daaronder gelegen dekhuizen.

Om maar eens van achter naar voor te gaan, eerst de ketelhuis top. Dit is een relatief eenvoudig dekhuis, het enige complexe is eigenlijk weer het schuine voorfront. Daarnaast zitten er in de wanden een aantal grote roosters. De vorige keer heb ik al gezegd dat het op deze schaal erg moeilijk is deze als echte lamelroosters uit te voeren. Ik heb een tussenweg gevolgd, door lijnen aan de voor en achterkant over de halve lijndikte naar boven verschoven in te etsen. Volgens onderstaande schets dus:

1288805104_resized.jpg

Het kostte wel wat extra etstijd om die smalle sleufjes van 0,15 mm doorgeëtst te krijgen. Toen alle andere onderdelen in de betreffende etsplaat goed waren heb ik het deel met de roosters eruit geknipt en nog een tijdje doorgeëtst totdat alle strookjes goed door en door waren. Het was maar een probeerseltje, maar het resultaat viel zeker niet tegen. Op de foto hieronder de afgemonteerde ketelhuis top, en het is op een foto moeilijk te zien, maar het geeft toch een zeker "lamel effect".

1287308163_resized.jpg

Hierop komen dus nog de rookuitlaten, maar dat wordt een verhaal apart, en is ook nog lang niet klaar.
Als volgende komt het observatie dekhuis. Dat is twee verdiepingen, met een voorschot dat gedeeltelijk ook twee dekken beslaat. Dit is het trappenhuis van het zonnedek naar het obsevatie topdek. Uiteindelijk is het dit geworden:

1288779172_resized.jpg

Het dek ligt er hier nog los op, en ook de stuur- en bakboord delen van het voorschot staat nog niet vast, zodat deze nog "open"geklapt kunnen worden voor het geval de elektricien er nog bij moet kunnen komen. Ook zijn 2 roosters aan de zijkant nog niet aangebracht, komt ook later nog als ze op haar zij ligt voor verdere afmontage vab relingen etc. Voor de rest is het hier, en op de vorige en volgende foto's wel te zien dat er nogal wat schoongemaakt en ook gerepareerd moet worden. Ik houd me echter in, en bewaar dat voor een allerlaatste "stofzuig" ronde, als ik straks alles van boven naar beneden in detail ga afwerken. Ik zie nu overigens pas dat de plinten van die fronten nog niet zwart gemaakt zijn. Staat nu ook op de "afwerklijst". Op dit dek komt nog een klein dekhuisje met daarop de antennemast. Die komt aan de beurt na de rookuitlaten. Ik zit nog te piekeren hoe ik dat priegelding moet gaan maken. Zal wel veel "kunst van het weglaten" worden, maar in grote trekken heeft deze dezelfde contour als de rookuitlaten en de radarmast die hierna nog aan bod komt, maar dan wel véél en véél kleiner (32,5 mm hoog om precies te zijn)

Als laatste komt het stuurhuis. Dat heeft een erg complex front, waarvan ik de uitslag al eens in een eerdere aflevering heb laten zien. Het loopt van het sloependek tot aan de stuurhuistop, en zowel het zonnedek als het stuurhuistopdek steken er door, vandaar dat het behoorlijk kritisch is, zeker in combinatie met de helling van 4° die alle fronten hebben. Het eindresultaat ziet er zo uit:

1288779177_resized.jpg

De verschansingen van de brug "vleugels" staan hier nog los, met het vastzetten hiervan wacht ik tot de definitieve afwerking. De schotten die over het topdek lopen (en dus onderdeel zijn van het frontschot) zijn verschillend van lengte omdat deze schotten, die doorlopen tot de achterkant van het dek, aan stuurboordzijde onderbroken worden door een ventilatierooster, en aan bakboordzijde door een looppad. Op dit dek komen dus nog de rest van deze schotten, een redelijk ingewikkelde ventilatiekoker constructie en tenslotte de radarmast. Dat komt allemaal weer na de "dakbedekking" van het observatiedek, en ik denk dat we dan al weer een tijdje in 2011 zullen zijn.

Maar, zoals gezegd alle dekken liggen er in principe op en momenteel ben ik aan het worstelen met de rookuitlaten. Als die klaar zijn plan ik een volgende aflevering van dit verslag.

Nog even een overzichtsfoto van de stuatie zoals zij nu is:

1288779599_resized.jpg

Als toegift nog de "blunder van de week", een tijdje uit beeld geweest omdat de nominatiecommisste zoveel inzendingen had dat ze geen keuze konden maken. Maar deze keer was er ééntje die er met kop en schouders bovenuit stak.
Hij is te zien op de voorlaatste foto met de brug. Onder het hier groene zonnedek zijn 4 sets van 3 raampjes te zien. Ik zag het eigenlijk pas toen ik deze foto bekeek: deze raampjes hadden even groot moeten zijn als die in het front daarboven op het zonnedek. Daar zijn het de kajuiten van de hoofdofficieren (1e en 2e stuurman en 1e en 2e machinist), maar de raampjes daaronder, die dus te klein zijn, zijn de ramen van de...............koninklijke suites!!!!! Nu sta ik al niet bekend om m'n grote koningsgezindheid (niets persoonlijks, maar het instituut), maar dit is echt per ongeluk zo gebeurd. Achteraf kan ik het wel verklaren, maar het blijft een blunder van jewelste. Herstellen zit er helaas niet in.

Tenslotte een wat minder prettige aangelegenheid. Op 2 juli j.l. is ir. Wim Stapel overleden.

1288808455_resized.jpg

(foto met onderschrift overgenomen uit het Informatiebulletin voor de Vrienden van stoomschip Rotterdam, nummer 2-2010)

Wim Stapel was in de tijd van de bouw van de ss Rotterdam als hoofdingenieur scheepsbouw vanuit de RDM verantwoordelijk voor haar ontwerp. Natuurlijk had de HAL een grote vinger in de pap, maar algemeen werd onderkend dat hij de man was achter een groot aantal zeer karakteristieke kenmerken van het schip, waaronder de zeeg (is indertijd een heet hangijzer geweest), de raamindeling, de radarmast en de rookkanalen. Daarnaast natuurlijk nog veel andere zaken, maar dit zijn de dingen die je als "buitenstaander" het meest opvallen. Ik heb hem in mijn RDM periode niet al te veel meegemaakt, omdat ik niet bij de scheepsbouw werkte, maar de keren dat ik hen meemaakte kwam hij altijd over als een gedreven en enthousiast persoon met hart voor zijn vak. Iemand die gezag uitstraalde, maar niet vanwege de hiërarchische verhouding.

Tot de volgende keer

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Ad, die roosters lijken levensecht. goed gelukt.
Zal ik het bier vast koud zetten, volgens mij zit je al bijna op het hoogste punt.
Hoe noemen ze dat bij de bouw van een schip? ook "pannenbier" ?

volgens mij zit je al bijna op het hoogste punt

Harm, even geduld. Het hoogste punt is het topje van de VHF antenne op de radarmast, en die komt als laatste. Dat is dan het moment dat ik weer naar beneden ga werken voor de detaillering.

Ik weet niet hoe ze dat in de scheepsbouw noemen, maar ik verwacht het antwoord nog wel.

Groet,

Ad

Ad ben toch wel een beetje jaloers hoor..

5 steren had ik je ok willen geven maar ook ik heb al gestemt zegt het forum

***** + 1 voor het vakmanschap.

Gr, Leon.

Vragen over verlichting

Nu ik langzamerhand naar boven "kruip" komen er ook een aantal vragen met betrekking tot de verlichting opzetten. Hieronder een tweetal scans van het "general arrangement" met daarop de door mij gevonden scheepsverlichting. Ik heb vraagtekens bij de punten gezet waar ik niet helemaal uitkom:

1288874989_resized.jpg

1288874986_resized.jpg

Excuses voor de slechte kwaliteit, na anderhalf jaar is de tekening flink verminkt.

De boordlichten (stuurboord en bakboord) zijn al gemonteerd (stralen iets te uitbundig, moet ik nog wat aan doen), en het heklicht is me ook wel duidelijk. Dan de vraagtekens:

?A - Radarmast, dit zijn 2 zo te zien naar voor stralende lampen boven elkaar, door een plateautje gescheiden, dus ik vermoed 2 verschillende kleuren.

?B - Radarmast, tussen de twee bordessen recht onder de radar een vertikale pijp waardoor een aantal horizontale dwarspijpjes. Hieronder het betreffende deel van de RDM tekening.

1288876434_resized.jpg

(ik heb de tekening "stiekem" wat groter geladen dan 640 pixels) als je hem aanklikt krijg je hem wat groter). Aan het uiteinde van de dwarspijpjes zitten driehoekige plaatjes met 3 gaten gelast, dus kennelijk moet hier iets aan gemonteerd worden. Verdere informatie ontbreekt echter, waarschijnlijk omdat dit onder de levering van de radarleverancier viel.

?C Voorste laadpalen (stuurboord en bakboord), op tekening aangeduid als ankerlichten. Op beide palen zijn dit volgens tekening enkele, rondschijnende lichten. Nu denk ik niet dat ik deze werkend ga maken, want ik vermoed dat deze op een "varend" schip niet zullen branden. Maar ik zou wel willen weten welke kleur deze zijn voor het geval ik ze wel aanbreng (moet nog eens kijken naar de afmetingen, wellicht "kunst van het weglaten" weer toepassen?)

?D Midscheeps in de mast op de brug tussen de twee rookuitlaten, 2 boven elkaar geplaatste naar voor schijnende lampen, net als in de radarmast door een horizontaal plateau gescheiden, dus waarschijnlijk verschillend van kleur.

Voor de rest zijn er nog wel wat andere verlichtingselementen, maar die branden volgens mij alleen onder speciale omstandigheden. In de laadpalen zijn per paal ook nog 2 schijnwerpers aangebracht, maar die worden volgens mij alleen tijdens laden en lossen gebruikt. Achter op het dekhuis tussen de twee rookkanalen worden ook nog 2 schijnwerpers aangegeven. Ik weet niet waar die voor dienen, maar ik ga ervan uit dat die onder "normale" omstandigheden ook niet branden.

Dus als iemand het antwoord weet op één of meerdere van mijn vraagtekens, ik houd me aanbevolen. Ook eventuele aanvullingen (dus verlichtingen die er wel moeten zijn, maar die ik niet heb gevonden) zijn welkom.

Groet,

Ad Bakker

A en D zijn denk ik toplichten, een schip wat langer is dan 60 meter moet twee toplichten voeren. Het voorste moet een x aantal meter lager dan het achterste licht.

De lichten hebben er een plateau ertussen omdat ze dubbel uitgevoerd zijn. Zo hoef je bij een defect niet direct midden in de nacht de mast in.

C is waarschijnlijk ankerlicht zoals je zelf aangaf.

Gr robin

Laatst bewerkt:
Wat hier aangehaald wordt is het BPR (binnenvaart politie regelement), wat voor de rotterdam van belang is is het BVA (bepalingen ter voorkoming van aanvaringen).

Er zit een verschil tussen binnenvaart en zeevaart.

Zal het nog even nazoeken wat de eisen zijn hiervan.

Gr robin

Volgens mij is de grens 110 meter.
hier wat meer info over verlichting

OK, Robin en Harm bedankt. De lichten op de radarmast en in de mast tussen de rookuitlaten zullen dan wel dubbel uitgevoerde toplichten zijn (gewoon wit), de door Robin gegeven verklaring lijkt me wel plausibel. Op de laadbomen staat al duidelijk op tekening dat dat ankerlichten zijn, en naar ik begrijp zijn die ook gewoon wit.
Blijft alleen nog die "kerstboom" onder de radarmast. Ik ben nog op zoek naar detailfoto's, tot nu toe alleen oorspronkelijke foto's van afstand gevonden. Daarop is de kerstboom duidelijk te zien, maar niet wat eraan bevestigd is. Ik vermoed alleen draden die op schaal niet te zien zijn. Maar misschien is er iemand die het weet.

full

Ad, zou het kunnen zijn dat je Dame al verlichting had voor aanduiding van "slecht manouvreerbaar" , in de kerstboom?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ad, zou het kunnen zijn dat je Dame al verlichting had voor aanduiding van "slecht manouvreerbaar" , in de kerstboom?

Ik weet het niet, Harm. Maar ik heb zojuist onderstaande foto op de site gevonden van Johan Journée, oud medewerker van de RDM en verzamelaar van foto's van bij de RDM gebouwde schepen.

300-bn082.jpg

De kerstboom is hier goed te zien, en het lijkt of op de uiteinden kleine lampen bevestigd zijn. Maar die zijn dat voor bouwers op een grotere schaal, niet voor mij. De kerstboom zelf wel, want die is zelfs op foto's waar het hele schip op staat goed te zien.

Ook goed is onderaan het toplicht te zien. Moeilijk te zien dat het er twee zijn, want je kijkt onder tegen het plaatje tussen de twee lampen aan. Ook de jackstays voor de "lampenverwisselaar" zijn goed zichtbaar. Voor de schoorstenen probeer ik die ook aan te brengen, dus ik heb wat oefening gehad als ik hieraan toe ben.

foto's

Hallo Ad,
Op onderstaande site's, staan mooie foto's van de Rotterdam

Koopvaardij - Ruud Harteveld - Picasa Webalbum
De H.A.L. 2 passagiersschepen

Zijn mooie foto site's

Opa Jan

die kerstboom is dat niet beperkt manoeuvreerbaar door haar werkzaamheden en NUC lichten (Not Under Command) of beperkt manoevreerbaar door haar diepgang ?

OK, bedankt allemaal. Met alle aangedragen suggesties kan ik verder, want dat zijn allemaal lichten die een "normaal" varend schip niet voert.

Back