Dave,
Ik zou volgende week zaterdag je licht even opsteken bij de aanwezige modelbouwers die al meerdere rompen hebben beplankt. Je hebt nu eenmaal met een bossie hout te maken wat op jouw romp moet worden aangebracht. En met een tweede laag zoals fineer met een dikte onder de mm zal dit tijdens het buigen vaak een uitstulping gaan krijgen die weer lastig is om te lijmen. Ik denk ook niet dat je je moet laten blind varen op dit soort schema's alszijnde we doen dit even. Instekers komen onherroepelijk gewoon voor in de modelbouwwereld.
Zelf gebruik ik de methode door het grootspant op te meten en dit te delen door het aantal latten die je op dit spant kwijt kunt.
In mijn geval waren dat 20 huidgangen.
Bekijk bijlage 458715
Deze heb ik met een papiertje er op gezet. Bij een kleiner spant deelde ik die afstand weer door 20 en zo hebt je een aardige richtlijn.
Bekijk bijlage 458716
Je zult merken dat er ook mogelijk een verloren gang moet worden aangebracht als de vorm van de romp hier om vraagt. Maar ook een insteker wordt bij de kiel vaak toegepast.
Er is al gewezen naar de werkwijze van Pietsan die dit uitvoerig heeft beschreven.