Bouwverslag van een "Lavochkin La-7" met stermotor.

@onno10 : mooi , heb gelijk 2 flesjes besteld. Thanks:thumbsup:

@TheNorb Dichstbijzijnde Bauhaus is wat ver, maar heb een hele lading M1,1 tot M2,2 in CHina besteld , zal over een week of 3 hier zijn.
Ik heb nog wel gekeken waar het aan lag , en idd , door het draaien van de ( afgeslepen) kop bleven de schroeven hangen. Nadag ik de schroeven met een dubbele moer vast had gemaakt zodat ze niet meer konden draaien ging het al veel beter. Met M1,4 of M1,6 zal het nog veel beter gaan.

Het meeste is inmiddels geplamuurd en gladgeschuurd , hier en daar nog wat bijwerken. o.a. de voorkant hier , die bevalt me nog niet:

Meteen ff helemaal in elkaar gezet .... .begint op een vliegtuig te lijken:

Cor
 
Wat een apparaat Cor, geweldig!

Bedankt ook voor de HBM machine beschrijving. Ik zat zelf vooral bij EMCOmat'jes uit het verleden te kijken maar waarschijnlijk zijn deze inderdaad te klein...

Hoe gaat je het enorme model bespannen eigenlijk? Oracover?!

Groet Q
 
@Q Brand : nee, het plan is om hem komende week met glasmat en parketlak te behandelen , daarna spuiten.

Met wat details bezig geweest; de bewegende delen zoals hoogteroer, ailerons e.d. zijn bin het origineel bespannen, om dit effect wat te verkrijgen heb ik randjes afgeplakt:

Opgevuld met lichte verdunde plamuur:

Plakband weghalen, na het drogen wat schuren en een "deuk" in het hout schuren. Het ziet er dan zo uit:

Cor
 
De neuslijst past er nu mooi in, wat extra balsa hout en wat plamuur:

Ander probleempje was de wing fairing , aan 1 kant ruim 5 mm lucht ertussen ....... vreemd:

Ik denk dat het hout wat kromgetrokken was. Maar een glasmatje heeft goed geholpen:

Glasmat aangebracht op het stabilo, en is vrij goed gelukt om een linnen bekleding te "simuleren":

De motorkap met 163 grams glasmat en epoxy behandeld. Ik moet het schuim er nog uit oplossen , maar vorige week met -18 buiten.... toch wat te koud. :

Het toestel zelf word momenteel ook behandeld met glasmat en PU-lak, laatste stukje heb ik vandaag gedaan:

Volgende stap is het plamuren van de romp en dan nog een laagje PU-lak erover. daarna kan ik denk ik de grondlak aanbrengen.

Nog een vraag; ik heb voor dit toestel een maxbec2D met magneetschakelaar van Jeti aangeschaft, maar ben niet zeker hoe de magneetschakelaar aan te sluiten. Op de magneetschakelaar heb ik 4 aansluitingen:
-Opto:-normaal & reverse
-Master: - normaal & reverse.
msw.jpg


Oh ..... Ik heb al een fotootje gevonden met hoe het aan te sluiten:
JETImodel-MAX-BEC-2D-Plus-EX-22985466_b_2.JPG
 
Afgelopen maanden weer veel verbouwd in m'n huis, en de werken zitten er bijna op . Tijd om weer verder te gaan met de Lavochkin.
Een hele tijd geleden een zooi M1 en M1,5 boutjes besteld:
1200 stuks , dat zal ik wel een tijdje mee voortuit kunnen denk ik
full


En dan de cockpitkap, die kan nu heen en weer schuiven op de rails.
full


Het toestel is ook inmiddels 1 keer in de grondverf gezet. Nog wat verder schuren en plamuren , panel lines en dan kan de definitieve kleuren erop .

Cor
 
Mocht je besluiten om de onderkant ‘groen’ uit te voeren.......
CFD1B520-3ABC-43C1-A10C-45343D77307A.png
Het RAL nummer gemixt met een donkere kleur,dan kom je dichtbij de verfsnippers kleur van de La-7 van het Kbely museum:)

De kans dat de kleur overeenkomt met de originele kleur van vroeger? Mi no sa(kweetniet)

Heb je trouwens de afmetingen al gevonden van de piloten stoel?
Het lukt mij maar niet om een gelijkend model te vinden! (3D print)

Groet:Robin
 
Hey Robin;

Ik moet er nog ff over nadenken welke kleur ik de Lavochkin ga maken , maar heb je de RAL nummers voor mij?
Ook de stoel, daarvan heb ik geen idee, dat zal ik een beetje op zicht moeten doen denk ik.

Cor
 
Komende week een update ( ben met panel lines bezig).
Maar eerst een vraag; De wieldeuren , daar was ik niet tevreden mee , en wil die van glasmat met epoxy maken. Nu heb ik al 4 lagen van 160 gr/dm2 maar ik vind het nog niet goed.
Het model en de kromming zit er goed , maar het is in zijn geheel niet stijf. Als de deuren open zijn zal het gedeelte aan de bovenkant ( Wielvorm) door de wind zo zwaberen dat het niet lang heel blijft denk ik.

Nog meer lagen glasmat? of heb ik iets verkeerd gedaan , of moet ik het anders doen?

Bedankt ,
Cor
 
Ah , ik zie dat hepf https://shop.hepf.com/Modellsport-Zubehoer/CFK/Kohleroving-SIGRAFIL-C50-24k-1600-tex::18124.html dit in zijn assortiment heeft , daar rij ik vandaag langs...dan kan ik verder.
Ik ben benieuwd , ik kan me niet voorstellen dat et dit spul ineens de wieldeur niet meer zo flexibel is.

Kan ik de huidige wieldeuren nog gebruiken, die met 4 lagen glasmat, nog een 5e en dan dit spul ertussen? Hoeveel van die carbon lijnen ?
Of helemaal opnieuw beginnen , hoeveel lagen glasmat ( van 160 gr/dm2) en hoeveel van dat carbon?

Bedankt,
Cor
 
Je moet het ook de tijd geven om uit te harden. Of anders doorharden bij hoge temperatuur.
Dit kan wel een aantal dagen duren.
 
@Han : de 4x 160gr/dm2 heeft een week in m'n verwarmingsruimte gelegen net ca 30-32 graden... het geheel is hard, maar waar de wieldeur het smalst is, dat kan eenvoudig torderen. Als er dan wat wind onderkomt tijdens het vliegen, dan zal dat zeker mis gaan.

@Berto : vanmiddag zo'n rol ophalen en ik zal dan eerst op de huidige wieldeuren die ik heb gemaakt nog een aantal van die strings aanbrengen met erover nog een glasmat laagje.


Bedankt,
Cor
 
Ik denk dat ik het probleem niet duidelijk heb uitgelegd:
Daar waar het ronde gedeelte over gaat naar het "been"-gedeelte is vrij smal. Alleen het "been"- gedeelte zit vast aan de aluminium poot.
Dat betekend dat het grote ronde gedeelte "loshangt" in de wind, en alleen vast zit aan dat smalle gedeelte. Heeft weinig te maken met het uitharden, de epoxy is errug hard. Vergelijkbaar met een vel papier, dat is ook niet stijf tenzij er een soort van box van wordt gemaakt.

Hepf heeft vakantie jammer genoeg , dus de wieldeuren moeten nog een tijdje wachten voordat ik dar carbon spul heb.

Cor
 
Back
Top